Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid Stichting BOOR
- Onderzoeker
- Lydia, Swink; Mirjam, Swink
- Datum
- 7 oktober 2025
- Opdrachtgever
- Stichting BOOR
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Stichting BOOR voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 20 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website www.stichtingboor.nl is onderzocht tussen 22 april en 15 mei 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
De website Stichting Boor voldoet nog niet aan WCAG 2.2 niveau AA. Er zijn 18 van 55 de succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website www.stichtingboor.nl bevat al veel toegankelijke elementen. De navigatie is duidelijk en consistent, de links en buttons hebben toegankelijke benaming meegekregen en de titels van de webpagina's zijn duidelijk en geven een goede beschrijving van de inhoud. Wel zijn er nog verbeterpunten gevonden.
Dit zijn de meest opvallende punten die tijdens het onderzoek gevonden zijn:
- Op de website staan een aantal YouTube video's waarvan de ondertiteling niet volledig is. Tevens ontbreekt voor deze video's een transcript en een audiodescriptie.
- Op de website wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van kleurvlakken om onderscheid te maken tussen bepaalde elementen op een pagina. Helaas voldoen een groot aantal van deze kleurvlakken niet aan de verplichte contrastwaarde van 3:1.
- Op een aantal plaatsen voldoet de focusrand ook niet aan de vereiste contrastwaarde. Deze is nauwelijks tot niet zichtbaar.
- Op de website staan PDF-documenten die je kunt downloaden. Deze zijn zeker niet toegankelijk; de titel ontbreekt, ze hebben geen tags en de kleur die nu gebruikt wordt voor de tussenkoppen voldoet niet aan de vereiste contrastwaarde.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
| Naam website | Stichting BOOR |
|---|---|
| Scope van de website |
Binnen de scope van dit onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware |
Overzicht toetsresultaat
| Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
|---|---|---|---|
| 1 Waarneembaar | 10 | 10 | 0 |
| 2 Bedienbaar | 10 | 7 | 0 |
| 3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
| 4 Robuust | 3 | 0 | 0 |
| Totaal | 30 | 20 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat een kaart. Deze kaart zit in een <canvas> element en heeft geen alternatieve tekst terwijl er wel wordt verwezen naar de kaart in linkjes op bijvoorbeeld de pagina https://stichtingboor.nl/ onder de kop "Bekijk al onze scholen". Voor gebruikers die blind zijn of slecht zicht hebben en gebruik maken van voorleessoftware is dit verwarrend want ze verwachten een kaart en die 'horen' ze niet. Geef de kaart een alternatieve tekst mee.
Op pagina https://stichtingboor.nl/sta-jij-open-voor-een-bijzondere-baan-bezoek-ontdek-het-speciaal-onderwijs-op-12-februari/ onder de titel en openingsparagraaf staat een afbeelding met daarin een tekst. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst en wordt als decoratief neergezet. De tekst in de afbeelding maakt dat deze afbeelding niet decoratief is. Gebruikers van voorleessoftware, die blind zijn of slecht zicht hebben, missen nu de tekst die in de afbeelding staat. Geef de afbeelding een alternatieve tekst mee met daarin de rol van de afbeelding en de tekst die in de afbeelding staat.
Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat, tussen het contactformulier en de knop "versturen", een widget van CloudFlare. Deze widget bevat het logo van Cloudflare. Dit logo heeft een aria-label meegekregen met de tekst "Cloudflare". Dit is geen toegankelijke alternatieve tekst voor een logo. Pas dit aan naar bijvoorbeeld; Logo CloudFlare.
Advies: Meerdere afbeeldingen op de pagina hebben een lege alt-tekst meegekregen. Wanneer een afbeelding decoratief is, is dit prima. Maar wanneer een afbeelding een functie heeft of wanneer naar de afbeelding verwezen wordt heeft deze echt een alt-tekst nodig. Loop alle afbeeldingen op de website na om te controleren of deze decoratief of functioneel is.
Advies: Logo in de header en footer hebben een lege alt tekst (als decoratief bestempeld) en de link waar de afbeeldingen in staan hebben een ARIA-label meegekregen. Dit is niet de juiste werkwijze. Het is aan te raden om de afbeeldingen een alternatieve tekst mee te geven en het ARIA-label te verwijderen.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: niet van toepassing
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een video met een embedded ondertiteling die informatie mist. Bijvoorbeeld: de sprekers worden niet geïntroduceerd in de ondertiteling en in de ondertiteling is niet te lezen dat er muziek speelt in de video. De video staat op YouTube en de ondertiteling van YouTube is aan en uit te zetten, maar mist ook informatie. En wanneer je de ondertiteling van YouTube aanzet loopt deze over de embedded ondertiteling heen waardoor het helemaal niet meer leesbaar is. Gebruikers die doof of slechthorend zijn missen nu informatie wanneer ze de video bekijken. Haal de embedded ondertiteling uit de video en zorg ervoor dat de ondertiteling van YouTube compleet is.
Op de pagina's https://stichtingboor.nl/themas/ en https://stichtingboor.nl/over-ons/ staat dezelfde video van Youtube. Deze video heeft ondertiteling die aan en uit te zetten is (staat standaard uit) en daarin wordt wel aangegeven dat er muziek speelt, maar er wordt niet aangegeven wie er spreekt. Terwijl er verschillende sprekers zijn, die zichtbaar in beeld zijn. Gebruikers die doof of slechthorend zijn missen nu informatie. Zorg ervoor dat de ondertiteling van YouTube compleet is.
De ondertiteling van YouTube is ook niet helemaal correct. De gesproken tekst komt niet overeen met de ondertiteling. Sommige woorden kloppen niet in de ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een video met ondertiteling, maar de ondertiteling is niet compleet. De video is daarmee niet toegankelijk. Tevens is er geen toegankelijk alternatief aanwezig voor de video.
Dit geldt ook voor de video's op de pagina's https://stichtingboor.nl/over-ons/ en https://stichtingboor.nl/themas/. Hier gaat het om 1 en dezelfde video waarvan de ondertiteling niet compleet is en een toegankelijk alternatief ontbreekt. Gebruikers die doofblind zijn hebben hebben nu geen idee van wat er te zien is in de video. Hiermee missen ze een stuk informatie en context. Zorg ervoor dat de video's een audiodescriptie hebben (zie succescriterium 1.2.5) en plaats een transcript op de website, dit mag ook een link zijn naar een aparte pagina met een transcript, in de directe omgeving van de video.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een video met ondertiteling, maar de ondertiteling is niet compleet. Een audiodescriptie ontbreekt op deze pagina.
Dit geldt ook voor de video's op de pagina's https://stichtingboor.nl/over-ons/ en https://stichtingboor.nl/themas/. Hier gaat het om 1 en dezelfde video waarvan de ondertiteling niet compleet is en een audiodescriptie ontbreekt. Gebruikers die blind zijn krijgen nu niet alle informatie mee die in de video te zien is. Hierdoor missen ze een stuk informatie en context. Plaats een audiodescriptie, mag ook een link zijn naar een apart bestand, in de directe omgeving van de video.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staan de koppen "Stichting BOOR" en "Postadres". Deze zijn niet gemarkeerd als kop en vallen daardoor buiten de koppenstructuur. Vetgedrukte tekst dient niet te worden gebruikt voor het aanduiden van een kop. Voor gebruikers van ondersteunende software is het nu lastiger om direct naar de desbetreffende informatie te gaan. Plaats de koppen ook daadwerkelijk in een kopelement.
Op pagina https://stichtingboor.nl/over-ons/jaarverslag/ zijn de koppen opgemaakt in niet chronologische volgorde. De pagina begint met H1, dan volgt een H3, daarna volgt een H2 en daar zit een H4 onder. Dit werkt verwarrend voor gebruikers van ondersteunende software wanneer ze navigeren aan de hand van de koppen. Pas de structuur van de koppen aan en zorg ervoor dat dit een logische volgorde heeft.
De PDF-bestanden https://stichtingboor.nl/download/388/?tmstv=1744974136 en https://stichtingboor.nl/download/223/?tmstv=1744975600 hebben beide geen tags gekregen. Voor gebruikers van voorleessoftware is dit document onleesbaar omdat de voorleessoftware geen structuur kan vinden in de bestanden. Zorg ervoor dat de PDF-bestanden de juiste tags krijgen. Loop ook alle PDF-bestanden na om deze te controleren en te corrigeren wanneer dit ook voorkomt.
Advies: Op de pagina https://stichtingboor.nl/?s=locaties staan de resultaten in een lijst onder elkaar. De resultaten zijn afzonderlijk opgemaakt met een achtergrondvlak, een kop en een stukje inleidende tekst. Wanneer je over een zoekresultaat heen hovert zijn het gekleurde vlak en de kop klikbaar, de tekst niet. Dit is voor iedereen verwarrend en onlogisch. Zorg ervoor dat de tekst ook klikbaar is, dit is makkelijker voor mensen met een motorische beperking en ook veel logischer.
Advies Footer: het e-mailadres en het telefoonnummer hebben een ARIA-label meegekregen. Dit is overbodig en kan worden verwijderd.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: formulier en zoekveld
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina's https://stichtingboor.nl/actueel/ en https://stichtingboor.nl/verhalen/ staan twee filters, onder de titel bovenaan de pagina. Deze zijn standaard voorzien van een dunne rand. Wanneer deze filters toetsenbordfocus krijgen verandert alleen de kleur van de rand, dit is niet genoeg om aan te geven dat de elementen in focus zijn. Gebruikers die slecht zicht hebben of die kleurenblind zijn zijn de focus kwijt wanneer ze met het toetsenbord door de website heen bewegen. Plaats de focusrand verder naar buiten, dus om de standaardrand heen. Dan voldoen deze elementen wel aan de eisen van dit succescriterium.
Advies: In de Header staat een navigatie menu dat begint met de kop "sectoren". De linkjes van het dit menu krijgen alleen een kleur veranderingen geen onderstreping. Die onderstreping is wel zo wanneer je de website bezoekt op een kleiner scherm (telefoon) en het menu wordt weergegeven als hamburgermenu. Zorg ervoor dat de onderstreping ook te zien is op een laptop/desktop. Het maakt het menu duidelijker en consistenter.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat in het contactformulier, onder het invoerveld "Reactie", de zin "0 van 600 max. aantal tekens". Deze zin heeft de kleur #767676 en de achtergrond heeft de kleur #ECF5F7. Dit geeft een contrastwaarde van 4,1:1 ten opzichte van de achtergrond. Gebruikers die slecht zicht hebben of kleurenblind zijn hebben moeite met het lezen van deze tekst. Geef deze zin een kleur die voldoet aan de contrastwaarde van 4,5:1.
Op pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een video. De embedded ondertiteling heeft geen achtergrond en de kleur, waardoor de tekst van de ondertiteling op meerdere momenten in de video niet voldoende contrast heeft ten opzichte van de achtergrond (vb:op 47 sec heeft de tekst de kleur #B5B1AFen de achtergrond gedeeltelijk de kleur #7B7167. De contrastwaarde ligt dan op 2,2:1). Gebruikers die de ondertiteling nodig hebben, vanwege bijvoorbeeld een slecht gehoor, missen hierdoor een stuk context. Omdat het een YouTube video betreft die ook nog een ondertiteling heeft die aan/uit te zetten is, kan deze embedded ondertiteling weg. Wanneer je ervoor kiest om deze toch te houden, zorg er dan voor dat de ondertiteling een donkere achtergrond krijgt zodat de contrastwaarde voldoet aan een minimum van 4,5:1.
In het PDF-bestand https://stichtingboor.nl/download/223/?tmstv=1744975600 wordt de kleur #32A4C7 gebruikt voor tussenkoppen door het hele bestand heen (voorbeeld: pagina 10 de tussenkop "Profiel"). Dit geeft een contrastwaarde van 2,9:1 ten opzichte van de achtergrondkleur (#FFFFFF). Hierdoor voldoet alle tekst waarvoor deze kleur wordt gebruikt niet aan de contrastwaarde van 4,5:1. Lezers die kleurenblind zijn of slecht zicht hebben kunnen de tekst niet goed onderscheiden van de achtergrond. Hierdoor missen zij essentiële informatie. Geef de tussenkoppen een kleur die wel voldoet aan de contrasteis van minimaal 4,5:1.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header staat een mogelijkheid tot zoeken. Wanneer je het zoekveld activeert valt de tekst in de zoekbalk (placeholdertekst) deels weg bij een reflow percentage van 400%. Bij gebruikers die last hebben van slecht zicht en het scherm inzoomen of gebruik maken van schermvergrotingssoftware valt deze tekst deels weg waardoor ze deze niet meer kunnen lezen. Zorg ervoor dat alle font-sizes ingesteld staan in REM of EM en niet in PX.
De zoekbalk, die verschijnt wanneer je op het vergrootglas in de header klikt, blijft niet 'plakken' wanneer je het scherm op 100% hebt staan en naar beneden scrolt. Op het moment dat je gaat vergroten naar 125% en verder blijft de zoekbalk 'plakken' boven in je scherm wanneer je naar beneden scrolt. Dit zorgt ervoor dat op 400% de zoekbalk midden in je scherm blijft staan waardoor de website minder leesbaar is omdat content er achter verdwijnt. Zorg ervoor dat je zoekbalk niet blijft 'plakken' op het scherm door de instelling van de position op de standaard in te stellen.
Advies: Op de pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat een kaart en wanneer je vergroot naar 150% dan vervormt de kaart dusdanig dat deze niet meer bruikbaar is. Wanneer je naar 175% vergroot dan is de kaart weg. Zorg ervoor dat de kaart eerder verdwijnt door de media-query aan te passen of door 1 extra toe te voegen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header staan twee navigatie-elementen. De focusrand in het navigatiemenu met de koppen "Over ons", "Medezeggenschap" en "Contact" heeft een donkerblauwe achtergrond. De focusrand die nu gebruikt wordt is niet onderscheidend genoeg om aan de contrastwaarde van 3:1 te voldoen. Geef de focusrand een kleur die voldoet aan de contrastwaarde van minimaal 3:1.
De zoekbalk, die in je scherm verschijnt wanneer je in de header op het vergrootglas klikt, heeft in focus een focusrand met de kleur #D04488 en de zoekbalk heeft de kleur #393D63. Hierdoor heeft de rand een contrastwaarde van 2,4:1 ten opzichte van de achtergrond van de homepagina. Voor gebruikers die kleurenblind zijn of slecht zicht hebben is dit niet onderscheidend genoeg waardoor ze de focus kwijt raken. Geef de focusrand een kleur die een minimale contrastwaarde heeft van 3:1.
Op de pagina https://stichtingboor.nl/, onder de kop “Onze belofte”, staan linkjes die zijn opgemaakt als buttons met de kleur #ECF5F7. De achtergrondkleur van de website is #FFFFFF. Hierdoor hebben de buttons een contrastwaarde van 1,1:1 ten opzichte van de achtergrond van de webpagina. Voor gebruikers die kleurenblind zijn is het lastiger om de button te kunnen onderscheiden van de achtergrond. Verander de achtergrondkleur van de buttons naar een kleur met de minimale contrastwaarde van 3:1.
Op pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat, onder de contactgegevens, een formulier. De invoervelden hebben de kleur #FFFFFF en de achtergrond heeft de kleur #ECF5F7. Hierdoor hebben deze invoervelden een contrastwaarde van 1,1:1 ten opzichte van de achtergrond. Gebruikers die kleurenblind zijn gaan het onderscheid tussen het invoerveld en de achtergrond niet zien, waardoor niet duidelijk is waar de invoervelden beginnen/eindigen. Plaats een rand om de invoervelden heen met een kleur die een contrastwaarde heeft van minimaal 3:1.
Op pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat naast de kaart een lijst met scholen. Boven iedere school staat een link die gestyled is als een button. Deze buttons voldoen niet aan de contrast waarde van 3:1 (bijvoorbeeld: de oranje button (met kleur #FAC075) heeft een contrastwaarde van 1,4:1). Voor gebruikers die kleurenblind zijn is het lastiger om de button te kunnen onderscheiden van de achtergrond. Verander de achtergrondkleur van de buttons naar een kleur met de minimale contrastwaarde van 3:1.
Op de pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een video met bediening. De focusrand van de bedieningsknoppen, in de video, voldoen niet aan de contrastwaarden. Hierdoor is het voor gebruikers met slecht zicht en gebruikers die kleurenblind zijn lastig om te zien waar de focus zich bevindt. Pas de kleur van de focusrand aan zodat deze voldoet aan een minimale contrastwaarde van 3:1.
Advies: Op de pagina https://stichtingboor.nl/verhalen/ staat een afbeelding naast de kop "Twee erasmianen door de tijd verbonden" . De achtergrond van de afbeelding (kleur #FFFFFF) heeft exact dezelfde kleur als de achtergrond van de website (kleur #FFFFFF). Hierdoor valt het sjabloon weg en is niet te onderscheiden waar de afbeelding begint/eindigt. Kies een andere foto uit om te gebruiken voor dit sjabloon.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de footer staan, onder de kop "Contact" het telefoonnummer en het e-mailadres. Wanneer je test op tekstafstand en het scherm vergroot met 200% dan valt het e-mailadres bijna van de pagina en is dus niet meer leesbaar. Voor gebruikers die dyslexie hebben en gebruik maken van hulpsoftware of een aangepast lettertype is het e-mailadres niet meer goed leesbaar. Geef het element, waar deze informatie instaat, iets meer padding of marge mee.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/primoren/ staat een YouTube video. Wanneer je de instellingen activeert met de enter toets kun je niet terug het menu uit. Je moet dan door tabben en uiteindelijk na alle knopjes te hebben gehad kun je op de instellingen knop enteren om het menu te sluiten. Gebruikers die door de webpagina heen gaan met alleen een toetsenbord moeten door het hele menu heen om uit de video te kunnen. Zet de video van YouTube direct op de pagina zelf en gebruik geen eigen systeem hiervoor. Dat zorgt ervoor dat de video toegankelijk is.
Op de pagina https://stichtingboor.nl/over-ons/ staat een video van YouTube. Wanneer je deze video start met afspelen en je tabt, dan kom je niet in de bediening van de video terecht. Voor gebruikers die alleen gebruik maken van een toetsenbord om door de webpagina te navigeren is de bediening van de video onbereikbaar. Zet de video van YouTube direct op de pagina en gebruik geen eigen systeem hiervoor.
Deze video staat ook op pagina https://stichtingboor.nl/themas/ en heeft daar hetzelfde gedrag.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Niet aanwezig
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Advies: De titel van de pagina https://stichtingboor.nl/actueel/ is op zich goed, maar kan duidelijker. Ik zou ervan maken nieuws - stichting BOOR omdat op de pagina een lijst staat met nieuws artikelen.
Het PDF-bestand https://stichtingboor.nl/download/223/?tmstv=1744975600 heeft geen titel meegekregen. Dit geldt ook voor het bestand https://stichtingboor.nl/download/388/?tmstv=1744974136, deze heeft ook geen titel meegekregen. Zorg ervoor dat het PDF-bestand een duidelijke beschrijvende titel heeft. Zo kunnen gebruikers van hulpsoftware makkelijker schakelen tussen PDF-bestanden. Zorg ervoor dat de PDF-bestanden de juiste tags krijgen. Loop ook alle PDF-bestanden na om deze te controleren en te corrigeren wanneer dit ook voorkomt.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat een lijst met scholen, na deze lijst komt een paginanavigatie. Naast de lijst staat een kaart met een inzoom en uitzoom knop en allemaal speldenprikken. De toetsenbordfocus gaat van de paginanavigatie naar de knoppen inzoomen en uitzoomen, terwijl de kaart helemaal niet genoemd wordt (want geen alternatieve tekst) en aan de rechterzijde van de pagina staat. Dit is geen logische volgorde van de focus op deze pagina en kan verwarrend werken voor gebruikers die voorleessoftware gebruiken en de kaart niet kunnen zien. De lijst is het toegankelijke alternatief voor de kaart, zorg ervoor dat er een skip-link is naar deze lijst voor gebruikers van voorleessoftware.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat een lijst met alle scholen die vallen onder de stichting. Bij iedere school staat het adres, welke soort school het is, de naam van de school en een link naar de website van de school. Alle linkjes van de scholen werken, maar openen in een nieuw tabblad. Dit wordt niet aangegeven op de site en ook niet door voorleessoftware. Iemand die gebruik maakt van voorleessoftware of de schermvergroter weet dit niet. Er zit een ARIA-label op de link waardoor deze de span, met de "sr-only" class, niet meer voorleest. Haal het ARIA-label van de link af. dan leest voorleessoftware gewoon de class voor die de naam "sr-only" heeft. Voeg dan in de sr-only class wel de naam van de school toe.
Advies: Op de pagina https://stichtingboor.nl/over-ons/ staat onderaan de pagina een knop met de tekst werken bij BOOR. Deze knop wordt aangeduid als link, maar wanneer je erop drukt/klikt gaat de pagina weer terug omhoog en ben je de focus kwijt. Wanneer je op enter of spatie druk gebeurt er ook niks. Wanneer je dan verder tabt, gaat de focus naar de onderkant van de pagina naar de Footer. Dit is heel verwarrend voor alle gebruikers van de webpagina. De link klopt niet en en de aanduiding dat deze naar een externe website gaat klopt ook niet. Controleer de link en zorg ervoor dat deze gaat naar de juiste bestemming.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De kleine navigatie, met de koppen "Over ons", "Medezeggenschap" en "Contact", in de header heeft als ARIA-label "meta-menu" meegekregen. Dit wordt ook voorgelezen door voorleessoftware. Het is nu voor een gebruikers van voorleessoftware niet duidelijk wat voor soort menu dit is. Geef het menu een bruikbare, toegankelijke naam die begrijpelijk is voor de gebruiker.
Op pagina https://stichtingboor.nl/verhalen/ staat in de lijst met verhalen een artikel met de kop “Mijn focus ligt op wat kinderen wel kunnen”. Het ARIA-label van deze link bevat de tekst “Lees het verhaal: “Mijn focus ligt op wat kinderen wel kunnen”. Dit wordt letterlijk zo voorgelezen door voorleessoftware en zorgt voor verwarring bij de gebruiker. Haal de tekencodes uit de tekst.
Op de pagina https://stichtingboor.nl/onze-scholen/ staat in het ARIA-label van de websitelink van de Piloot - De kleine plantage de tekst "Website: de Piloot – De Kleine Plantage". Dit wordt ook zo voorgelezen door voorleessoftware en zorgt voor verwarring bij de gebruiker. Haal de tekencode uit de tekst.
Dit gebeurt ook in het Aria-label van de websitelink van de school "de Piloot - De vlinder".
Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat, tussen het contactformulier en de knop "versturen", een Widget van CloudFlare. De melding heeft een aria-live= 'polite' attribuut meegekregen. Dit zorgt ervoor dat de melding van de widget al wordt voorgelezen door voorleessoftware nog voordat de gebruiker bij de widget is aangekomen. Voor gebruikers van voorleessoftware is dit verwarrend, zij weten niet waar deze melding over gaat omdat ze geen context hebben. Zorg ervoor dat de melding pas voor wordt gelezen, door voorleessoftware, op het moment dat de gebruiker bij de widget aan is gekomen.
Advies: Op de https://stichtingboor.nl/verhalen/ staat een lijst met allemaal artikelen. Vijf van deze artikelen hebben een citaat als kop gekregen. Deze citaten zijn niet beschrijvend genoeg. De bezoeker heeft dus geen idee waar het artikel achter deze kop over gaat. Pas de koppen aan en laat citaten weg uit koppen voor artikelen.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De focusrand heeft op een aantal plaatsen een zichtbaarheidsprobleem. Dit zorgt bij toetsenbordgebruikers en mensen met slecht zicht en/of kleurenblindheid voor verwarring omdat ze de focus kwijt zijn.
Wanneer je door de header heen gaat met het toetsenbord en je komt in het menu terecht dat begint met de link "Over ons", dan is de focusrand niet goed zichtbaar omdat de focusrand en de achtergrond, qua kleur, heel dicht bij elkaar liggen.
Wanneer je met het toetsenbord door de website navigeert kom je op verschillende plekken donkerblauwe buttons tegen met bijvoorbeeld de tekst "Versterken door vernieuwing" of "Ieder talent telt". Ook hier liggen de kleur van de focusrand en de kleur van de button dusdanig dicht bij elkaar dat de focusrand niet goed meer zichtbaar is.
Voor beiden geldt; geef de focusrand een kleur die wel goed zichtbaar is (zie succescriterium 1.4.11) en een contrastwaarde heeft van minimaal 3:1.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/over-ons/ staan, onder de kop "Kom je bij ons werken?", drie koppen van vacatures met een korte beschrijving en een link met de tekst "Bekijk de vacature". Bij alle drie de vacatures heeft de link een ARIA-label meegekregen met de tekst "Bekijk de vacature Opent een externe website". Wanneer een gebruiker gebruik maakt van spraakgestuurde hulpsoftware en de link wil openen dan is de vraag welke link opent.
Geef iedere link een specifieke naam in het ARIA-label.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Alle pagina's staan op Nederlands
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat onderaan het contactformulier een CloudFlare widget. Deze widget staat in een <iframe> element met daarin een document waarin (gedeeltelijk) de HTML-code staat van deze widget. De taalcode van de HTML staat ingesteld op en-US. Dit houdt in dat de widget in de Engelse taal staat ingesteld, terwijl de widget het woord "gelukt" bevat. Voor gebruikers van voorleessoftware kan dit onbegrijpelijk zijn omdat de voorleessoftware de Nederlandse woorden in Engelse uitspraak doet. Pas de taal van de widget in HTML aan naar Nederlands
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De pagina https://stichtingboor.nl/actueel/ heeft als titel "Actueel" gekregen. Op de pagina’s https://stichtingboor.nl/over-ons/ en https://stichtingboor.nl/sta-jij-open-voor-een-bijzondere-baan-bezoek-ontdek-het-speciaal-onderwijs-op-12-februari/ wordt anders naar deze pagina verwezen. Op de pagina https://stichtingboor.nl/sta-jij-open-voor-een-bijzondere-baan-bezoek-ontdek-het-speciaal-onderwijs-op-12-februari/ staat onder het artikel een verwijzing die "Nieuws" heet. Op de pagina https://stichtingboor.nl/over-ons/ wordt naar de pagina verwezen met de kop "Laatste nieuws". Dit is geen consistente verwijzing naar dezelfde pagina. Voor gebruikers die een cognitieve beperking hebben 4kan dit heel verwarrend zijn. Zorg ervoor dat de verwijzingen aangepast worden en dezelfde naam meekrijgen als de titel van de pagina waarnaar ze verwijzen.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/actueel/ staan twee selectievelden ("sector" en "thema"). Beide selectievelden hebben een label meegekregen, maar bij het selectieveld "thema" is het label niet gekoppeld aan het selectieveld. Wanneer de gebruiker door de pagina heen tabt en tevens gebruik maakt van voorleessoftware, dan wordt het label "thema" niet voorgelezen voor het selectieveld waar je de thema's kiest. Dit werkt verwarrend.
Ieder id, van een element is uniek anders werken koppelingen niet. Geef het selectieveld "thema" een uniek id en gebruik deze id-naam ook in de code van het bijbehorende label om deze te koppelen met elkaar.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat een formulier waarmee je contact op kunt nemen met de stichting. Dit formulier bevindt zich onder de contactgegevens. Wanneer je een foutief e-mailadres opgeeft (test@test,com) dan wordt er wel aangegeven dat iets fout gaat, maar niet wat er fout gaat. Voor gebruikers met een cognitieve beperking kan het lastig zijn om dan te bepalen wat fout gaat. Geef bij een foutieve invoer altijd een suggestie/voorbeeld van wat de invoer moet zijn. In dit geval kan dat zijn voornaam.achternaam@bedrijf.com
Advies: Op de pagina https://stichtingboor.nl/contact/ staat een formulier waarmee je contact op kunt nemen met de stichting. Dit formulier bevindt zich onder de contactgegevens. Wanneer je een veld niet op de juiste wijze invult komt er een foutmelding tevoorschijn, nog voor de invoervelden. De velden waar een probleem mee is worden geïdentificeerd aan de hand van de legendnaam en niet aan de hand van de labelnaam. Voor mensen met een cognitieve beperking kan dit verwarrend zijn.
Verwijs in de foutsuggestie naar de labelnaam.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Voldoende
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Voldoende
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://stichtingboor.nl/
- https://stichtingboor.nl/contact/
- https://stichtingboor.nl/?s=locaties
- https://stichtingboor.nl/primoren/
- https://stichtingboor.nl/bestaatniet
- https://stichtingboor.nl/toegankelijkheidsverklaring/
- https://stichtingboor.nl/onze-scholen/
- https://stichtingboor.nl/sectoren/
- https://stichtingboor.nl/actueel/
- https://stichtingboor.nl/sta-jij-open-voor-een-bijzondere-baan-bezoek-ontdek-het-speciaal-onderwijs-op-12-februari/
- https://stichtingboor.nl/medezeggenschap/medezeggenschap-voortgezet-onderwijs/
- https://stichtingboor.nl/download/388/?tmstv=1744974136
- https://stichtingboor.nl/over-ons/jaarverslag/
- https://stichtingboor.nl/download/223/?tmstv=1744975600
- https://stichtingboor.nl/over-ons/
- https://stichtingboor.nl/verhalen/
- https://stichtingboor.nl/verhalen/het-jonge-kind-verdient-erkenning/
- https://stichtingboor.nl/themas/
- https://stichtingboor.nl/sectoren/voortgezet-speciaal-onderwijs/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Chrome 140
Edge 141
Colour Contrast Analyser 3
PAC 2024
Acrobat PRO DC 2025
WCAG Contrast Color Checker
Headingsmap
NVDA 2025
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.