Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Schooltv
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Schooltv |
---|---|
Datum | 18 juli 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Bij de resultaten op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie staan img-elementen zonder alt-attribuut, bijvoorbeeld de kleine ronde afbeelding voor de tekst 'Dream School'. Zonder leeg alt-attribuut op decoratieve afbeeldingen kan hulpsoftware zelf op zoek gaan naar een alternatieve tekst, en gebruikt dan bijvoorbeeld de bestandsnaam. Zorg ervoor dat decoratieve afbeeldingen goed verborgen zijn voor hulpsoftware door deze een leeg alt-attribuut te geven.
Op andere pagina's staan ook img-elementen zonder alt-attribuut, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank en https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms.
Bevinding 2: In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staan afbeeldingen die een automatisch gegenereerde alternatieve tekst hebben. Het gaat bijvoorbeeld om het logo van Schooltv dat de alternatieve tekst 'P1#y1' heeft. Zorg ervoor dat informatieve afbeeldingen een goede alternatieve tekst krijgen.
Bevinding 3: In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staan in de codelaag decoratieve elementen die zijn opgemaakt met een Figure-tag. Hierdoor wordt het door hulpsoftware aangegeven als afbeelding (zonder alternatieve tekst). Verberg deze decoratieve elementen door er een artefact van te maken.
Bevinding 4: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit vorige rapport:
Bij verschillende afbeeldingen op pagina https://schooltv.nl/ staat een symbool dat aangeeft dat bezoekers een video gaan bekijken als zij de link volgen. Dit is visuele informatie die niet beschikbaar is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien en gebruikmaken van voorleessoftware. Zorg ervoor dat er een alternatieve tekst aanwezig is voor dit video icoon. In sommige gevallen staat het woord 'Video' onder het icoon. Dat is een goede oplossing.
Er is geprobeerd om de informatie die het icoon overbrengt in een aria-label te plaatsen dat op een span-element staat. Helaas werkt een aria-label alleen wanneer deze is geplaatst op een element met een rol. Een betere oplossing is op deze informatie te plaatsen op het svg-element van het icoon, met een role=img en een aria-label.
Dit icoon en soortgelijke iconen komen ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs en https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie.
Bevinding 5: Aangepaste bevinding n.a.v. het oplossen van een deel van een bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/ staan verschillende decoratieve afbeeldingen die een alternatieve tekst hebben die de afbeelding niet omschrijft, bijvoorbeeld bij de kop 'De Jodendictator (afl. 3)' heeft de afbeelding de alternatieve tekst 'De gele vlek' wat de afbeelding niet omschrijft. Zorg ervoor dat wanneer de decoratieve afbeelding een alternatieve tekst krijgt, deze de afbeelding goed omschrijft, zoals bij de afbeelding bij de kop 'Nieuws over Joe Biden, Joost Klein en panda Fan Xing'. Ook mogen decoratieve afbeeldingen verborgen worden voor hulpsoftware, dit kan door het img-element een leeg alt-attribuut te geven. Probeer wel consistent te zijn hoe wordt omgegaan met decoratieve afbeelding. Het zou namelijk verwarrend kunnen zijn wanneer sommige decoratieve afbeeldingen wel een alternatieve tekst hebben en andere weer verborgen zijn.
Dit komt ook voor bij decoratieve afbeeldingen op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs.
Bevinding 6: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Bij de resultaten op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie&educational_stages=&offset= staan oog-iconen met daarachter een getal. Samen geeft deze content aan hoeveel keer een video is bekeken. Er is geprobeerd een alternatieve tekst te geven aan het oog-icoon door middel van een aria-label op een span-element. Een aria-label werkt niet op een element zonder rol. Daarom is er voor hulpsoftware nu geen alternatieve tekst beschikbaar. Een mogelijke oplossing is om het svg-element een role=img te geven en een alternatieve tekst via het title-element als eerste child element van het svg-element. Hier mag ook gebruik worden gemaakt van een aria-label op het svg-element als deze ook role=img heeft.
Dit icoon komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/mijn-schooltv/laatst-bekeken en https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken.
Bevinding 7: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten staat een afbeelding met de alternatieve tekst 'Programmalogo's'. Deze alternatieve tekst omschrijft de afbeelding niet. Zorg ervoor dat de alternatieve tekst de afbeelding omschrijft, of laat het alt-attribuut leeg o de afbeelding te verbergen voor hulpsoftware.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op pagina https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten staat een audio-opname waarvoor een alternatief aanwezig is (https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/PROGRAMMA/Basisonderwijs/MeerMuziekindeKlas/Muzikale_Verhalen_-_De_jongen_die_met_dieren_kan_praten.pdf). Dit bestand is nog niet volledig toegankelijk. Het bestand heeft bijvoorbeeld geen documenttitel en de afbeeldingen in het bestand hebben geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat het toegankelijke alternatief voor een audio-opname ook volledig toegankelijk is. Ook zou het beter zijn als duidelijk wordt aangegeven waar het toegankelijk alternatief voor de audio-opname te vinden is door de linktekst 'Download het verhaal (pdf)' aan te passen. Dit is geen verplichting, maar zou toegankelijker zijn.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken staat een video die geen ondertiteling heeft. Hierdoor kunnen mensen met auditieve beperkingen het audiospoor niet volgen. Zorg ervoor dat de video een ondertiteling krijgt.
Ook de video op pagina https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek heeft geen ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: In de video op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken komen teksten in beeld te staan, bijvoorbeeld rond 00:14, 03:11 en op het eind van de video. Deze visuele informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien. Zorg ervoor dat deze informatie voorkomt in het audiospoor, of maak gebruik van een media-alternatief (zoals een transcript) waarin deze informatie beschikbaar is.
Dit komt ook voor in andere video's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms en https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: In de video op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken komen verschillende visuele informatie, zoals teksten en logo's, in beeld. Kijk bijvoorbeeld rond 00:14, 03:11 of aan het eind van de video. Deze informatie komt niet terug in het audiospoor en is daardoor niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien. Zorg ervoor dat de informatie in het audiospoor voorkomt. Dat kan door gebruik te maken van een voice-over of audiodescriptie.
Dit komt ook voor in andere video's, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms en https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: De codelaag van de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf bevat devolgende toegankelijkheidsproblemen:
- Alle visuele koppen zijn opgemaakt met een P-tag. Hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat deze tekst een kop is. Zorg ervoor dat alle koppen worden opgemaakt met een kop-tag (H1, H2, ect.)
- Opsommingen, zoals onder 'Kijkvragen', zijn niet opgemaakt met de juiste tags. Hulpsoftware kan niet aangeven dat hier een opsomming staat. Zorg ervoor dat opsommingen worden opgemaakt met L- en LI-tags.
- Meerdere P-tags zijn alleen gevuld met witruimte en worden daardoor voorgelezen door sommige screenreaders als 'leeg'. Het is beter om deze tags te verwijderen. Dit is niet afkeurbaar maar een advies.
Bevinding 13: Advies: Op pagina https://schooltv.nl/over-schooltv wordt de h2 kop 'Colofon' opgevolgd door de h4 kop 'Inhoud en eindredactie:'. Het is beter voor de toegankelijkheid om een goede koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een h1 kop voor de titel van de pagina, gevolgd door h2 koppen voor de koppen, h3 koppen voor de tussenkoppen, ect.
Een niet correcte koppenstructuur wordt ook gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: De codelaag van de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf is niet opgemaakt in de juiste volgorde. Hierdoor is de volgorde waarin hulpsoftware het document bijvoorbeeld voorleest niet correct. Zo wordt de rechterkolom met tekst eerst voorgelezen, en daarna pas de linkerkolom. Zorg ervoor dat de codelaag overeenkomt met de leesvolgorde.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op pagina https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs staan blauwe teksten (HEX #009DD1) op een lichtblauwe achtergrond (HEX #E5F0F2), bijvoorbeeld de tekst 'Uitgelicht'. Deze teksten hebben een contrastverhouding van 2,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine teksten (tot 14pt en dikgedrukt óf tot 18pt) en 3:1 voor grote teksten.
Deze kleurencombinatie komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie en https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken.
Bevinding 16: In de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf staat op pagina 2 de roze tekst 'Leerlingenversie' (HEX #FF2D54). Op de witte achtergrond heeft deze tekst onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3.6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 17: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account komt de blauwe link 'algemene voorwaarden.' (HEX #009DD1) voor. Op de witte achtergrond heeft deze link een contrastverhouding van 3,1:1, waar de minimaal 4,5:1 moet zijn. Voor grote teksten (vanaf 14pt en dikgedrukt óf vanaf 18pt) heeft deze kleurencombinatie wel voldoende contrast. Ook de 'registreren' knop heeft onvoldoende contrast.
Deze kleurencombinatie komt ook voor in het inlogvenster en bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/mijn-verzamelingen. Deze kleuren komen ook voor in de PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: De PDF https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen staan. Een documenttitel is een belangrijk navigatiemiddel wanneer meerdere documenten open staan, en geeft aan gebruikers van hulpsoftware het hoofdonderwerp van het document aan. Zorg ervoor dat de PDF een goede documenttitel krijgt. Ook moet de documenttitel worden getoond bij openen en niet de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Wanneer bezoekers de website voor het eerst bezoekers staat er een cookiemelding op elke pagina. Deze cookiemelding krijgt niet als eerst focus als toetsenbordgebruikers over de pagina navigeren, maar pas als laatst. Hierdoor moeten deze gebruikers over elk element op een pagina navigeren voordat zij de cookies kunnen accepteren, terwijl deze melding voor andere content staat. Zorg ervoor dat de cookiemelding als eerst focus krijgt op elke pagina.
Wanneer bezoekers op onder andere pagina https://schooltv.nl/ de knop 'Mijn schooltv' activeren, verschijnt er een venster in beeld waarin bezoekers kunnen inloggen. De focus volgorde blijft netjes binnen dit venster wanneer toetsenbordgebruikers van elementen naar element navigeren, maar gaat wel over de adresbalk van de browser. Dit kan verwarrend zijn. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocus binnen het venster blijft tot de bezoeker deze afsluit.
Dit komt voor bij meerdere vensters die geopend kunnen worden op de website.
Bevinding 20: Op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie staan bij de filteropties verschillende 'Toon meer' knoppen. Wanneer toetsenbordgebruikers deze knoppen openen, blijft de focus op deze knoppen staan en verplaatst deze niet naar de nieuw verschenen selectievakjes. Hierdoor kunnen bezoekers die het scherm niet kunnen zien mogelijk de nieuwe content missen en toetsenbordgebruikers moeten terugnavigeren. Zorg ervoor dat wanneer de 'Toon meer' knop is geopend, de toetsenbordfocus verplaatst naar de nieuwe selectievakjes.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank heeft de link naar de tijdlijn geen toegankelijke naam. Hierdoor is het voor gebruiker van screenreaders lastig te bepalen wat het linkdoel is. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een aria-label op het a-element.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/dna en https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken
Bevinding 22: Advies: Op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken staat een afbeelding met daarachter de tekst 'Focus in de klas'. Deze twee elementen zijn samen in een a-element geplaatst, waardoor de link de toegankelijke naam 'NTR Wetenschap logo op rode achtergrond Focus in de klas(NTR)' heeft. Het is beter om de afbeelding uit de link te halen en alleen de tekst op te maken als link.
Dit komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Via de zoekfunctie op de website kunnen verschillende pagina's gevonden worden, maar niet alle pagina's. Bijvoorbeeld de contactpagina (https://schooltv.nl/contact) kan niet gevonden worden via de zoekfunctie. Zorg ervoor dat de zoekfunctie wordt aangepast zodat alle pagina's hiermee gevonden kunnen worden, of maak gebruik van een sitemap waarmee bezoekers alle pagina kunnen vinden.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Als bezoekers de website voor het eerst bezoeken staat er een cookiemelding in beeld. Als toetsenbordgebruikers navigeren naar deze melding en focus plaatsen op de knop 'Sluit melding', wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator.
Een soortgelijk probleem komt ook voor wanneer focus staat op de knop om een video af te laten spelen, bijvoorbeeld op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken.
3. Begrijpelijk
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Via de knop 'Mijn schooltv' op onder andere pagina https://schooltv.nl/ kunnen bezoekers een inlogvenster openen. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld het veld 'Wachtwoord' leeg laten en het formulier versturen, verschijnt de foutmelding 'Er is 1 foutmelding: length' op het scherm. Deze foutmelding geeft onvoldoende aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat foutmeldingen altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt, in het geval van privacygevoelige gegevens zoals wachtwoorden hoeft dat niet precies te zijn. Als de foutmelding niet bij het veld staat moet de melding ook aangeven waar de fout is gemaakt. Los dit probleem op door foutmeldingen toe te voegen die aangeven waar de fout is gemaakt en welke fout.
De bovenstaande foutmelding verschijnt in alle mogelijke invoersituaties, maar als geen correct e-mailadres is ingevuld verschijnt ook een HTML5-foutmelding. Deze foutmelding is ook niet toegankelijke, onder andere omdat deze maar kort in beeld staat. Verwijder deze melding van het veld en voeg een eigen foutmelding toe.
Bevinding 26: In het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account wordt gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn niet toegankelijk. De melding zelf is vaak onvolledig en blijft niet altijd in beeld staan. Zorg ervoor dat goede foutmeldingen worden toegevoegd aan het formulier. Een goede foutmelding geeft aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt en idealiter waar de fout is gemaakt.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: Via de knop 'Mijn schooltv' op onder andere pagina https://schooltv.nl/ kunnen bezoekers een inlogvenster openen. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld het veld 'Wachtwoord' leeg laten en het formulier versturen, verschijnt de foutmelding 'Er is 1 foutmelding: length' op het scherm. Naast dat deze melding de fout niet correct aangeeft (zie succescriterium 3.3.1), geeft deze foutmelding ook geen mogelijke oplossing voor de bezoeker. Zorg ervoor dat foutmeldingen bij formulieren een zogenoemde foutsuggestie meegeven zodat de bezoeker hulp heeft bij het oplossen van de gemaakte fout, bijvoorbeeld bij het veld 'E-mail' kan een voorbeeld format van een e-mailadres worden getoond.
Bevinding 28: In het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account wordt gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn niet toegankelijk. Ze geven niet altijd goed aan welke fout is gemaakt, blijven soms voor een korte tijd in beeld staan en geven geen suggestie hoe de fout kan worden opgelost. Zorg ervoor dat goede foutmeldingen worden toegevoegd aan dit formulier. Om te voldoende aan dit succescriterium moet de foutmelding een suggestie geven hoe bezoekers de fout kunnen oplossen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/video-item/focus-in-de-klas-complotdenken heeft de knop om de video mee af te spelen de toegankelijke naam 'Focus in de klas' gekregen via een aria-label. Dit omschrijft voor gebruikers van hulpsoftware niet wat deze knop doet. Zorg ervoor dat deze knop een goede toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld 'Afspelen' of 'Video afspelen'.
Bevinding 30: Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank heeft de link naar de tijdlijn geen toegankelijke naam. Zonder toegankelijke naam weten gebruikers van hulpsoftware niet wat een link doet. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een aria-label op het a-element.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://schooltv.nl/item/dna en https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Wanneer bezoekers het formulier op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account succesvol versturen, verschijnt de melding 'Gelukt! Activeer je account door op de link in de bevestigingsmail te klikken.' op het scherm. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen niet-ziende bezoekers missen dat het formulier goed is verstuurd. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van role=status of aria-live.
Dezelfde melding kan ook verschijnen op pagina https://schooltv.nl/mijn-schooltv/beheer-account. Dit probleem komt ook voor bij andere meldingen op de website, bijvoorbeeld als een item (zoals op pagina https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken) is toegevoegd aan een verzameling of als een embedcode succesvol is gekopieerd naar het klembord.
Bevinding 32: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Als screenreadergebruikers op pagina https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie een filter selecteren, wordt duidelijk aangegeven door de screenreader wanneer de resultaten worden opgehaald. Er wordt niet aangegeven wanneer de zoekresultaten op de pagina staan. Zorg ervoor dat de veranderde tekst '[aantal] gevonden voor [zoekopdracht]' wordt opgemerkt door hulpsoftware.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://schooltv.nl/ - Contact:
https://schooltv.nl/contact - Over schooltv:
https://schooltv.nl/over-schooltv - Veelgestelde vragen:
https://schooltv.nl/veelgestelde-vragen - PO:
https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs - Zoekresultaten:
https://schooltv.nl/zoeken?query=Biologie&educational_stages=&offset= - Account aanmaken:
https://schooltv.nl/mijn-schooltv/maak-een-account - Mijn schooltv: laatst bekeken:
https://schooltv.nl/mijn-schooltv/laatst-bekeken - Mijn schooltv: account beheer:
https://schooltv.nl/mijn-schooltv/beheer-account - Complotdenken (video):
https://schooltv.nl/item/focus-in-de-klas-complotdenken - Geschiedenis:
https://schooltv.nl/onderwijsvorm/primair-onderwijs/geschiedenis - Tijdlijn:
https://schooltv.nl/item/het-leven-van-anne-frank - Programma Ruimteschip aarde:
https://schooltv.nl/programma/ruimteschip-aarde-in-de-klas/afleveringen - Quiz:
https://schooltv.nl/item/dna - Podcast:
https://schooltv.nl/item/meer-muziek-in-de-klas-muzikale-verhalen-de-jongen-die-met-dieren-kan-praten - PDF pagina:
https://schooltv.nl/item/het-verhaal-van-oranje-nassau-in-de-klas-stadhouder-frederik-hendrik-en-amalia-van-solms - PDF:
https://cdn3.schooltv.nl/fileadmin/Lesbrief%20Het%20verhaal%20van%20Oranje%20Nassau%203.pdf - Scrollverhaal:
https://schooltv.nl/item/hoe-schadelijk-is-roken - Datalek in de klas:
https://schooltv.nl/item/eenvandaag-in-de-klas-datalek - Schoolplaat politiek van Nederland:
https://schooltv.nl/item/politiek-van-nederland
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.