Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website SBB

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
Scope van de website Alle pagina's en pdf's op www.s-bb.nl, met uitzondering van:
  • de cookiemelding, die is op moment van testen niet aanwezig;
  • de zoekfunctie, die is op moment van teksten niet aanwezig;
  • het subdomein mijn.s-bb.nl.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 53

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op de homepage staat de linktekst 'Aanmelden' met een icoon ernaast dat aan ziende bezoekers communiceert dat de link naar een externe pagina verwijst. Deze informatie wordt niet doorgegeven aan screenreadergebruikers. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen. Doordat het icoon op de pagina is geplaatst met CSS is er geen img-element om een tekst alternatieve te plaatsen. Een mogelijke oplossing hiervoor is door een verborgen tekst op de pagina te plaatsen.
Dit komt op meerdere plekken en pagina's voor.

Bevinding 2: Bij de verplichte velden in het formulier op pagina www.s-bb.nl/contact/ staat een sterretje. Hulpsoftware leest dit niet altijd voor. Zorg voor een alternatieve tekst, of maak op een andere manier duidelijk welke velden verplicht zijn. De attributen die gebruikt zijn op het input-element om aan te geven dat het veld verplicht is worden ook niet door elke screenreader voorgelezen.

Bevinding 3: Het pdf-document op pagina s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf bevat ruim 20 informatieve afbeeldingen die geen tekstalternatief hebben. Het gaat om de eerste en de laatste afbeeldingen die als covers dienen. Deze afbeeldingen bevatten logo’s die vertellen bij welke organisatie dit document hoort en belangrijke contactgegevens. Deze informatie dient toegankelijk worden gemaakt. In het document worden screenshots van de schermen gebruikt die de teksten illustreren. Deze screenshots dienen ook goed tekstalternatief te krijgen. De decoratieve afbeeldingen die bij de opdrachten staan (‘duur’, ‘vorm’ en ‘introductie’) kunnen als artefacten worden aangemerkt om ze van voorleessoftware te verbergen. Zie bijvoorbeeld pagina 3 bovenaan.

Bevinding 4: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Op pagina www.s-bb.nl/studenten/ staat een afbeelding die als overlay dient voor de video. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Bevinding 5: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Op pagina www.s-bb.nl/organisatie/ staat een afbeelding van een organogram. Een beschrijving van de afbeelding staat in tekst op de pagina. Toch missen gebruikers die de afbeelding niet kunnen zien een deel van de informatie op de afbeelding omdat de zeven sector units niet zijn uitgeschreven. Voeg deze informatie toe aan de platte tekst op de pagina.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: De video op de homepage www.s-bb.nl/ bevat geen audiodescriptie of media-alternatief voor de belangrijke teksten die in beeld komen. Het gaat om de tekst en logo's in de laatste frames.

Bevinding 7: Op pagina www.s-bb.nl/intermediairs/praktijkleren/ staat een YouTube-video. Vrijwel alle belangrijke informatie wordt uitgesproken door de voice-over. Er komt echter informatie in beeld die niet wordt uitgesproken, namelijk op de laatste slide komt het webadres in beeld. Deze informatie moet deel gaan uitmaken van de toegankelijke content. Volgens dit succescriterium kan dit op twee manieren. De eerste manier is het toevoegen van een media-alternatief voor de gehele video. Dit betekent dat alle belangrijke informatie uit het beeld en het geluid in de vorm van een uitgeschreven tekst aanwezig moet zijn. De tweede manier is het toevoegen van een audiodescriptie. Dit is een (alternatief) geluidsspoor dat alle belangrijke visuele informatie in geluid overbrengt. Deze oplossing wordt geadviseerd, omdat een audiodescriptie deze video ook direct laat voldoen aan succescriterium 1.2.5: Audiodescriptie (vooraf opgenomen).

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: De video op de homepage www.s-bb.nl/ bevat geen audiodescriptie of media-alternatief voor de belangrijke teksten die in beeld komen. Het gaat om de tekst en logo's in de laatste frames.

Bevinding 9: Op pagina www.s-bb.nl/intermediairs/praktijkleren/ staat een YouTube-video. Vrijwel alle belangrijke informatie wordt uitgesproken door de voice-over. Er komt echter informatie in beeld die niet wordt uitgesproken, namelijk op de laatste slide komt het webadres in beeld. Deze informatie moet deel gaan uitmaken van de toegankelijke content. Volgens dit succescriterium is audiodescriptie verplicht.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: De kopjes in de footer van de website (Algemeen, Websites, Over deze website, Sociale media) (iedere pagina) zijn niet opgemaakt als kopjes. Screenreadergebruikers kunnen een koppenlijst opvragen om zo over de pagina te navigeren. Koppen die niet zijn opgemaakt met het h-element worden daarin niet opgenomen. Gebruik het h-element op koppen om dit probleem op te lossen.

Bevinding 11: Op pagina www.s-bb.nl/contact/ staat bij vraag 'Betreft' een groep keuzerondjes. Deze keuzerondjes zijn nu niet gegroepeerd. Gebruik een fieldset en legend combinatie of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Bevinding 12: De groene teksten op pagina www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/ lijken visueel koppen te zijn, maar zijn dat in de code niet. Zorg ervoor dat de juiste code in de HTML wordt gebruikt om deze koppen te markeren.

Bevinding 13: De pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf is niet (helemaal) goed gecodeerd. Op de eerste en laatste pagina komen bijvoorbeeld meerdere lege paragraaf-tags voor, op pagina 2 is de introductietekst opgemaakt met kop-opmaak in plaats van paragraaftekst en is de kop 'Het idee van de lesbrief' juist weer opgemaakt met paragraaftekst in plaats van kop-opmaak.
Deze problemen komen meerdere keren terug binnen het pdf-document. Daarnaast komt op pagina 6 een lege tabel voor en worden op pagina 10 meerdere lijsten gebruikt die tot één lijst behoren. Dit komt op meerdere pagina's voor.

Bevinding 14: De pdf op pagina www.s-bb.nl/media/r0iljhzn/inspiratiekaart_mei_2021_.pdf is niet gecodeerd en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: De leesvolgorde in de pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf klopt op een aantal plekken niet. Op onder andere pagina 6 komen bezoekers eerst op de koptekst en vervolgens pas op het bijbehorende nummer.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: In de video op de homepage www.s-bb.nl/ wordt gezegd 'Ga naar kiesmbo.nl en zoek links op Verzorgende IG en 'Klik links op vergelijken'. 'Links' is een locatieaanduiding waar bijvoorbeeld blinde bezoekers niets mee kunnen. Vermijd instructies die zintuiglijke eigenschappen bevatten.

Bevinding 17: Op onder andere pagina 11 in de pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf wordt gesproken over de 'oranje zoekknop'. Vermijd instructies die zintuiglijke eigenschappen bevatten.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Het contrast van de witte tekst op de oranje achtergronden, zoals 'Google een stagesite' op pagina 3 in de pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf is te laag. De contrastratio is hier 3,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 19: Het contrast van de witte tekst op de rode achtergronden, zoals 'INVENTARISEER PLENAIR DE ZOEKRESULTATEN' op pagina 3 in de pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf is te laag. De contrastratio is hier 4,4:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 20: In de pdf op pagina www.s-bb.nl/media/r0iljhzn/inspiratiekaart_mei_2021_.pdf komen meerdere contrastissues voor. Teksten die zijn opgemaakt met een gradiënt hebben veel in een deel van de tekst een te laag contrast. Bijvoorbeeld: de koppen op pagina 2 hebben in het oranje deel van de tekst een contrastratio van 3,2:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Vergelijkbare problemen komen voor in de gekleurde blokken op onder andere pagina 3. Ook op pagina 16 van de pdf komen verschillende contrastproblemen voor.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op de homepage, verdwijnen de knoppen waarmee gebruikers kunnen bladeren bij de items onder 'Laatste nieuws'. Hierdoor kunnen niet alle gebruikers alle items zichtbaar maken.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: De randkleur van de invoervelden op deze website is te licht. Deze lichtgrijze kleur geeft contrastwaarde van 1,4:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. Zie bijvoorbeeld www.s-bb.nl/contact/.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Wanneer bezoekers de tekstafstand aanpassen naar de eisen van dit succescriterium, verschuiven op de homepage de vier opties 'Ik werk bij een bedrijf' 'Ik werk in het onderwijs', etc, over de paragrafen daaronder zodat die niet meer leesbaar zijn. Vergelijkbare problemen komen op meerdere pagina's voor, waaronder op www.s-bb.nl/activiteiten/.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Wanneer bezoekers met de muis over de menu-items in de navigatiebalk (iedere pagina) hoveren, verschijnen er extra menu-opties. Deze content kan niet worden verwijderd met de escape-toets, zonder de muis te verplaatsen.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Het navigatiemenu bovenaan de pagina (iedere pagina) is niet (geheel) toetsenbordtoegankelijk. Het uitklapmenu dat verschijnt wanneer bezoekers met de muis hoveren over het menu-item, verschijnt wanneer het menu-item toetsenbordfocus heeft maar het is niet mogelijk om de focus op deze menu-items te plaatsen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen te bedienen zijn met het toetsenbord.

Bevinding 26: Op pagina www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons). Deze blokken zijn niet toetsenbordtoegankelijk. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, onder andere op www.s-bb.nl/organisatie/.

Bevinding 27: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op de homepage in de sluitknop in de videospeler niet te bedienen met het toetsenbord en ook niet met de muisaanwijzer. Dit komt waarschijnlijk doordat het element niet is aangemerkt als knop (zie ook SC 4.1.2). Zorg ervoor dat dit element te bedienen is met het toetsenbord en de muisaanwijzer.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: De website bevat geen mechanisme om de navigatie over te slaan en direct naar de hoofdinhoud te gaan.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: De pdf op pagina www.s-bb.nl/media/w3qir0gb/stagemarkt_lesbrief_2021_1_0.pdf heeft geen titel, enkel een bestandsnaam. Voeg een titel toe en kies onder 'Weergave bij openen' voor Documenttitel om dit probleem op te lossen.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Wanneer bezoekers de focus plaatsen op de menu-items in de navigatiebalk (iedere pagina), verschijnen er extra menu-opties. Wanneer bezoekers vervolgens met de tab-toets verder navigeren, komt de focus niet in de extra verschenen menu-items maar gaat verder naar het volgende item in de navigatiebalk.

Bevinding 31: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina www.s-bb.nl/contact/ een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er zonder dat de pagina ververst een foutmelding (met gebruik van kleur). Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten met de tabtoets direct bij die foutmelding uitkomen, dat is nu niet het geval.

Bevinding 32: Wanneer bezoekers een video hebben geopend, bijvoorbeeld op pagina www.s-bb.nl/intermediairs/praktijkleren/, komt de focus na het doorlopen van de interactieve elementen in de videospeler niet op het kruis-icoon, maar gaat verder op de achterliggende pagina.

Bevinding 33: Op pagina www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons). Er doet zich hier een probleem voor met de focusvolgorde. De items in de accordeon krijgen toetsenbordfocus, ook als de accordeon niet uitgevouwen is. Dit is verwarrend voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren, maar wel het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat de items die niet zichtbaar zijn geen focus krijgen als de accordeon ingevouwen is. Dit komt op meerdere pagina's voor, onder andere op www.s-bb.nl/organisatie/.

Bevinding 34: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Wanneer bezoekers inzoomen naar 250% verschijnt een hamburgermenu. De focus wordt niet op deze knop geplaats, maar gaat gelijk naar de menu-items die achter de knop zitten. Zorg ervoor dat de focus alleen op zichtbare items wordt geplaatst.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 35: De linkteksten van de social media iconen op onder andere pagina www.s-bb.nl/nieuws/actieplan-helpt-betonstaalverwerkers-aan-… zijn momenteel nog 'Facebook icon', 'Twitter icon', etc. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Wanneer de items onder 'Laatste nieuws' op de homepage www.s-bb.nl/ toetsenbordfocus hebben, is dat niet overal even goed zichtbaar omdat de focusrand niet om het hele item sluit. Slechtzienden kunnen daarom moeite hebben met het bepalen van waar de focus zich bevindt. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.s-bb.nl/activiteiten/.

Bevinding 37: Wanneer de items onder 'Laatste nieuws' op de homepage www.s-bb.nl/ toetsenbordfocus hebben, is het hele item vaak niet goed leesbaar omdat het nog niet helemaal in beeld is. Met een tweede tabtoets gaat de focus al naar het volgende item, dus bezoekers kunnen de titel van het artikel niet lezen als ze met het toetsenbord navigeren. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina www.s-bb.nl/activiteiten/.

Bevinding 38: De focusrand is in de browser Firefox niet (geheel) zichtbaar. In het navigatiemenu is de focusrand wit, op de rest van de pagina zwart, maar doordat de focusrand slechts 1mm breed is, is het voor slechtzienden niet goed zichtbaar waar de focus zich bevindt.

Bevinding 39: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Wanneer de focus staat op de pijl-iconen om vooruit en achteruit te scrollen op de homepage www.s-bb.nl/ onder 'Laatste nieuws', is er geen focusrand aanwezig. Slechtzienden en toetsenbordgebruikers hebben hierdoor moeite om hun plek op de website te bepalen. Zorg ervoor dat de focus altijd wordt aangegeven met een duidelijke focusrand.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 40: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: De knop 'Bestand kiezen' op pagina www.s-bb.nl/contact/ heeft de toegankelijke naam 'Bijlage(n)'. Deze toegankelijk naam komt niet overeen met de visuele naam 'Bestand kiezen'. Doordat deze twee namen niet overeenkomen kan de knop niet worden geactiveerd met spraakbediening.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: Op de homepage is geen taal aangegeven binnen het html-element. Deze moet in de HTML-code worden opgegeven door middel van een lang-attribuut bij het HTML-element. Dit attribuut moet dan de landcode van de taal bevatten. Dit probleem komt op alle pagina's in de sample voor. Dit probleem komt op meerdere pagina's binnen de sample voor, onder andere op www.s-bb.nl/nieuws/actieplan-helpt-betonstaalverwerkers-aan-…. Controleer alle pagina's op het lang-attribuut binnen het html-element.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina www.s-bb.nl/contact/ een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er de foutmelding 'Dit veld is verplicht'. Deze melding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt, dat is nu niet het geval.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: Op de homepage komt meerdere keren het id 'Home-&-landingpages' voor. Vermijd dubbele id's. Dit komt op meerdere pagina's voor.

Bevinding 44: Op de homepage komt meerdere keren het id 'Home-scrolled' voor. Vermijd dubbele id's. Dit komt op meerdere pagina's voor.

Bevinding 45: Op de homepage komt meerdere keren een id in Unicode voor. Gebruik tekst en vermijd dubbele id's. Dit komt op meerdere pagina's voor.

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 46: Wanneer bezoekers met de muis over één van de menu-items in het navigatiemenu gaan, verschijnen er meerdere menu items. De status van of het menu-item ingeklapt of uitgeklapt is, wordt niet doorgegeven aan hulpsoftware. Gebruik aria-expanded of een vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Bevinding 47: Het iframe op onder andere pagina www.s-bb.nl/intermediairs/praktijkleren/ bevat geen beschrijving binnen het title-attribuut. Dit probleem komt ook voor bij andere video's, bijvoorbeeld die op de homepage en op www.s-bb.nl/studenten/. Dit title-attribuut geeft het iframe een toegankelijke naam. Een blinde gebruiker kan aan deze naam de inhoud van het iframe afleiden en besluiten dit iframe wel of niet te openen.

Bevinding 48: Op onder andere pagina www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons) Voor ziende gebruikers is het duidelijk dat de accordeon in- of uitgevouwen is. Voor screenreadergebruikers is dat niet zo. Geef in de code de status aan met aria-expanded of een vergelijkbare techniek, om dit probleem op te lossen. Dit komt op meerdere pagina's voor, onder andere op www.s-bb.nl/organisatie/.

Bevinding 49: Op onder andere pagina www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons). De knoppen om de accordeon uit- en in te vouwen hebben geen toegankelijke naam of rol. Dit komt op meerdere pagina's voor, onder andere op test.s-bb.nl/organisatie/.

Bevinding 50: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% heeft de sluitknop in de videospeler op pagina www.s-bb.nl/ geen rol. Hierdoor is de knop niet te bedienen en is het voor veel gebruikers lastig om de videospeler af te sluiten. Geef dit element de juiste rol door gebruik te maken van native HTML of het role-attribuut.

Bevinding 51: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: Het hamburgermenu-icoon dat verschijnt wanneer bezoekers inzoomen naar 250% heeft krijgt een toegankelijke naam via het title-attribuut. Dit attribuut wordt niet correct ondersteund door alle hulpsoftware en browsers. Gebruikt daarom een andere techniek om deze knop een toegankelijk naam te geven.
Dit komt ook voor bij de afspeelknop van de videospeler op de homepagina.

Bevinding 52: Nieuw toegankelijkheidsprobleem gevonden bij de hercontrole: De knop 'Bestand kiezen' op pagina www.s-bb.nl/contact/ heeft de toegankelijke naam 'Bijlage(n)'. Deze toegankelijk naam omschrijft de knop onvoldoende.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 53: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina www.s-bb.nl/contact/ een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er zonder dat de pagina ververst een foutmelding. Deze foutmelding ontvangt geen focus en wordt momenteel niet voorgelezen door de voorleessoftware. Dit is een statusbericht en dient te worden voorgelezen. Dat kan door bijvoorbeeld role=’status’ eraan toe te voegen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-04-19 11:41:01 v2.3-011