Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Upgrade jezelf Regio Zwolle

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Upgrade jezelf Regio Zwolle
Datum 4 maart 2025
Scope van de website Binnen de scope van onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 65

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke pagina anders dan de homepagina waar de header wordt getoond) staat het logo van Upgrade jezelf Regio Zwolle in de header. De alternatieve tekst van het logo is "Upgrade jezelf Regio Zwolle". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Daarnaast kan als de afbeelding ook een link is de alternatieve tekst een duidelijk linkdoel bevatten om te voldoen aan 2.4.4. Wijzig de tekst bijvoorbeeld naar "Logo Upgrade jezelf Regio Zwolle - Ga naar de homepage".

Bevinding 2: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ staat naast de koptekst h2 "Een regio vol inspirerende verhalen" een kaart met locaties binnen de regio Zwolle. Deze afbeelding heeft wel een alt-attribuut maar geen alternatieve tekst. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst met daarin alle namen van de plaatsen die binnen de regio vallen. toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 3: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina waar de footer wordt getoond) staat het logo van Upgrade jezelf in de footer. Deze afbeelding heeft wel een alt-attribuut maar geen alternatieve tekst. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug in de footer, maar dan bij de logo's van het MKB Nederland Regio Zwolle, VNO NCW Regio Zwolle en het Regio Zwolle logo. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.

Bevinding 4: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/ staat onder koptekst h2 "Direct aanmelden voor het HR spreekuur?" een afbeelding van een envelopje met de alternatieve tekst een afbeelding van het envelopje. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. De afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.

Bevinding 5: In de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf is het logo van "Regio Zwolle" als achtergrondafbeelding aan de PDF toegevoegd. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort en mag niet als achtergrond worden toegevoegd. Zorg dat de eerste keer dat dit logo voorkomt, het logo een tekstalternatief krijgt, zodat het voor bezoekers die het document niet kunnen zien het ook duidelijk is wie de afzender is van het document.

Bevinding 6: De meeste afbeeldingen in PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf zijn informatieve afbeeldingen en hebben geen beschrijving. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. De decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden getagd. Een aantal voorbeelden zijn: de cirkeldiagrammen en de blokjes van de legenda op pagina 4, de kaart met gemeenten op pagina 10 en de staafdiagrammen op pagina 12, 13 en 14.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ wordt een video getoond "Creative Works - Ode aan de creatieve sector". Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:11 - "Onbegrensd in ambitie maar verblindend in de regio" en rond 0:17 - "We kruisbestuiven als een mannen tussen alle denkbare sectoren". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede, kloppende ondertiteling.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/ bij de video "HR spreekuur met Sayma Kuipers". Ook deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling en er staan op meerdere plekken onjuiste woorden, bijvoorbeeld rond 0:03 - "Ik ben samen kijkers en ik help bedrijven op allerlei manieren bij de ontwikkeling van de medewerkers.". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede, kloppende ondertiteling.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ is er in de video "Creative Works - Ode aan de creatieve sector" op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:59 en 01:10. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.

Bevinding 9: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ staat de video "Creative Works - Ode aan de creatieve sector" waar aan het eind rond 2:31 een logo en hyperlink van "Creative Works Regio Zwolle" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Creative Works Regio Zwolle is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/ bij de video "Upgrade jezelf in de Regio Zwolle" waar aan het eind rond 2:31 een logo van "Upgrade jezelf Regio Zwolle" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Upgrade jezelf Regio Zwolle is.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ is er in de video "Creative Works - Ode aan de creatieve sector" op meerdere momenten tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:59 en 01:10. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.

Bevinding 11: Op de pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ staat de video "Creative Works - Ode aan de creatieve sector" waar aan het eind rond 2:31 een logo van "Creative Works Regio Zwolle" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van bovengenoemde organisatie is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/ bij de video "Upgrade jezelf in de Regio Zwolle" waar aan het eind rond 2:31 een logo van "Upgrade jezelf Regio Zwolle" in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Upgrade jezelf Regio Zwolle is.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ volgt op een kop van niveau 1 een kop van niveau 3 en staan er bijvoorbeeld koppen van niveau 5 onder een kop van niveau 2. Gebruik geen kop element voor vormgeving, gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen et cetera, waarbij de koppen de onderliggende inhoud kort beschrijven.
Een soortgelijk probleem zien we terug op andere pagina's binnen de website, namelijk: https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ontwikkelfonds-regio-zwolle/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/meest-gestelde-vragen/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuws-events/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/vrijetijdseconomie/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/human-capital-agenda/.

Bevinding 13: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ is een kop van niveau 5 "Ontwikkelfonds". De kop bevat geen content omdat deze direct wordt opgevolgd door de kop van niveau 2 "Een financiële boost om jouw bedrijf te upgraden". Bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, et cetera. Dit komt meerdere keren terug op deze pagina.
Een soortgelijk probleem zien we terug op bijvoorbeeld pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ontwikkelfonds-regio-zwolle/.

Bevinding 14: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan/ is de kop 1 "Weet je welke stap jouw organisatie moet zetten om bij te blijven in deze snel veranderende arbeidsmarkt?" opgemaakt met het strong element. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Maak gebruik van de stylesheet om een koptekst in een vet lettertype te tonen.

Bevinding 15: Op de pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan/ bij stap 1 van de scan is de vraag "In welke sector is jouw bedrijf actief?" niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes daaronder. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen. De oplossing waarvoor nu gekozen is, de niet interactieve vraag focus te geven door tabindex="0" voldoet niet aan 2.4.2 (focus volgorde). Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij de selectievakjes in stap 2 van de scan "In welke sector is jouw bedrijf actief?".

Bevinding 16: De PDF Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf op pagina https://sectortafelzorgenwelzijn.nl/wp-content/uploads/2024/01/Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet te bepalen is. Hulpsoftware kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, geen alternatieve teksten bij afbeeldingen tonen en bepalen wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat er bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Bevinding 17: In de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt, bijvoorbeeld op pagina 1: "Sectortafelmonitor arbeidsmarkt" en "Creatieve Industrie". De visuele koppen zijn niet als zodanig in de toegankelijkheidstags opgemaakt, deze koppen zijn opgemaakt als paragraaf.

Bevinding 18: In de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf staat op pagina 16 twee tabellen. Hier zijn de kopcellen zijn niet opgemaakt als tabelkoppen maar als datacellen.
Hierdoor is de relatie tussen de koppen en datacellen voor screenreadergebruikers niet duidelijk. Tabellen met drie of meer kolommen moeten altijd tabelkoppen hebben die zijn opgemaakt met het th-element. Voeg tabelkoppen toe om dit probleem op te lossen.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op de pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/. staan onder de koptekst h2 "Inspiratie en tips voor de arbeidsmarkt" blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
Een soortgelijk probleem zien we onder andere terug op dezelfde pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/.
Hier wordt dezelfde koptekst h2 "Inspiratie en tips voor de arbeidsmarkt" gebruikt met daaronder dezelfde koptekst h5 "Leiderschap, ondernemerschap, visie en vooruitzien" (zoals genoemd bij Succes Criterium 2.4.6), verder zien we dit terug op de pagina's met een "Lees verder" blok onderaan de pagina en bijvoorbeeld op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/event/netwerkdag-regio-zwolle/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuws-events/.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ wordt er direct onder de koptekst h1 “Contact” verwezen naar een locatie op de pagina, nl. "Vul dan het formulier in, stel hieronder jouw vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!". Voor iemand die niet kan zien, zijn dit aanwijzingen die niet behulpzaam zijn. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook tekstueel en/of semantisch aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content, die ook tekstueel beschreven moet zijn op dezelfde pagina.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuws-events/ waar onder de koptekst h1 "Nieuws & events" de volgende tekst staat: "Hieronder vind je inspirerende verhalen uit de regio,".

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ is een formulier aanwezig waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en andere persoonsgegevens kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat deze velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Hetzelfde probleem komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuwsbrief/.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ staat onder de koptekst H3 "Ben je ZZP’er?" een oranje hyperlink (HEX #D83B0A) op een grijze achtergrond (HEX #F1F1F2).
Deze link biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug op deze pagina bij andere hyperlinks, zoals onder de koptekst H3 "Ben je werknemer?".
Dit probleem zien we terug bij hyperlinks op meerdere pagina's, namelijk: https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ontwikkelfonds-regio-zwolle/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/meest-gestelde-vragen/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuwsbrief/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/vrijetijdseconomie/

Bevinding 23: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staat in de grijze footer (HEX #252525) onderaan de pagina de grijze tekst (HEX #777777) "© 2025 Upgrade jezelf Regio Zwolle.". Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 24: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staat een icoon van een vergrootglas. Wanneer je hier op klikt, komt er een zoekgedeelte in beeld met de tekst "Search" Deze lichtroze placeholder (HEX #E7CCCC) op de oranje achtergrond (HEX #CA2E00) biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de lichtroze tekst (HEX #F4C4B3) "Hit enter to search or ESC to close" onder het zoekveld in hetzelfde venster.
Op de oranje achtergrond (HEX #CA2E00) biedt deze kleurencombinatie te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 25: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ staat een contactformulier. Onderaan het formulier staat een oranje verzendknop (HEX #F04E23) met witte tekst. Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,6:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 26: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ staat onder de koptekst h1 een paragraaf witte tekst beginnend met "De arbeidsmarkt in Regio Zwolle verandert in een rap tempo." Deze tekst biedt te weinig contrast in combinatie met de oranje achtergrond (HEX #E55440E). De contrastverhouding is hier 3,75:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 27: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren staan zoekresultaten, allen met een afbeelding, een titel en een categorie.
De categorie is een grijze tekst (HEX #999999) op een witte achtergrond.
Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 28: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ staat onderaan de pagina een zwarte afbeelding met de tekst "Upgrade jezelf", het oranje blok ernaast (HEX #F47313) heeft witte tekst "Handige downloads" met daaronder een te downloaden bestand, ook in witte tekst: "Actielijnen-Creatieve-industrie_2022-2023_def". Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 29: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) wordt een bij het eerste keer openen van de pagina een dialoogvenster voor de pagina geladen met onder de koptekst h3 "Van stilstaan in de tijd naar investeren in je mensen" de grijze tekst (HEX #8C8C8C) "Doe de gratis Upgrade scan en ontdek welke hulp er is voor jouw bedrijf". Deze tekst biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,3:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

Bevinding 30: In de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf zijn meerdere contrastproblemen gevonden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, de oranje kleur wordt verder in dit document nog in meerdere diagrammen en tabellen gebruikt.

Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staat in de HTML-code bij meta name="viewport" de volgende instellingen: "maximum-scale=1" en user-scalable=0. Op mobiele apparaten kunnen bezoekers daarom in sommige gevallen niet inzoomen. Laat deze instellingen weg. Zie ook SC 1.4.10.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 32: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ staat naast de koptekst h2 "Een regio vol inspirerende verhalen"
een afbeelding van een kaart met locaties binnen de regio Zwolle.. Dit is een afbeelding met tekst erin, namelijk de locaties van plaatsen binnen de regio Zwolle. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de tekst indien mogelijk als platte tekst, voeg een toegankelijk alternatief toe of wijzig deze afbeelding.
Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuws/virtual-reality-praktijkleren/ waar twee afbeeldingen van tekst staan, namelijk afbeelding 1 met alternatieve tekst "Hoe kunnen we een duurzame leercultuur binnen zorgorganisaties creëren?" en afbeelding 2 met de visuele koptekst "Innovatief Trainingscentrum (ITC)". Bij de laatste is weliswaar een PDF beschikbaar, maar deze is niet gecodeerd en dus niet toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware.
Ook op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/event/netwerkdag-regio-zwolle/ staat een afbeelding van tekst, namelijk "Uitnodiging Netwerkdag regio Zwolle". Deze tekst komt niet helemaal terug op de pagina. Plaats de volledige tekst ook op de pagina.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staat in de HTML-code bij meta name="viewport" de volgende instellingen: "maximum-scale=1" en user-scalable=0. Op mobiele apparaten kunnen bezoekers daarom in sommige gevallen niet inzoomen. Laat deze instellingen weg. Zie ook SC 1.4.4.

Bevinding 34: Wanneer op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en alle andere pagina's die dit siteonderdeel bevatten) bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan komt het dialoogvenster wat over de pagina heen geladen wordt, "Van stilstaan in de tijd naar investeren in je mensen", deels buiten beeld. Zorg ervoor dat teksten en bedieningselementen in beeld blijven staan zonder een scrol balk in de leesrichting (horizontaal) te krijgen.

Bevinding 35: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verschijnt op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ rond het contactformulier een scrol balk in de leesrichting (horizontaal). Zorg dat de tekst binnen het beeld blijft. Uitgezonderd zijn bijvoorbeeld tabellen, betekenisvolle afbeeldingen en kaarten. Die moeten leesbaar blijven. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op de homepagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ bij de items met foto onder de kop "Inspiratie en tips voor de arbeidsmarkt".

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan/ is een Upgrade scan. Bij stap 1 van de scan "In welke sector is jouw bedrijf actief?" is te zien welk keuzerondje focus heeft door een donkeroranje focusrand (HEX #CF5815) op een oranje achtergrond (HEX #F47313). De contrastverhouding is hier 1,4:1 terwijl dat minsten 3:1 moet zijn.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) wordt een bij het eerste keer openen van de pagina een dialoogvenster voor de pagina geladen met onder andere de koptekst h3 "Van stilstaan in de tijd naar investeren in je mensen".
Wanneer bezoekers de regelhoogte, alinea- en tekstafstand wijzigen naar de waarden zoals beschreven voor dit succescriterium, is de koptekst h3 deels niet meer (goed) leesbaar omdat de sluitknop over de koptekst komt te staan. Zorg ervoor dat informatie beschikbaar en leesbaar blijft, ook wanneer bezoekers een eigen tekstopmaak toepassen.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen. Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de videospeler op pagina: https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/hr-spreekuur/.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en en elke andere pagina) bevat wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar de skiplink is niet het eerste dat focus krijgt.
Op elke pagina is namelijk het dialoogvenster met de koptekst "Van stilstaan in de tijd naar investeren in je mensen" het eerste wat focus krijgt.
Zorg dat bezoekers direct naar de hoofdinhoud van een pagina kunnen springen, zonder dat zij daar extra handelingen voor moeten uitvoeren.

Bevinding 40: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan is het wel de skiplink die als eerste focus krijgt, maar de link werkt niet, het eerst volgende lelement dat focus krijgt nadat de skiplink is geactiveerd is het logo in de header. Aangezien hier meerdere stappen doorlopen worden met dezelfde header is hier een skiplink wel noodzakelijk.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: Een aantal van pagina's op https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ bevatten als paginatitel zowel de paginanaam als de naam van de website (bijvoorbeeld Homepage - Upgrade jezelf Regio Zwolle). Echter zijn er meerdere pagina's waar de paginatitel afwijkt van deze standaard, bijvoorbeeld op de contactpagina (https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/), op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/.
Een goede aanvulling zou zijn om ook bij deze pagina's "Upgrade jezelf Regio Zwolle" toe te voegen, dus "Paginanaam - Upgrade jezelf Regio Zwolle" zodat bezoekers altijd weten op welke website zij zich bevinden. Dit komt vooral bezoekers ten goede die middels hulpsoftware tussen verschillende tabs navigeren.

Bevinding 42: De PDF Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf op pagina https://sectortafelzorgenwelzijn.nl/wp-content/uploads/2024/01/Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "PowerPoint Presentation". Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft én dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Een soortgelijk probleem zien we bij de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf.
De PDF heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "PowerPoint Presentation". Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staat in de header een icoon van een vergrootglas. Wanneer je hier op klikt, komt er een zoekgedeelte in beeld met de tekst "Search" en de placeholder "Hit enter to search or ESC to close".
Wanneer je met het toetsenbord door de pagina navigeert, maar het zoekvenster niet open klikt, krijgen de zoekbalk en het sluiticoon toch toetsenbordfocus. Hierdoor is de focusvolgorde niet logisch en kun je ook niet zien waar de toetsenbordfocus zich bevind. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert.

Bevinding 44: Op de pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan/ krijgen de niet interactieve koppen "Weet je welke stap jouw organisatie moet zetten om bij te blijven in deze snel arbeidsmarkt?" en "Beantwoord de volgende 8 vragen, ontdek waar je nu staat en welke volgende stap je kunt zetten" toetsenbordfocus. Er wordt in de HTML gebruikgemaakt van het attribuut tabindex met een waarde groter dan 0. Daardoor ontstaat een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij stap 1 "In welke sector is jouw bedrijf actief?" van de Uprgade scan op deze pagina.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 45: In de footer op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) staan een X/Twitter logo, LinkedIn Logo, Facebook logo, Instagram logo en een YouTube logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.

Bevinding 46: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren staat onder de nieuwsberichten een navigatie om tussen
de nieuwsberichten te kunnen navigeren. De naam van de links luiden nu '1', '2', '3', etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende nieuwsberichten verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord 'pagina ' zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is.

Bevinding 47: Een aantal links in de afbeeldingen op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren hebben geen toegankelijke naam. Voorbeelden zijn de links in de afbeelding boven "Investeren in personeel om klaar te zijn voor de toekomst" en "Investeren in medewerkers is essentieel voor een duurzame samenwerking". Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op bijvoorbeeld pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/vrijetijdseconomie/.
Zie ook SC 4.1.2.

Bevinding 48: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/ staat onder in de footer een oranje deellink met wanneer je er over hovert een aantal social media links die worden getoond. Deze link (en de links die zichtbaar worden als je erover heen hovert) heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 49: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ wordt meerdere keren dezelfde koptekst h2 (Inspiratie en tips voor de arbeidsmarkt) met daaronder een koptekst h5 (Leiderschap, ondernemerschap, visie en vooruitzien) en paragraaf tekst gebruikt. Goede koppen en labels zijn essentieel om de content (snel) te kunnen begrijpen, dit is belangrijk voor bezoekers met verschillende beperkingen. Blinde bezoekers kunnen bijvoorbeeld met een screenreader een overzicht opvragen van alle koppen op de pagina en op die manier snel een beeld krijgen van de inhoud. Koppen met dezelfde content kan dus verwarrend zijn, verwijder dubbele content.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 50: Het is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet altijd zichtbaar waar de focus zich bevindt op onder andere pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/. Er is een focusrand aanwezig met zwarte stippenlijn (dit is browserafhankelijk). Zorg ervoor dat de focus(rand) altijd (helemaal) zichtbaar is. Gebruik de tips die in WCAG 2.2 staan bij: https://www.w3.org/WAI/WCAG22/Understanding/focus-appearance-minimum.html.

Bevinding 51: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/over-upgrade-jezelf/upgrade-scan/ is het niet zichtbaar als het logo in de header van de pagina focus heeft. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Hetzelfde komt vaker voor op de pagina, bijvoorbeeld bij de link "Scan verlaten".

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 52: In de eigenschappen van de PDF Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf op pagina https://sectortafelzorgenwelzijn.nl/wp-content/uploads/2024/01/Interactieve-PDF-actielijn-2_TBSL_SectortafelZorgEnWelzijn-klein.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
Een soortgelijk probleem zien we bij de PDF Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/wp-content/uploads/Sectorrapportage-Creatieve-Industrie-28-04-2023.pdf. In de instellingen is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 53: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en elke andere pagina) is een skiplink aanwezig: een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen. Echter is de taal van de skiplink in het Engels, namelijk "Skip to main content". Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen of ertaal de tekst naar het Nederlands.
Een soortgelijk probleem zien we bij de toegankelijke naam van de skiplink.
De tekst die wordt voorgelezen door hulpsoftware is "Skip to main content". Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Zorg dat deze tekst vertaald wordt naar het Nederlands.

Bevinding 54: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en en elke andere pagina) staat in de header een icoon van een vergrootglas. Wanneer je hier op klikt, komt er een zoekgedeelte in beeld met de tekst "Search" en de placeholder "Hit enter to search or ESC to close". Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen of vertaal de tekst naar het Nederlands.
Een soortgelijk probleem zien we bij de sluitknop van dit zoekgedeelte. De tekst die wordt voorgelezen door hulpsoftware is "Close Search". Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Zorg dat deze tekst vertaald wordt naar het Nederlands.

Bevinding 55: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/404 staat de tekst "404 Page Not Found" met daaronder een knop met de tekst "Back Home".
Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen of vertaal de tekst naar het Nederlands. Ook de toegankelijke naam van beide teksten is Engelstalig.

Bevinding 56: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren staat een koptekst h1 "Results For "investeren" met daar direct onder de tekst "78 results found". Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen of vertaal de tekst naar het Nederlands.

Bevinding 57: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren staat onder de zoekresultaten een pagineringselement. Hier zien we een aantal problemen naar voren komen, namelijk de toegankelijke naam van het pagineringselement. Het aria-label luidt hier "Pagination Navigation", er wordt dus een Engelstalige tekst voorgelezen door hulpsoftware. Ook is de link om naar de volgende pagina te navigeren Engelstalig, namelijk "Next". Dit is Engels terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen of vertaal de tekst naar het Nederlands.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 58: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ staat een formulier waar standaard HTML validatie gebruikt. Het probleem met deze validatie is dat elke browser deze validatie verschillend toont. Hierdoor is niet te testen of te weten of deze wel altijd toegankelijk getoond wordt. Soms blijft een melding bijvoorbeeld maar heel kort in beeld. Bij deze validatie lijken de foutmeldingen in meerdere browsers op instructies en vertellen niet wat er fout is gegaan met de invoer. De foutmelding luidt nu “Vul dit veld in”. Een bijkomend probleem is dat telkens slechts één melding getoond wordt. Zorg zelf voor een goede en toegankelijk clientvalidatie met goede teksten over wat er fout gaat. Let er daarbij ook op dat de foutmeldingen ook gepresenteerd worden aan gebruikers van hulpsoftware, bijvoorbeeld door een goede focusverplaatsing of via ARIA-technieken zoals aria-live.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuwsbrief/ waar een formulier staat waarmee de bezoeker zich in kan schrijven voor de nieuwsbrief.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 59: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ is een formulier aanwezig waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuwsbrief/ waar een formulier staat waarmee de bezoeker zich in kan schrijven voor de nieuwsbrief.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 60: Het formulier op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/contact/contact-algemeen/ bevat enkel HTML5 veldcontroles. Deze foutsuggesties worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutsuggesties toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/nieuwsbrief/ waar een formulier staat waarmee de bezoeker zich in kan schrijven voor de nieuwsbrief.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 61: In de footer op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ (en en elke andere pagina) staan een X/Twitter logo, LinkedIn Logo, Facebook logo, Instagram logo en een YouTube logo met link zonder toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.

Bevinding 62: Op de homepagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/ staan onder de kop "Meest gestelde vragen" een aantal uitvouwbare blokken (accordeons). Voor ziende gebruikers is het duidelijk dat een tekstblok in- of uitgevouwen is. Voor screenreadergebruikers die blind of slechtziend zijn is dat niet zo. Geef in de code de status aan met aria-expanded of een vergelijkbare techniek, om dit probleem op te lossen.

Bevinding 63: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/ staat een video dat via een iframe is geplaatst. Hier ontbreekt het title-attribuut. Plaats het title-attribuut in dit iframe met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "Video Creative Works - Ode aan de creatieve sector".

Bevinding 64: Een aantal links in de afbeeldingen op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/?s=investeren hebben geen toegankelijke naam. Voorbeelden zijn de links in de afbeelding boven "Investeren in personeel om klaar te zijn voor de toekomst" en "Investeren in medewerkers is essentieel voor een duurzame samenwerking". Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op bijvoorbeeld pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/creatieve-industrie/, https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/ en https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/sectortafels/vrijetijdseconomie/.
Zie ook SC 2.4.4.

Bevinding 65: Op pagina https://www.upgradejezelfregiozwolle.nl/articles/van-bbc-naar-salland1/ staat onder in de footer een oranje deellink met wanneer je er over hovert een aantal social media links die worden getoond. Deze link (en de links die zichtbaar worden als je erover heen hovert) heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-03-09 22:58:23 v2.4-011