Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Schooltv
- Onderzoeker
- Kaylee, Swink; Michiel, Swink
- Datum
- 18 juli 2024
- Opdrachtgever
- Stichting NTR
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Schooltv voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 17 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website schooltv.nl is onderzocht tussen 16 februari en 8 maart 2024. De hercontrole van het onderzoek is uitgevoerd tussen 15 en 18 juli 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Ten tijde van de hercontrole waren meerdere bevindingen uit het vorige onderzoek correct opgelost. Toch staan er nog een aantal bevindingen die toegankelijkheidsproblemen kunnen veroorzaken open. De meest opvallende daarvan zijn:
- De onderzochte PDF is niet toegankelijk voor mensen die gebruikmaken van hulpsoftware.
- Foutmeldingen in formulieren geven de gemaakte fout niet goed aan. Hierdoor kan het voor mensen met bepaalde cognitieve beperkingen lastig zijn om formulieren goed in te vullen.
- Verschillende informatieve afbeeldingen/iconen hebben geen alternatieve tekst die beschikbaar is voor gebruikers van hulpsoftware.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Schooltv |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 12 | 8 | 0 |
2 Bedienbaar | 12 | 5 | 0 |
3 Begrijpelijk | 8 | 2 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 33 | 17 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij de resultaten op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie staan img-elementen zonder alt-attribuut, bijvoorbeeld de kleine ronde afbeelding voor de tekst 'Dream School'. Zonder leeg alt-attribuut op decoratieve afbeeldingen kan hulpsoftware zelf op zoek gaan naar een alternatieve tekst, en gebruikt dan bijvoorbeeld de bestandsnaam. Zorg ervoor dat decoratieve afbeeldingen goed verborgen zijn voor hulpsoftware door deze een leeg alt-attribuut te geven.
Op andere pagina's staan ook img-elementen zonder alt-attribuut, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank en https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms.
In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staan afbeeldingen die een automatisch gegenereerde alternatieve tekst hebben. Het gaat bijvoorbeeld om het logo van Schooltv dat de alternatieve tekst 'P1#y1' heeft. Zorg ervoor dat informatieve afbeeldingen een goede alternatieve tekst krijgen.
In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staan in de codelaag decoratieve elementen die zijn opgemaakt met een Figure-tag. Hierdoor wordt het door hulpsoftware aangegeven als afbeelding (zonder alternatieve tekst). Verberg deze decoratieve elementen door er een artefact van te maken.
Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit vorige rapport:
Bij verschillende afbeeldingen op pagina https://schooltv.nl/ staat een symbool dat aangeeft dat bezoekers een video gaan bekijken als zij de link volgen. Dit is visuele informatie die niet beschikbaar is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien en gebruikmaken van voorleessoftware. Zorg ervoor dat er een alternatieve tekst aanwezig is voor dit video icoon. In sommige gevallen staat het woord 'Video' onder het icoon. Dat is een goede oplossing.
Er is geprobeerd om de informatie die het icoon overbrengt in een aria-label te plaatsen dat op een span-element staat. Helaas werkt een aria-label alleen wanneer deze is geplaatst op een element met een rol. Een betere oplossing is op deze informatie te plaatsen op het svg-element van het icoon, met een role=img en een aria-label.
Dit icoon en soortgelijke iconen komen ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs en https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie.
Aangepaste bevinding n.a.v. het oplossen van een deel van een bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/ staan verschillende decoratieve afbeeldingen die een alternatieve tekst hebben die de afbeelding niet omschrijft, bijvoorbeeld bij de kop 'De Jodendictator (afl. 3)' heeft de afbeelding de alternatieve tekst 'De gele vlek' wat de afbeelding niet omschrijft. Zorg ervoor dat wanneer de decoratieve afbeelding een alternatieve tekst krijgt, deze de afbeelding goed omschrijft, zoals bij de afbeelding bij de kop 'Nieuws over Joe Biden, Joost Klein en panda Fan Xing'. Ook mogen decoratieve afbeeldingen verborgen worden voor hulpsoftware, dit kan door het img-element een leeg alt-attribuut te geven. Probeer wel consistent te zijn hoe wordt omgegaan met decoratieve afbeelding. Het zou namelijk verwarrend kunnen zijn wanneer sommige decoratieve afbeeldingen wel een alternatieve tekst hebben en andere weer verborgen zijn.
Dit komt ook voor bij decoratieve afbeeldingen op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs.
Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Bij de resultaten op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie&educational_stages=&offset= staan oog-iconen met daarachter een getal. Samen geeft deze content aan hoeveel keer een video is bekeken. Er is geprobeerd een alternatieve tekst te geven aan het oog-icoon door middel van een aria-label op een span-element. Een aria-label werkt niet op een element zonder rol. Daarom is er voor hulpsoftware nu geen alternatieve tekst beschikbaar. Een mogelijke oplossing is om het svg-element een role=img te geven en een alternatieve tekst via het title-element als eerste child element van het svg-element. Hier mag ook gebruik worden gemaakt van een aria-label op het svg-element als deze ook role=img heeft.
Dit icoon komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/mijn-schooltv/laatst-bekeken en https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken.
Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten staat een afbeelding met de alternatieve tekst 'Programmalogo's'. Deze alternatieve tekst omschrijft de afbeelding niet. Zorg ervoor dat de alternatieve tekst de afbeelding omschrijft, of laat het alt-attribuut leeg o de afbeelding te verbergen voor hulpsoftware.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten staat een audio-opname waarvoor een alternatief aanwezig is (https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/PROGRAMMA/Basisonderwijs/MeerMuziekindeKlas/Muzikale_Verhalen_-_De_jongen_die_met_dieren_kan_praten.pdf). Dit bestand is nog niet volledig toegankelijk. Het bestand heeft bijvoorbeeld geen documenttitel en de afbeeldingen in het bestand hebben geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat het toegankelijke alternatief voor een audio-opname ook volledig toegankelijk is. Ook zou het beter zijn als duidelijk wordt aangegeven waar het toegankelijk alternatief voor de audio-opname te vinden is door de linktekst 'Download het verhaal (pdf)' aan te passen. Dit is geen verplichting, maar zou toegankelijker zijn.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken staat een video die geen ondertiteling heeft. Hierdoor kunnen mensen met auditieve beperkingen het audiospoor niet volgen. Zorg ervoor dat de video een ondertiteling krijgt.
Ook de video op pagina https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek heeft geen ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de video op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken komen teksten in beeld te staan, bijvoorbeeld rond 00:14, 03:11 en op het eind van de video. Deze visuele informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien. Zorg ervoor dat deze informatie voorkomt in het audiospoor, of maak gebruik van een media-alternatief (zoals een transcript) waarin deze informatie beschikbaar is.
Dit komt ook voor in andere video's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms en https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de video op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken komen verschillende visuele informatie, zoals teksten en logo's, in beeld. Kijk bijvoorbeeld rond 00:14, 03:11 of aan het eind van de video. Deze informatie komt niet terug in het audiospoor en is daardoor niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien. Zorg ervoor dat de informatie in het audiospoor voorkomt. Dat kan door gebruik te maken van een voice-over of audiodescriptie.
Dit komt ook voor in andere video's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms en https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De codelaag van de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf bevat devolgende toegankelijkheidsproblemen:
- Alle visuele koppen zijn opgemaakt met een P-tag. Hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat deze tekst een kop is. Zorg ervoor dat alle koppen worden opgemaakt met een kop-tag (H1, H2, ect.)
- Opsommingen, zoals onder 'Kijkvragen', zijn niet opgemaakt met de juiste tags. Hulpsoftware kan niet aangeven dat hier een opsomming staat. Zorg ervoor dat opsommingen worden opgemaakt met L- en LI-tags.
- Meerdere P-tags zijn alleen gevuld met witruimte en worden daardoor voorgelezen door sommige screenreaders als 'leeg'. Het is beter om deze tags te verwijderen. Dit is niet afkeurbaar maar een advies.
Advies: Op pagina https://schooltv.nl/over-schooltv wordt de h2 kop 'Colofon' opgevolgd door de h4 kop 'Inhoud en eindredactie:'. Het is beter voor de toegankelijkheid om een goede koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een h1 kop voor de titel van de pagina, gevolgd door h2 koppen voor de koppen, h3 koppen voor de tussenkoppen, ect.
Een niet correcte koppenstructuur wordt ook gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De codelaag van de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf is niet opgemaakt in de juiste volgorde. Hierdoor is de volgorde waarin hulpsoftware het document bijvoorbeeld voorleest niet correct. Zo wordt de rechterkolom met tekst eerst voorgelezen, en daarna pas de linkerkolom. Zorg ervoor dat de codelaag overeenkomt met de leesvolgorde.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Voldoende
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs staan blauwe teksten (HEX #009DD1) op een lichtblauwe achtergrond (HEX #E5F0F2), bijvoorbeeld de tekst 'Uitgelicht'. Deze teksten hebben een contrastverhouding van 2,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine teksten (tot 14pt en dikgedrukt óf tot 18pt) en 3:1 voor grote teksten.
Deze kleurencombinatie komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie en https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken.
In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staat op pagina 2 de roze tekst 'Leerlingenversie' (HEX #FF2D54). Op de witte achtergrond heeft deze tekst onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3.6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account komt de blauwe link 'algemene voorwaarden.' (HEX #009DD1) voor. Op de witte achtergrond heeft deze link een contrastverhouding van 3,1:1, waar de minimaal 4,5:1 moet zijn. Voor grote teksten (vanaf 14pt en dikgedrukt óf vanaf 18pt) heeft deze kleurencombinatie wel voldoende contrast. Ook de 'registreren' knop heeft onvoldoende contrast.
Deze kleurencombinatie komt ook voor in het inlogvenster en bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/mijn-verzamelingen. Deze kleuren komen ook voor in de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Voldoende
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen staan. Een documenttitel is een belangrijk navigatiemiddel wanneer meerdere documenten open staan, en geeft aan gebruikers van hulpsoftware het hoofdonderwerp van het document aan. Zorg ervoor dat de PDF een goede documenttitel krijgt. Ook moet de documenttitel worden getoond bij openen en niet de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers de website voor het eerst bezoekers staat er een cookiemelding op elke pagina. Deze cookiemelding krijgt niet als eerst focus als toetsenbordgebruikers over de pagina navigeren, maar pas als laatst. Hierdoor moeten deze gebruikers over elk element op een pagina navigeren voordat zij de cookies kunnen accepteren, terwijl deze melding voor andere content staat. Zorg ervoor dat de cookiemelding als eerst focus krijgt op elke pagina.
Wanneer bezoekers op onder andere pagina https://schooltv.nl/ de knop 'Mijn schooltv' activeren, verschijnt er een venster in beeld waarin bezoekers kunnen inloggen. De focus volgorde blijft netjes binnen dit venster wanneer toetsenbordgebruikers van elementen naar element navigeren, maar gaat wel over de adresbalk van de browser. Dit kan verwarrend zijn. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocus binnen het venster blijft tot de bezoeker deze afsluit.
Dit komt voor bij meerdere vensters die geopend kunnen worden op de website.
Op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie staan bij de filteropties verschillende 'Toon meer' knoppen. Wanneer toetsenbordgebruikers deze knoppen openen, blijft de focus op deze knoppen staan en verplaatst deze niet naar de nieuw verschenen selectievakjes. Hierdoor kunnen bezoekers die het scherm niet kunnen zien mogelijk de nieuwe content missen en toetsenbordgebruikers moeten terugnavigeren. Zorg ervoor dat wanneer de 'Toon meer' knop is geopend, de toetsenbordfocus verplaatst naar de nieuwe selectievakjes.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank heeft de link naar de tijdlijn geen toegankelijke naam. Hierdoor is het voor gebruiker van screenreaders lastig te bepalen wat het linkdoel is. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een aria-label op het a-element.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/dna en https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken
Advies: Op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken staat een afbeelding met daarachter de tekst 'Focus in de klas'. Deze twee elementen zijn samen in een a-element geplaatst, waardoor de link de toegankelijke naam 'NTR Wetenschap logo op rode achtergrond Focus in de klas(NTR)' heeft. Het is beter om de afbeelding uit de link te halen en alleen de tekst op te maken als link.
Dit komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Via de zoekfunctie op de website kunnen verschillende pagina's gevonden worden, maar niet alle pagina's. Bijvoorbeeld de contactpagina (https://schooltv.nl/contact) kan niet gevonden worden via de zoekfunctie. Zorg ervoor dat de zoekfunctie wordt aangepast zodat alle pagina's hiermee gevonden kunnen worden, of maak gebruik van een sitemap waarmee bezoekers alle pagina kunnen vinden.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Als bezoekers de website voor het eerst bezoeken staat er een cookiemelding in beeld. Als toetsenbordgebruikers navigeren naar deze melding en focus plaatsen op de knop 'Sluit melding', wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator.
Een soortgelijk probleem komt ook voor wanneer focus staat op de knop om een video af te laten spelen, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Via de knop 'Mijn schooltv' op onder andere pagina https://schooltv.nl/ kunnen bezoekers een inlogvenster openen. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld het veld 'Wachtwoord' leeg laten en het formulier versturen, verschijnt de foutmelding 'Er is 1 foutmelding: length' op het scherm. Deze foutmelding geeft onvoldoende aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat foutmeldingen altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt, in het geval van privacygevoelige gegevens zoals wachtwoorden hoeft dat niet precies te zijn. Als de foutmelding niet bij het veld staat moet de melding ook aangeven waar de fout is gemaakt. Los dit probleem op door foutmeldingen toe te voegen die aangeven waar de fout is gemaakt en welke fout.
De bovenstaande foutmelding verschijnt in alle mogelijke invoersituaties, maar als geen correct e-mailadres is ingevuld verschijnt ook een HTML5-foutmelding. Deze foutmelding is ook niet toegankelijke, onder andere omdat deze maar kort in beeld staat. Verwijder deze melding van het veld en voeg een eigen foutmelding toe.
In het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account wordt gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn niet toegankelijk. De melding zelf is vaak onvolledig en blijft niet altijd in beeld staan. Zorg ervoor dat goede foutmeldingen worden toegevoegd aan het formulier. Een goede foutmelding geeft aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt en idealiter waar de fout is gemaakt.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Via de knop 'Mijn schooltv' op onder andere pagina https://schooltv.nl/ kunnen bezoekers een inlogvenster openen. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld het veld 'Wachtwoord' leeg laten en het formulier versturen, verschijnt de foutmelding 'Er is 1 foutmelding: length' op het scherm. Naast dat deze melding de fout niet correct aangeeft (zie succescriterium 3.3.1), geeft deze foutmelding ook geen mogelijke oplossing voor de bezoeker. Zorg ervoor dat foutmeldingen bij formulieren een zogenoemde foutsuggestie meegeven zodat de bezoeker hulp heeft bij het oplossen van de gemaakte fout, bijvoorbeeld bij het veld 'E-mail' kan een voorbeeld format van een e-mailadres worden getoond.
In het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account wordt gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn niet toegankelijk. Ze geven niet altijd goed aan welke fout is gemaakt, blijven soms voor een korte tijd in beeld staan en geven geen suggestie hoe de fout kan worden opgelost. Zorg ervoor dat goede foutmeldingen worden toegevoegd aan dit formulier. Om te voldoende aan dit succescriterium moet de foutmelding een suggestie geven hoe bezoekers de fout kunnen oplossen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken heeft de knop om de video mee af te spelen de toegankelijke naam 'Focus in de klas' gekregen via een aria-label. Dit omschrijft voor gebruikers van hulpsoftware niet wat deze knop doet. Zorg ervoor dat deze knop een goede toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld 'Afspelen' of 'Video afspelen'.
Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank heeft de link naar de tijdlijn geen toegankelijke naam. Zonder toegankelijke naam weten gebruikers van hulpsoftware niet wat een link doet. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een aria-label op het a-element.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/dna en https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account succesvol versturen, verschijnt de melding 'Gelukt! Activeer je account door op de link in de bevestigingsmail te klikken.' op het scherm. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen niet-ziende bezoekers missen dat het formulier goed is verstuurd. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van role=status of aria-live.
Dezelfde melding kan ook verschijnen op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/beheer-account. Dit probleem komt ook voor bij andere meldingen op de website, bijvoorbeeld als een item (zoals op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken) is toegevoegd aan een verzameling of als een embedcode succesvol is gekopieerd naar het klembord.
Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Als screenreadergebruikers op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie een filter selecteren, wordt duidelijk aangegeven door de screenreader wanneer de resultaten worden opgehaald. Er wordt niet aangegeven wanneer de zoekresultaten op de pagina staan. Zorg ervoor dat de veranderde tekst '[aantal] gevonden voor [zoekopdracht]' wordt opgemerkt door hulpsoftware.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://schooltv.nl/
- https://schooltv.nl/contact
- https://schooltv.nl/over-schooltv
- https://schooltv.nl/veelgestelde-vragen
- https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs
- https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie&educational_stages=&offset=
- https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account
- https://schooltv.nl/mijn-schooltv/laatst-bekeken
- https://schooltv.nl/mijn-schooltv/beheer-account
- https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken
- https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs/geschiedenis
- https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank
- https://schooltv.nl/programma/ruimteschip-aarde-in-de-klas/afleveringen
- https://schooltv.nl/item/dna
- https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten
- https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms
- https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf
- https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken
- https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek
- https://schooltv.nl/item/politiek-van-nederland
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 122
- Firefox, versie 123
- NVDA, versie 2023.1
- Acrobat PRO DC
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.