Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Uitagenda Krimpen aan den IJssel
- Onderzoeker
- Michiel, Swink; Ralph, Swink
- Datum
- 6 maart 2025
- Opdrachtgever
- Gemeente Krimpen aan den IJssel
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Uitagenda Krimpen aan den IJssel voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 27 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website uitagendakrimpen.nl is onderzocht tussen 21 februari en 6 maart 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
Er is al het nodige aan toegankelijkheid gedaan, maar er zijn nog een aantal aandachtspunten waarvan de voornaamste zijn:
- Afbeeldingen hebben geen goed toegankelijk tekst alternatief.
- Bij het vergroten van teksten gaat er informatie verloren.
- Labels bij invoervelden in formulieren zijn niet goed gekoppeld waardoor bijvoorbeeld blinden niet weten wat ze in moeten vullen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Uitagenda Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 7 | 13 | 0 |
2 Bedienbaar | 9 | 8 | 0 |
3 Begrijpelijk | 6 | 4 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 23 | 27 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van elke pagina, bijvoorbeeld https://www.uitagendakrimpen.nl/, staat het logo van Uitagenda Krimpen. De toegankelijke tekst van het logo is "Home". De alternatieve tekst van een logo moet altijd tenminste het woord "logo" en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst in de afbeelding bevatten en daarnaast een beschrijvend linkdoel als de afbeelding ook als link dient.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat boven de kop "Cursusboekje 2024-2025 NUT Krimpen" een afbeelding. De alternatieve tekst van de afbeelding beschrijft de afbeelding niet maar is een herhaling van de tekst in de kop. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element. Dit geld voor elke afbeelding waarvan de alternatieve tekst een herhaling is van de bijbehorende kop tekst.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art staat boven de kop "create your own art" een afbeelding met daaroverheen de tekst "WORKSHOP". De alternatieve tekst van de afbeelding "Workshop" beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element. Dit geld voor elke afbeelding waarvan de alternatieve tekst een herhaling is van het type van de activiteit.
In de footer van elke pagina, bijvoorbeeld https://www.uitagendakrimpen.nl/, staat een afbeelding van het logo van de Gemeente Krimpen aan de IJssel. Deze afbeelding heeft geen alt attribuut. Een afbeelding moet altijd een alt attribuut hebben, die mag leeg gelaten worden als het om een decoratieve afbeelding gaat, maar in dit geval heeft de afbeelding betekenis. De afbeelding geeft aan dat dit een officiële website van de gemeente is. De alternatieve tekst van een logo moet altijd tenminste het woord "logo" en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst in de afbeelding bevatten. Ditzelfde komt vaker in de website voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/sportorganisaties onder andere bij het logo van "AV-MTK".
In de footer van elke pagina, bijvoorbeeld https://www.uitagendakrimpen.nl/, staan een "Facebook" en "Instagram" logo. Deze afbeeldingen worden door middel van het pseudo-element :before/:after en de content property in de CSS op de pagina gezet, hierdoor hebben ze geen toegankelijke tekst terwijl de afbeeldingen wel informatief zijn. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of svg met tekstalternatief. Dit is dan ook een oplossing voor het probleem dat er geen linktekst is, zie 2.4.4.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/locaties#lb128129/bibliotheek-krimpenstaat een afbeelding van een kaart. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden. Hetzelfde geldt voor de onzichtbare afbeelding daaronder. Hulpsoftware zal de afbeelding vermelden en de bestandsnaam voorlezen.
De PDF https://www.uitagendakrimpen.nl/uimg/uitagendakrimpen/b97612_att-handleiding-uitagenda-aanbieders.pdf bevat op bladzijde 1 een screenshot. De afbeelding is binnen een figure tag geplaatst maar is niet voorzien van alternatieve tekst dat het beschrijft. Voeg een tekst toe middels een fig-caption tag.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade heeft geen ondertiteling. Doven kunnen niet weten wat er in de video gezegd wordt. Voeg ondertiteling toe.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 16:16. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 16:16. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/sitemap staat een groot aantal lijstelementen (li), maar deze zijn niet onderdeel van een ongeordende lijst (ul) zoals visueel wel het geval is. Hulpsoftware kan hierdoor de structuur van de lijst niet goed bepalen. Plaat lijstelementen in lijsten, in dit geval moet na elke kop een nieuwe lijst worden aangemaakt.
Advies: Onder andere op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staan een groot aantal koppen van niveau 1. Meestal bevat een pagina maar één kop van niveau 1 met de pagina titel en worden volgende koppen vanaf niveau 2 hiërarchisch gerangschikt. Dit komt de leesbaarheid van de tekst ten goede en maakt het voor gebruikers van hulpsoftware makkelijk om snel de structuur van een pagina waar te nemen.
De PDF https://www.uitagendakrimpen.nl/uimg/uitagendakrimpen/b97612_att-handleiding-uitagenda-aanbieders.pdf bevat een codelaag waardoor hulpsoftware de tekst goed kan voorlezen. De kop "Handleiding Uitagenda aanbieders" is niet als kop (h) getagd maar middels de paragraph tag (p) bedoeld voor platte tekst. Zorg voor goed opgemaakte code zodat gebruikers van hulpsoftware de juiste structuur te horen krijgen.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Onder andere op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staan blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden onder het formulierveld "Uw e-mail (*)" de anti spam vraag niet invullen, verschijnt een dialoogvenster met de tekst "Vul svp rekensommetje juist in". Zorg ervoor dat de bezoeker weet welk veld dit betreft, gezien het woord "rekensommetje" verder niet in het formulier gebruikt wordt. Gebruik de naam van het betreffende veld.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Onderaan elke pagina, bijvoorbeeld https://www.uitagendakrimpen.nl/c/sportorganisaties, verschijnt een dialoogvenster met het formulier "Op de hoogte blijven van Uitagenda Krimpen?". Hierin wordt om een e-mail adres gevraagd. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden bij het veld "Uw naam (*)".
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de zoekresultatenpagina https://www.uitagendakrimpen.nl/water zijn alle zoekteksten ("water") doormiddel van een gele achtergrond gemarkeerd. Hierbij wordt informatie alleen doormiddel van kleur gegeven. Slechtzienden en kleurenblinden moeten mogelijk deze informatie missen. Los dit op door het verschil tussen de gele (HEX #FFFF00) en witte achtergrondkleur groter dan 3:1 te maken (Nu is dat 1,1:1) of voeg een andere eigenschap toe, bijvoorbeeld een onderstreping.
Op de pagina "Over ons" https://www.uitagendakrimpen.nl/c/over-ons heeft in het hoofdmenu het menu-item "Over ons" een lichtgroene kleur (HEX #DCEAB6) om aan te geven dat dit de actieve pagina is. Hierbij wordt informatie alleen doormiddel van kleur gegeven. Slechtzienden en kleurenblinden moeten mogelijk deze informatie missen. Los dit op door het verschil tussen de lichtgroene (HEX ##DCEAB6) en witte tekstkleur groter dan 3:1 te maken (Nu is dat 1,3:1) of voeg een andere eigenschap toe, bijvoorbeeld een onderstreping.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat zeegroene tekst (HEX #1FA197) op een groene achtergrond (HEX #8EC63F), bijvoorbeeld "Wanneer" en "februari 2025". Deze teksten hebben een te laag contrast waardoor slechtzienden of kleurenblinden ze niet kunnen lezen. De contrastverhouding is hier 1,6:1 terwijl dat voor grote tekst zoals "Wanneer" tenminste 3:1 moet zijn, en voor kleine tekst zoals "februari 2025" tenminste 4,5:1.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat zeegroene tekst (HEX #1FA197) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld "Cursusboekje 2024-2025 NUT Krimpen" en "Erika van Rijn". Deze teksten hebben een te laag contrast waardoor slechtzienden of kleurenblinden ze niet kunnen lezen. De contrastverhouding is hier 1,6:1 terwijl dat voor grote tekst zoals "Cursusboekje 2024-2025 NUT Krimpen" tenminste 3:1 moet zijn, en voor kleine tekst zoals "Erika van Rijn" tenminste 4,5:1.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat witte tekst op een groene achtergrond (HEX #8EC63F), bijvoorbeeld "Theater" en "Lees meer". Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2:1 terwijl dat voor grote tekst zoals "Theater" tenminste 3:1 moet zijn, en voor kleine tekst zoals "Lees meer" tenminste 4,5:1.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat lichtblauwe tekst (HEX #00ADEE) op een witte achtergrond, bijvoorbeeld "30+ Dames voetbal" en "Voor 30-67 jaar". Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,4:1 terwijl dat voor grote tekst zoals "30+ Dames voetbal" tenminste 3:1 moet zijn, en voor kleine tekst zoals "Voor 30-67 jaar" tenminste 4,5:1. De witte tekst "Ik doe mee" op lichtblauwe achtergrond heeft dezelfde te lage contrastverhouding.
In de footer van elke pagina staat witte tekst op een dieproze achtergrond (HEX #EC008D). Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 4,2:1 terwijl dat tenminste 4,5:1 moet zijn. Deze kleurencombinatie komt vaker in de website voor, bijvoorbeeld op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ bij de knop "Tickets". Dezelfde kleur roze op witte achtergrond, bijvoorbeeld op de homepagina de tekst "Voor 4-12 jaar" heeft hetzelfde te lage contrast.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art is een modaal met daarin groene tekst (HEX #8BC63E) op lichtgrijze achtergrond (HEX #F6F6F6). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 1,9:1 terwijl dat tenminste 4,5:1 moet zijn. Wanneer op dezelfde pagina de muis over de link "Meer info" gaat (Rollover) krijgt deze tekst dezelfde kleur met een te laag contrast.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden staat een formulier met in een aantal velden een placeholdetrtekst. Bijvoorbeeld: "bijv. De Jonkheid van Krimpen". Deze grijze tekst (HEX #BBC1D1) heeft een te laag contrast met de lichtgrijze achtergrond (HEX FAFAFA). De contrastverhouding is 1,7:1 terwijl dit tenminste 4,5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt bijvoorbeeld op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ bij elk agendaitem een deel van de afbeelding en tekst buiten beeld. Er zijn ook geen scrollbalken om de tekst te kunnen bekijken. Zorg dat alle inhoud beschikbaar blijft ook voor deze resolutie, bijvoorbeeld voor bezoekers die grote tekst nodig hebben.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt bijvoorbeeld op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ bij elk agendaitem een deel van de afbeelding en tekst buiten beeld. Er zijn ook geen scrollbalken om de tekst te kunnen bekijken. Bij inzoomen tot 400% verdwijnt er nog meer informatie. Zorg dat alle inhoud beschikbaar blijft ook voor deze resolutie, bijvoorbeeld voor bezoekers die grote tekst nodig hebben.
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/over-ons dan verdwijnt de inhoud van de pagina achter het menu. Zorg dat alle inhoud beschikbaar blijft ook voor deze resolutie.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art staat een modaal met daarin een afbeelding van beschilderd papier. Als de muis over de afbeelding gaat (Rollover) verschijnen er twee knoppen om naar een vorige (<) of volgende (>) agenda item te gaan. Het contrast van deze knoppen met de foto op de achtergrond is te laag, op sommige plaatsen is dit 1,2:1 terwijl dat tenminste 3:1 moet zijn. Dit probleem komt op veel plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op de pagina
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium. Helaas is het op het moment zo dat daarmee nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan omdat de "Ondertiteling" en "Instellingen" knoppen niet meer met behulp van het toetsenbord te bedienen zijn. Tot dat YouTube dit toegankelijhkheidsprobleem opgelost heeft is de YouTube Videoplayer niet te gebruiken.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/locaties staat in de header een carrousel die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Deze carrousel kan niet gestopt, gepauzeerd of verborgen worden. Bij sommige mensen kan de beweging misselijkheid veroorzaken. Voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking kan het lastig zijn omdat zij zich tijdens het lezen niet kunnen concentreren op de tekst, door de beweging op het scherm. Zorg dat bezoekers de carrousel kunnen stoppen of pauzeren, of verwijder de carrousel in z’n geheel. Dit probleem komt op meerdere pagina's in de website voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/sportorganisaties.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met toetsenbord bedienen en/of hulpsoftware moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan je oplossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF https://www.uitagendakrimpen.nl/uimg/uitagendakrimpen/b97612_att-handleiding-uitagenda-aanbieders.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als een bezoeker op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ met behulp van de tabtoets navigeert en een activiteit klikt, bijvoorbeeld "create your own art" dan opent een modaal met meer informatie. Het eerstvolgende element dat focus krijgt is niet in de modaal maar het volgende element in de pagina achter de modaal. Daardoor kan je niet meer zien waar je bent, elementen die verborgen zijn krijgen focus. Zorg dat de focus in het modaal terecht komt, bij voorkeur eerst op de sluitknop, en dat je het modaal pas kan verlaten als deze gesloten wordt. Hetzelfde komt op elke plaatsen in de website waar een modaal voorkomt, bijvoorbeeld ook op de modaal onderaan elke pagina: "Op de hoogte blijven van Uitagenda Krimpen?". Wanneer de focus komt op de link "Sitemap" er achter is dat niet te zien.
Als bij navigatie met behulp van het toetsenbord op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ wordt genavigeerd en een genre wordt gekozen dan wordt de content van de agenda gefilterd op dat genre zonder dat de pagina ververst . Blinde bezoekers krijgen geen bericht dat er iets veranderd is. Het volgende element dat focus krijgt is het volgende genre in de genre lijst. Dat is niet logisch, de focus moet op de veranderde content komen, het liefst op de eerste activiteit van het gekozen thema.
Op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art is een modaal met rechts onderin een "Deel" icoontje. Als dat focus heeft en de enter-toets gebruikt wordt verschijnen er een aantal icoontjes. Tussen "Copy link" en "Facebook" is een verborgen link met de titel "Twitter" die focus krijgt, maar er is geen focusrand te zien. Hierdoor weten bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord niet waar ze zijn. Zorg ervoor dat links die niet zichtbaar zijn geen focus kunnen krijgen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de footer van elke pagina hebben de links naar "Facebook" en "Instagram". geen toegankelijke naam. Omdat de links daarmee geen linkdoel hebben, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Hetzelfde probleem komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art bij het delen icoontje onderaan het modaal "create your own art" en bij de icoontjes die verschijnen als op dat delen icoon geklikt wordt.
Op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ staat onder de kop "Wanneer" een link naar maanden verder in de toekomst. De linktekst is ">>". Visueel is wel duidelijk wat de link doet maar niet elke browser/voorleessoftware combinatie leest dit goed voor. Geef een duidelijke linktekst, dat kan bijvoorbeeld doormiddel van een aria-label.
Op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art staat een modaal met daarin een afbeelding van beschilderd papier. Als de muis over de afbeelding gaat (Rollover) verschijnen er twee knoppen om naar een vorige (<) of volgende (>) agenda item te gaan. geen toegankelijke naam. Omdat de links daarmee geen linkdoel hebben, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art is een modaal met daarin een link "Dee/Sign" die niet werkt. De link gedraagt zich het zelfde als de link "Meer info" op dezelfde pagina en de link krijgt focus bij navigatie met het toetsenbord, toch gebeurt er niets als hij wordt geactiveerd, dat is verwarrend. Zorg er voor dat de link werkt of haal de link weg.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art is een modaal met daarin een link "Klik hier". Vermijd linkteksten als "Lees meer" en "Klik hier", zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/agenda/april-2025?subject=Tickets%20Walking%20Football#lb117281/walking-football is een modaal met daarin een link "Meer info". Deze linktekst geeft niet goed aan wat het linkdoel is, een externe website https://www.dcvkrimpen.nl/1/1296/walking-football-bij-dcv/ die opent in een nieuw venster. Geef altijd duidelijk aan waar een link naartoe gaat.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/over-ons staat onder "Volg ons op Facebook" een iframe met een Facebook feed. Hierin komen meerdere links voor zonder toegankelijke naam. Hierdoor weten blinde bezoekers niet waar deze link naartoe gaat. Geef de links een toegankelijke naam, bijvoorbeeld door de afbeeldingen binnen de link een alt tekst te geven die de afbeelding en het linkdoel beschrijft.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden is het niet zichtbaar als de kop "Activiteit aanmelden" en de bijbehorende afbeelding focus krijgen. Dit is een link waarmee een modaal geopend wordt met hetzelfde formulier als op de onderliggende pagina staat. Zorg ervoor dat altijd duidelijk is welk element focus heeft, het liefst doormiddel van een duidelijke focusrand.
Op iedere pagina, bijvoorbeeld https://www.uitagendakrimpen.nl/, is er een dubbele focusrand zichtbaar indien men de toetsenbordfocus op het logo zet. Het betreft het logo zelf en een veld eronder. Verwijder het laatstgenoemde, gezien dit de toetsenbordgebruiker in verwarring kan brengen.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden staat een formulier. De toegankelijke namen van de velden komen niet overeen met het zichtbare label van de velden. Bijvoorbeeld het veld "Uw naam" heeft de toegankelijke naam "Verschijnt niet op de site". Omdat de toegankelijke naam van dit veld niet overeenkomt met het zichtbare label, is het veld niet of moeilijk te bedienen met spraaksoftware. Zorg ervoor dat de zichtbare naam onderdeel is van de toegankelijke naam, het liefst vooraan. (De tekst "Verschijnt niet op de site" is wel zichtbaar in het veld, maar moeilijk of niet leesbaar omdat het contrast te laag is, zie 1.4.3.). Alle velden die geen toegankelijke naam hebben voldoen ook niet aan dit criterium, bijvoorbeeld op dezelfde pagina het veld "theater" of "Omschrijving van de activiteit".
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op bijna elke pagina, bijvoorbeeld op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ is de taalaanduiding van de hele pagina Engelstalig terwijl de pagina's Nederlandstalig zijn. Voorleessoftware leest de pagina met een Engelstalige stem voor. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML zodat hulpsoftware de tekst op correcte wijze voorleest.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/sitemap ontbreekt een taalaanduiding van de inhoud van de pagina. Standaard zal voorleessoftware de pagina's Engelstalig uitspreken. De taalaanduiding moet in de HTML-code worden opgegeven door middel van een lang-attribuut bij het HTML-element. Dit attribuut moet dan de landcode van de taal bevatten.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen in de vorm van een dialoogvenster. Bijvoorbeeld "'Onder welk genre wil je gevonden worden?' verplicht". Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Er is geen keuze gemaakt bij het veld 'Onder welk genre wil je gevonden worden?'". Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Advies: indien meerdere velden niet correct ingevuld zijn, wordt er slechts een enkele foutmelding in een dialoogvenster weergegeven. Dit leidt er toe dat bezoekers wellicht meermalig het formulier gebrekkig proberen te verzenden en terug moeten naar een bepaald onderdeel. Advies is om de foutmeldingen bij de velden te plaatsen en hier goede statusberichten voor te gebruiken, zodat schermleessoftware meteen na het verzenden alle problemen aan haar gebruikers kan weerleggen.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden staat een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'. Hetzelfde komt voor bij elk formulier op de website, bijvoorbeeld ook op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden staat een formulier. De invoervelden zijn niet programmatisch gekoppeld aan de bijbehorende labels. Bijvoorbeeld het label "Uw naam (*)" is niet gekoppeld aan de tekstveld daaronder. Blinden krijgen alleen de placeholdertekst "verschijnt niet op de site" te horen, zij weten niet wat hier moet worden ingevuld. Zet bijvoorbeeld het label in een label element en gebruik "for=id" om het label te koppelen. Hetzelfde geldt voor alle invoervelden op de pagina.
Een groot aantal formuliervelden op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden, bijvoorbeeld "Waar / Naam locatie" heeft naast het zichtbare label extra informatie in een placeholder-tekst. De placeholder-tekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden staat een formulier met onder "Onder welk genre wil je gevonden worden? (*)" een aantal selectievakjes, bijvoorbeeld "theater". Niet alleen is het label "theater" hieraan niet gekoppeld (zie bovenstaande bevinding), maar ook de vraag "Onder welk genre wil je gevonden worden? (*)" is niet gekoppeld. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door alle bijbehorende selectievakjes in een fieldset te plaatsen en hierin de vraag in een legend element te plaatsen. Hetzelfde geldt voor andere groeperingen van selectie vakjes of keuzerondjes op de pagina, bijvoorbeeld de voor de keuzerondjes onder "Doelgroep (alleen als de activiteit alleen is voor één van onderstaande doelgroepen)".
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Onderaan elke pagina staat een formulier "Op de hoogte blijven van Uitagenda Krimpen?" waarin een emailadres ingevuld kan worden. Als er geen geldig email adres wordt ingevuld verschijnt de tekst "Vul svp een geldig mailadres in / Please fill out a valid mailaddress". Er wordt niet vermeld wat het format van een juist email adres is, bijvoorbeeld "naa@domein.nl".
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/c/over-ons staat onder de kop "Volg ons op Facebook" een iframe zonder titel attribuut. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "Uitagenda Krimpen op Facebook". Hetzelfde komt vaker voor op de website. Bijvoorbeeld op de pagina https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade bevat de modaal een iframe zonder toegankelijke naam en daarbinnen bevind zich weer een formulier in een iframe zonder naam.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als bij navigatie met behulp van het toetsenbord op de homepagina https://www.uitagendakrimpen.nl/ wordt genavigeerd en een genre wordt gekozen dan wordt de content van de agenda gefilterd op dat genre zonder dat de pagina ververst . Blinde bezoekers krijgen geen bericht dat er iets veranderd is. Zorg er voor dat de verandering doorgegeven wordt, bijvoorbeeld doormiddel van een aria-live bericht. Het is ook mogelijk om de focus op de eerste activiteit van het gekozen genre te zetten, zie ook 2.4.3.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- http://uitagendakrimpen.nl
- https://www.uitagendakrimpen.nl/c/over-ons
- https://www.uitagendakrimpen.nl/water
- https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb110019/koor-jade
- https://www.uitagendakrimpen.nl/agenda/april-2025?subject=Tickets%20Walking%20Football#lb117281/walking-football
- https://www.uitagendakrimpen.nl/c/activiteit-melden
- https://www.uitagendakrimpen.nl/c/sportorganisaties
- https://www.uitagendakrimpen.nl/#lb128130/create-your-own-art
- https://www.uitagendakrimpen.nl/c/locaties#lb128129/bibliotheek-krimpen
- https://www.uitagendakrimpen.nl/handleiding#lb97612/organisatie
- https://www.uitagendakrimpen.nl/uimg/uitagendakrimpen/b97612_att-handleiding-uitagenda-aanbieders.pdf
- https://www.uitagendakrimpen.nl/sitemap
- https://www.uitagendakrimpen.nl/agenda/februari-2025?subject=Tickets%20Vakantie%20Bijbel%20Club%20Krimpen#lb126985/kom-eens-gezellig-schaken-in-krimpen
- https://www.uitagendakrimpen.nl/agenda/alles?subject=Tickets%20Polderdichters%20in%20Beeld#lb128198/polderdichters-in-beeld
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Google Chrome, versie 134
- Microsoft Edge, versie 133
- Mozilla Firefox, versie 136
- Colour Contrast Analyser
- Acrobat PRO DC
- PAC
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.