Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website uwv.onlineseminar.nl


Onderzoeker
Kaylee, Swink; Bram, Swink
Datum
27 februari 2024
Opdrachtgever
UWV

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website uwv.onlineseminar.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 24 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website uwv.onlineseminar.nl is onderzocht tussen 19 oktober 2023 en 27 februari 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De meest opvallende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website uwv.onlineseminar.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op uwv.onlineseminar.nl
  • Alle pdf's op uwv.onlineseminar.nl en content.onlineseminar.com.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De pagina's op onlineseminar.nl (onderdeel van ander onderzoek)
  • De pagina's op uwv.nl (onderdeel van ander onderzoek)
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 8 9 0
3 Begrijpelijk 5 5 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 26 24 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage heeft de decoratieve banner afbeelding de alternatieve tekst 'Home banner background' gekregen. Dit is een alternatieve tekst die de afbeelding niet omschrijft. Het is niet verplicht om decoratieve afbeeldingen een alternatieve tekst te geven. Echter, wanneer een decoratieve afbeelding wel een alternatieve tekst krijgt moet deze de afbeelding omschrijven. Zorg ervoor dat de afbeelding een goed omschrijvende alternatieve tekst krijgt, of laat het alt-attribuut op het img-element van deze afbeelding leeg.

In de footer van onder andere pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV. Dit logo heeft geen alternatieve tekst en geen alt-attribuut. Zonder alt-attribuut gaat hulpsoftware zelf opzoek gaan een tekstalternatief voor de afbeelding en neem hiervoor bijvoorbeeld de bestandsnaam. Omdat het logo ook is opgemaakt als een link heeft de link geen toegankelijke naam (zie ook succescriteria 2.4.4 en 4.1.2). Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door de afbeelding via het alt-attribuut een alternatieve tekst te geven.

In de footer van onder andere pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat voor de tekst 'powered by Online Seminar' een afbeelding, waarschijnlijk is dit het logo van Online Seminar. Het img-element van deze afbeelding heeft geen alt-attribuut. Hierdoor gaat hulpsoftware zelf op zoek naar een alternatieve tekst voor de afbeelding, vaak wordt hierdoor de bestandsnaam gebruikt. Zorg ervoor dat het img-element een leeg alt-attribuut krijgt om dit probleem op te lossen.

Wanneer bezoekers zijn ingelogd op onder andere pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat er een icoon met de alternatieve tekst 'avatar-icon' bovenaan de pagina. Deze alternatieve tekst omschrijft het icoon onvoldoende. Geef het icoon een goede alternatieve tekst of maak het decoratief.

In de PDF op pagina content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/… staat het logo van UWV. Deze afbeelding heeft alleen de alternatieve tekst 'logo'. Dit omschrijft het logo onvoldoende. Zorg ervoor dat bij logo's minstens de organisatienaam voorkomt in de alternatieve tekst.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Opmerking: In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch wordt verwezen naar de dia's die op een ander scherm te zien zijn. De teksten op deze dia's worden redelijk goed voorgelezen door de presentatrice in de video, waardoor deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers met slecht zicht. Toch worden de teksten niet één op één voorgelezen van de dia's, waardoor de korte samenvatting op de dia's niet altijd beschikbaar zijn voor bezoekers met slecht zicht. Let op bij het maken van de video's dat de tekst op de dia's wordt voorgelezen door de presentator, of zorg ervoor dat de teksten op de dia's beschikbaar zijn op een andere manier. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van een transcript of audiodescriptie.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Opmerking: In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch wordt verwezen naar teksten die op dia's staan op een ander scherm. De meeste van de teksten op de dia's worden voorgelezen door de presentatrice of een soortgelijk verhaal wordt verteld. Toch is het beter als de teksten op de dia's beschikbaar zijn in audiovorm voor bezoekers met slecht zicht of die blind zijn. Laat iemand de teksten op de dia's voorlezen, of maar gebruik van een voiceover of audiodescriptie.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onder de kop 'Presentatoren' op pagina uwv.onlineseminar.nl/ staan verschillende blokken content die klikbaar zijn en met het toetsenbord focus krijgen. De contentblokken 'Siham Imoussaten' en 'Jan Anne Hoekstra' zijn verborgen voor hulpsoftware met het attribuut aria-hidden=true. Wanneer screenreadergebruikers focus plaatsen op deze blokken wordt dit voorgelezen als 'leeg'. Zorg ervoor dat deze focusbare blokken niet verbogen zijn voor hulpsoftware door het attribuut aria-hidden=true te verwijderen.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details staan de koppen 'Datum' en 'Duur'. Deze koppen zijn niet met een kop-element opgemaakt, hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat hier een kop staat. Zorg ervoor dat deze koppen worden opgemaakt met een h2-element.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details wordt gebruik gemaakt van het em-element om hele zinnen schuingedrukt te maken. Het em-element is niet bedoeld voor de opmaak van hele zinnen. Het element heeft namelijk een eigen semantische waarde; het geeft aan dat een tekst door hulpsoftware met nadruk moet worden uitgesproken. Het em-element mag alleen gebruikt worden op enkele woorden of korte zinnen.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details en uwv.onlineseminar.nl/seminars/fb1fffe2-7971-4c09-bf59-263787b84b63/details.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/presenters staat in het navigatiemenu een streep onder de link van de huidige pagina. Dit is informatie die visueel beschikbaar is, maar niet in de HTML staat. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit probleem kan worden opgelost door gebruik te maken van het aria-current attribuut op de link van de huidige pagina in het navigatiemenu.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit tabs 'Account', 'Wachtwoord' en 'Notificaties'.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/presenters/479/details wordt gebruik gemaakt van het strong-element om koppen mee op te maken, bijvoorbeeld de kop '› Wat doe ik op dit moment?'. Het strong-element heeft een andere semantische waarde dan een kop-element en is daarom geen vervanger voor het kop-element. Verwijder daarom het strong-element van deze koppen en vervang deze bijvoorbeeld door een h3-element.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit heeft het ul-element waar de links 'Account', 'Wachtwoord' en 'Notificaties' de role=tablist. Dit attribuut is hier niet correct gebruikt. Wanneer een element role=tablist heeft heeft dit element bepaalde child elements nodig, zoals elementen waarop role=tab staat. De huidige opmaak van deze lijst kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de lijst correct is opgemaakt. Lees meer over het gebruik van role=tablist op developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/ARIA/Roles/tablist_role.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een chat. In de berichten in deze chat is de naam van de verstuurder opgemaakt met het strong-element. Eigenlijk moet de naam zijn opgemaakt met een kop-element. Verwijder het strong-element van de naam en maak deze op met een h3-element.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details staan visuele opsommingen, te herkennen aan de opsommingstekens. Deze lijsten zijn in de code niet opgemaakt met een ul-element, waardoor hulpsoftware niet kan aangegeven dat hier een lijst staat. Zorg ervoor dat content altijd semantisch is opgemaakt. Los het probleem hier op door de lijsten op te maken met ul- en li-elementen.

Wanneer bezoekers op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Dit venster wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld screenreadergebruikers de melding missen. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door focus te plaatsen op het hele venster zodra het verschijnt (zorg er dan wel voor dat het venster niet voorkomt in de focus volgorde).

De volgende bevindingen gaan over de codelaag van de PDF op pagina content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/…:

  • In de codelaag zijn Table-tags gebruikt voor de opmaak van content. Dit is alleen toegestaan als de tabelstructuur nodig is om de content te begrijpen. Verwijder de Table-tags en andere bijbehorende tags uit de codelaag.
  • In het bestand staan koppen die met een P-tag zijn opgemaakt. Hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat hier koppen staan. Zorg ervoor dat koppen altijd zijn opgemaakt met een koptag (bijvoorbeeld H1, H2, ect.).

Advies: Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details wordt een niet logische koppenstructuur gebruikt. Er staat een h1 kop op de pagina die wordt opgevolgd door een h6 kop. Een logische koppenstructuur gaat van een h1 kop voor de titel van de pagina, naar h2 koppen voor de koppen, h3 koppen voor de tussenkoppen, ect. Een toegankelijke koppenstructuur is beter voor de toegankelijkheid van een pagina.
Dit komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld uwv.onlineseminar.nl/seminars/fb1fffe2-7971-4c09-bf59-263787b84b63/details en uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Opmerking: Als bezoekers op hun mobiele telefoon een webinar terugkijken, bijvoorbeeld op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch, kunnen zij het scherm draaien naar een liggende weergave. Bij deze liggende weergave verschijnt er een doorzichtig blauw vlak over een deel van de pagina. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers de video niet goed kunnen zien. Zorg ervoor dat dit vlak niet verschijnt bij een liggende weergave.


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina drukken op de knop 'Log in' verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en wachtwoord kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: www.w3.org/tr/wcag21/.
Dit komt ook voor in andere formulieren, bijvoorbeeld op pagina uwv.onlineseminar.nl/register.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bezoekers op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat ook een 'Log in' knop. Wanneer toetsenbordgebruikers focus plaatsen op deze knop wordt dat alleen aangegeven met een lichte kleurverandering. Voor sommige mensen is deze kleurverandering niet te zien, bijvoorbeeld als zij last hebben van slecht zicht of kleurenblindheid. Zorg ervoor dat informatie niet alleen via kleur of een kleurverandering wordt doorgegeven, gebruik hierbij ook een vorm of tekst. Om dit probleem om te lossen kan gebruik worden gemaakt van een focusrand.
Dit probleem komt ook voor bij de knop 'Aanvragen' (zichtbaar nadat op de link 'Wachtwoord vergeten' is gedrukt).
Op andere pagina's wordt kleur ook gebruikt om focus op elementen aan te geven, bijvoorbeeld op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details en uwv.onlineseminar.nl/presenters/479/details bij de link 'Vorige pagina' en op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit bij de knop 'Opslaan'.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer op onder andere pagina uwv.onlineseminar.nl/ wordt gebruik gemaakt van een blauwe kleur (HEX #0078D2) voor links. Op de grijze achtergrond (HEX #F8F8F8) heeft deze blauwe kleur onvoldoende contrast. De contratsverhouding is hier 4,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Onder de kop 'Aankomende webinars' op pagina uwv.onlineseminar.nl/ staan blauwe teksten (HEX #0078D2) op een grijze achtergrond (HEX #F5F5F5). Deze kleurencombinatie heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 4,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat de tekst 'WELKOM OP UWV WEBINARS' (HEX #BFDDF3) op een blauwe achtergrond (HEX #0078D2). Deze tekst heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3,2:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Wanneer toetsenbordgebruikers focus plaatsen op de link 'Alle sprekers' op pagina uwv.onlineseminar.nl/, verandert de tekstkleur naar blauw (HEX #0066B3). Op de blauwe achtergrond (HEX #005FA6) is deze tekst amper leesbaar. De contrastverhouding is hier 1,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit probleem komt ook voor in de cookiemelding bij de link 'cookieverklaring'.

Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat de grijze tekst 'Welkom op UWV webinars' (HEX #999999). Op de witte achtergrond heeft deze tekst onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit contrastprobleem komt ook voor bij de placeholderteksten in hetzelfde venster.
Dit contrastprobleem komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit en uwv.onlineseminar.nl/register.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/faq staan blauwe teksten (HEX #0078D2), zoals 'Webinars', op een lichtblauwe achtergrond (HEX #D6EFFF). Deze kleurencombinatie heeft te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Als bezoekers pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch voor het eerst bezoeken staat de knop 'Beginnen' in beeld. De witte tekst heeft te weinig contrast op de blauwe achtergrond (HEX #13B5EA). De contratsverhouding is hier 2,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor in de chatfunctie van de videospeler en bij hover op de links onder de kop 'Hoofdstukken'.

Op een gegeven moment in de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat de tekst 'De presentator heeft de audio en video uitgeschakeld' in beeld, bijvoorbeeld rond 41:19. Deze witte tekst heeft onvoldoende contrast op de rode achtergrond (HEX #EF4E64). De contrastverhouding is hier 3,5:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

In de PDF op pagina content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/… staan blauwe teksten (HEX #0184FD) op een witte achtergrond. Deze teksten hebben onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina uwv.onlineseminar.nl/faq wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt content buiten de schermweergave. Het gaat hier onder andere om de kop 'Systeem/verbinding/beeld/geluid'. Zorg ervoor dat content binnen de schermweergave blijft staan en er geen horizontale scrollbalk nodig is om content zichtbaar te maken (behalve bij bepaalde uitzonderingen zoals tabellen en kaarten). Los dit probleem om door ervoor te zorgen dat content herschaalt bij inzoomen.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina uwv.onlineseminar.nl/ de knop 'Log in' activeren, verschijnt er een venster met daarin twee invoervelden. Deze invoervelden worden aangegeven met een grijze rand (HEX #999999) op een witte achtergrond. De grijze randen hebben te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Deze invoervelden staan ook op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit.

Wanneer op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit de tab 'Notificaties' is geselecteerd staan er selectievakjes op de pagina. Het contrast van deze grijze selectievakjes (HEX #999999) op de witte achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

In de videospeler op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een afspeelknop over de video heen. Deze witte knop (HEX #BBB5B6) heeft te weinig contrast op de stil uit de video. De laagst gemeten contrastverhouding is hier 1,9:1. Zorg ervoor dat de knop overal een contrastverhouding van 3:1 heeft.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een knop waarmee de dia's vergroot kunnen worden. Deze grijze knop (HEX #A1A1A1) heeft te weinig contrast op de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 2,5:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het navigatiemenu in het bij het menu-item 'Webinars' mogelijk om bij muishover aanvullende content zichtbaar te maken. Omdat deze aanvullende content over andere content staat, moet deze content aan drie voorwaarden voldoen, zoals staan omschreven bij dit succescriterium. Het moet mogelijk zijn om de aanvullende content zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, wat niet mogelijk is. Zorg ervoor dat bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de esc-toets.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegevens moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. Deze keuzerondjes die dan op het scherm staan zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle elementen focus kunnen krijgen wanneer je met de tab-toets over de pagina navigeert.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staan onder de kop 'Hoofdstukken' links. Deze links zijn zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat deze links (zichtbaar) focus krijgen en geactiveerd kunnen worden met het toetsenbord.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website worden ingelogde bezoekers op een gegeven moment uitgelogd. Dit gebeurt zonder waarschuwing of melding, bezoekers merken het wanneer zijn een pagina verversen of een nieuwe pagina laden en zijn uitgelogd. Wanneer er een tijdslimiet is voor ingelogd blijven op een website moet het mogelijk zijn voor bezoekers om de tijdslimiet aan te passen, uit te zetten of te verlengen. Zorg ervoor dat één van deze opties van toepassing is op de website, of zorg ervoor dat de tijdslimiet langer dan 20 uur duurt.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De meeste paginatitels op deze website beschrijven het hoofdonderwerp van de pagina onvoldoende. De homepage heeft bijvoorbeeld de paginatitel 'UWV - Home', dit kan bezoekers laten denken dat ze op het hoofddomein van UWV zijn. Andere pagina's omschrijven wel het onderwerp maar geven niet aan bij welke website de pagina hoort. Idealiter geeft een paginatitel het hoofdonderwerp en de naam van de website aan.

De PDF op pagina content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/… heeft geen documenttitel. Een documenttitel is een belangrijk navigatiemiddel dat aangeeft waar het document over gaat. Zorg ervoor dat het bestand een goed omschrijvende documenttitel krijgt. Zorg er ook voor dat bij het openen van het bestand de documenttitel wordt getoond en niet de bestandsnaam, Dit kan je aangeven bij Documenteigenschappen > Weergave bij openen.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Wanneer dit venster verschijnt staat de toetsenbordfocus niet op het venster maar op de achterliggende pagina. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat wanneer het venster over de pagina staat focus hierin wordt geplaatst en het niet mogelijk is om focus te plaatsen op de achterliggende pagina terwijl het venster openstaat.
Hetzelfde venster verschijnt ook wanneer op deze pagina de tab 'Notificaties' is geselecteerd en op de knop 'Akkoord' is gedrukt.

Wanneer bezoekers pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch voor het eerst bezoeken staat er een overlay op de videospeler met daarin de knop 'Beginnen'. Het is mogelijk om focus te plaatsen op elementen die op dat moment niet zichtbaar zijn, zoals de afspeelknop van de videospeler. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op elementen die zichtbaar zijn, anders weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch is het voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op de hele chat, terwijl dit geen bedienbaar element is. De focus die op de chat staat is ook niet zichtbaar, hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers op dat moment niet wat focus heeft. Los dit probleem op door ervoor te zorgen dat geen focus wordt geplaatst op de chat, bijvoorbeeld door de tabindex te verwijderen.

Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. De focus volgorde hier is niet correct. Het is mogelijk om focus te plaatsen op het navigatiemenu, voordat deze op de menuknop komt. Na het openen van de menuknop wordt focus ook niet geplaatst op de dan zichtbare menu-items. Dit zorgt ervoor dat toetsenbordgebruikers dit menu niet kunnen bedienen bij een ingezoomde weergave. Zorg ervoor dat de focus volgorde correct loopt bij een ingezoomde weergave. Hierbij moet focus eerst op de menuknop komen en pas als de knop is uitgeklapt kan focus geplaatst worden op de menu-items. Wanneer de knop is ingeklapt mag geen focus geplaatst worden op de dan niet-zichtbare menu-items.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer op pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV wat is opgemaakt als link. Deze link heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor weten gebruikers van screenreaders niet wat het linkdoel van deze link is. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door het img-element dat genest is binnen het a-element via een alt-attribuut een alternatieve tekst te geven. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 4.1.2. Omdat deze link verwijst naar een ander domein is het hier het beste om ook het linkdoel in de toegankelijke naam van de link te vermelden.

Advies: Op pagina uwv.onlineseminar.nl/faq staat de link 'Klik dan hier' wanneer de knop 'Waarom moet ik mij registreren om jullie webinars te kunnen zien?' is uitgeklapt. Uit de context van de link is af te leiden waar de link naar verwijst, maar alleen de linktekst zelf maakt het doel van de link niet duidelijk. Het is beter om linkteksten zoals 'hier', 'lees verder' en 'klik hier' te vermijden en ervoor te zorgen dat de linktekst het linkdoel duidelijk maakt. Dit geldt voor meerdere links op deze pagina.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Er is maar één manier om alle pagina's binnen deze website te vinden en dat is via de url naar de pagina. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, gebruik hiervoor bijvoorbeeld een zoekfunctie of sitemap.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Deze knop heeft de toegankelijke naam 'Toggle navigation'. Dit geeft niet duidelijk genoeg aan wat de knop doet. Ook is deze toegankelijke naam in de verkeerde taal (zie ook succescriterium 3.1.2). Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de knop duidelijk aangeeft dat dit een menuknop is. Wanneer de functie van de knop verandert naar een sluitknop moet dit ook duidelijk zijn aangegeven in de toegankelijke naam.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina uwv.onlineseminar.nl/ met het toetsenbord focus wordt geplaatst op de volgende knop of de carrousel knoppen onder de kop 'Presentatoren', wordt de focus niet aangegeven met een visuele indicator. Focus moet altijd worden aangegeven met een visuele indicator zodat ziende toetsenbordgebruikers weten op welk element focus staat. Los dit probleem bijvoorbeeld op door een focusrand op deze elementen te plaatsen wanneer deze focus hebben.

Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. Wanneer met het toetsenbord focus wordt geplaatst op de sluitknop in dit venster is dat niet te zien. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocus hier wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een focusrand. In dit venster staat ook een knop waarmee bezoekers het wachtwoord zichtbaar kunnen maken. Wanneer die knop focus heeft wordt dat ook niet aangegeven met een visuele indicator.
De knop waarmee bezoekers een wachtwoord zichtbaar kunnen maken komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit wanneer de tab 'Wachtwoord' is ingeschakeld.

In het zoekveld op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/upcoming staat een zoekknop. Wanneer focus staat op deze knop wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet dat dit element focus heeft. Zorg ervoor dat focus hier wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld een focusrand.
Dit element komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars.

In de videospeler op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een witte afspeelknop over de video. Wanneer deze knop focus heeft wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Ziende toetsenbordgebruikers weten hierdoor niet wanneer dit element focus heeft. Zorg ervoor dat focus hier wordt aangegeven met een focusrand.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat een combobox met het visuele label 'Selecteer op thema'. De toegankelijke naam van deze combobox is 'Filter webinars op een specifiek thema uit een dropdown lijst', wat het element krijgt via een aria-label. Doordat het visuele label van de combobox niet voorkomt in de toegankelijke naam is het element niet te bedienen met spraakgestuurde bediening. Zorg ervoor dat het visuele label van een element altijd voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onder de kop 'Presentatoren' op pagina uwv.onlineseminar.nl/ staan twee knoppen waarmee bezoekers de carrousel kunnen bedienen. Deze knoppen hebben de toegankelijke namen 'Carousel Page 1' en 'Carousel Page 2'. Dit zijn Engelse toegankelijke namen terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Dit zorgt ervoor dat de toegankelijke namen van deze knoppen niet correct worden uitgesproken door voorleessoftware. Zorg er daarom voor dat de toegankelijke namen van deze knoppen worden vertaald naar Nederlands. Ook mag een taalwissel worden aangegeven op de button-elementen, maar het is beter om de toegankelijke namen te vertalen.

Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. Bij het invoerveld 'Wachtwoord' staat een knop waarmee bezoekers het wachtwoord zichtbaar kunnen maken. Deze knop heeft de toegankelijk naam 'Toggle show password'. Dit is een Engelse toegankelijke naam, terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat de knop een Nederlandse toegankelijke naam krijgt, of geef een taalwissel aan op het button-element. Het is overigens beter om de toegankelijke naam van de knop te vertalen.
Deze knop komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit wanneer de tab 'Wachtwoord' is ingeschakeld.

Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster kunnen bezoekers klikken op de link 'Wachtwoord vergeten' en verandert het venster. Bezoekers kunnen hier een e-mailadres invullen, maar als ze dat veld leeg laten bij versturen verschijnt de foutmelding 'The Email field is required.' in beeld. Dit is een Engelse foutmelding zonder taalwissel. Hierdoor wordt de tekst niet correct voorgelezen door screenreaders. Vertaal de foutmelding of geen een taalwissel op de tekst aan.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een videospeler. Alle elementen in deze videospeler hebben een Engelse toegankelijke naam en er is geen taalwissel aangegeven op deze elementen. Zorg ervoor dat een taalwissel wordt aangegeven op de elementen of vertaal de toegankelijke namen naar het Nederlands. Het is overigens beter om de toegankelijke namen te vertalen.
Ook wanneer wordt ingezoomd op deze pagina verschijnt er content met Engelse labels zonder een taalwissel.

Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Deze knop heeft de toegankelijke naam 'Toggle navigation'. Dit is een Engelse toegankelijke naam terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat deze knop een toegankelijke naam in het Nederlands krijgt.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina uwv.onlineseminar.nl/register wordt het e-mailadres invoerveld aangegeven met de tekst 'E-mailadres*'. Wanneer bezoekers willen inloggen of wanneer zijn hun profielgegevens bewerken heet het e-mailadres invoerveld 'E-mail adres'. Elementen met dezelfde functionaliteit moeten overal op de website op dezelfde manier zijn aangegeven. Gebruik daarom dezelfde naam voor het e-mailadres invoerveld op verschillende pagina's.


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld met daarin twee invoervelden. Wanneer een veld leeg wordt gelaten en op de log in knop wordt gedrukt, verschijnt de foutmelding 'Vul alstublieft in: [Naam veld]'. Deze foutmelding geeft een suggestie hoe bezoekers de fout kunnen oplossen, maar het geeft niet duidelijk aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat foutmeldingen altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt. In dit geval moet de foutmelding aangeven dat de bezoeker een veld niet heeft ingevuld.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de foutmeldingen op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit en pagina uwv.onlineseminar.nl/register.

Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster kunnen bezoekers klikken op de link 'Wachtwoord vergeten' en verandert het venster. Hier kunnen bezoekers een e-mailadres invullen, maar als zij dat veld leeglaten bij versturen verschijnt de foutmelding 'The Email field is required.' in beeld. Deze foutmelding geeft alleen aan dat het veld verplicht is en niet welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat de foutmelding aangeeft dat het veld niet is ingevuld.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bezoeker op pagina uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staan twee invoervelden die alleen een placeholdertekst als visueel label hebben. Een placeholdertekst is niet geschikt als enige label voor een invoerveld, de tekst verdwijnt namelijk wanneer bezoekers iets invoeren in het veld. Dat maakt het voor sommige bezoekers lastig om de velden correct in te vullen, bijvoorbeeld wanneer zij last hebben van bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een label hebben, ook als iets is ingevuld bij het veld. Los dit probleem op door een label te plaatsen buiten het invoerveld en deze aan het veld te koppelen (met for- en id-attributen).
Op de pagina's uwv.onlineseminar.nl/edit en uwv.onlineseminar.nl/register staan ook invoerveleden die alleen een placeholdertekst als een label hebben.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat een combobox met het visuele label 'Selecteer op thema'. Wanneer bezoekers een optie selecteren bij deze combobox verdwijnt het label, dat maakt het voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen lastig om te weten waar de combobox voor dient. Zorg ervoor dat er altijd een visueel label bij de combobox blijft staat en dat het label geen optie is in de combobox. Los dit bijvoorbeeld op door een label buiten de combobox te plaatsen en deze aan de combobox te koppelen.
Op onder ander de pagina's uwv.onlineseminar.nl/edit en uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat ook een combobox die geen label heeft dat buiten de combobox staat.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers een verkeerd e-mailadres invoeren op pagina uwv.onlineseminar.nl/register, verschijnt de melding 'Dit is geen geldig E-mailadres*'. Deze foutmelding geeft geen suggestie hoe bezoekers de fout kunnen oplossen. Zorg ervoor dat wanneer een bepaald format vereist is dit wordt aangegeven in de foutmelding. Het is al voldoende om een voorbeeld format te geven van een e-mailadres in de foutmelding.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als bezoekers de website voor het eerst bezoeken staat er een cookiemelding over het scherm. De knop 'Accepteer' is verborgen voor hulpsoftware door middel van het attribuut aria-hidden. Verwijder dit attribuut zodat hulpsoftware de knop kan aangegeven.

In de footer van pagina uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV dat is opgemaakt als link. Deze link heeft geen toegankelijk naam. Hierdoor is de link moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat de link een toegankelijke naam krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het img-element van het logo een alternatieve tekst te geven via het alt-attribuut.

Wanneer bezoekers zijn ingelogd staat op onder andere pagina een knop met de toegankelijke naam 'Welkom testdt@uwv.nl avatar-icon'. Dit is een uitklapbare knop, maar wanneer de knop is uitgeklapt is die informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware gebruikers. Zorg ervoor dat in de code wordt aangegeven wanneer deze knop is ingeklapt en uitgeklapt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-expanded.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit staat een combobox met het visuele label 'Aanhef'. Deze combobox heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor is het element moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat het element een goede toegankelijke naam krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het element een visueel label te geven via het label-element en deze te koppelen aan de combobox via for- en id-attributen, of maak gebruik van een aria-label.
Deze combobox zonder toegankelijke naam komt ook voor op pagina uwv.onlineseminar.nl/register.

In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegevens moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. De knop waarmee je deze poll kan in- en uitklappen heeft de toegankelijke naam 'icon-poll'. Het is voor screenreadergebruikers niet duidelijk wanneer de knop in of uit is geklapt. Zorg ervoor dat deze informatie in de code aanwezig is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-expanded.

In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegeven moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. De knop waarmee je deze poll kan in- en uitklappen heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor is de knop moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze knop een goede toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door het svg-element een alternatieve tekst te geven of gebruik te maken van een aria-label op het button-element.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Dit venster wordt niet opgemerkt door hulpsoftware, waardoor bezoekers die het scherm niet kunnen zien de melding mogelijk missen. Zorg ervoor dat het venster wordt voorgelezen door hulpsoftware wanneer het verschijnt. Dat kan bijvoorbeeld via aria-live.
Hetzelfde venster verschijnt ook wanneer op deze pagina de tab 'Notificaties' is geselecteerd en op de knop 'Akkoord' is gedrukt.

Op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een chat. De berichten in deze chat verschijnen op bepaalde punten in de video, maar ze worden niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen bezoekers die het scherm niet kunnen zien deze berichten missen. Zorg ervoor dat de berichten worden opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.

In de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegeven moment de melding 'De presentator heeft de audio en video uitgeschakeld' in de videospeler te staan, bijvoorbeeld rond 34:46. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen blinde bezoekers de melding missen. Zorg ervoor dat deze melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.

Aan het eind van de video op pagina uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch verschijnt de melding 'Het webinar is beëindigd.'. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen blinde bezoekers de melding missen. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/uwv.onlineseminar.nl/audit/
Geprint: 2024-05-20 05:25:44 v2.4-011