Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website studyinnl.org
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Study in NL |
---|---|
Datum | 16 juli 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: In de PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf staat het logo van Nuffic. Voor herhaalde logo's in PDF's geldt dat de eerste correct als dusdanig dient te zijn omschreven in een toegankelijkheidstag. De overige kunnen als artefact aangemerkt worden om zo niet voorgelezen te worden door schermleessoftware, zoals in dit document het geval.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op pagina https://www.studyinnl.org/ staat de video 'What about - Studying in the Netherlands #StudyinNL #studyinthenetherlands'. Er komt aan het begin en aan het eind tekst in beeld, bijvoorbeeld 'Do you consider studying in The Netherlands? International students tell you everything you need to know' vanaf 0:03. Er is hier geen audiodescriptie of media alternatief voor aanwezig. Blinde bezoekers horen een gesprek beginnen, zonder vooraf de context te kunnen begrijpen wie de personen zijn. Zorg dat dit ook duidelijk wordt.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: Op pagina https://www.studyinnl.org/ staat de video 'What about - Studying in the Netherlands #StudyinNL #studyinthenetherlands'. Er komt aan het begin en aan het eind tekst in beeld, bijvoorbeeld 'Do you consider studying in The Netherlands? International students tell you everything you need to know' vanaf 0:03. Er is hier geen audiodescriptie voor aanwezig. Blinde bezoekers horen een gesprek beginnen, zonder vooraf de context te kunnen begrijpen wie de personen zijn. Zorg dat dit ook duidelijk wordt.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxes filteren op de content. Ze hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Schermleessoftware kan nu de relatie tussen het groepslabel en de checkboxes niet zien. Zorg dat dit label ook in de HTML correct is gekoppeld aan de checkboxes, bijvoorbeeld door de checkboxes in een fieldset onder te brengen met als legend het visuele label. Zie tevens SC 4.1.2.
Bevinding 5: Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxes filteren op de content. Ze hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Het wordt nu niet aan schermleessoftware aangekondigd wanneer een filter ingeschakeld is. Zorg ervoor dat dit mogelijk wordt, bijvoorbeeld middels een hiertoe bestemd aria attribuut.
Bevinding 6: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat de visuele kop 'Obligation for scholarship holders'. De tekst is niet opgemaakt als kop in de toegankelijkheidstags, maar binnen een p-tag geplaatst. Gebruikers van schermleessoftware kunnen de koppenstructuur opvragen om zo efficient door de content te navigeren. De hulpsoftware zou in dit geval een groot stuk content overslaan. Ook de visuele koppen 'Reporting' en 'Privacy' zijn niet als kop opgemaakt in de toegankelijkheidstags, terwijl andere subkoppen met dezelfde styling dat wel zijn.
Bevinding 7: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat bij 'Annex 1: Scholarship amount' een tabel. Binnen de cel 'Travel costs' staat visueel een lijst met drie lijstitems. In de toegankelijkheidstags worden anderhalve lijstitem ondergebracht in een lijst, een deel van een lijstitem in een paragraph (p) tag en het laatste lijstitem in een eigen lijst. Lijsten met een enkel item zijn afkeurbaar. Zorg dat de content (LBody) genest is in drie lijstitems (LI) binnen een enkele lijst (L).
Bevinding 8: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat bij 'Annex 1: Scholarship amount' een tabel. Er zijn hier meerdere datacellen (TD) die als kopcellen (TH) zijn opgemaakt in de toegankelijkheidstags. Bijvoorbeeld de cellen in de tweede kolom (met uitzonding van 'Sri Lankaand Indonesia'). Zorg dat de juiste tag gebruikt wordt, zodat schermleessoftware het verband tussen de cellen goed kan herkennen.
Bevinding 9: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf bevat onder 'The Dutch cultural institution:' een lijst. De lijst is correct opgemaakt met goed geneste L, LI en LBody tags. De content is echter allemaal in het laatste item geplaatst. Nu worden lege tags onnodig voorgelezen. Corrigeer dit en plaats de content op de daartoe bestemde plekken.
Bevinding 10: Advies: Op de website wordt gebruik gemaakt van een broodkruimelpad bestaande uit een geordende lijst (ol) genest in een navigatie element (nav) dat middels een aria-label de naam 'breadcrumb' heeft. De lijstitems met voorgaande pagina's worden voorgelezen door schermleessoftware omdat het links betreffen, echter slaat een toetsenbordgebruiker die middels de tabtoets door de pagina navigeert de huidige pagina over: dit betreft een lijstitem met platte tekst. Het advies is hier voor de volledigheid het laatste item van het aria-current element te voorzien, zodat de voorgenoemde bezoeker tevens op de hoogte gesteld wordt van de huidige pagina.
Bevinding 11: Advies: Op meerdere pagina's staan indelingslinks na de titel die de bezoeker naar de betreffende subkop op de pagina navigeren. Bijvoorbeeld op pagina https://www.studyinnl.org/plan-your-stay/do-you-need-a-visa. Boven deze links staat een onzichtbare tekst die wel door schermleessoftware wordt voorgelezen: 'What's on this page?'. Op mobiel formaat dient dezelfde tekst als naam van een uitklapmenu die de links bevat. Men zou kunnen overwegen om deze tekst tevens visueel zichtbaar te maken bij bezoek aan de pagina op standaardformaat.
Bevinding 12: Advies: Op pagina https://www.studyinnl.org/finances/mena-scholarship-programme-msp/msp-tunisia is een quote opgemaakt met em in plaats van als quote. Advies is om de tekst “Please go there … from another place” in de code op te maken als quote. Dat kan onder andere door die tekst in een blockquote element te plaatsen en italic op te maken met CSS.
Bevinding 13: Advies: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat meerdere koppen opgemaakt als H1. De H1 kop is gereserveerd voor de titel, subkoppen kunnen met lagere tags opgemaakt worden (H2, H3 etc.) om zo een goede structuur voor schermleessoftware te creëren. Het gebruik van meerdere H1 koppen is niet afkeurbaar onder dit criterium, vandaar als advies.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 14: Advies: Op pagina https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies staat in het zoekveld de placeholder ‘Find a study’. Voor gebruikers die Firefox gebruiken heeft de lichtgrijze tekst (HEX #8991A2) heeft met de witte achtergrond een contrast van 3,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 behoort te zijn. Dit probleem is te voorkomen door placeholdertekst in CSS een opacity van 1 te geven.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: De PDF op pagina https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf bevat geen paginatitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud omschrijft en dat de titel in plaats van de bestandsnaam wordt voorgelezen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op pagina https://www.studyinnl.org/student-stories kan men middels een reeks links opgemaakt als checkboxen filteren op de content. De checkboxen hebben het visuele label 'Filter subjects:'. Schermleessoftware kan nu de relatie tussen het groepslabel en de checkboxen niet zien. Zorg dat dit label ook in de HTML correct is gekoppeld aan de checkboxen, bijvoorbeeld door de checkboxen in een fieldset onder te brengen met als legend het visuele label. Zie tevens SC 1.3.1.
Bevinding 17: Op pagina https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies/cities-migration-and-global-interdependence-governance-of-migration-and-diversity-9750 is ARIA gebruikt voor toegankelijkheid. Onder de kop “Check when you can start and what you have to pay!” staat een div-element met het attribuut role=”tablist”. Op pagina https://www.w3.org/TR/wai-aria-1.2/#tablist staat meer informatie over deze rol. Een van de voorwaarden voor het gebruik van tablist is dat een element met de role=”tablist” minimaal één ander element met role=“tab” bevat en doordat dat niet zo is voldoet deze code niet. Maak hier geen gebruik van het tablist attribuut.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- hoofdpagina:
https://www.studyinnl.org/ - contactformulier:
https://www.studyinnl.org/contact-details - about us:
https://www.studyinnl.org/about-study-in-the-netherlands - 404:
https://www.studyinnl.org/404 - student stories:
https://www.studyinnl.org/student-stories - student story #1:
https://www.studyinnl.org/student-stories/cheers-to-cultural-shocks - plan your stay (video #1):
https://www.studyinnl.org/plan-your-stay - msp tunisia:
https://www.studyinnl.org/finances/mena-scholarship-programme-msp/msp-tunisia - studyfinder:
https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies - study programme #1:
https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies/cities-migration-and-global-interdependence-governance-of-migration-and-diversity-9750 - pdfpagina #1:
https://www.studyinnl.org/finances/sino-dutch-scholarship - pdf #1:
https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2023-06/Scholarship%20Review%20form%20Sino-Dutch%20CPI%20version%202023.pdf - pdf #2:
https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2022-02/obligations-scholarship-holders-sino-dutch-chinese-students.pdf - pdfpagina #2:
https://www.studyinnl.org/finances/cultural-heritage-scholarship-programme - pdf #3:
https://www.studyinnl.org/sites/default/files/2024-02/Cultural%20Heritage%20Scholarship%20Programme%20-%20Main%20Obligations%20and%20conditoins%20for%20individual%20scholarships.pdf - tabel:
https://www.studyinnl.org/dutch-education/bachelors - search results:
https://www.studyinnl.org/search?s=Course - student story #2:
https://www.studyinnl.org/student-stories/all-you-need-to-know-about-renting-a-homestay-room-in-the-netherlands - study programme #2:
https://www.studyinnl.org/dutch-education/studies/the-hague-summer-school-9025
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.