Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website studyinnl.org


Onderzoeker
Ralph, Swink; Teun, Swink
Datum
16 juli 2024
Opdrachtgever
Nuffic

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Study in NL voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 6 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website studyinnl.org is onderzocht tussen 29 mei en 16 juli 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen. Het is duidelijk dat er veel aan toegankelijkheid is verricht, zowel inzake de content als de techniek. De meest opvallende bevindingen uit het onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Study in NL
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op studyinnl.org
  • Alle PDF's op studyinnl.org
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De pagina's op student-portal.nuffic.nl (inschrijven nieuwsbrief Study in NL). Dit vereist een apart onderzoek.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 16 4 0
2 Bedienbaar 16 1 0
3 Begrijpelijk 10 0 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 44 6 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf staat het logo van Nuffic. Voor herhaalde logo's in PDF's geldt dat de eerste correct als dusdanig dient te zijn omschreven in een toegankelijkheidstag. De overige kunnen als artefact aangemerkt worden om zo niet voorgelezen te worden door schermleessoftware, zoals in dit document het geval.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.studyinnl.org/ staat de video 'What about - Studying in the Netherlands #StudyinNL #studyinthenetherlands'. Er komt aan het begin en aan het eind tekst in beeld, bijvoorbeeld 'Do you consider studying in The Netherlands? International students tell you everything you need to know' vanaf 0:03. Er is hier geen audiodescriptie of media alternatief voor aanwezig. Blinde bezoekers horen een gesprek beginnen, zonder vooraf de context te kunnen begrijpen wie de personen zijn. Zorg dat dit ook duidelijk wordt.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.studyinnl.org/ staat de video 'What about - Studying in the Netherlands #StudyinNL #studyinthenetherlands'. Er komt aan het begin en aan het eind tekst in beeld, bijvoorbeeld 'Do you consider studying in The Netherlands? International students tell you everything you need to know' vanaf 0:03. Er is hier geen audiodescriptie voor aanwezig. Blinde bezoekers horen een gesprek beginnen, zonder vooraf de context te kunnen begrijpen wie de personen zijn. Zorg dat dit ook duidelijk wordt.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxes filteren op de content. Ze hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Schermleessoftware kan nu de relatie tussen het groepslabel en de checkboxes niet zien. Zorg dat dit label ook in de HTML correct is gekoppeld aan de checkboxes, bijvoorbeeld door de checkboxes in een fieldset onder te brengen met als legend het visuele label. Zie tevens SC 4.1.2.

Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxes filteren op de content. Ze hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Het wordt nu niet aan schermleessoftware aangekondigd wanneer een filter ingeschakeld is. Zorg ervoor dat dit mogelijk wordt, bijvoorbeeld middels een hiertoe bestemd aria attribuut.

De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat de visuele kop 'Obligation for scholarship holders'. De tekst is niet opgemaakt als kop in de toegankelijkheidstags, maar binnen een p-tag geplaatst. Gebruikers van schermleessoftware kunnen de koppenstructuur opvragen om zo efficient door de content te navigeren. De hulpsoftware zou in dit geval een groot stuk content overslaan. Ook de visuele koppen 'Reporting' en 'Privacy' zijn niet als kop opgemaakt in de toegankelijkheidstags, terwijl andere subkoppen met dezelfde styling dat wel zijn.

De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat bij 'Annex 1: Scholarship amount' een tabel. Binnen de cel 'Travel costs' staat visueel een lijst met drie lijstitems. In de toegankelijkheidstags worden anderhalve lijstitem ondergebracht in een lijst, een deel van een lijstitem in een paragraph (p) tag en het laatste lijstitem in een eigen lijst. Lijsten met een enkel item zijn afkeurbaar. Zorg dat de content (LBody) genest is in drie lijstitems (LI) binnen een enkele lijst (L).

De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat bij 'Annex 1: Scholarship amount' een tabel. Er zijn hier meerdere datacellen (TD) die als kopcellen (TH) zijn opgemaakt in de toegankelijkheidstags. Bijvoorbeeld de cellen in de tweede kolom (met uitzonding van 'Sri Lankaand Indonesia'). Zorg dat de juiste tag gebruikt wordt, zodat schermleessoftware het verband tussen de cellen goed kan herkennen.

De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat onder 'The Dutch cultural institution:' een lijst. De lijst is correct opgemaakt met goed geneste L, LI en LBody tags. De content is echter allemaal in het laatste item geplaatst. Nu worden lege tags onnodig voorgelezen. Corrigeer dit en plaats de content op de daartoe bestemde plekken.

Advies: Op de website wordt gebruik gemaakt van een broodkruimelpad bestaande uit een geordende lijst (ol) genest in een navigatie element (nav) dat middels een aria-label de naam 'breadcrumb' heeft. De lijstitems met voorgaande pagina's worden voorgelezen door schermleessoftware omdat het links betreffen, echter slaat een toetsenbordgebruiker die middels de tabtoets door de pagina navigeert de huidige pagina over: dit betreft een lijstitem met platte tekst. Het advies is hier voor de volledigheid het laatste item van het aria-current element te voorzien, zodat de voorgenoemde bezoeker tevens op de hoogte gesteld wordt van de huidige pagina.

Advies: Op meerdere pagina's staan indelingslinks na de titel die de bezoeker naar de betreffende subkop op de pagina navigeren. Bijvoorbeeld op pagina https://www.studyinnl.org/plan-your-stay/do-you-need-a-visa. Boven deze links staat een onzichtbare tekst die wel door schermleessoftware wordt voorgelezen: 'What's on this page?'. Op mobiel formaat dient dezelfde tekst als naam van een uitklapmenu die de links bevat. Men zou kunnen overwegen om deze tekst tevens visueel zichtbaar te maken bij bezoek aan de pagina op standaardformaat.

Advies: Op pagina https://www.studyinnl.org/finances/mena-scholarship-programme-msp/msp-tunisia is een quote opgemaakt met em in plaats van als quote. Advies is om de tekst “Please go there … from another place” in de code op te maken als quote. Dat kan onder andere door die tekst in een blockquote element te plaatsen en italic op te maken met CSS.

Advies: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat meerdere koppen opgemaakt als H1. De H1 kop is gereserveerd voor de titel, subkoppen kunnen met lagere tags opgemaakt worden (H2, H3 etc.) om zo een goede structuur voor schermleessoftware te creëren. Het gebruik van meerdere H1 koppen is niet afkeurbaar onder dit criterium, vandaar als advies.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies staat in het zoekveld de placeholder ‘Find a study’. Voor gebruikers die Firefox gebruiken heeft de lichtgrijze tekst (HEX #8991A2) heeft met de witte achtergrond een contrast van 3,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Dit probleem is te voorkomen door placeholdertekst in CSS een opacity van 1 te geven.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Voldoende


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat geen paginatitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud omschrijft en dat de titel in plaats van de bestandsnaam wordt voorgelezen.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Voldoende


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Voldoende


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Voldoende


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxen filteren op de content. De checkboxen hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Schermleessoftware kan nu de relatie tussen het groepslabel en de checkboxen niet zien. Zorg dat dit label ook in de HTML correct is gekoppeld aan de checkboxen, bijvoorbeeld door de checkboxen in een fieldset onder te brengen met als legend het visuele label. Zie tevens SC 1.3.1.

Op pagina https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies/cities-migration-and-global-interdependence-governance-of-migration-and-diversity-9750 is ARIA gebruikt voor toegankelijkheid. Onder de kop “Check when you can start and what you have to pay!” staat een div-element met het attribuut role=”tablist”. Op pagina https://www.w3.org/TR/wai-aria-1.2/#tablist staat meer informatie over deze rol. Een van de voorwaarden voor het gebruik van tablist is dat een element met de role=”tablist” minimaal één ander element met role=“tab” bevat en doordat dat niet zo is voldoet deze code niet. Maak hier geen gebruik van het tablist attribuut.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/study-in-nl/audit/
Geprint: 2024-11-21 10:11:43 v2.4-011