Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Tilburg University
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Tilburg University |
---|---|
Datum | 6 juni 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Blinde bezoekers missen nu informatie over de afzender. Er zijn svg-elementen gevonden die deze informatie wel overbrengen, maar die zijn verborgen voor hulpsoftware via aria-hidden="true". Verwijder dit attribuut. Dit leidt tot meer toegankelijkheidsproblemen, zie succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.
Bevinding 2: Op meerdere pagina's staat een grote afbeelding bovenaan de hoofdcontent. Bijvoorbeeld op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student, hier heeft deze afbeelding het tekstalternatief "Voorlichtingskalender bacheloropleidingen Tilburg University". Dit lijkt geen goede weergave van de afbeelding. In principe is deze afbeelding decoratief, want het voegt doorgaans geen informatie toe aan de pagina. In dat geval kan het tekstalternatief beter verwijderd worden door de waarde van het alt-attribuut leeg te maken (alt=""). Op die manier kan de afbeelding genegeerd worden door screenreaders.
Dit komt dus vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs.
Bevinding 3: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan afbeeldingen bij berichten. Bijvoorbeeld onder "Tilburg University: Responsible an Enterprising Thinkers". Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven als "Futures Lab", "environmental pollution" en "Rene Bakker podcast". Deze tekstalternatieven geven niet altijd weer wat op de afbeelding staat en voegen geen informatie toe aan de berichten. Daarom moeten deze afbeeldingen genegeerd kunnen worden. Dit kan door het tekstalternatief te verwijderen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/contact en https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs.
Bevinding 4: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een decoratieve afbeelding met het tekstalternatief "A cute image to ease your discomfort". Hoewel dit het doel van de afbeelding wel goed overbrengt, geeft dit niet weer wat op de afbeelding staat. Daarnaast staat er ook tekst op de afbeelding die nu niet beschikbaar is voor blinde bezoekers.
Bevinding 5: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staan onder "Sponsored by:" diverse logo's. Deze hebben allemaal een tekstalternatief en dat is goed. Niet elk tekstalternatief is echter goed leesbaar (bijvoorbeeld "AM 1000 Noord Brabant Logo-Provincie") of bevat niet alle zichtbare tekst (bijvoorbeeld "Logo Europese Uni"). Pas de tekstalternatieven aan zodat ze leesbaar zijn en alle zichtbare tekst bevatten.
Bevinding 6: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie - staat een description list (dl-element) onder "Facts and figures about this program" of "Feiten en cijfers over de opleiding". Hierin staan ook decoratieve afbeeldingen als svg-elementen. Deze hebben geen tekstalternatief (wat op zich goed is), maar kunnen nu niet verborgen worden voor hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld aria-hidden="true" toe te voegen aan deze svg-elementen.
Bevinding 7: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staan afbeeldingen bij de zoekresultaten. Dit zijn links met steeds de naam "Thumbnail image". Dit geeft niet de functie van de afbeeldingen aan. Zie ook succescriterium 2.4.4 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Bevinding 8: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration staat een afbeelding met het tekstalternatief "TEP label". Dit geeft niet duidelijk aan waar de link naartoe gaat. Zie ook succescriterium 2.4.4.
Bevinding 9: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts. De afbeeldingen hebben allemaal het tekstalternatief "Image posted by tilburguniversity to instagram" of "play video". Dit is geen goed tekstalternatief, omdat het niet aangeeft welke foto of video het is.
Bevinding 10: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student staan in de filters en bij elk uitklapbaar onderdeel iconen met een uitroepteken en een vraagteken. In veel gevallen staat er een tekstalternatief naast en dat is goed gedaan. In die gevallen moet het icoon zelf verborgen worden en dat is nu nog niet gedaan. Voeg hier bijvoorbeeld aria-hidden="true" aan toe.
In de titel van de uitklapbare onderdelen staat geen tekstalternatief naast de iconen. Dit is wel het geval als het onderdeel uitgeklapt is, maar het zou goed zijn om het icoon in de titel wel een (onzichtbaar) tekstalternatief te geven via het title-element in het svg-element. Die hoeven dan niet verborgen te worden.
Bevinding 11: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Bovenaan in dit formulier staat het logo van Unibuddy. Dit svg-element heeft geen tekstalternatief. Een logo is altijd informatief en heeft daarom een tekstalternatief nodig. Voeg een title-element binnen dit svg-element toe met de inhoud "Logo Unibuddy". Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Bevinding 12: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierbinnen kan de knop "Download de Unibuddy-app!" staan. In deze knop staan ook twee afbeeldingen "Download on the App Store" en "Get it on Google Play". Deze afbeeldingen zijn informatief, maar hebben geen tekstalternatief. Voeg een tekstalternatief toe waarin in ieder geval de zichtbare tekst staat.
Bevinding 13: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin staat de profielfoto van Tilburg University bij elk bericht. Deze afbeelding geeft aan wie de afzender van het bericht is, maar heeft geen tekstalternatief. Deze informatie kan dus gemist worden door blinde bezoekers. Voeg een tekstalternatief met deze informatie toe.
Bevinding 14: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/about staat vrijwel onderaan een video in een iframe. Dit iframe-element heeft de naam "YouTube video". Dit geeft wel aan wat voor content het is, maar is geen goede beschrijving van deze content. Vul de waarde van het title-attribuut aan met bijvoorbeeld de naam van de video: "Understanding Society - Tilburg University".
Bevinding 15: In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staat bovenaan op pagina 1 een decoratieve afbeelding met het tekstalternatief "A red hand holding a phone AI-generated content may be incorrect.". Deze afbeelding is decoratief en moet daarom genegeerd kunnen worden. Markeer deze daarom als decoratief en maak het op als artefact.
Bevinding 16: In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staan op pagina 1 de logo's van "Tilburg University" en "Tilec Tilburg Law and Economics Center". Deze informatieve afbeeldingen zijn hier niet getagd en worden daarom genegeerd door hulpsoftware. Voeg deze toe aan de tags en geef ze de tekstalternatieven "Logo Tilburg University" en "Logo Tilec Tilburg Law and Economics Center".
Bevinding 17: In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staat op pagina's 2 en 3 het logo van "Tilec Tilburg Law and Economics Center". Als ditzelfde logo op pagina 1 wordt getagd en een tekstalternatief krijgt, zijn de logo's op de vervolgpagina's decoratief en moeten ze als artefact opgemaakt worden.
Op pagina 4 heeft dit logo het tekstalternatief "A red and yellow sign AI-generated content may be incorrect.". Dit is geen goed tekstalternatief en ook deze afbeelding moet een artefact worden.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:28 "in standpunt" in plaats van "een standpunt". Ook komt soms een woord in de ondertiteling pas enkele seconden nadat het uitgesproken wordt. Bijvoorbeeld "helpen" rond 0:12. Verder ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling. Als eigenaar van de video's kun je deze automatische ondertiteling aanpassen in YouTube Studio.
Let op: het gaat hier om de Nederlandse ondertiteling, niet de Engelse.
Bevinding 19: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:08 "Surrey University" in plaats van "Tilburg University". Rond 1:25 staat er "Zurich University". Verder ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling. Als eigenaar van de video's kun je deze automatische ondertiteling aanpassen in YouTube Studio.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie en https://www.tilburguniversity.edu/about.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Your path forward." rond 0:33 en de informatie vanaf 0:36. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Bevinding 21: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Masters that matter…" rond 0:08, "Data science 4 specializations…" vanaf 0:49 en de informatie vanaf 1:53. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Bevinding 22: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration komt in de video aan het eind het logo van Tilburg University en een webadres in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Your path forward." rond 0:33 en de informatie vanaf 0:36. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Bevinding 24: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society komt in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld "Masters that matter…" rond 0:08, "Data science 4 specializations…" vanaf 0:49 en de informatie vanaf 1:53. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Bevinding 25: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration komt in de video aan het eind het logo van Tilburg University en een webadres in beeld. Er ontbreekt een audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video.
Vergelijkbare problemen komen voor in de video op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat de dikgedrukte tekst "Heb jij een vraag over…". Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst visueel aan te passen en dat is niet de bedoeling. De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om een introtekst in een vet lettertype te tonen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about.
Bevinding 27: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool staat de dikgedrukte tekst "Do you want to apply…". Daarnaast zijn de namen van landen en diploma's ook dikgedrukt. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven en dat is niet de bedoeling. De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om deze text in een vet lettertype te tonen.
Bevinding 28: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staat de cursieve tekst "Source: National Alumni Survey…". De elementen strong en em zijn bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van een stylesheet (CSS) om een andere opmaak te bereiken.
Dit kan vaker voorkomen.
Bevinding 29: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan onder de kop "Tilburg University: Responsible and Enterprising Thinkers" meerdere afbeeldingen en titels van berichten. Deze titels zijn opgemaakt als koppen (h3), maar hier zit geen inhoud onder. Dit kunnen daarom geen koppen zijn. Wijzig deze teksten naar 'normale' tekst of zet er inhoud onder.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day en https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society.
Bevinding 30: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat de kop "Kies een student om mee te chatten" met daaronder de koppen "Nick", "Chaima" etc. Al deze koppen zijn van niveau 2 (h2) en dat geeft niet goed de structuur aan. De koppen "Nick", "Chaima" etc. moeten van een lager niveau zijn.
Let op: de koppen onder de namen ("Ik kom uit", "Hobbies…" etc.) moeten van een lager niveau blijven. Dit is nu wel goed, maar let hierop bij het aanpassen. Dit probleem geldt ook voor de content vanaf "Chatten met het personeel".
Bevinding 31: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staan onder "Tracks" vier onderdelen van een opsommingslijst in twee kolommen. In de code zijn deze opgemaakt als twee opsommingslijsten met beide twee onderdelen. Dit klopt niet en moet één opsommingslijst met vier onderdelen worden. Met CSS kan dit vervolgens in twee kolommen worden opgemaakt, zodat visueel niets hoeft te veranderen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance.
Bevinding 32: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library/membership/depot-request staat een tabel onder "When can you collect your depot request?". De tabelkoppen in deze tabel zijn opgemaakt met strong en niet als tabelkoppen. Vervang de strong-elementen door th-elementen.
Dit komt ook voor op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/contact en https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library.
Bevinding 33: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat een paginanavigatie onder de zoekresultaten. Visueel is de huidige pagina aangegeven met een andere kleur en een dikgedrukte cijfer. Deze informatie is echter niet beschikbaar in de code. Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door dit als (onzichtbare) tekst toe te voegen of via aria-current="true".
Een vergelijkbaar probleem komt voor bij de tabbladen bovenaan op deze pagina: "Internet" en "Student portal".
Bevinding 34: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat een lijst met zoekresultaten. Deze inhoud is visueel gestructureerd, maar in de code is er geen structuur aanwezig. Als deze inhoud is opgemaakt in div-elementen die geen semantiek hebben. Dit kan opgelost worden door er een opsommingslijst van te maken, waarin de titels van de resultaten opgemaakt zijn als koptekst (bijvoorbeeld h2).
Bevinding 35: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs kan worden gefilterd op "Field of interest". Daaronder staan enkele opties. Deze opties zijn niet gegroepeerd in bijvoorbeeld een fieldset-element. Er is wel een legend-element aanwezig, maar dus geen fieldset.
Bevinding 36: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, zijn er in stap 2 meerdere invoervelden met een label die niet aan elkaar gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld bij de labels "Waar woon je" en "Wat ben je van plan te studeren". Ook de knop "Ik weet het nog niet" is niet gekoppeld aan het label. Het gevolg is dat gebruikers van hulpsoftware nu niet goed kunnen achterhalen wat ze daar moeten invullen.
Bevinding 37: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Tijdens een chat, als de persoon niet aanwezig is, kan een dialoogvenster verschijnen waar je je telefoonnummer kunt achterlaten. Hier staan twee invoervelden. Deze moeten in een fieldset staan, waarbij "Phone number" een legend moet zijn. Op die manier is duidelijk wat er ingevuld moet worden.
Een vergelijkbaar probleem komt voor in het onderdeel "Instellingen", bij "Meldingen voor nieuwe berichten" en "Institutionele marketingberichten…".
Bevinding 38: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin komen verschillende labels en invoervelden voor, bijvoorbeeld "When would you like to start" en "Choose an option". Deze zijn niet programmatisch aan elkaar gekoppeld, waardoor gebruikers van hulpsoftware niet overal kunnen achterhalen wat er ingevuld moet worden. Koppel de labels en invoervelden, bijvoorbeeld met de attributen 'for' en 'id' of door de labeltekst toe te voegen aan de naam van het invoerveld. Dit komt vaker voor.
Bevinding 39: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie - staat een description list (dl-element) onder "Facts and figures about this program" of "Feiten en cijfers over de opleiding". Zo'n dl-element mag alleen bepaalde onderliggende elementen bevatten, in dit geval dt- en dd-elementen. Hier staan echter nog div-elementen en svg-elementen tussen en dat kan ervoor zorgen dat de relaties niet goed bepaald kunnen worden.
Bevinding 40: De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Ten eerste ontbreekt het Document-tag op het hoogste niveau. Verder bevat de tabel meerdere problemen:
- De tekst "ACADEMIC YEAR CALENDER 2025-2026" is getagd als datacel in de eerste rij van de tabel. Dit moet echter een caption zijn of een kop boven de tabel.
- De cellen "wk", "Monday", "Sunday" etc. zijn niet als tabelkoppen (TH) opgemaakt, maar als datacellen (TD).
- De cellen met "2025" en "2026" zijn datacellen in de 3e en 23e cel en dat is niet logisch. Deze moeten als samengestelde rijkop opgemaakt worden, onderdeel worden van de kolom "wk" of buiten de tabel staan.
Bevinding 41: De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Hier volgen enkele voorbeelden, maar er kunnen meer problemen zijn:
- Kopteksten zoals "Keynote Speakers", "SCIENTIFIC BACKGROUND AND…" en meer, zijn niet opgemaakt als koppen (H1-H6), maar als normale tekst (P).
- De alinea die begint met "Political scientist…" op pagina 1 gaat verder op de volgende pagina, maar is ingedeeld in verschillende tags, waar ook nog lege tags tussen zitten. Dit moet één tag worden.
- Onderaan op pagina 2 staat een opsommingslijst onder "SPECIFIC TOPICS…". Het tweede en derde onderdeel zijn echter samengevoegd in één LI-tag. Dit moeten afzonderlijke onderdelen zijn.
- Verder komen er veel lege tags in voor. Dit laatste is niet direct fout, maar kan wel zorgen voor een vervelende (voor)leeservaring.
Bevinding 42: De PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf is getagd, maar hier zijn een aantal problemen mee. Hier volgen enkele voorbeelden, maar er kunnen meer problemen zijn:
- Onderaan op pagina 1 staat een opsommingslijst met vijf onderdelen. In de tags zijn dit echter vijf lijsten met steeds één onderdeel. Dit moet één lijst met vijf onderdelen worden. Dit komt vaker voor.
- Op pagina 2 zijn de onderdelen "1.5" en "1.6" getagd in één L-tag. Dit klopt niet. Dit komt vaker voor.
- Op pagina 2 is onderdeel "1.7" getagd als H1. Dit is niet de goede tag.
- Onderaan op pagina 3 staat onderdeel "2.2". Deze gaat door op de volgende pagina, maar is verdeeld in twee verschillende tags, waar onderdeel "2.3" ook deel van uitmaakt. Dit klopt niet. Dit komt vaker voor.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library staat de tekst "Then follow one of the buttons below…". Dit is een instructie die afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Het zijn namelijk links die er visueel uitzien als knoppen (buttons). Een bezoeker die de pagina niet visueel ziet, kan daarom niet goed achterhalen welke links worden bedoeld. Wijzig de tekst zodat niet alleen naar de visuele kenmerken wordt verwezen.
De tekst "Use the search function below…" is niet afgekeurd, want ook als je het niet visueel ziet, kun je wel achterhalen waar de zoekfunctie staat.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 44: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question staat een formulier waar de bezoeker onder andere zijn eigen naam en e-mailadres kan invullen. Het doel van deze velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor autocomplete="name" voor de naam en autocomplete="email" voor het e-mailadres. Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut staat op de pagina: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
Bevinding 45: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de bezoeker onder andere zijn eigen naam invullen. Het doel van dit veld en mogelijk andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor autocomplete="given-name" voor de voornaam.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 46: In het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question wordt alleen via een rode randkleur aangegeven welke verplichte velden niet (goed) zijn ingevuld. Zie ook succescriterium 3.3.1.
Bevinding 47: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/current/events kan een dialoogvenster geopend worden na "Questions about news or events?". In dit venster staat een link naar een e-mailadres. Deze link is alleen te onderscheiden van de rest van de tekst door een andere kleur: lichtbruin (HEX #F1C685) in plaats van wit. Het contrast tussen deze teksten is met 1,6:1 te laag om goed waargenomen te kunnen worden. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar het is beter om linkteksten altijd te onderstrepen. Dan hoeft het contrast niet te veranderen.
Dit probleem komt ook voor in het dialoogvenster "Contact us".
Bevinding 48: Advies: op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question, https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day en https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society - staan links in de lopende tekst die alleen door een verschil in kleur te onderscheiden zijn. Dit kan gemist worden door bepaalde bezoekers, maar het contrast tussen de blauwe linktekst (HEX #006094) en de zwarte tekst is met 3,1:1 net voldoende. Toch zou het beter zijn om alle links altijd te onderstrepen om ze duidelijk herkenbaar te maken.
Bevinding 49: Advies: in de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf zijn diverse kleuren gebruikt, maar hier is beoordeeld dat deze kleuren geen betekenis overbrengen die niet ook al in tekst aanwezig is.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 50: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staat de witte tekst "Explore our expertise…" op een bruine achtergrond (ongeveer HEX #A77D3B). De contrastratio is hier rond 3,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 51: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staat bij elk zoekresultaat groene tekst (HEX #009933) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 3,7:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 52: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een afbeelding met witte tekst. Het contrast van deze witte tekst is op sommige plekken ongeveer 4,1:1 op de achtergrondafbeelding. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.
Bevinding 53: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day staat een afbeelding met witte tekst. Het contrast van deze witte tekst is op sommige plekken ongeveer 2,7:1 op de achtergrondafbeelding. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.
Bevinding 54: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts onder "Our students on Instagram…". Als hier met de muisaanwijzer of het toetsenbord overheen wordt gegaan, verschijnt tekst in beeld. Grijze teksten zoals "tilburguniversity" (HEX #999999) staan op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 55: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kunnen knoppen verschijnen. De witte teksten staan op een lichtbruine achtergrond (HEX #CC9933). De contrastratio is hier 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Als deze knoppen de focus krijgen, wordt de achtergrond iets donkerder (HEX #B7892E), maar dan is het contrast met 3,2:1 nog steeds te laag.
Bevinding 56: In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf staat twee keer de rode tekst "contingency moment…" (HEX #FF0000). Op de lichtgroene achtergrond (HEX #C6E0B4) is de contrastratio 2,8:1. Op de oranje achtergrond (HEX #F8CBAD) is de contrastratio 2,7:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn om goed zichtbaar te zijn voor bezoekers met een visuele beperking.
Bevinding 57: In de PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf staan op meerdere pagina's grijze teksten (HEX #868FA1) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld op pagina 1 onder "Keynote Speakers" en op pagina 4 onder "ORGANIZERS". De contrastratio is hier 3,3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 58: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels en met het toetsenbord wordt genavigeerd, kunnen de skiplinks "Skip to navigation" en "Skip to main content" verschijnen achter het logo. Dit betekent dat de tekst van deze skiplinks niet goed gelezen kan worden. Laat deze skiplinks boven het logo verschijnen.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 59: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat bovenaan een afbeelding met tekst erin, namelijk de copyright-informatie. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe.
Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
Bevinding 60: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day staat bovenaan een afbeelding met tekst erin, namelijk "Your path forward.". Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe.
Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 61: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student - staat onderin een knop waarmee een chatvenster geopend kan worden. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, is het bovenste deel van dit venster niet helemaal zichtbaar. Nu zie je alleen het onderste deel van de links "Students" t/m "Settings".
Bevinding 62: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance staat onder "Important dates" een een beschrijving bij "Submissions" het rechterdeel van deze content valt deels buiten het kader en is daardoor niet meer leesbaar. Dit gaat onder andere om de linktekst "TILECgoverna" en "presenter and pr". Zorg ervoor dat alle content nog beschikbaar is. Dit probleem kan vaker voorkomen.
Let op: horizontaal scrollen is geen toegestane oplossing.
Bevinding 63: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library staat een zoekveld met een placeholdertekst. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024 pixels ingezoomd wordt tot 400%, is niet de hele placeholdertekst te lezen: nu staat er slechts "Search all library coll". In plaats van een placeholder kan beter een zichtbaar label boven het zoekveld staan.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 64: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts. Als de interactieve elementen binnen een post de focus krijgen, verschijnt een grijze focusindicator (HEX #CCCCCC) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 1,6:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Bevinding 65: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. De formuliervelden hebben geen rand en alleen een lichtgrijze achtergrond (HEX #F5F5F5). De contrastratio ten opzichte van de witte pagina-achtergrond is hier 1,1:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn. Bezoekers met een visuele beperking kunnen daardoor missen waar ze hun gegevens kunnen invullen.
Bevinding 66: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, is er in stap 2 een selectievakje bij "Ja, stuur mij notificaties…". De randen van dit grijze selectievakje (HEX "D3D4D8) hebben een contrast van 1,5:1 op de witte achtergrond, waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Bevinding 67: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kunnen knoppen de toetsenbordfocus krijgen, waarna de achtergrondkleur iets wijzigt en een lichtbruin kader (HEX #CC9933)om de knop komt. De contrastratio op de achtergrond (HEX #F1F2F9) is hier 2,3:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Bevinding 68: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin worden aan het eind vijf grijze iconen (HEX #D5D5D5) van sterren getoond. De contrastratio is hier maximaal 1,5:1 waar dat minimaal 3,0:1 moet zijn.
Bevinding 69: Advies: op pagina https://www.tilburguniversity.edu/404 staat een zoekveld. De grijze randen van dit zoekveld (HEX #DDDDD8) hebben een te laag contrast van 1,4:1 op de witte achtergrond. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar de placeholdertekst kan dienen als alternatief.
Dit komt vaker voor, onder andere op https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 70: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ - kan een dialoogvenster getoond worden na "Contact us". Als hier een keuze wordt gemaakt onder "Please select what is applicable…", verschijnt content met bijvoorbeeld meerdere links in een lijst. Deze content kan niet bereikt worden met alleen het toetsenbord; als de bezoeker verder navigeert met de Tab-toets, wordt het venster namelijk gesloten.
Bevinding 71: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Hierin kan de link "TU/e webpage" verschijnen. Deze link kan niet bereikt worden met alleen het toetsenbord.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 72: Op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie, https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab en https://www.tilburguniversity.edu/about staat een videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld "M" voor het dempen van het geluid en "K" voor het pauzeren van de video. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube-video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 73: Advies: op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan in de eligibility tool de tekst "Redirecting you in 18…" verschijnen. Bij het aflopen van de timer wordt de bezoeker automatisch doorgestuurd naar een andere pagina. Dit is een tijdslimiet voor het lezen van de inhoud van de eligibility tool. Dit wordt niet afgekeurd, omdat het mogelijk is om terug te gaan naar de tool. Dit is echter wel een omweg en daarom is het beter om de tijdslimiet te verwijderen en de gebruiker zelf de mogelijkheid te geven om de content te lezen en zelf te kiezen om naar een andere pagina te gaan.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 74: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staat een bewegende afbeelding bovenaan. Deze beweging duurt langer dan 5 seconden en wordt parallel getoond aan de stilstaande content. Door de bewegende content hebben sommige bezoekers moeite met het lezen en bekijken van de content op de pagina. Zorg ervoor dat bezoekers de bewegende content kunnen stoppen of pauzeren of verwijder de beweging.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 75: Alle webpagina's bevatten een skiplink (een mechanisme om naar de unieke inhoud van de pagina te springen), maar de skiplink "Skip to main content" / "Overslaan en naar de inhoud gaan" is niet het eerste dat focus krijgt. Hiervóór zit namelijk nog een andere skiplink naar de navigatie. Zorg ervoor dat de skiplink naar de hoofdinhoud als eerste op de website focus krijgt om dit probleem op te lossen. De cookiemelding mag hier wel vóór blijven.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 76: De PDF's op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf, https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf hebben geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat de titel van het document wordt getoond in plaats van de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 77: Als de website voor het eerst wordt bezocht, staat een cookiebanner in beeld. De toetsenbordfocus gaat hier ook direct naartoe en dat is goed. Er zijn echter wel wat andere problemen met de focusvolgorde:
Na de knop "Only functional cookies" gaat de focus verder op de onderliggende pagina en dat is niet de bedoeling. Zorg ervoor dat de focus in de cookiebanner blijft.
De links "cookie statement" en "Set yourself" krijgen pas focus na de laatste knop op de onderliggende pagina ("Contact us"). Dat is geen logische volgorde. De oorzaak ligt mogelijk in het veelvuldig gebruik van het tabindex-attribuut op andere elementen.
Het is niet direct fout, maar het is niet heel logisch dat de alinea "In addition to…" ook focus kan ontvangen.
Een oplossing voor deze problemen kan zijn om de cookiebanner op te maken als een modaal dialoogvenster volgens het patroon op pagina https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/dialog-modal/.
Bevinding 78: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, is het hoofdmenu verplaatst onder de knop "Open Menu". Als deze knop geopend wordt, gaat de toetsenbordfocus eerst naar de knop "Search", maar die moet direct naar het geopende menu gaan.
Als het menu gesloten is, kan de focus toch terechtkomen op de onderdelen in het menu die dan verborgen zijn. De focus mag echter niet terecht komen op onderdelen die verborgen zijn.
Bevinding 79: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, kan via de link "Search" een dialoogvenster getoond worden met zoekopties. De toetsenbordfocus gaat hier direct naartoe en dat is goed. Na het laatste onderdeel in dit dialoogvenster, wordt dit venster gesloten en dat is ook goed. De focus wordt dan echter verplaatst naar de browserbediening en dat is geen logische volgorde. De focus moet teruggaan naar de link "Search".
Bevinding 80: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierbinnen staan knoppen die meer content kunnen inladen, bijvoorbeeld "Meer studenten bekijken". Als deze knop wordt geactiveerd wordt erboven nieuwe content ingeladen. De focus blijft echter staan. Laat de focus verplaatsen naar het begin van de nieuwe content, want anders kan dit gemist worden door gebruikers van hulpsoftware.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 81: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Het linkdoel is hierdoor niet goed te bepalen. Zie succescriterium 1.1.1 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Bevinding 82: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan onder "Learn more about…" drie verschillende links. Al deze links hebben de naam "More information". Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina's https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library en https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab.
Bevinding 83: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab staan de links "Watch the video" en "Read the article". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk waar de links naartoe gaan.
Bevinding 84: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance staan onder "Organizers" meerdere links "View full profile". Deze links hebben geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk naar wiens profiel de links gaan. Voeg deze informatie toe aan de namen van de links.
Bevinding 85: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn staan afbeeldingen bij de zoekresultaten. Dit zijn links met steeds de naam "Thumbnail image". Deze links zijn niet uniek en het linkdoel is niet duidelijk. Het is te overwegen om deze links te verwijderen, omdat elke titel van een zoekresultaat ook al een link naar dezelfde pagina is.
Bevinding 86: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs en https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library - staat een paginanavigatie. De links van de verschillende pagina's hebben namen als "Go to page 2 2" etc. Het is goed dat "Go to page 2" er staat, maar de laatste "2" is verwarrend. Verwijder of verberg deze voor hulpsoftware.
Bevinding 87: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration staat een afbeelding met het tekstalternatief "TEP label". Dit geeft niet duidelijk aan waar de link naartoe gaat. Zie ook succescriterium 1.1.1.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 88: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. In het onderdeel "Inbox" kan de link "…help ons om uw ervaring aan te passen". De focus is niet zichtbaar op deze link.
In het chatvenster is de focus niet zichtbaar op de link "Profiel van …".
Bevinding 89: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student is de focus een keer niet zichtbaar tussen "Study programs" in het broodkruimelpad en de knop "Filter". Dit kan vaker voorkomen.
Bevinding 90: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day, https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - staan Instagram-posts onder "Our students on Instagram…". Als hier met het toetsenbord doorheen wordt genavigeerd, is bij elke post de toetsenbordfocus twee keer niet zichtbaar.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 91: Op alle pagina's staat linksboven het logo van Tilburg University. Dit is ook een link die nu de naam "Go to the homepage of" of "Ga naar de home pagina van" heeft. Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Zie succescriterium 1.1.1 voor meer informatie en een oplossingssuggestie.
Bevinding 92: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staat een zoekveld met de placeholdertekst "Enhanced by Google". De naam van dit veld is "Search". Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Wijzig de naam of de zichtbare tekst, zodat deze overeenkomen. Het is wel goed dat "Search" in de naam blijft, want dit geeft goed aan wat het doel van dit veld is.
Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library. Hier staat ook een zoekveld met de naam "Search", terwijl de zichtbare tekst "Search all library collections…" is.
Bevinding 93: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. In het chatvenster staat een link met de naam "Profiel van [NAAM]". De zichtbare tekst is echter "[NAAM] [STUDIERICHTING]" (Bijvoorbeeld "Madelon Psychologie"). Doordat de visuele tekst en de toegankelijke naam van deze knop niet overeenkomen, is de knop niet of moeilijk te bedienen door bezoekers die afhankelijk zijn van spraaksoftware. Zorg ervoor dat het visuele label van deze knop in de toegankelijke naam voorkomt, het liefst vooraan.
Bevinding 94: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society staat onder "Interested in the…" een knop met de zichtbare tekst "Share". De naam van deze knop is echter "Copy page link". Dit betekent dat de zichtbare tekst nu niet gebruikt kan worden om deze link te bedienen met spraakbedieningssoftware. Wijzig de naam of de zichtbare tekst, zodat deze overeenkomen.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration. Op de laatstgenoemde pagina is de tekst en de naam in het Nederlands.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 95: In de eigenschappen van PDF's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF (Engels).
Bevinding 96: In de eigenschappen van PDF https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op "nl" in plaats van "en" of "Engels". Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 97: Op verschillende pagina's worden zowel Engels als Nederlands gebruikt. Als een andere taal wordt gebruikt dan de paginataal, moet hiervoor een taalwisseling worden gegeven. Dit kan via het lang-attribuut, bijvoorbeeld lang="nl" voor Nederlandstalige content op een Engelstalige pagina. Dit is niet nodig voor eigennamen en als het slechts om één of een paar woorden gaat. Een alternatief kan zijn om de teksten te vertalen naar de taal van de pagina. Hieronder volgen enkele problemen, maar er zijn meer problemen op de website.
Bevinding 98: Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan in de footer iconen naar social media met de namen "Volg ons op…". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze namen kunnen ook vertaald worden naar het Engels. Dit komt vaker voor.
Bevinding 99: Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/ staan meerdere afbeeldingen met Nederlandse tekstalternatieven. Bijvoorbeeld "vrouw met camera" en "talentontwikkeling en arbeidsmarkt". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze namen kunnen ook vertaald worden naar het Engels. Dit komt vaker voor.
Bevinding 100: Op de Engelstalige pagina https://www.tilburguniversity.edu/current/events kunnen Nederlandstalige beschrijvingen staan van evenementen. Bijvoorbeeld "Vormen van tegenmacht…". Hiervoor is geen taalwisseling gegeven. Deze teksten kunnen ook vertaald worden naar het Engels.
Bevinding 101: Op de Nederlandstalige pagina's https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration en https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie staan Instagram-posts in het Engels. Hiervoor is geen taalwisseling gegeven.
Bevinding 102: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. De taal in dit iframe is ingesteld op Engels, terwijl een groot deel van de inhoud Nederlandstalig is. Hier moet een taalwisseling worden ingesteld via het lang-attribuut. Dit komt op meerdere plaatsen voor binnen het iframe.
Bevinding 103: Advies: de PDF's https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf en https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf hebben geen taal ingesteld (zie succescriterium 3.1.1). Wel zijn een aantal tags voorzien van de juiste taal. Dit geldt echter niet voor alle tags. Daarom is het beter om het document zelf de juiste taal te geven en de taal van de tags te verwijderen (behalve daar waar een taalwisseling nodig is).
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 104: Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question fouten worden gemaakt en de knop "Submit" wordt geactiveerd, wordt de focus verplaatst naar het eerste veld met een fout. Er verschijnen dan echter geen foutmeldingen, waardoor de bezoeker niet kan achterhalen dat er iets fout is gegaan en wat er fout is gegaan.
Bevinding 105: Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question een verkeerd e-mailadres wordt ingevuld, verschijnen validatiemeldingen van de browser. Deze meldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kun je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
Bevinding 106: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Wanneer bezoekers hier geen of foutieve invoer invullen, verschijnen meldingen bovenaan de pagina. Bijvoorbeeld "Voornaam is een verplicht veld". Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Het veld 'Voornaam' is niet (goed) ingevuld".
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 107: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kun je je aanmelden en dan verschijnt een formulier. Bij de verplichte velden wordt een asterisk "*" getoond, maar nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: "Velden met een sterretje (*) zijn verplicht".
Bevinding 108: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, zijn er in stap 2 zowel verplichte als niet-verplichte velden. Het is nu niet duidelijk aangegeven welke velden verplicht zijn en welke niet.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 109: Als in het formulier op pagina https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question fouten worden gemaakt en de knop "Submit" wordt geactiveerd, verschijnen geen foutmeldingen en ook geen suggesties voor het aanpassen van de fouten. De bezoeker moet kunnen achterhalen wat hij moet doen om fouten te herstellen. Zie ook succescriterium 3.3.1.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 110: Als de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280x1024 pixels, is het hoofdmenu verplaatst onder de knop "Open Menu". Dit interactief element is een label en dat is niet de juiste rol. Wijzig dit naar een button-element.
Het element heeft het attribuut aria-expanded om aan te geven of het geopend of gesloten is. De waarde blijft echter altijd op "false" staan, ook als het geopend is. Daarnaast blijft de naam "Open Menu". Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door "Open" te verwijderen in de naam en de waarde van aria-expanded dynamisch te wijzigen. Een andere optie is om het aria-expanded-attribuut te verwijderen en de naam dynamisch te wijzigen van "Open Menu" naar "Close Menu".
Bevinding 111: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ en https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student - zijn twee navigation-landmarks aanwezig in de code. Als er meerdere dezelfde landmarks zijn, moeten deze een naam krijgen zodat ze te onderscheiden zijn. Dit kan opgelost worden door een aria-label toe te voegen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Bevinding 112: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration, https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie en https://www.tilburguniversity.edu/students/studying/lectures/calendar - staat een sectie met onderdelen die in- en uitgeklapt kunnen worden (ook wel accordion genoemd). Deze sectie staat in een element met role="tablist". Dit element voldoet niet aan meerdere eisen voor een tablist, zo heeft het geen naam en ontbreken noodzakelijke onderdelen binnen dit element. Zie bijvoorbeeld https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/tabs/. Dit kan ook opgelost worden door deze rol weg te halen, want de secties zijn al opgemaakt met details- en summary-elementen en die zijn beter toepasselijk in deze situatie. Het is ook niet echt een tablist.
Bevinding 113: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.tilburguniversity.edu/ - kan een dialoogvenster getoond worden na "Contact us". Hierin staat een select-element onder "Please select what is applicable to you…". Dit element heeft geen naam. Er is wel een gekoppeld label, maar die is verborgen voor hulpsoftware via display:none. Verwijder deze CSS en verberg het label eventueel op een andere manier, bijvoorbeeld door het buiten beeld te plaatsen.
Bevinding 114: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Dit staat in een iframe zonder naam. Geef dit interactief element een naam via een title-attribuut.
Bevinding 115: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs staat "Filter" onder "Find the program that suits you best". Dit interactieve element niet de juiste rol, bijvoorbeeld een knop, want het is een label-element. Verder kan het in- en uitgeklapt zijn, maar deze status is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Los dit op door bijvoorbeeld aria-expanded toe te voegen aan dit button-element.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student en https://www.tilburguniversity.edu/current/events.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 116: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Als hiervoor een account wordt aangemaakt, moet op gegeven moment een verificatiecode worden ingevuld. Als deze code verkeerd wordt ingevuld, verschijnt de melding "Code is invalid for that email". De focus blijft staan op de knop "Verifieer e-mailadres". Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat er foutmeldingen op het scherm staan. Los dit op met bijvoorbeeld aria-live="assertive" of role="alert".
Bevinding 117: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student staat een iframe van Unibuddy. Hierin kan gechat worden met een student of medewerker. In een chatfunctie is het nodig dat gebruikers van hulpsoftware een melding krijgen van nieuwe berichten en dat die nieuwe berichten worden voorgelezen. Tijdens de audit is het niet gelukt om daadwerkelijk te chatten, maar uit de code-inspectie blijkt dat er geen technieken zijn gebruikt om deze meldingen te communiceren. Dit kan worden opgelost met ARIA-technieken, bijvoorbeeld aria-live="polite". Een element met dit attribuut moet aanwezig zijn in de code om het moment dat de pagina geladen is. Vervolgens kan de inhoud dynamisch gevuld worden.
Het volstaat als dit attribuut zich bevindt op één bovenliggend element waarbinnen alle nieuwe berichten getoond worden.
Bevinding 118: Op pagina https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool kan de eligibility tool gestart worden. Dit is een soort chat, waarbij nieuwe berichten niet gecommuniceerd worden via hulpsoftware, zoals screenreaders. Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat er foutmeldingen op het scherm staan. Los dit op met bijvoorbeeld aria-live="assertive" of role="alert".
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.tilburguniversity.edu/ - Contact:
https://www.tilburguniversity.edu/contact - Ask your question:
https://www.tilburguniversity.edu/form/ask-your-question - Search:
https://www.tilburguniversity.edu/search?search=vpn - Error page:
https://www.tilburguniversity.edu/404 - Bachelor's Programs:
https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs - Eligibility Tool:
https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/application-and-admission/eligibility-tool - Open Day:
https://www.tilburguniversity.edu/education/bachelors-programs/open-day - Data Science and Society:
https://www.tilburguniversity.edu/education/masters-programs/data-science-and-society - Welcome New Student:
https://www.tilburguniversity.edu/education/welcome-new-student - International Business Administration:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/international-business-administration - Inschrijven voor Filosofie:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie/aanmelden - Chat met een student:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/chat-een-student - Academic Calendar:
https://www.tilburguniversity.edu/students/studying/lectures/calendar - Economic Governance of Social Media:
https://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/tilec/events/workshops-conferences/governance - University Library:
https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library - Depot Request:
https://www.tilburguniversity.edu/campus/university-library/membership/depot-request - DAF Technology Lab:
https://www.tilburguniversity.edu/campus/daf-technology-lab - Events:
https://www.tilburguniversity.edu/current/events - PDF Academic Calendar 2025-2026:
https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/Bijlage%201%20Academic%20yearcalender%202025-2026%20ENG%20def.pdf - PDF Call for Papers:
https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/7th%20Economic%20Governance%20Workshop_CfP.pdf - Filosofie:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/filosofie - About:
https://www.tilburguniversity.edu/about - PDF House Rules:
https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/General%20House%20Rules%20Tilburg%20University%205%202024_0.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.