Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Tilburg University
- Onderzoeker
- Sander, Swink
- Datum
- 6 juni 2025
- Opdrachtgever
- Tilburg University
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Tilburg University voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 29 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website tilburguniversity.edu is onderzocht tussen 2 en 6 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Dit zijn de opvallendste bevindingen uit het onderzoek:
- De toetsenbordfocus is op bepaalde plekken niet logisch. Dit maakt de website minder toegankelijk voor ziende toetsenbordgebruikers.
- Meerdere afbeeldingen hebben geen of geen goed tekstalternatief, waardoor blinde gebruikers niet dezelfde informatie kunnen krijgen. Als afbeeldingen links zijn, leidt dat ook tot meer problemen.
- De onderzochte PDF's zijn voorzien van een codelaag, wat op zich goed is. Deze codes bevatten echter wel een aantal problemen, waardoor de PDF's minder toegankelijk zijn voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Tilburg University |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 7 | 13 | 0 |
2 Bedienbaar | 8 | 9 | 0 |
3 Begrijpelijk | 5 | 5 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 21 | 29 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Blinde bezoekers missen nu informatie over de afzender. Er zijn svg-elementen gevonden die deze informatie wel overbrengen, maar die zijn verborgen voor hulpsoftware via aria-hidden="true". Verwijder dit attribuut. Dit leidt tot meer toegankelijkheidsproblemen, zie succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.
Op meerdere pagina's staat een grote afbeelding bovenaan de hoofdcontent. Bijvoorbeeld op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student, hier heeft deze afbeelding het tekstalternatief "Voorlichtingskalender bacheloropleidingen Tilburg University". Dit lijkt geen goede weergave van de afbeelding. In principe is deze afbeelding decoratief, want het voegt doorgaans geen informatie toe aan de pagina. In dat geval kan het tekstalternatief beter verwijderd worden door de waarde van het alt-attribuut leeg te maken (alt=""). Op die manier kan de afbeelding genegeerd worden door screenreaders.
Dit komt dus vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan afbeeldingen bij berichten. Bijvoorbeeld onder "Tilburg University: Responsible an Enterprising Thinkers". Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven als "Futures Lab", "environmental pollution" en "Rene Bakker podcast". Deze tekstalternatieven geven niet altijd weer wat op de afbeelding staat en voegen geen informatie toe aan de berichten. Daarom moeten deze afbeeldingen genegeerd kunnen worden. Dit kan door het tekstalternatief te verwijderen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/contact en https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een decoratieve afbeelding met het tekstalternatief "A cute image to ease your discomfort". Hoewel dit het doel van de afbeelding wel goed overbrengt, geeft dit niet weer wat op de afbeelding staat. Daarnaast staat er ook tekst op de afbeelding die nu niet beschikbaar is voor blinde bezoekers.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staan onder "Sponsored by:" diverse logo's. Deze hebben allemaal een tekstalternatief en dat is goed. Niet elk tekstalternatief is echter goed leesbaar (bijvoorbeeld "AM 1000 Noord Brabant Logo-Provincie") of bevat niet alle zichtbare tekst (bijvoorbeeld "Logo Europese Uni"). Pas de tekstalternatieven aan zodat ze leesbaar zijn en alle zichtbare tekst bevatten.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie - staat een description list (dl-element) onder "Facts and figures about this program" of "Feiten en cijfers over de opleiding". Hierin staan ook decoratieve afbeeldingen als svg-elementen. Deze hebben geen tekstalternatief (wat op zich goed is), maar kunnen nu niet verborgen worden voor hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld aria-hidden="true" toe te voegen aan deze svg-elementen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staan afbeeldingen bij de zoekresultaten. Dit zijn links met steeds de naam "Thumbnail image". Dit geeft niet de functie van de afbeeldingen aan. Zie ook succescriterium 2.4.4 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration staat een afbeelding met het tekstalternatief "TEP label". Dit geeft niet duidelijk aan waar de link naartoe gaat. Zie ook succescriterium 2.4.4.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts. De afbeeldingen hebben allemaal het tekstalternatief "Image posted by tilburguniversity to instagram" of "play video". Dit is geen goed tekstalternatief, omdat het niet aangeeft welke foto of video het is.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student staan in de filters en bij elk uitklapbaar onderdeel iconen met een uitroepteken en een vraagteken. In veel gevallen staat er een tekstalternatief naast en dat is goed gedaan. In die gevallen moet het icoon zelf verborgen worden en dat is nu nog niet gedaan. Voeg hier bijvoorbeeld aria-hidden="true" aan toe.
In de titel van de uitklapbare onderdelen staat geen tekstalternatief naast de iconen. Dit is wel het geval als het onderdeel uitgeklapt is, maar het zou goed zijn om het icoon in de titel wel een (onzichtbaar) tekstalternatief te geven via het title-element in het svg-element. Die hoeven dan niet verborgen te worden.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Bovenaan in dit formulier staat het logo van Unibuddy. Dit svg-element heeft geen tekstalternatief. Een logo is altijd informatief en heeft daarom een tekstalternatief nodig. Voeg een title-element binnen dit svg-element toe met de inhoud "Logo Unibuddy". Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierbinnen kan de knop "Download de Unibuddy-app!" staan. In deze knop staan ook twee afbeeldingen "Download on the App Store" en "Get it on Google Play". Deze afbeeldingen zijn informatief, maar hebben geen tekstalternatief. Voeg een tekstalternatief toe waarin in ieder geval de zichtbare tekst staat.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin staat de profielfoto van Tilburg University bij elk bericht. Deze afbeelding geeft aan wie de afzender van het bericht is, maar heeft geen tekstalternatief. Deze informatie kan dus gemist worden door blinde bezoekers. Voeg een tekstalternatief met deze informatie toe.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/about staat vrijwel onderaan een video in een iframe. Dit iframe-element heeft de naam "YouTube video". Dit geeft wel aan wat voor content het is, maar is geen goede beschrijving van deze content. Vul de waarde van het title-attribuut aan met bijvoorbeeld de naam van de video: "Understanding Society - Tilburg University".
In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staat bovenaan op pagina 1 een decoratieve afbeelding met het tekstalternatief "A red hand holding a phone AI-generated content may be incorrect.". Deze afbeelding is decoratief en moet daarom genegeerd kunnen worden. Markeer deze daarom als decoratief en maak het op als artefact.
In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staan op pagina 1 de logo's van "Tilburg University" en "Tilec Tilburg Law and Economics Center". Deze informatieve afbeeldingen zijn hier niet getagd en worden daarom genegeerd door hulpsoftware. Voeg deze toe aan de tags en geef ze de tekstalternatieven "Logo Tilburg University" en "Logo Tilec Tilburg Law and Economics Center".
In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staat op pagina's 2 en 3 het logo van "Tilec Tilburg Law and Economics Center". Als ditzelfde logo op pagina 1 wordt getagd en een tekstalternatief krijgt, zijn de logo's op de vervolgpagina's decoratief en moeten ze als artefact opgemaakt worden.
Op pagina 4 heeft dit logo het tekstalternatief "A red and yellow sign AI-generated content may be incorrect.". Dit is geen goed tekstalternatief en ook deze afbeelding moet een artefact worden.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:28 "in standpunt" in plaats van "een standpunt". Ook komt soms een woord in de ondertiteling pas enkele seconden nadat het uitgesproken wordt. Bijvoorbeeld "helpen" rond 0:12. Verder ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling. Als eigenaar van de video's kun je deze automatische ondertiteling aanpassen in YouTube Studio.
Let op: het gaat hier om de Nederlandse ondertiteling, niet de Engelse.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:08 "Surrey University" in plaats van "Tilburg University". Rond 1:25 staat er "Zurich University". Verder ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling. Als eigenaar van de video's kun je deze automatische ondertiteling aanpassen in YouTube Studio.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie en https://www.tilburguniversity.edu/about.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Your path forward." rond 0:33 en de informatie vanaf 0:36. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Masters that matter…" rond 0:08, "Data science 4 specializations…" vanaf 0:49 en de informatie vanaf 1:53. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration komt in de video aan het eind het logo van Tilburg University en een webadres in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Your path forward." rond 0:33 en de informatie vanaf 0:36. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Masters that matter…" rond 0:08, "Data science 4 specializations…" vanaf 0:49 en de informatie vanaf 1:53. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration komt in de video aan het eind het logo van Tilburg University en een webadres in beeld. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat de dikgedrukte tekst "Heb jij een vraag over…". Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst visueel aan te passen en dat is niet de bedoeling. De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om een introtekst in een vet lettertype te tonen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool staat de dikgedrukte tekst "Do you want to apply…". Daarnaast zijn de namen van landen en diploma's ook dikgedrukt. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven en dat is niet de bedoeling. De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om deze text in een vet lettertype te tonen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staat de cursieve tekst "Source: National Alumni Survey…". De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om een andere opmaak te bereiken.
Dit kan vaker voorkomen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan onder de kop "Tilburg University: Responsible and Enterprising Thinkers" meerdere afbeeldingen en titels van berichten. Deze titels zijn opgemaakt als koppen (h3), maar hier zit geen inhoud onder. Dit kunnen daarom geen koppen zijn. Wijzig deze teksten naar 'normale' tekst of zet er inhoud onder.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day en https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat de kop "Kies een student om mee te chatten" met daaronder de koppen "Nick", "Chaima" etc. Al deze koppen zijn van niveau 2 (h2) en dat geeft niet goed de structuur aan. De koppen "Nick", "Chaima" etc. moeten van een lager niveau zijn.
Let op: de koppen onder de namen ("Ik kom uit", "Hobbies…" etc.) moeten van een lager niveau blijven. Dit is nu wel goed, maar let hierop bij het aanpassen. Dit probleem geldt ook voor de content vanaf "Chatten met het personeel".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staan onder "Tracks" vier onderdelen van een opsommingslijst in twee kolommen. In de code zijn deze opgemaakt als twee opsommingslijsten met beide twee onderdelen. Dit klopt niet en moet één opsommingslijst met vier onderdelen worden. Met CSS kan dit vervolgens in twee kolommen worden opgemaakt, zodat visueel niets hoeft te veranderen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library/membership/depot-request staat een tabel onder "When can you collect your depot request?". De tabelkoppen in deze tabel zijn opgemaakt met strong en niet als tabelkoppen. Vervang de strong-elementen door th-elementen.
Dit komt ook voor op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/contact en https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat een paginanavigatie onder de zoekresultaten. Visueel is de huidige pagina aangegeven met een andere kleur en een dikgedrukte cijfer. Deze informatie is echter niet beschikbaar in de code. Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door dit als (onzichtbare) tekst toe te voegen of via aria-current="true".
Een vergelijkbaar probleem komt voor bij de tabbladen bovenaan op deze pagina: "Internet" en "Student portal".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat een lijst met zoekresultaten. Deze inhoud is visueel gestructureerd, maar in de code is er geen structuur aanwezig. Als deze inhoud is opgemaakt in div-elementen die geen semantiek hebben. Dit kan opgelost worden door er een opsommingslijst van te maken, waarin de titels van de resultaten opgemaakt zijn als koptekst (bijvoorbeeld h2).
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs kan worden gefilterd op "Field of interest". Daaronder staan enkele opties. Deze opties zijn niet gegroepeerd in bijvoorbeeld een fieldset-element. Er is wel een legend-element aanwezig, maar dus geen fieldset.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, zijn er in stap 2 meerdere invoervelden met een label die niet aan elkaar gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld bij de labels "Waar woon je" en "Wat ben je van plan te studeren". Ook de knop "Ik weet het nog niet" is niet gekoppeld aan het label. Het gevolg is dat gebruikers van hulpsoftware nu niet goed kunnen achterhalen wat ze daar moeten invullen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Tijdens een chat, als de persoon niet aanwezig is, kan een dialoogvenster verschijnen waar je je telefoonnummer kunt achterlaten. Hier staan twee invoervelden. Deze moeten in een fieldset staan, waarbij "Phone number" een legend moet zijn. Op die manier is duidelijk wat er ingevuld moet worden.
Een vergelijkbaar probleem komt voor in het onderdeel "Instellingen", bij "Meldingen voor nieuwe berichten" en "Institutionele marketingberichten…".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin komen verschillende labels en invoervelden voor, bijvoorbeeld "When would you like to start" en "Choose an option". Deze zijn niet programmatisch aan elkaar gekoppeld, waardoor gebruikers van hulpsoftware niet overal kunnen achterhalen wat er ingevuld moet worden. Koppel de labels en invoervelden, bijvoorbeeld met de attributen 'for' en 'id' of door de labeltekst toe te voegen aan de naam van het invoerveld. Dit komt vaker voor.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie - staat een description list (dl-element) onder "Facts and figures about this program" of "Feiten en cijfers over de opleiding". Zo'n dl-element mag alleen bepaalde onderliggende elementen bevatten, in dit geval dt- en dd-elementen. Hier staan echter nog div-elementen en svg-elementen tussen en dat kan ervoor zorgen dat de relaties niet goed bepaald kunnen worden.
De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Ten eerste ontbreekt het Document-tag op het hoogste niveau. Verder bevat de tabel meerdere problemen:
- De tekst "ACADEMIC YEAR CALENDER 2025-2026" is getagd als datacel in de eerste rij van de tabel. Dit moet echter een caption zijn of een kop boven de tabel.
- De cellen "wk", "Monday", "Sunday" etc. zijn niet als tabelkoppen (TH) opgemaakt, maar als datacellen (TD).
- De cellen met "2025" en "2026" zijn datacellen in de 3e en 23e cel en dat is niet logisch. Deze moeten als samengestelde rijkop opgemaakt worden, onderdeel worden van de kolom "wk" of buiten de tabel staan.
De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Hier volgen enkele voorbeelden, maar er kunnen meer problemen zijn:
- Kopteksten zoals "Keynote Speakers", "SCIENTIFIC BACKGROUND AND…" en meer, zijn niet opgemaakt als koppen (H1-H6), maar als normale tekst (P).
- De alinea die begint met "Political scientist…" op pagina 1 gaat verder op de volgende pagina, maar is ingedeeld in verschillende tags, waar ook nog lege tags tussen zitten. Dit moet één tag worden.
- Onderaan op pagina 2 staat een opsommingslijst onder "SPECIFIC TOPICS…". Het tweede en derde onderdeel zijn echter samengevoegd in één LI-tag. Dit moeten afzonderlijke onderdelen zijn.
- Verder komen er veel lege tags in voor. Dit laatste is niet direct fout, maar kan wel zorgen voor een vervelende (voor)leeservaring.
De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Hier volgen enkele voorbeelden, maar er kunnen meer problemen zijn:
- Onderaan op pagina 1 staat een opsommingslijst met vijf onderdelen. In de tags zijn dit echter vijf lijsten met steeds één onderdeel. Dit moet één lijst met vijf onderdelen worden. Dit komt vaker voor.
- Op pagina 2 zijn de onderdelen "1.5" en "1.6" getagd in één L-tag. Dit klopt niet. Dit komt vaker voor.
- Op pagina 2 is onderdeel "1.7" getagd als H1. Dit is niet de goede tag.
- Onderaan op pagina 3 staat onderdeel "2.2". Deze gaat door op de volgende pagina, maar is verdeeld in twee verschillende tags, waar onderdeel "2.3" ook deel van uitmaakt. Dit klopt niet. Dit komt vaker voor.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library staat de tekst "Then follow one of the buttons below…". Dit is een instructie die afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Het zijn namelijk links die er visueel uitzien als knoppen (buttons). Een bezoeker die de pagina niet visueel ziet, kan daarom niet goed achterhalen welke links worden bedoeld. Wijzig de tekst zodat niet alleen naar de visuele kenmerken wordt verwezen.
De tekst "Use the search function below…" is niet afgekeurd, want ook als je het niet visueel ziet, kun je wel achterhalen waar de zoekfunctie staat.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question staat een formulier waar de bezoeker onder andere zijn eigen naam en e-mailadres kan invullen. Het doel van deze velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor autocomplete="name" voor de naam en autocomplete="email" voor het e-mailadres. Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut staat op de pagina: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de bezoeker onder andere zijn eigen naam invullen. Het doel van dit veld en mogelijk andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor autocomplete="given-name" voor de voornaam.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question wordt alleen via een rode randkleur aangegeven welke verplichte velden niet (goed) zijn ingevuld. Zie ook succescriterium 3.3.1.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/current/events kan een dialoogvenster geopend worden na "Questions about news or events?". In dit venster staat een link naar een e-mailadres. Deze link is alleen te onderscheiden van de rest van de tekst door een andere kleur: lichtbruin (HEX #F1C685) in plaats van wit. Het contrast tussen deze teksten is met 1,6:1 te laag om goed waargenomen te kunnen worden. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar het is beter om linkteksten altijd te onderstrepen. Dan hoeft het contrast niet te veranderen.
Dit probleem komt ook voor in het dialoogvenster "Contact us".
Advies: op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question, https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day en https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society - staan links in de lopende tekst die alleen door een verschil in kleur te onderscheiden zijn. Dit kan gemist worden door bepaalde bezoekers, maar het contrast tussen de blauwe linktekst (HEX #006094) en de zwarte tekst is met 3,1:1 net voldoende. Toch zou het beter zijn om alle links altijd te onderstrepen om ze duidelijk herkenbaar te maken.
Advies: in de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf zijn diverse kleuren gebruikt, maar hier is beoordeeld dat deze kleuren geen betekenis overbrengen die niet ook al in tekst aanwezig is.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staat de witte tekst "Explore our expertise…" op een bruine achtergrond (ongeveer HEX #A77D3B). De contrastratio is hier rond 3,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat bij elk zoekresultaat groene tekst (HEX #009933) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 3,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een afbeelding met witte tekst. Het contrast van deze witte tekst is op sommige plekken ongeveer 4,1:1 op de achtergrondafbeelding. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day staat een afbeelding met witte tekst. Het contrast van deze witte tekst is op sommige plekken ongeveer 2,7:1 op de achtergrondafbeelding. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts onder "Our students on Instagram…". Als hier met de muisaanwijzer of het toetsenbord overheen wordt gegaan, verschijnt tekst in beeld. Grijze teksten zoals "tilburguniversity" (HEX #999999) staan op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kunnen knoppen verschijnen. De witte teksten staan op een lichtbruine achtergrond (HEX #CC9933). De contrastratio is hier 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Als deze knoppen de focus krijgen, wordt de achtergrond iets donkerder (HEX #B7892E), maar dan is het contrast met 3,2:1 nog steeds te laag.
In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf staat twee keer de rode tekst "contingency moment…" (HEX #FF0000). Op de lichtgroene achtergrond (HEX #C6E0B4) is de contrastratio 2,8:1. Op de oranje achtergrond (HEX #F8CBAD) is de contrastratio 2,7:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn om goed zichtbaar te zijn voor bezoekers met een visuele beperking.
In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staan op meerdere pagina's grijze teksten (HEX #868FA1) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld op pagina 1 onder "Keynote Speakers" en op pagina 4 onder "ORGANIZERS". De contrastratio is hier 3,3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels en met het toetsenbord wordt genavigeerd, kunnen de skiplinks "Skip to navigation" en "Skip to main content" verschijnen achter het logo. Dit betekent dat de tekst van deze skiplinks niet goed gelezen kan worden. Laat deze skiplinks boven het logo verschijnen.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat bovenaan een afbeelding met tekst erin, namelijk de copyright-informatie. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe.
Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day staat bovenaan een afbeelding met tekst erin, namelijk "Your path forward.". Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe.
Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student - staat onderin een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, is het bovenste deel van dit venster niet helemaal zichtbaar. Nu zie je alleen het onderste deel van de links "Students" t/m "Settings".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance staat onder "Important dates" een een beschrijving bij "Submissions" het rechterdeel van deze content valt deels buiten het kader en is daardoor niet meer leesbaar. Dit gaat onder andere om de linktekst "TILECgoverna" en "presenter and pr". Zorg ervoor dat alle content nog beschikbaar is. Dit probleem kan vaker voorkomen.
Let op: horizontaal scrollen is geen toegestane oplossing.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library staat een zoekveld met een placeholdertekst. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, is niet de hele placeholdertekst te lezen: nu staat er slechts "Search all library coll". In plaats van een placeholder kan beter een zichtbaar label boven het zoekveld staan.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts. Als de interactieve elementen binnen een post de focus krijgen, verschijnt een grijze focusindicator (HEX #CCCCCC) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 1,6:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. De formuliervelden hebben geen rand en alleen een lichtgrijze achtergrond (HEX #F5F5F5). De contrastratio ten opzichte van de witte pagina-achtergrond is hier 1,1:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Bezoekers met een visuele beperking kunnen daardoor missen waar ze hun gegevens kunnen invullen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, is er in stap 2 een selectievakje bij "Ja, stuur mij notificaties…". De randen van dit grijze selectievakje (HEX "D3D4D8) hebben een contrast van 1,5:1 op de witte achtergrond, waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kunnen knoppen de toetsenbordfocus krijgen, waarna de achtergrondkleur iets wijzigt en een lichtbruin kader (HEX #CC9933)om de knop komt. De contrastratio op de achtergrond (HEX #F1F2F9) is hier 2,3:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin worden aan het eind vijf grijze iconen (HEX #D5D5D5) van sterren getoond. De contrastratio is hier maximaal 1,5:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Advies: op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een zoekveld. De grijze randen van dit zoekveld (HEX #DDDDD8) hebben een te laag contrast van 1,4:1 op de witte achtergrond. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar de placeholdertekst kan dienen als alternatief.
Dit komt vaker voor, onder andere op https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ - kan een dialoogvenster getoond worden na "Contact us". Als hier een keuze wordt gemaakt onder "Please select what is applicable…", verschijnt content met bijvoorbeeld meerdere links in een lijst. Deze content kan niet bereikt worden met alleen het toetsenbord; als de bezoeker verder navigeert met de Tab-toets, wordt het venster namelijk gesloten.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kan de link "TU/e webpage" verschijnen. Deze link kan niet bereikt worden met alleen het toetsenbord.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie, https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about staat een videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld "M" voor het dempen van het geluid en "K" voor het pauzeren van de video. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube-video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan in de eligibility tool de tekst "Redirecting you in 18…" verschijnen. Bij het aflopen van de timer wordt de bezoeker automatisch doorgestuurd naar een andere pagina. Dit is een tijdslimiet voor het lezen van de inhoud van de eligibility tool. Dit wordt niet afgekeurd, omdat het mogelijk is om terug te gaan naar de tool. Dit is echter wel een omweg en daarom is het beter om de tijdslimiet te verwijderen en de gebruiker zelf de mogelijkheid te geven om de content te lezen en zelf te kiezen om naar een andere pagina te gaan.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staat een bewegende afbeelding bovenaan. Deze beweging duurt langer dan 5 seconden en wordt parallel getoond aan de stilstaande content. Door de bewegende content hebben sommige bezoekers moeite met het lezen en bekijken van de content op de pagina. Zorg ervoor dat bezoekers de bewegende content kunnen stoppen of pauzeren of verwijder de beweging.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Alle webpagina's bevatten een skiplink (een mechanisme om naar de unieke inhoud van de pagina te springen), maar de skiplink "Skip to main content" / "Overslaan en naar de inhoud gaan" is niet het eerste dat focus krijgt. Hiervóór zit namelijk nog een andere skiplink naar de navigatie. Zorg ervoor dat de skiplink naar de hoofdinhoud als eerste op de website focus krijgt om dit probleem op te lossen. De cookiemelding mag hier wel vóór blijven.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf, https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf hebben geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat de titel van het document wordt getoond in plaats van de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de website voor het eerst wordt bezocht, staat een cookiebanner in beeld. De toetsenbordfocus gaat hier ook direct naartoe en dat is goed. Er zijn echter wel wat andere problemen met de focusvolgorde:
Na de knop "Only functional cookies" gaat de focus verder op de onderliggende pagina en dat is niet de bedoeling. Zorg ervoor dat de focus in de cookiebanner blijft.
De links "cookie statement" en "Set yourself" krijgen pas focus na de laatste knop op de onderliggende pagina ("Contact us"). Dat is geen logische volgorde. De oorzaak ligt mogelijk in het veelvuldig gebruik van het tabindex-attribuut op andere elementen.
Het is niet direct fout, maar het is niet heel logisch dat de alinea "In addition to…" ook focus kan ontvangen.
Een oplossing voor deze problemen kan zijn om de cookiebanner op te maken als een modaal dialoogvenster volgens het patroon op pagina https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/dialog-modal/.
Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, is het hoofdmenu verplaatst onder de knop "Open Menu". Als deze knop geopend wordt, gaat de toetsenbordfocus eerst naar de knop "Search", maar die moet direct naar het geopende menu gaan.
Als het menu gesloten is, kan de focus toch terechtkomen op de onderdelen in het menu die dan verborgen zijn. De focus mag echter niet terecht komen op onderdelen die verborgen zijn.
Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, kan via de link "Search" een dialoogvenster getoond worden met zoekopties. De toetsenbordfocus gaat hier direct naartoe en dat is goed. Na het laatste onderdeel in dit dialoogvenster, wordt dit venster gesloten en dat is ook goed. De focus wordt dan echter verplaatst naar de browserbediening en dat is geen logische volgorde. De focus moet teruggaan naar de link "Search".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierbinnen staan knoppen die meer content kunnen inladen, bijvoorbeeld "Meer studenten bekijken". Als deze knop wordt geactiveerd wordt erboven nieuwe content ingeladen. De focus blijft echter staan. Laat de focus verplaatsen naar het begin van de nieuwe content, want anders kan dit gemist worden door gebruikers van hulpsoftware.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Het linkdoel is hierdoor niet goed te bepalen. Zie succescriterium 1.1.1 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan onder "Learn more about…" drie verschillende links. Al deze links hebben de naam "More information". Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library en https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staan de links "Watch the video" en "Read the article". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk waar de links naartoe gaan.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance staan onder "Organizers" meerdere links "View full profile". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk naar wiens profiel de links gaan. Voeg deze informatie toe aan de namen van de links.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staan afbeeldingen bij de zoekresultaten. Dit zijn links met steeds de naam "Thumbnail image". Deze links zijn niet uniek en het linkdoel is niet duidelijk. Het is te overwegen om deze links te verwijderen, omdat elke titel van een zoekresultaat ook al een link naar dezelfde pagina is.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs en https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library - staat een paginanavigatie. De links van de verschillende pagina's hebben namen als "Go to page 2 2" etc. Het is goed dat "Go to page 2" er staat, maar de laatste "2" is verwarrend. Verwijder of verberg deze voor hulpsoftware.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration staat een afbeelding met het tekstalternatief "TEP label". Dit geeft niet duidelijk aan waar de link naartoe gaat. Zie ook succescriterium 1.1.1.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. In het onderdeel "Inbox" kan de link "…help ons om uw ervaring aan te passen". De focus is niet zichtbaar op deze link.
In het chatvenster is de focus niet zichtbaar op de link "Profiel van …".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student is de focus een keer niet zichtbaar tussen "Study programs" in het broodkruimelpad en de knop "Filter". Dit kan vaker voorkomen.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts onder "Our students on Instagram…". Als hier met het toetsenbord doorheen wordt genavigeerd, is bij elke post de toetsenbordfocus twee keer niet zichtbaar.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Zie succescriterium 1.1.1 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staat een zoekveld met de placeholdertekst "Enhanced by Google". De naam van dit veld is "Search". Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Wijzig de naam of de zichtbare tekst, zodat deze overeenkomen. Het is wel goed dat "Search" in de naam blijft, want dit geeft goed aan wat het doel van dit veld is.
Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library. Hier staat ook een zoekveld met de naam "Search", terwijl de zichtbare tekst "Search all library collections…" is.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. In het chatvenster staat een link met de naam "Profiel van [NAAM]". De zichtbare tekst is echter "[NAAM] [STUDIERICHTING]" (Bijvoorbeeld "Madelon Psychologie"). Doordat de visuele tekst en de toegankelijke naam van deze knop niet overeenkomen, is de knop niet of moeilijk te bedienen door bezoekers die afhankelijk zijn van spraaksoftware. Zorg ervoor dat het visuele label van deze knop in de toegankelijke naam voorkomt, het liefst vooraan.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staat onder "Interested in the…" een knop met de zichtbare tekst "Share". De naam van deze knop is echter "Copy page link". Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Wijzig de naam of de zichtbare tekst, zodat deze overeenkomen.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration. Op de laatstgenoemde pagina is de tekst en de naam in het Nederlands.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van PDF's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF (Engels).
In de eigenschappen van PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op "nl" in plaats van "en" of "Engels". Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op verschillende pagina's worden zowel Engels als Nederlands gebruikt. Als een andere taal wordt gebruikt dan de paginataal, moet hiervoor een taalwisseling worden gegeven. Dit kan via het lang-attribuut, bijvoorbeeld lang="nl" voor Nederlandstalige content op een Engelstalige pagina. Dit is niet nodig voor eigennamen en als het slechts om één of een paar woorden gaat. Een alternatief kan zijn om de teksten te vertalen naar de taal van de pagina. Hieronder volgen enkele problemen, maar er zijn meer problemen op de website.
Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan in de footer iconen naar social media met de namen "Volg ons op…". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze namen kunnen ook vertaald worden naar het Engels. Dit komt vaker voor.
Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan meerdere afbeeldingen met Nederlandse tekstalternatieven. Bijvoorbeeld "vrouw met camera" en "talentontwikkeling en arbeidsmarkt". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze namen kunnen ook vertaald worden naar het Engels. Dit komt vaker voor.
Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/current/events kunnen Nederlandstalige beschrijvingen staan van evenementen. Bijvoorbeeld "Vormen van tegenmacht…". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze teksten kunnen ook vertaald worden naar het Engels.
Op de Nederlandstalige pagina's https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie staan Instagram-posts in het Engels. Hiervoor is geen taalwisseling gegeven.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. De taal in dit iframe is ingesteld op Engels, terwijl een groot deel van de inhoud Nederlandstalig is. Hier moet een taalwisseling worden ingesteld via het lang-attribuut. Dit komt op meerdere plaatsen voor binnen het iframe.
Advies: de PDF's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf hebben geen taal ingesteld (zie succescriterium 3.1.1). Wel zijn een aantal tags voorzien van de juiste taal. Dit geldt echter niet voor alle tags. Daarom is het beter om het document zelf de juiste taal te geven en de taal van de tags te verwijderen (behalve daar waar een taalwisseling nodig is).
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question fouten worden gemaakt en de knop "Submit" wordt geactiveerd, wordt de focus verplaatst naar het eerste veld met een fout. Er verschijnen dan echter geen foutmeldingen, waardoor de bezoeker niet kan achterhalen dat er iets fout is gegaan en wat er fout is gegaan.
Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question een verkeerd e-mailadres wordt ingevuld, verschijnen validatiemeldingen van de browser. Deze meldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kun je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Wanneer bezoekers hier geen of foutieve invoer invullen, verschijnen meldingen bovenaan de pagina. Bijvoorbeeld "Voornaam is een verplicht veld". Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Het veld 'Voornaam' is niet (goed) ingevuld".
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Bij de verplichte velden wordt een asterisk "*" getoond, maar nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: "Velden met een sterretje (*) zijn verplicht".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, zijn er in stap 2 zowel verplichte als niet-verplichte velden. Het is nu niet duidelijk aangegeven welke velden verplicht zijn en welke niet.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question fouten worden gemaakt en de knop "Submit" wordt geactiveerd, verschijnen geen foutmeldingen en ook geen suggesties voor het aanpassen van de fouten. De bezoeker moet kunnen achterhalen wat hij moet doen om fouten te herstellen. Zie ook succescriterium 3.3.1.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, is het hoofdmenu verplaatst onder de knop "Open Menu". Dit interactief element is een label en dat is niet de juiste rol. Wijzig dit naar een button-element.
Het element heeft het attribuut aria-expanded om aan te geven of het geopend of gesloten is. De waarde blijft echter altijd op "false" staan, ook als het geopend is. Daarnaast blijft de naam "Open Menu". Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door "Open" te verwijderen in de naam en de waarde van aria-expanded dynamisch te wijzigen. Een andere optie is om het aria-expanded-attribuut te verwijderen en de naam dynamisch te wijzigen van "Open Menu" naar "Close Menu".
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student - zijn twee navigation-landmarks aanwezig in de code. Als er meerdere dezelfde landmarks zijn, moeten deze een naam krijgen zodat ze te onderscheiden zijn. Dit kan opgelost worden door een aria-label toe te voegen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie en https://www.tilburguniversity.edu/students/studying/lectures/calendar - staat een sectie met onderdelen die in- en uitgeklapt kunnen worden (ook wel accordion genoemd). Deze sectie staat in een element met role="tablist". Dit element voldoet niet aan meerdere eisen voor een tablist, zo heeft het geen naam en ontbreken noodzakelijke onderdelen binnen dit element. Zie bijvoorbeeld https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/tabs/. Dit kan ook opgelost worden door deze rol weg te halen, want de secties zijn al opgemaakt met details- en summary-elementen en die zijn beter toepasselijk in deze situatie. Het is ook niet echt een tablist.
Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ - kan een dialoogvenster getoond worden na "Contact us". Hierin staat een select-element onder "Please select what is applicable to you…". Dit element heeft geen naam. Er is wel een gekoppeld label, maar die is verborgen voor hulpsoftware via display:none. Verwijder deze CSS en verberg het label eventueel op een andere manier, bijvoorbeeld door het buiten beeld te plaatsen.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Dit staat in een iframe zonder naam. Geef dit interactief element een naam via een title-attribuut.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs staat "Filter" onder "Find the program that suits you best". Dit interactieve element niet de juiste rol, bijvoorbeeld een knop, want het is een label-element. Verder kan het in- en uitgeklapt zijn, maar deze status is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld aria-expanded toe te voegen aan dit button-element.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/current/events.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, moet op gegeven moment een verificatiecode worden ingevuld. Als deze code verkeerd wordt ingevuld, verschijnt de melding "Code is invalid for that email". De focus blijft staan op de knop "Verifieer e-mailadres". Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat er foutmeldingen op het scherm staan. Los dit op met bijvoorbeeld aria-live="assertive" of role="alert".
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kan gechat worden met een student of medewerker. In een chatfunctie is het nodig dat gebruikers van hulpsoftware een melding krijgen van nieuwe berichten en dat die nieuwe berichten worden voorgelezen. Tijdens de audit is het niet gelukt om daadwerkelijk te chatten, maar uit de code-inspectie blijkt dat er geen technieken zijn gebruikt om deze meldingen te communiceren. Dit kan worden opgelost met ARIA-technieken, bijvoorbeeld aria-live="polite". Een element met dit attribuut moet aanwezig zijn in de code om het moment dat de pagina geladen is. Vervolgens kan de inhoud dynamisch gevuld worden.
Het volstaat als dit attribuut zich bevindt op één bovenliggend element waarbinnen alle nieuwe berichten getoond worden.
Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Dit is een soort chat, waarbij nieuwe berichten niet gecommuniceerd worden via hulpsoftware, zoals screenreaders. Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat er foutmeldingen op het scherm staan. Los dit op met bijvoorbeeld aria-live="assertive" of role="alert".
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.tilburguniversity.edu/
- https://www.tilburguniversity.edu/contact
- https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question
- https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn
- https://www.tilburguniversity.edu/404
- https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs
- https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool
- https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day
- https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society
- https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student
- https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration
- https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie/aanmelden
- https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student
- https://www.tilburguniversity.edu/students/studying/lectures/calendar
- https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance
- https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library
- https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library/membership/depot-request
- https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab
- https://www.tilburguniversity.edu/current/events
- https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf
- https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf
- https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie
- https://www.tilburguniversity.edu/about
- https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Edge, versie 137 (standaard)
- Firefox, versie 139
- NVDA 2024.1 in combinatie met Firefox
- VoiceOver 10 in combinatie met Safari 18.3
- Adobe Acrobat Pro DC
- PAC PDF Accessibility Checker 2024
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.