Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Schoolwijzer Amsterdam

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Schoolwijzer Amsterdam
Datum 12 oktober 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op schoolwijzer.amsterdam.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 7

1. Waarneembaar

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 1: Advies: op de individuele scholenpagina's, bijvoorbeeld https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/vo/vestiging/spinoza-lyceum, staat een grafiek met het aantal leerlingen op de betreffende instelling opgemaakt als description list. Gebruikers van leeshulpsoftware horen nu "2019 1275, 2020 1280" etc. en pas aan het eind van de data "totaal aantal leerlingen op de school". Het is aan te raden om deze uitleg boven de grafiek te plaatsen.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op de homepagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/ wordt er een instructie gegeven met verwijzing naar kleur en visuele locatie: "Geboortedatum van uw kind invult in het gele blok hiernaast". Kleurenblinden hebben moeite om dit gele blok te onderscheiden en voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het helemaal niet duidelijk waar naar wordt verwezen. Bovendien staan de blokken in tegenstelling tot de instructies boven de tekst. Refereer naar de naam van het blok in plaats van de kleur of locatie,
Een voorbeeld waar goed middels een kleur verwezen wordt is bijvoorbeeld op pagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/opvang/kinderdagverblijf/vestiging/t-lieveheersbeestje-b-v-2/. Hier wordt het gele icoontje bij kleur genoemd, zodat de informatie niet kleur afhankelijk is.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 3: Op pagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/po/lijst/ staat het invoerveld 'Uw woonadres'. Wanneer een bezoeker een adres in heeft gevoerd, en later weer focus heeft op het invoerveld, opent direct het suggestie-menu weer. De bezoeker kan dit menu wel sluiten met de escape-toets, maar dan verdwijnt de gehele invoer. Zorg ervoor dat bezoekers aanvullende content bij hover of focus kunnen verwijderen, zonder dat de invoer van de bezoeker verdwijnt.

2. Bedienbaar

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 4: Op pagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/po/lijst/ kan men middels adresinvoer scholen in de buurt opzoeken. Indien men tussentijds het adres wil wijzigen maar geen van de automatisch gegenereerde adressen kiest, blijft dit dropdownmenu uitgeklapt. Hierdoor verliest men de focus op de button "wis mijn gegevens". De enige manier om nu het menu te sluiten is door een adres te selecteren.

3. Begrijpelijk

3.2 Voorspelbaar

3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 5: Dit is een usability probleem: Men kan men middels de algemene zoekfunctie in de header naar scholen zoeken. Slechts op de homepagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/ is de optie "alle scholen en kinderopvang" uit het dropdown menu kiesbaar. Indien men op bijvoorbeeld pagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/po/lijst/ deze keuze maakt, springt het menu automatisch terug op "basisscholen". Dit is het geval op alle subpagina's van een specifieke onderwijsstroom, zie bijvoorbeeld ook https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/so/so-vso/.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Wanneer een bezoeker binnen een soort onderwijs zoekt, bijvoorbeeld 'Basisonderwijs' op onder andere pagina https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/po/vestiging/de-amsterdamse-montessorischool-dependance-onderbouw/, dan staat er in het navigatiemenu het woord 'Basisonderwijs', met daarop een aria-current attribuut met 'false'. Dit klopt niet, dit zou juist 'true' moeten zijn om aan de bezoeker te moeten laten weten dat diegene op een Basisonderwijs-pagina is.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: De algemene zoekfunctie in de header genereert automatisch zoekresultaten. Deze nieuwe content wordt na het invullen van een zoekterm niet door hulpsoftware bekendgemaakt. Slechts bij doortabben wordt de aanwezigheid van zoekresultaten voorgelezen. Het is aan te raden om dit statusbericht meteen na het intypen beschikbaar te maken. Een blinde bezoeker die uit gewoonte enter te drukt om resultaten op te vragen, sluit immers op deze wijze het zoekscherm weer.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-01-15 09:43:05 v2.4-011