Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid Triodos Bank Internet Bankieren

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Triodos Bank Internet Bankieren
Datum
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op acceptatie omgeving bankieren-uat-regular.triodos.nl.
  • Alle pagina's op acceptatie omgeving banking-uat-regular.triodos.be.
  • Alle pagina's op acceptatie omgeving banking-uat-regular.triodos.co.uk.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

    Uitgebreide toetsresultaten

    Aantal bevindingen: 24

    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 1: Als via https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ wordt genavigeerd naar de pagina 'Rekeningoverzicht', is bij de link 'Berichten' in het zij-menu een icoon te zien. Visueel is hieruit af te leiden of er nieuwe berichten zijn en hoeveel dat er zijn, doordat hier een cijfer (bijvoorbeeld '1') bij verschijnt. Deze informatie wordt niet overgebracht door hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze informatie terugkomt in de alternatieve tekst van het icoon.
    Een soortgelijk probleem komt voor in de BE en UK omgeving.

    Bevinding 2: Als via https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ wordt genavigeerd naar de pagina 'Rekeningoverzicht', kan een rekeningoverzicht worden geopend. In dit overzicht is bij de transacties een icoon te zien (voorafgaand aan de naam die bij de transactie hoort). Dit icoon brengt informatie over, bijvoorbeeld of het om een uitgaande of inkomende transactie gaat. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Voeg een alternatieve tekst toe aan deze iconen.

    Bevinding 3: Zorg dat het logo dat op iedere pagina staat een alternatieve tekst heeft waar zowel het woord 'logo' als alle tekst die op het logo staat ('Triodos Bank) in terug komt.

    Bevinding 4: Nieuw inlogscherm; Iconen en afbeelding met iconen -neem evt voorbeeld aan https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/angularIB/web/new-payment (Overschrijven-pagina)-->Verzendlijst
    Hetzelfde komt voor op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam -->zelf regelen -->rekeninginstellingen -->dialoogvenster 'Bevestigen'.

    Bevinding 5: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/angularIB/web/new-payment (Overschrijven-pagina): knop/icoon aankondiging in veld 'Ten name van'. Ook kalenderknop in 'Datum & frequentie' plus naam dialog. Zie ook 2.1.1.
    Ook BE en UK

    Bevinding 6: Als via pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam (Rekeningoverzicht) wordt genavigeerd naar 'Retail Managed Account', zijn gegevens in verschillende weergave te zien. Grafieken en staafdiagrammen bijvoorbeeld.
    Check of de info echt allemaal door hulpsoftware te interpreteren is of er toegankelijke alternatieven voor aanwezig zijn.

    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 7: Als via de link https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ wordt genavigeerd naar de pagina 'Rekeningoverzicht', is een overzicht van verschillende rekeningen te zien. De naam van de rekening is opgemaakt als een kop, bijvoorbeeld 'Privé betalen'. Dit is correct gedaan. Via de koppenstructuur kunnen bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader goed overzicht krijgen van de structuur van de pagina. Hierbij is het belangrijk dat elke kop de bijbehorende content goed beschrijft, en dat content die niet onder dezelfde kop hoort een nieuwe kop krijgt. Hierbij gaat het mis op deze pagina, bij het totaaloverzicht dat onder rekeningen die bij elkaar horen staat. Bijvoorbeeld 'Totaal privérekeningen' en 'Totaal zakelijke rekeningen'. Deze teksten zijn niet als kop opgemaakt, waardoor deze niet in de koppenstructuur terugkomen. De content (het totaalbedrag van de bijbehorende rekeningen) heeft betrekking op meerdere rekeningen, maar doordat het niet als nieuwe kop is opgemaakt lijkt deze content alleen te horen bij de kop van de laatste rekening in het overzicht. Los dit bijvoorbeeld op door de tekst op te maken als kop op hetzelfde kopniveau, en het totaalbedrag als gewone p-tekst zodat deze dient als content van deze kop.
    Komt ook voor op BE en UK

    Bevinding 8: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/angularIB/web/new-payment (Overschrijven-pagina): Nadat de gegevens voor een overschrijving zijn ingevuld en op de 'Betalen' knop is gedrukt, verschijnt een dialoogscherm 'Verzendlijst'. Onder de kop 'Verzendlijst' is te zien bij welke stap de bezoeker zich bevindt, 'Controleren' of 'Verzenden'. Zorg dat deze informatie ook voor hulpsoftware beschikbaar is.

    Bevinding 9: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam (Tegenrekening wijzigen) kan naar tabblad 'Rekeninginstellingen' worden genavigeerd. Op dit tabblad staat bij 'Voorkeursrekening voor betalingen' een schuifknop. Het label 'Uit' of 'Aan' is wel goed gekoppeld aan de schuifknop, maar voor een bezoeker die hier via het toetsenbord doorheen navigeert kan het toch onduidelijk zijn waar de schuifknop bij hoort. Koppel het label 'Voorkeursrekening voor betalingen' ook aan de schuifknop, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een combinatie van het fieldset- en legend-element.

    Bevinding 10: Nieuwsbrieven
    Als via pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam wordt genavigeerd naar 'Zelf regelen', daarna naar 'Voorkeuren & Privacy' en vervolgens op het item 'Nieuwsbrieven wordt geklikt, kunnen de instellingen voor het ontvangen van nieuwsbrieven worden gewijzigd. Koppeling labels

    1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 11: Nieuw inlogscherm; verwijzing naar iconen; naamgeving en interpretatie door SR van iconen

    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 12: Advies: Als via de link https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ wordt genavigeerd naar de pagina 'Rekeningoverzicht', kan een rekeningoverzicht worden geopend. Als via de muis naar beneden gescrolled wordt, laadt telkens nieuwe informatie op de pagina waardoor het overzicht langer wordt. Ditzelfde gebeurt via het toetsenbord. Dit wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd, maar kan voor sommige bezoekers de navigatie wel bemoeilijken. Voor bezoekers voor wie navigatie via de muis fysiek lastig is kan het moeilijk zijn om terug naar boven te navigeren als het overzicht lang is. Voor bezoekers die via de tabtoets navigeren over de pagina, duurt het in dat geval lang voordat zij via vooruit of achteruit navigeren het overzicht weer kunnen verlaten. De toegankelijkheid zou kunnen worden verbeterd door bijvoorbeeld een knop toe te voegen waarmee meer informatie kan worden geladen, of bijvoorbeeld

    Bevinding 13: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/angularIB/web/new-payment (Overschrijven-pagina): knop/icoon aankondiging in veld 'Ten name van'. Ook kalenderknop in 'Datum & frequentie' plus naam dialog. Zie ook 2.1.1.
    Ook BE en UK

    2.2 Genoeg tijd

    2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 14: nog niet onderzocht

    2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 15: Check focusvolgorde op elke pagina met dialoogscherm -kan de focus niet uit het dialoogscherm gebracht worden? Waar komt focus terecht na 'Annuleren' of 'Gegevens bevestigen'?

    2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 16: Zoeken, sitemap

    2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 17: Als via de link https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ wordt genavigeerd naar 'Rekeningoverzicht', is op deze pagina een knop te vinden waarmee een chatfunctie kan worden geopend. De chatfunctie is in dit onderzoek niet meegenomen, maar de knop waarmee deze geopend wordt wel. De knop heeft een toegankelijke naam die de functie van de knop niet goed beschrijft, namelijk '...'. Vervang deze door een naam die de functie beschrijft, in een taal die overeenkomt met de taal van de pagina.

    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 18: De knop waarmee de chat-functie kan worden geopend heeft een Engelstalige naam op de Nederlandstalige pagina's. Hulpsoftware zoals een screenreader kan dit daardoor niet met de juiste uitspraak voorlezen. Als de taal van de pagina Nederlands is, is de beste oplossing het vertalen van de naam van de knop. Zie ook succescriterium 2.4.6.

    Bevinding 19: Nieuw inlogscherm: taal

    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 20: Dialoogschermen in processen bevatten verplichte en optionele velden. Bij optionele velden wordt aangegeven dat het veld optioneel is, maar bij verplichte velden niet dat deze verplicht zijn. Bezoekers komen hier pas achter nadat het formulier wordt verzonden en hier een foutmelding bij verschijnt. Voor sommige bezoekers kan het hierdoor lastig zijn om de velden goed in te vullen. Zorg ervoor dat deze instructie bekend is voordat het formulier verzonden wordt.
    NL, BE, UK

    Bevinding 21: Als via https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam wordt ingelogd en vervolgens via de pagina 'Rekeningoverzicht' wordt genavigeerd naar 'Zelf regelen' en dan naar het tabblad 'Betaalpassen'. Nadat een pas is geselecteerd, kunnen instellingen worden gewijzigd. Hierbij zijn verschillende schuifknoppen te zien, waar bij de ene ('Contactloos betalen') wel het visuele label 'Aan' te vinden is en bij de andere ('Betaalpas blokkeren') niet. Niet voor elke bezoeker zal de visuele informatie die de schuifknop overbrengt duidelijk zijn, daarom is het belangrijk om bij elke schuifknop een tekstueel label toe te voegen. Bij 'Betaalpas blokkeren' zal dat dan gaan om een label met de tekst 'Uit'.

    4. Robuust

    4.1 Compatibel

    4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 22: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/angularIB/web/new-payment (Overschrijven-pagina) is onder de kop 'Overschrijven' visueel te herkennen welk tabblad de actieve pagina betreft. Deze informatie moet ook door hulpsoftware overgebracht kunnen worden; aria-current="page"
    Check op elke NL,BE,UK pagina
    Verrichtingen, Payments

    Bevinding 23: Op pagina https://bankieren-uat-regular.triodos.nl/ib-seam/login.seam staat onder de kop 'Persoonlijke gegevens' een uitvouwbare knop. De staat van de knop (ingevouwen of uitgevouwen) wordt niet doorgegeven door hulpsoftware zoals een screenreader.
    Check waarom- check toetsenbordbediening en aankondiging uitgevouwen

    4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

    Uitkomst: Onbekend

    Bevinding 24: Op pagina https://banking-uat-regular.triodos.be/ib-seam/login.seam (Overzicht-pagina) kan onder de kop 'Overzicht' een bericht staan die de bezoeker oproept tot een actie. Bijvoorbeeld 'Gelieve gegevens te bevestigen'.
    Live-region -focus sturen
    Als bericht er nog niet is en deze verschijnt terwijl de bezoeker al op de pagina is, hoe wordt dit dan doorgegeven aan hulpsoftware? Iive-region, statusbericht

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Geprint: 2025-05-22 18:12:18 v2.4-011