Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website s-bb.nl


Onderzoeker
Sophie, Swink; Ralph, Swink
Datum
26 november 2024
Opdrachtgever
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven SBB

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website s-bb.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website s-bb.nl is onderzocht tussen 12 en 26 november 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Enkele opvallende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website s-bb.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op s-bb.nl
  • Alle PDF's op s-bb.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 10 10 0
2 Bedienbaar 10 7 0
3 Begrijpelijk 8 2 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 29 21 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ staat een afbeelding met een stappenplan. De afbeelding is niet van een alternatieve tekst voorzien, maar visueel is er wel een beschrijving (“De stappen om tot een praktijkverklaring te komen:”). Zorg dat de afbeelding van toegankelijke tekst is voorzien dat het omschrijft. Men kan er ook voor kiezen om de bestaande tekst te koppelen aan de afbeelding middels figure en figcaption elementen.

De SVG in de contrastknop op iedere pagina op https://www.s-bb.nl/ is niet als decoratief aangeduid. Omdat de knop een label heeft, mag de SVG namelijk als decoratief aangeduid worden. Gebruik de attributen focusable="no" en aria-hidden="true" om dit op te lossen.

De SVG in de knop om de infographic op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ te vergroten heeft geen alternatieve tekst. Aangezien de knop geen label heeft (zie SC 4.1.2), is de SVG niet decoratief en is alternatieve tekst nodig. Voeg deze toe. Hierdoor heeft de knop meteen een label. Als men echter de knop een label geeft met bijv. aria-label, dan is de SVG decoratief en dient de SVG als zodanig aangeduid te worden (met de attributen focusable="no" en aria-hidden="true").

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ wordt de infographic geopend in een overlay of modal als je deze vergroot. In dat venster heeft de infographic een leeg alt-attribuut, maar de infographic is niet decoratief. Voeg alt-tekst toe. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/organisatie/organogram/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/.

De links om te delen op social media op https://www.s-bb.nl/nieuws/drone-operations-specialist-nieuwe-mbo-opleiding-in-de-maak/ hebben geen linktekst. Dat wordt wel geprobeerd, door op de i-elementen het alt-attribuut te zetten, maar dat attribuut kan niet op dat element gebruikt worden en zal dus niet herkend worden door hulpsoftware. Verwijder het alt-attribuut en verzorg linktekst op een andere manier.

Op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/ ontbreekt er alt-tekst voor de foto’s, bijvoorbeeld die van Hayo van den Brugge. Onder de tekst staat de informatieve beschrijving, echter is dit niet gekoppeld aan de foto. Schermleessoftware ziet hier het verband niet. Dit is voornamelijk een probleem indien men meerdere afbeeldingen en platte teksten plaatst op een dergelijke wijze op een pagina plaatst, omdat men dan niet meer weet bij welke afbeelding de beschrijving hoort. Los dit op door bijvoorbeeld een afbeelding en corresponderende beschrijving te plaatsen in aan elkaar gekoppelde figure en figcaption elementen.

In https://www.s-bb.nl/media/eg2jvthq/inspiratiekaart-maart-2022.pdf zijn de logo's op het titelblad en op de laatste pagina niet aangeduid als afbeelding. Deze logo's zijn niet decoratief en voegen informatie toe aan het document. Hierdoor is het aanduiden als afbeelding en het voorzien van alt-tekst belangrijk. Indien dezelfde logo’s meermalig voorkomen in PDF’s, bijvoorbeeld voor header- of footeropmaak, dient schermleessoftware ze eenmalig voor te lezen en kunnen ze elders als artifact getagd worden zodat de software ze elders negeert.

In https://www.s-bb.nl/media/whxb0sg1/tg_2402109_regioschetsen-basiscijfers-jeugd-2023_v4.pdf zijn de grafieken in de regioschetsen niet getagd. Maak de grafieken op als afbeelding en verzorg alt-tekst om dit op te lossen. Dit geldt ook voor de grafieken in https://www.s-bb.nl/media/oviekzuu/jaarverslag-sbb-2023.pdf.

Advies: Op pagina https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ is er een uitgeschreven tekst onder de afbeelding van het stappenplan aanwezig. Blinde gebruikers van schermleessoftware komen hier echter pas achter nadat ze langs de afbeelding en de vergrootfunctie genavigeerd zijn. Men kan bij dergelijke afbeeldingen aangeven dat er een toegankelijk alternatief aanwezig is, bijvoorbeeld middels “zie uitklapmenu voor toegankelijke tekst” als visueel verborgen content bij de zin “De stappen om tot een praktijkverklaring te komen” via een “sr-only" CSS class. Men kan ook de afbeelding zelf van een dergelijke verklarende instructie voorzien. Dergelijke afbeelding + uitklaptekst combinaties doen zich op meerdere pagina’s op de website voor. Met name wanneer er meerdere afbeeldingen op de pagina staan kan dit een probleem zijn, gezien men het overzicht verliest bij welke afbeelding welke tekst hoort.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: op de pagina https://www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ is er een transcript onder de video. Maar bij de video zelf, wordt er niet vermeld dat er een transcript aanwezig is. Dit kan men oplossen door in het title-attribuut van het iframe toe te voegen dat een transcriptie beschikbaar is onder de video. Dit speelt ook op andere getoetste pagina's, bijvoorbeeld https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/, https://www.s-bb.nl/onderwijs/internationale-beroepspraktijkvorming/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diploma-certificaat-praktijkverklaring/, https://www.s-bb.nl/bedrijven/.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ staat een video waar tekst in beeld komt, waar geen audiodescriptie voor bestaat. Bijvoorbeeld de naam en functie van Francis Gremmen rond 0:12, de tekst “praktijkverklaring als schakel naar duurzaam werk” rond 2:05 en “Meer informatie? Neem contact op met onze servicedesk 088 388 00 00 of info@s-bb.nl” rond 2:13. Tevens komt aan het einde het organisatielogo in beeld wat ziende bezoekers kenbaar maakt van welke organisatie de video afkomstig is. (Dit is relevant indien men ook video van andere organisaties op de website plaatst of naartoe linkt). Er is een uitgeschreven tekst aanwezig om aan SC 1.2.3 te voldoen, maar dit is voor dit criterium ontoereikend. Zorg dat alle inhoudelijke tekst in video met audiodescriptie wordt aangeboden, bijvoorbeeld middels een extra audiospoor. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's met video voor.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie wordt in de zijbalk visueel aangegeven wat de huidige categorie voor vragen is. De items zijn button-elementen. Dit is semantisch niet correct. Knoppen dien je te gebruiken om een actie te bevestigen (formulier versturen) en links gebruik je om naar iets toe te gaan. Aangezien het selecteren van een categorie onder het laatste valt, dienen er links gebruikt te worden.

Op https://www.s-bb.nl/contact/ kan men in de eerste stap selecteren of het een vraag, klacht of signaal betreft. Omdat dit een optie betreft met meerdere antwoorden, moet dat ook duidelijk naar hulpsoftware gecommuniceerd worden. De juiste structuur ontbreekt hier echter voor, wat voor verwarring bij het invullen kan zorgen: er is wel een fieldset, maar geen legend aanwezig. Zorg voor beiden zodat het verband tussen de vraag en de antwoordopties duidelijk is. Let op: dit probleem komt voor bij elke groep van meerdere keuzerondjes in formulieren, bijvoorbeeld ook op pagina https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/. Het is ook een probleem bij ook bij de filteropties op https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst in de zoekweergave, waar dergelijke keuzerondjes gehanteerd worden.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijkopleider/ik-als-praktijkopleider/ wordt de verandering van de inhoud door het kiezen van een andere optie onder "Taken" niet gecommuniceerd naar screenreaders. Zet een live region op de koppen van die inhoud, zoals <h4 class="learning-block__list-title learning-block__list-title--small">Verbeter vaardigheden als praktijkopleider</h4>.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/erkende-opleidingscode/ heeft het zoekveld voor de opleidingscode een label, maar het label en het veld zijn niet met elkaar geassocieerd. Dit komt doordat het for-attribuut bij het label-element ontbreekt en er dus geen verwijzing is naar het veld. Voeg het attribuut toe en zorg dat je naar het veld verwijst om dit op te lossen. Dit geldt ook voor het zoekveld op dezelfde pagina dat boven de tabel met zoekresultaten verschijnt.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/erkende-opleidingscode/ worden de zoekresultaten als je zoekt op een opleidingscode niet gecommuniceerd naar screenreaders. Zet een live-region op de kop Resultaten om dit op te lossen.

Op pagina https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst in de alfabetische weergave is een tabel met daarin tabelkoppen. Deze worden echter genest in gewone cellen, wat mogelijke impact heeft op het correct voorlezen van de structuur van de tabel door hulpsoftware. Zorg dat elke letter een aparte tabel is en op een correcte manier tabelkoppen gebruikt en dat er geen lege tabelkoppen zijn.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/financiele-mogelijkheden/ wordt op de deelknoppen het attribuut tabindex=0 gezet. De deelknoppen zijn namelijk links, maar omdat er geen href-attribuut is, is de link anders niet bedienbaar. Echter wordt er het verkeerde element gebruikt: links zijn om naar een nieuwe pagina te gaan, knoppen zijn om een actie te bevestigen (formulier versturen, openen van een modal, etc.). In dit geval past het gebruik van het button-element voor de deelknop beter. Vervang het element, dan hoeft het tabindex-attribuut ook niet meer gebruikt te worden. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/financiele-mogelijkheden/

Op https://www.s-bb.nl/organisatie/werken-bij/vacatures/functioneel-beheerder/ worden lijsten niet correct gebruikt. Zo is er onder "Provincies" en "Branches" wel een lijst item aanwezig, maar geen <ul> of <ol>. Onder "Plaats" is er een ongeordende lijst aanwezig (<ul>), maar de inhoud is niet in een lijstitem gezet. Dit is niet toegestaan volgens de HTML-standaard. De inhoud hoeft ook niet in een lijst te staan: lijsten van 1 item zorgen voor onnodige extra informatie die door screenreaders uitgesproken wordt. In dit geval volstaat het om de elementen die met lijsten te maken hebben te verwijderen.

Op https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/ zijn er lijsten onder "Welke diploma's wel" en "Welke diploma's niet", maar deze zijn niet in de code als lijsten opgemaakt. Structuur en semantiek overbrengen is vooral voor screenreaders heel belangrijk. Maak deze lijsten in HTML op als ongeordende lijsten (ul) met individuele lijstitems (li). Schermleessoftware leest overigens het ‘-‘ teken als min voor, wat extra ruis veroorzaakt bij opsommingen, en mogelijk verwarring indien het cijfermatige lijsten betreffen.

In https://www.s-bb.nl/media/whxb0sg1/tg_2402109_regioschetsen-basiscijfers-jeugd-2023_v4.pdf is normale tekst als kop opgemaakt in het voorwoord en de introtekst bij de regioschetsen. Dit heeft impact op hoe de structuur van de PDF gezien wordt door hulpsoftware. Maak deze teksten op als normale tekst.

In https://www.s-bb.nl/media/whxb0sg1/tg_2402109_regioschetsen-basiscijfers-jeugd-2023_v4.pdf is het colofon niet getagd. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware. Voeg tags toe om dit op te lossen.

Op https://www.s-bb.nl/zoeken/?q=wet&t=Pagina%2CNieuwsartikel wordt het laden van de resultaten als je de filteropties gebruikt, niet gecommuniceerd naar hulpsoftware. Bezoekers met screenreaders weten niet dat ze eigenlijk terug moeten tabben om terug bij de lijst met resultaten uit te komen (en dat deze bijgewerkt is). Dit is op te lossen door zowel visueel als in de code de zijbalk met filteropties en de container met content om te draaien. Hierdoor gaat een bezoeker wel weten dat hij bijgewerkte zoekresultaten kan verwachten na het gebruik van de filteropties.

In https://www.s-bb.nl/media/oviekzuu/jaarverslag-sbb-2023.pdf is het titelblad niet getagd. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware. Voeg tags toe om dit op te lossen.

In https://www.s-bb.nl/media/oviekzuu/jaarverslag-sbb-2023.pdf is de kop Inleiding niet als kop opgemaakt. Dit heeft impact op hoe de structuur van de PDF gezien wordt door hulpsoftware. Maak dit op als een kop.

Advies: in https://www.s-bb.nl/media/whxb0sg1/tg_2402109_regioschetsen-basiscijfers-jeugd-2023_v4.pdf is op het titelblad de kop "Deze productie is in samemwerking met het UWV tot stand gekomen" dezelfde grootte als de titel van het document zelf. Aangezien visueel het een kleinere kop is, dient deze ook in een kleiner kopniveau opgemaakt te worden.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In https://www.s-bb.nl/media/oviekzuu/jaarverslag-sbb-2023.pdf is na de pagina voor ondertekeningen de informatie in het hoofdstuk 13 niet in de correcte volgorde getagd. De pagina's voor hoofdstuk 13 zijn omgedraaid in de codelaag. Dit heeft impact op de structuur van het document maar ook de betekenis van de informatie. Pas de volgorde aan in de codelaag.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In https://www.s-bb.nl/media/whxb0sg1/tg_2402109_regioschetsen-basiscijfers-jeugd-2023_v4.pdf wordt er in de tekst verwezen naar grafieken, maar omdat deze grafieken niet getagd zijn (zie succescriterium 1.1.1) verwijzen de grafieken nu naar niets. Gebruik daarnaast ook geen verwijzingen als "bovenstaande".


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/ s een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en naam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen zoals hier het geval is. Het attribuut bevat echter de tekst “'Vul hier een geldig e-mailadres in” waardoor het niet meer functioneert. Correct gebruik van dit attribuut is autocomplete="email". Pas dit aan. Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/contact/.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst in de alfabetische weergave valt enkel op dat de inhoud in de tabel links zijn door te hoveren. Er is geen verschil met normale tekst. Geef de links een andere kleur en onderstreep ze.

Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie wordt in de zijbalk visueel aangegeven wat de huidige categorie voor vragen is met enkel een kleurverschil. Dit heeft impact op blinden en slechtzienden. Gebruik nog een andere methode (bijvoorbeeld onderstrepen) om dit duidelijker te maken. Zie ook 4.1.2 voor een gerelateerd probleem.

In https://www.s-bb.nl/media/oviekzuu/jaarverslag-sbb-2023.pdf is de informatie in de grafieken en taartdiagrammen enkel via kleur te onderscheiden. Dit heeft impact op kleurenblinden. Gebruik naast kleur ook patronen om de verschillende informatie in een grafiek over te brengen.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.s-bb.nl/ doet zich bij eerste bezoek van de website een cookiemelding voor. De knop "cookie instellingen" bevat witte tekst op een grijze achtergrond (HEX #B1B3B1). Hier is sprake van 2,1:1 contrast waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan.

Op https://www.s-bb.nl/ heeft de combinatie van groen (HEX #00AD89) met wit doorheen (gebruikt voor knoppen en links) een contrastverhouding van 2,8:1, waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Gebruik een donkerdere kleur groen. Dit komt op de hele website voor.

In de footer op https://www.s-bb.nl/ hebben de grijze (HEX #8F8F8F) links onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 3,2:1 waar het minstens 4,5:1 moet zijn. Gebruik een donkerdere kleur voor de links.

Op pagina https://www.s-bb.nl/contact/ staat een formulier. Indien men met hover over de visuele knop "Bestanden kiezen" staat, kleurt de achtergrond opaalgroen (HEX #C1E7E1). Het contrast met de groene tekst (HEX #00AD89) is hier 2,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan. Gezien HEX #00AD89 een standaardopmaak voor verschillende soortgelijke visuele knoppen schijnt te zijn, kan dit probleem zich op meerdere pagina's voordoen.

Op pagina https://www.s-bb.nl/contact/ staat een formulier. De keuzerondjes bij onder andere het visuele label "Betreft*" zijn met een lichtgrijze arcering (HEX #DBDBDB) nauwelijks van de grijze achtergrond (HEX #F1F5F8) te differentiëren. Het betreft hier een contrast van 1,2:1 waar dit minimaal 3:1 behoort te zijn. Pas de kleurencombinatie aan.

Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie wordt in de zijbalk visueel aangegeven wat de huidige categorie voor vragen is. De huidige categorie is in zwart, de andere worden in grijs weergegeven. Deze grijze (HEX #9B9B9B) kleur heeft onvoldoende contrast en biedt een verhouding van 2,77 waar het minstens 4,5:1 moet zijn. Dit komt ook voor op Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijkopleider/ik-als-praktijkopleider/.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ hebben diverse kleurencombinaties te weinig contrast. Zo is er de combinatie van oranje (HEX #F27200) op wit een met een contrastverhouding van 2,9:1. Op donkeroranje (HEX #FEF1E6) een contrastverhouding van 2,6:1. Op lichtoranje (HEX #FCE3CC) een contrastverhouding van 2,3:1. Op oranjeroze (HEX #FBD5B3) een contrastverhouding van 2,1:1. Er is ook de combinatie grijs (HEX #666666) en oranjeroze (HEX #FBD5B3) met een contrastverhouding van 4,1:1. Tevens doen zich contrastproblemen voor tussen grijze tekst (HEX #666666) en de verschillende voorgenoemde oranje kleurvariaties. Voor gewone tekst dient de contrastverhouding minimaal 4,5:1 te zijn en voor grote tekst minimaal 3:1. Grote tekst wordt gedefinieerd als 18pt (24 CSS-pixels) met een normaal lettertypegewicht of 14pt (18,67 CSS-pixels) vette tekst (font-weight minstens 700). Dergelijke contrastproblemen doen zicht op meerdere pagina’s op de website voor. Het is raadzaam om integraal de verschillende kleurcombinaties te inventariseren en goede alternatieven met voldoende contrast te implementeren.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijkopleider/ik-als-praktijkopleider/ heeft de grijze tekst (HEX #8F8F8F) in het blok "Uitgelicht" onvoldoende contrast met de grijze achtergrond (HEX #F1F5F8). De contrastverhouding is 2,9:1 waar het minstens 4,5:1 moet zijn.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/erkende-opleidingscode/ heeft de kleurencombinatie van geel (HEX #F9B233) en wit onvoldoende contrast. De contrastverhouding is 1,8:1. De combinatie van donkergeel (HEX #D89001) met wit levert een contrastverhouding op van 2,6:1. Voor gewone tekst dient de contrastverhouding minimaal 4,5:1 te zijn en voor grote tekst minimaal 3:1. Grote tekst wordt gedefinieerd als 18pt (24 CSS-pixels) met een normaal lettertypegewicht of 14pt (18,67 CSS-pixels) vette tekst (font-weight minstens 700). Dergelijke contrastproblemen doen zicht op meerdere pagina’s op de website voor.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/internationale-beroepspraktijkvorming/ levert de combinatie van donkergeel (HEX #D89001) met wit een contrastverhouding op van 2,6:1. Voor gewone tekst dient de contrastverhouding minimaal 4,5:1 te zijn en voor grote tekst minimaal 3:1. Grote tekst wordt gedefinieerd als 18pt (24 CSS-pixels) met een normaal lettertypegewicht of 14pt (18,67 CSS-pixels) vette tekst (font-weight minstens 700). Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt een deel van de tekst buiten beeld of wordt deze afgekapt. Dit komt voor op de pagina's https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijkopleider/ik-als-praktijkopleider/ (blokje SSB workshops), https://www.s-bb.nl/bedrijven/financiele-mogelijkheden/, https://www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/ https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/financiele-mogelijkheden/, https://www.s-bb.nl/onderwijs/erkende-opleidingscode/ (content overlapt bij zoekresultaten), https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst en https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/leden-overlegtafels/ (geen scrollbalk bij tabel). Zorg ervoor dat content zich aanpast en meeschaalt als zowel de grootte van de viewport als de grootte van de tekst wordt aangepast.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina op https://www.s-bb.nl/ in het blok "Nieuwsbrief" valt de focusindicator niet op. De focusindicator is een zwarte rand (HEX #000000), en heeft een contrastverhouding van 1,5:1 met de bijna-zwarte achtergrond (HEX #0E3129), waar het minstens 3:1 moet zijn.

De focusindicator op https://www.s-bb.nl/ valt niet voldoende op door de achtergrondafbeelding bij de links "Activiteiten", "Organisatie", "Contact", het zoekveld en de knoppen "Mijn SBB", "English" en de contrastknop in de hoofdnavigatie. Bij de link "Contact" is de contrastverhouding 1,7:1, waar het minimaal 3:1 moet zijn. Zorg dat de focusindicator altijd duidelijk opvalt vergeleken met de kleuren in de afbeelding. Een oplossing is om bijvoorbeeld de links een witte achtergrond te geven (en te onderstrepen) als focusstijl of om de achtergrondafbeelding niet door te trekken naar de navigatie. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/nieuws/drone-operations-specialist-nieuwe-mbo-opleiding-in-de-maak/.

Op https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst heeft de zwarte focusindicator (HEX #000000) onvoldoende contrast met de paarse (HEX #791B4A) achtergrond in het blok "Niet gevonden?". De contrastverhouding is 2,1:1, waar het minstens 3:1 moet zijn.

Op https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diploma-certificaat-praktijkverklaring/ heeft de zwarte focusindicator (HEX #000000) onvoldoende contrast met de donkergroene (HEX #025355) achtergrond. De contrastverhouding is 2,4:1 waar het minstens 3:1 moet zijn. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/.

Op https://www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/heeft de zwarte focusindicator (HEX #000000) onvoldoende contrast met de donkerrode (HEX #880B14) achtergrond. De contrastverhouding is 2,1:1 waar het minstens 3:1 moet zijn. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/, https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/leden-overlegtafels/, https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/contact/ kan men in de eerste stap selecteren of het een vraag, klacht of signaal betreft. Deze keuzerondjes zijn echter geen keuzerondjes: het zijn label-elementen waarop tabindex=0 is gebruikt om geforceerd toetsenbordfocus te geven. Maar aangezien het een label is, en geen knop, gaan bezoekers niet weten dat het interactief is. Dit kan verwarrend zijn. De echte keuzerondjes zijn met CSS verwijderd door middel van display:none. Om zaken visueel te verbergen, mag display none niet gebruikt worden, omdat de informatie dan verwijderd wordt in plaats van verborgen. Om zaken visueel te verbergen, is de CSS clip techniek veel beter. Zie hiervoor bijvoorbeeld https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/clip-path. Maar in dit geval volstaat het om de echte keuzerondjes weer terug zichtbaar te maken en het overbodige label-element te verwijderen.

Op https://www.s-bb.nl/contact/ is er geen knop die bezoekers met hulptechnologie kunnen gebruiken om bijlagen toe te voegen aan het formulier. De visuele knop is een label-element waar tabindex=0 is gebruikt om geforceerd toetsenbordfocus te geven. Maar aangezien het een label is, en geen knop, gaan bezoekers niet weten dat het interactief is. Dit kan verwarrend zijn. Gebruik het button-element of een input type=button om een knop te verzorgen om bestanden te uploaden. In dat geval wordt de knopfunctie wel door schermleessoftware aangekondigd. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ wordt de infographic geopend in een overlay of modal als je deze vergroot. De sluitknop in dat venster is niet bedienbaar met het toetsenbord. Dit komt doordat er een div-element wordt gebruikt in plaats van een button-element. Vervang het element om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/organisatie/organogram/. Zie tevens SC 2.4.7 voor de focuszichtbaarheid.

Advies: Op https://www.s-bb.nl/nieuws/ kunnen de datumvelden enkel ingevuld worden met de datumkiezer die opent bij gebruik van het veld. Niet iedere toetsenbordgebruiker weet hoe je in datumkiezer moet navigeren, mede omdat verschillende widgets anders werken. Zorg ervoor dat gebruikers ook gewoon zelf een datum kunnen invullen in het invoerveld als alternatieve methode en dat er instructies bij de velden staan over het verwachte datumformaat.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/onderwijs/internationale-beroepspraktijkvorming/, https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diploma-certificaat-praktijkverklaring/ en https://www.s-bb.nl/bedrijven/


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/nieuws/ is er geen titel ingevuld. Zorg dat er door middel van het title-element een beknopte titel aanwezig is die de inhoud van de pagina beschrijft.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie bevat de header een lege iframe: <iframe id="_pericles_content_iframe">. In de DOM structuuur onder de tekst "Het spijt ons, we hebben de pagina die u zoekt niet gevonden.". Dit lege iframe ontvangt wel focus, en veroorzaakt daardoor een lege tabstop. Enkel interactieve elementen zoals links en knoppen dienen toetsenbordfocus te ontvangen, omdat het anders verwarrend kan zijn voor bezoekers met hulpsoftware. Verwijder het lege iframe om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/zoeken/?q=wet&t=Pagina%2CNieuwsartikel, https://www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/, https://www.s-bb.nl/bedrijven/financiele-mogelijkheden/, https://www.s-bb.nl/nieuws/, https://www.s-bb.nl/organisatie/werken-bij/vacatures/.

Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie ontvangt de landmark "main" (waar de unieke content van de pagina in is verwerkt) geheel de focus (div class="page__content" tabindex="0"). Enkel interactieve elementen zoals links en knoppen dienen toetsenbordfocus te ontvangen, omdat het anders verwarrend kan zijn voor bezoekers met hulpsoftware. Verwijder het tabindex attribuut om dit op te lossen. Dit probleem doet zicht structureel op iedere pagina's in het sample voor met deze landmark.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ wordt de infographic geopend in een overlay of modal als je deze vergroot. De focus blijft echter niet in deze overlay of modal: de website erachter blijft bedienbaar met het toetsenbord en links e.d. krijgen focus. Zorg dat de focus enkel in de overlay/modal blijft, en dat de website erachter geen focus krijgt en niet te bedienen is tot het venster is gesloten. Zie tevens SC 2.1.1.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.s-bb.nl/ komt meerdere keren de linktekst "Lees meer" voor. De links verwijzen echter naar verschillende pagina's en artikelen. Dit is verwarrend voor onder andere bezoekers met screenreaders, maar ook voor mensen die baat hebben bij een duidelijke navigatiestructuur. Zorg ervoor de linkteksten voorzien zijn van toegankelijke tekst dat informeert wat het specifieke betreft, in dit geval bijvoorbeeld de titel van het specifieke artikel/pagina.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijkopleider/ik-als-praktijkopleider/ kunnen de stappen gedeeld worden op social media. Bijvoorbeeld de stap "Wat was je van plan als praktijkopleider?". De social media-links hebben echter onduidelijke linktekst zoals "shareFacebook" als aria-label. Er zijn ook goede linkteksten binnen alt attributen toegevoegd ("Deel op Facebook"), maar het aria attribuut overschrijft dit alt attribuut. Pas het aria-label aan met duidelijke linktekst, bijvoorbeeld middels de tekst in het alt attribuut, of laat het aria-label algeheel weg.

Op https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst staan zoekresultaten in de zoekweergave. Indien men er een uitkiest, biedt het de mogelijkheid om het supplement meteen te downloaden in het Nederlands, Engels en Duits. De linktekst voor deze knoppen is echter gewoon "NL" of "EN". Dit biedt weinig context voor een bezoeker met een screenreader. Voeg in elk zoekresultaat een alternatieve tekst dat het linkdoel uitlegt toe, bijvoorbeeld "Download supplement".


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/zoeken/?q=wet&t=Pagina%2CNieuwsartikel is er geen focusindicator indien men door de zoekresultaten en de filteropties tabt. Interactieve elementen dienen een focusindicator te hebben, zodat bezoekers kunnen zien waar op de pagina ze zijn en op welk interactief element. Voeg een focusindicator toe.

Op https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/ is er geen focusindicator op de infographics en de knoppen voor de uitgeschreven tekst ervan. Voeg een focusindicator toe.

Op https://www.s-bb.nl/ hebben de items in de slider onder de kop "Laatste Nieuws" die niet in beeld zijn, het attribuut aria-hidden. Maar deze elementen staan nog wel in de focusvolgorde, wat verwarrend kan zijn voor bezoekers met hulpsoftware. Laat na het eerste artikel de focus naar de "vorige/volgende item" knopen gaan, en vervolgens direct naar "Meer nieuws". Zo hoeft een toetsenbordgebruiker niet eerst meermaals (35 keer) de tabtoets te gebruiken om langs de slider heen te navigeren.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden/ is er een transcript aanwezig bij de video. Deze kan geopend worden met de knop "Uitgeschreven tekst". In de code heeft deze knop door het gebruik van het aria-label attribuut echter het label "Toon inhoud". Hierdoor komt het visuele label niet meer overeen met het label in de code. Dit heeft impact voor bezoekers die spraakbesturing gebruiken. Wijzig de inhoud van het aria-label attribuut. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/onderwijs/internationale-beroepspraktijkvorming/, https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diploma-certificaat-praktijkverklaring/, https://www.s-bb.nl/organisatie/organogram/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/, https://www.s-bb.nl/bedrijven/.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij het invoeren van een ongeldig e-mailadres (met een komma in plaats van een punt) op https://www.s-bb.nl/contact/ wordt er geen fout gedetecteerd. Dit heeft impact op bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Zorg dat de validatie detecteert dat er een ongeldig e-mailadres ingevuld is en dat er een suggestie gegeven wordt om het op te lossen. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/nieuws/ zijn twee datumvelden aanwezig. Deze hebben geen label, enkel een placeholder. Een placeholder wordt namelijk niet door alle schermlezers voorgelezen en verdwijnt als de gebruiker het veld gebruikt. Zorg dat de tekst zichtbaar blijft door een label te gebruiken, zodat bezoekers op elk moment kunnen zien wat de bedoeling is van deze velden.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/ hebben de knoppen om de slider te besturen onder "Laatste Nieuws" het woord "knop" in hun toegankelijke label. Dit is overbodig, aangezien de screenreader al zal aankondigen dat het een knop is (door het button-element). Verwijder het woord uit het label.

Op pagina https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ is een YouTube video via een iframe geplaatst. Daar is het title-attribuut leeg. Vul het title-attribuut in met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld met de titel van de video.

Op https://www.s-bb.nl/ zijn links aanwezig met een icoon dat aan ziende bezoekers aangeeft dat de link een nieuw tabblad opent. Met deze links zijn er meerdere problemen aan de hand.
Ten eerste is tekst voor screenreaders aanwezig om aan te geven dat deze opent in een nieuw venster, maar is dit niet leesbaar: <span class="sr-only">s@Umbraco.GetDictionaryValue("external-link-screen-reader")</span>. Ten tweede wordt de eigenlijke linktekst, die ook de tekst voor screenreaders meeneemt, overschreven door het aria-label attribuut. Hierdoor gaat de aanvullende tekst voor screenreaders verloren. Pas om dit op te lossen de tekst voor screenreaders aan en verwijder het aria-label attribuut. Dit komt op de hele website voor waar dergelijke iconen gebruikt worden.

Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie wordt in de zijbalk visueel aangegeven wat de huidige categorie voor vragen is, maar programmatisch wordt dit niet aangeduid. Dit heeft impact op blinden en slechtzienden. Verander de button-elementen naar links en voeg het attribuut aria-current toe om de huidige actieve categorie aan te duiden.

Op https://www.s-bb.nl/pagina-niet-gevonden/?redirect=www.s-bb.nl/oepsie staan uitklapbare elementen met vragen en antwoorden onder de kop "Waar kunnen we u mee helpen?". Er wordt bij de elementen gebruik gemaakt van het aria-expanded attribuut om gebruikers van schermleessoftware de status van het element te weerleggen (ingeklapt of uitgeklapt), echter is dit niet correct opgemaakt. Het aria-expanded attribuut is op het li-element geplaatst, wat niet volgens de HTML standaard is toegestaan omdat dit door schermleessoftware incorrect voorgelezen kan worden. Verplaats het attribuut naar het button-element. Dit probleem komt voor op alle pagina's met dezelfde uitklapbare elementen.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/financiele-mogelijkheden/ hebben de keuzelijsten voor regio en sector geen label. Hierdoor weten bezoekers met een screenreader niet wat de functie is van deze lijsten. Voeg een label toe om het op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/financiele-mogelijkheden/.

Op https://www.s-bb.nl/bedrijven/financiele-mogelijkheden/ als je de deeloptie gebruikt bij een van de resultaten, opent een modal met links naar social media. Er is een knop aanwezig om de modal te sluiten, maar deze heeft geen label. Hierdoor weten bezoekers niet wat de functie is van de knop en kan deze niet bediend worden met spraakbesturing. Verzorg een label om dit op te lossen. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/, https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/financiele-mogelijkheden/.

Op https://www.s-bb.nl/onderwijs/pro-en-vso-leerlingen/ heeft de knop om de infographic te vergroten geen label. Hierdoor weten bezoekers met screenreaders niet wat exact de functie is van deze knop en kunnen bezoekers die spraakbesturing gebruiken deze knop niet activeren. Voeg een label toe om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.s-bb.nl/organisatie/organogram/. https://www.s-bb.nl/omscholen-en-bijscholen/diplomawaardering/.

Op https://www.s-bb.nl/studenten/diplomawaardering/download-jouw-certificaatsupplement/?Weergave=Lijst in de zoekweergave, heeft de keuzelijst "Relevantie" geen label. Hierdoor weten bezoekers met een screenreader niet wat de functie is van deze lijst. Voeg een label toe om het op te lossen. Dit speelt ook op de pagina https://www.s-bb.nl/activiteiten/publicaties/ (voor de keuzelijst "Onderwerp"), https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/leden-overlegtafels/ (de keuzelijsten "Namens", "Sectorkamer". "Marktsegment", "Vertegenwoordiger"),

Advies: Er wordt overbodig gebruik gemaakt van het aria-label attribuut. bijvoorbeeld bij de links in de footer en de links "Lees meer" en "Meer nieuws" op https://www.s-bb.nl/. Omdat de tekst tussen <a> en </a> al een toegankelijke naam of label geeft (die ook visueel te zien is), is het gebruik van aria-label niet nodig. De inhoud van aria-label overschrijft alle andere manieren om een element een toegankelijke naam of label te geven, wat mogelijk kan leiden tussen verschillen met het label in de code en het visuele label (wat een afkeuring is). Gebruik aria-label enkel als het echt noodzakelijk is.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op https://www.s-bb.nl/contact/ wordt het bericht dat het contactformulier succesvol is verzonden, niet gecommuniceerd naar hulpsoftware. Hierdoor zullen bezoekers zich afvragen of het formulier wel verzonden is. Dit heeft te maken met dat de URL niet verandert, maar de content op de pagina dynamisch wordt bijgewerkt. Het is op te lossen door een live-region te gebruiken op het bericht of door elke stap en het succesbericht op een aparte URL te zetten. Dit speelt ook op https://www.s-bb.nl/organisatie/directie-en-bestuur/overlegtafels/studentenkamer/.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/samenwerkingsorganisatie-beroepsonderwijs-bedrijfsleven-s-bb.nl/audit/
Geprint: 2024-12-27 12:36:21 v2.4-011