Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website uwv.onlineseminar.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | uwv.onlineseminar.nl |
---|---|
Datum | 27 februari 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op de homepage heeft de decoratieve banner afbeelding de alternatieve tekst 'Home banner background' gekregen. Dit is een alternatieve tekst die de afbeelding niet omschrijft. Het is niet verplicht om decoratieve afbeeldingen een alternatieve tekst te geven. Echter, wanneer een decoratieve afbeelding wel een alternatieve tekst krijgt moet deze de afbeelding omschrijven. Zorg ervoor dat de afbeelding een goed omschrijvende alternatieve tekst krijgt, of laat het alt-attribuut op het img-element van deze afbeelding leeg.
Bevinding 2: In de footer van onder andere pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV. Dit logo heeft geen alternatieve tekst en geen alt-attribuut. Zonder alt-attribuut gaat hulpsoftware zelf opzoek gaan een tekstalternatief voor de afbeelding en neem hiervoor bijvoorbeeld de bestandsnaam. Omdat het logo ook is opgemaakt als een link heeft de link geen toegankelijke naam (zie ook succescriteria 2.4.4 en 4.1.2). Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door de afbeelding via het alt-attribuut een alternatieve tekst te geven.
Bevinding 3: In de footer van onder andere pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat voor de tekst 'powered by Online Seminar' een afbeelding, waarschijnlijk is dit het logo van Online Seminar. Het img-element van deze afbeelding heeft geen alt-attribuut. Hierdoor gaat hulpsoftware zelf op zoek naar een alternatieve tekst voor de afbeelding, vaak wordt hierdoor de bestandsnaam gebruikt. Zorg ervoor dat het img-element een leeg alt-attribuut krijgt om dit probleem op te lossen.
Bevinding 4: Wanneer bezoekers zijn ingelogd op onder andere pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat er een icoon met de alternatieve tekst 'avatar-icon' bovenaan de pagina. Deze alternatieve tekst omschrijft het icoon onvoldoende. Geef het icoon een goede alternatieve tekst of maak het decoratief.
Bevinding 5: In de PDF op pagina https://content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/Met%20deze%20extra%20tips%20haal%20je%20nog%20meer%20uit%20het%20webinar.pdf?verify=4b3db267bd60b05d92fd6ed74de44941ccbff9a54e8e342d5150e708a91212c7 staat het logo van UWV. Deze afbeelding heeft alleen de alternatieve tekst 'logo'. Dit omschrijft het logo onvoldoende. Zorg ervoor dat bij logo's minstens de organisatienaam voorkomt in de alternatieve tekst.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 6: Opmerking: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch wordt verwezen naar de dia's die op een ander scherm te zien zijn. De teksten op deze dia's worden redelijk goed voorgelezen door de presentatrice in de video, waardoor deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers met slecht zicht. Toch worden de teksten niet één op één voorgelezen van de dia's, waardoor de korte samenvatting op de dia's niet altijd beschikbaar zijn voor bezoekers met slecht zicht. Let op bij het maken van de video's dat de tekst op de dia's wordt voorgelezen door de presentator, of zorg ervoor dat de teksten op de dia's beschikbaar zijn op een andere manier. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van een transcript of audiodescriptie.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 7: Opmerking: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch wordt verwezen naar teksten die op dia's staan op een ander scherm. De meeste van de teksten op de dia's worden voorgelezen door de presentatrice of een soortgelijk verhaal wordt verteld. Toch is het beter als de teksten op de dia's beschikbaar zijn in audiovorm voor bezoekers met slecht zicht of die blind zijn. Laat iemand de teksten op de dia's voorlezen, of maar gebruik van een voiceover of audiodescriptie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Onder de kop 'Presentatoren' op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staan verschillende blokken content die klikbaar zijn en met het toetsenbord focus krijgen. De contentblokken 'Siham Imoussaten' en 'Jan Anne Hoekstra' zijn verborgen voor hulpsoftware met het attribuut aria-hidden=true. Wanneer screenreadergebruikers focus plaatsen op deze blokken wordt dit voorgelezen als 'leeg'. Zorg ervoor dat deze focusbare blokken niet verbogen zijn voor hulpsoftware door het attribuut aria-hidden=true te verwijderen.
Bevinding 9: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details staan de koppen 'Datum' en 'Duur'. Deze koppen zijn niet met een kop-element opgemaakt, hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat hier een kop staat. Zorg ervoor dat deze koppen worden opgemaakt met een h2-element.
Bevinding 10: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details wordt gebruik gemaakt van het em-element om hele zinnen schuingedrukt te maken. Het em-element is niet bedoeld voor de opmaak van hele zinnen. Het element heeft namelijk een eigen semantische waarde; het geeft aan dat een tekst door hulpsoftware met nadruk moet worden uitgesproken. Het em-element mag alleen gebruikt worden op enkele woorden of korte zinnen.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details en https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/fb1fffe2-7971-4c09-bf59-263787b84b63/details.
Bevinding 11: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/presenters staat in het navigatiemenu een streep onder de link van de huidige pagina. Dit is informatie die visueel beschikbaar is, maar niet in de HTML staat. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware. Dit probleem kan worden opgelost door gebruik te maken van het aria-current attribuut op de link van de huidige pagina in het navigatiemenu.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit tabs 'Account', 'Wachtwoord' en 'Notificaties'.
Bevinding 12: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/presenters/479/details wordt gebruik gemaakt van het strong-element om koppen mee op te maken, bijvoorbeeld de kop '› Wat doe ik op dit moment?'. Het strong-element heeft een andere semantische waarde dan een kop-element en is daarom geen vervanger voor het kop-element. Verwijder daarom het strong-element van deze koppen en vervang deze bijvoorbeeld door een h3-element.
Bevinding 13: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit heeft het ul-element waar de links 'Account', 'Wachtwoord' en 'Notificaties' de role=tablist. Dit attribuut is hier niet correct gebruikt. Wanneer een element role=tablist heeft heeft dit element bepaalde child elements nodig, zoals elementen waarop role=tab staat. De huidige opmaak van deze lijst kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de lijst correct is opgemaakt. Lees meer over het gebruik van role=tablist op https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/ARIA/Roles/tablist_role.
Bevinding 14: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een chat. In de berichten in deze chat is de naam van de verstuurder opgemaakt met het strong-element. Eigenlijk moet de naam zijn opgemaakt met een kop-element. Verwijder het strong-element van de naam en maak deze op met een h3-element.
Bevinding 15: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details staan visuele opsommingen, te herkennen aan de opsommingstekens. Deze lijsten zijn in de code niet opgemaakt met een ul-element, waardoor hulpsoftware niet kan aangegeven dat hier een lijst staat. Zorg ervoor dat content altijd semantisch is opgemaakt. Los het probleem hier op door de lijsten op te maken met ul- en li-elementen.
Bevinding 16: Wanneer bezoekers op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Dit venster wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld screenreadergebruikers de melding missen. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door focus te plaatsen op het hele venster zodra het verschijnt (zorg er dan wel voor dat het venster niet voorkomt in de focus volgorde).
Bevinding 17: De volgende bevindingen gaan over de codelaag van de PDF op pagina https://content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/Met%20deze%20extra%20tips%20haal%20je%20nog%20meer%20uit%20het%20webinar.pdf?verify=4b3db267bd60b05d92fd6ed74de44941ccbff9a54e8e342d5150e708a91212c7:
- In de codelaag zijn Table-tags gebruikt voor de opmaak van content. Dit is alleen toegestaan als de tabelstructuur nodig is om de content te begrijpen. Verwijder de Table-tags en andere bijbehorende tags uit de codelaag.
- In het bestand staan koppen die met een P-tag zijn opgemaakt. Hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat hier koppen staan. Zorg ervoor dat koppen altijd zijn opgemaakt met een koptag (bijvoorbeeld H1, H2, ect.).
Bevinding 18: Advies: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details wordt een niet logische koppenstructuur gebruikt. Er staat een h1 kop op de pagina die wordt opgevolgd door een h6 kop. Een logische koppenstructuur gaat van een h1 kop voor de titel van de pagina, naar h2 koppen voor de koppen, h3 koppen voor de tussenkoppen, ect. Een toegankelijke koppenstructuur is beter voor de toegankelijkheid van een pagina.
Dit komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/fb1fffe2-7971-4c09-bf59-263787b84b63/details en https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 19: Opmerking: Als bezoekers op hun mobiele telefoon een webinar terugkijken, bijvoorbeeld op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch, kunnen zij het scherm draaien naar een liggende weergave. Bij deze liggende weergave verschijnt er een doorzichtig blauw vlak over een deel van de pagina. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers de video niet goed kunnen zien. Zorg ervoor dat dit vlak niet verschijnt bij een liggende weergave.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Wanneer bezoekers op pagina drukken op de knop 'Log in' verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en wachtwoord kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Dit komt ook voor in andere formulieren, bijvoorbeeld op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/register.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Als bezoekers op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat ook een 'Log in' knop. Wanneer toetsenbordgebruikers focus plaatsen op deze knop wordt dat alleen aangegeven met een lichte kleurverandering. Voor sommige mensen is deze kleurverandering niet te zien, bijvoorbeeld als zij last hebben van slecht zicht of kleurenblindheid. Zorg ervoor dat informatie niet alleen via kleur of een kleurverandering wordt doorgegeven, gebruik hierbij ook een vorm of tekst. Om dit probleem om te lossen kan gebruik worden gemaakt van een focusrand.
Dit probleem komt ook voor bij de knop 'Aanvragen' (zichtbaar nadat op de link 'Wachtwoord vergeten' is gedrukt).
Op andere pagina's wordt kleur ook gebruikt om focus op elementen aan te geven, bijvoorbeeld op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details en https://uwv.onlineseminar.nl/presenters/479/details bij de link 'Vorige pagina' en op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit bij de knop 'Opslaan'.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: In de footer op onder andere pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ wordt gebruik gemaakt van een blauwe kleur (HEX #0078D2) voor links. Op de grijze achtergrond (HEX #F8F8F8) heeft deze blauwe kleur onvoldoende contrast. De contratsverhouding is hier 4,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 23: Onder de kop 'Aankomende webinars' op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staan blauwe teksten (HEX #0078D2) op een grijze achtergrond (HEX #F5F5F5). Deze kleurencombinatie heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 4,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars.
Bevinding 24: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat de tekst 'WELKOM OP UWV WEBINARS' (HEX #BFDDF3) op een blauwe achtergrond (HEX #0078D2). Deze tekst heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3,2:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 25: Wanneer toetsenbordgebruikers focus plaatsen op de link 'Alle sprekers' op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/, verandert de tekstkleur naar blauw (HEX #0066B3). Op de blauwe achtergrond (HEX #005FA6) is deze tekst amper leesbaar. De contrastverhouding is hier 1,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit probleem komt ook voor in de cookiemelding bij de link 'cookieverklaring'.
Bevinding 26: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staat de grijze tekst 'Welkom op UWV webinars' (HEX #999999). Op de witte achtergrond heeft deze tekst onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit contrastprobleem komt ook voor bij de placeholderteksten in hetzelfde venster.
Dit contrastprobleem komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit en https://uwv.onlineseminar.nl/register.
Bevinding 27: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/faq?id=4400d39e-72b4-46a1-88ff-8d5ce979482b staan blauwe teksten (HEX #0078D2), zoals 'Webinars', op een lichtblauwe achtergrond (HEX #D6EFFF). Deze kleurencombinatie heeft te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 28: Als bezoekers pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch voor het eerst bezoeken staat de knop 'Beginnen' in beeld. De witte tekst heeft te weinig contrast op de blauwe achtergrond (HEX #13B5EA). De contratsverhouding is hier 2,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt ook voor in de chatfunctie van de videospeler en bij hover op de links onder de kop 'Hoofdstukken'.
Bevinding 29: Op een gegeven moment in de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat de tekst 'De presentator heeft de audio en video uitgeschakeld' in beeld, bijvoorbeeld rond 41:19. Deze witte tekst heeft onvoldoende contrast op de rode achtergrond (HEX #EF4E64). De contrastverhouding is hier 3,5:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 30: In de PDF op pagina https://content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/Met%20deze%20extra%20tips%20haal%20je%20nog%20meer%20uit%20het%20webinar.pdf?verify=4b3db267bd60b05d92fd6ed74de44941ccbff9a54e8e342d5150e708a91212c7 staan blauwe teksten (HEX #0184FD) op een witte achtergrond. Deze teksten hebben onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 3,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Wanneer op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/faq?id=4400d39e-72b4-46a1-88ff-8d5ce979482b wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt content buiten de schermweergave. Het gaat hier onder andere om de kop 'Systeem/verbinding/beeld/geluid'. Zorg ervoor dat content binnen de schermweergave blijft staan en er geen horizontale scrollbalk nodig is om content zichtbaar te maken (behalve bij bepaalde uitzonderingen zoals tabellen en kaarten). Los dit probleem om door ervoor te zorgen dat content herschaalt bij inzoomen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Wanneer bezoekers op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ de knop 'Log in' activeren, verschijnt er een venster met daarin twee invoervelden. Deze invoervelden worden aangegeven met een grijze rand (HEX #999999) op een witte achtergrond. De grijze randen hebben te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Deze invoervelden staan ook op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit.
Bevinding 33: Wanneer op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit de tab 'Notificaties' is geselecteerd staan er selectievakjes op de pagina. Het contrast van deze grijze selectievakjes (HEX #999999) op de witte achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 2,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Bevinding 34: In de videospeler op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een afspeelknop over de video heen. Deze witte knop (HEX #BBB5B6) heeft te weinig contrast op de stil uit de video. De laagst gemeten contrastverhouding is hier 1,9:1. Zorg ervoor dat de knop overal een contrastverhouding van 3:1 heeft.
Bevinding 35: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een knop waarmee de dia's vergroot kunnen worden. Deze grijze knop (HEX #A1A1A1) heeft te weinig contrast op de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 2,5:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: In het navigatiemenu in het bij het menu-item 'Webinars' mogelijk om bij muishover aanvullende content zichtbaar te maken. Omdat deze aanvullende content over andere content staat, moet deze content aan drie voorwaarden voldoen, zoals staan omschreven bij dit succescriterium. Het moet mogelijk zijn om de aanvullende content zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, wat niet mogelijk is. Zorg ervoor dat bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen, bijvoorbeeld met de esc-toets.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegevens moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. Deze keuzerondjes die dan op het scherm staan zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle elementen focus kunnen krijgen wanneer je met de tab-toets over de pagina navigeert.
Bevinding 38: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staan onder de kop 'Hoofdstukken' links. Deze links zijn zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat deze links (zichtbaar) focus krijgen en geactiveerd kunnen worden met het toetsenbord.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 39: Op de website worden ingelogde bezoekers op een gegeven moment uitgelogd. Dit gebeurt zonder waarschuwing of melding, bezoekers merken het wanneer zijn een pagina verversen of een nieuwe pagina laden en zijn uitgelogd. Wanneer er een tijdslimiet is voor ingelogd blijven op een website moet het mogelijk zijn voor bezoekers om de tijdslimiet aan te passen, uit te zetten of te verlengen. Zorg ervoor dat één van deze opties van toepassing is op de website, of zorg ervoor dat de tijdslimiet langer dan 20 uur duurt.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: De meeste paginatitels op deze website beschrijven het hoofdonderwerp van de pagina onvoldoende. De homepage heeft bijvoorbeeld de paginatitel 'UWV - Home', dit kan bezoekers laten denken dat ze op het hoofddomein van UWV zijn. Andere pagina's omschrijven wel het onderwerp maar geven niet aan bij welke website de pagina hoort. Idealiter geeft een paginatitel het hoofdonderwerp en de naam van de website aan.
Bevinding 41: De PDF op pagina https://content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/Met%20deze%20extra%20tips%20haal%20je%20nog%20meer%20uit%20het%20webinar.pdf?verify=4b3db267bd60b05d92fd6ed74de44941ccbff9a54e8e342d5150e708a91212c7 heeft geen documenttitel. Een documenttitel is een belangrijk navigatiemiddel dat aangeeft waar het document over gaat. Zorg ervoor dat het bestand een goed omschrijvende documenttitel krijgt. Zorg er ook voor dat bij het openen van het bestand de documenttitel wordt getoond en niet de bestandsnaam, Dit kan je aangeven bij Documenteigenschappen > Weergave bij openen.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 42: Wanneer bezoekers op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Wanneer dit venster verschijnt staat de toetsenbordfocus niet op het venster maar op de achterliggende pagina. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat wanneer het venster over de pagina staat focus hierin wordt geplaatst en het niet mogelijk is om focus te plaatsen op de achterliggende pagina terwijl het venster openstaat.
Hetzelfde venster verschijnt ook wanneer op deze pagina de tab 'Notificaties' is geselecteerd en op de knop 'Akkoord' is gedrukt.
Bevinding 43: Wanneer bezoekers pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch voor het eerst bezoeken staat er een overlay op de videospeler met daarin de knop 'Beginnen'. Het is mogelijk om focus te plaatsen op elementen die op dat moment niet zichtbaar zijn, zoals de afspeelknop van de videospeler. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op elementen die zichtbaar zijn, anders weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft.
Bevinding 44: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch is het voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op de hele chat, terwijl dit geen bedienbaar element is. De focus die op de chat staat is ook niet zichtbaar, hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers op dat moment niet wat focus heeft. Los dit probleem op door ervoor te zorgen dat geen focus wordt geplaatst op de chat, bijvoorbeeld door de tabindex te verwijderen.
Bevinding 45: Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. De focus volgorde hier is niet correct. Het is mogelijk om focus te plaatsen op het navigatiemenu, voordat deze op de menuknop komt. Na het openen van de menuknop wordt focus ook niet geplaatst op de dan zichtbare menu-items. Dit zorgt ervoor dat toetsenbordgebruikers dit menu niet kunnen bedienen bij een ingezoomde weergave. Zorg ervoor dat de focus volgorde correct loopt bij een ingezoomde weergave. Hierbij moet focus eerst op de menuknop komen en pas als de knop is uitgeklapt kan focus geplaatst worden op de menu-items. Wanneer de knop is ingeklapt mag geen focus geplaatst worden op de dan niet-zichtbare menu-items.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 46: In de footer op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV wat is opgemaakt als link. Deze link heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor weten gebruikers van screenreaders niet wat het linkdoel van deze link is. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door het img-element dat genest is binnen het a-element via een alt-attribuut een alternatieve tekst te geven. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 4.1.2. Omdat deze link verwijst naar een ander domein is het hier het beste om ook het linkdoel in de toegankelijke naam van de link te vermelden.
Bevinding 47: Advies: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/faq?id=4400d39e-72b4-46a1-88ff-8d5ce979482b staat de link 'Klik dan hier' wanneer de knop 'Waarom moet ik mij registreren om jullie webinars te kunnen zien?' is uitgeklapt. Uit de context van de link is af te leiden waar de link naar verwijst, maar alleen de linktekst zelf maakt het doel van de link niet duidelijk. Het is beter om linkteksten zoals 'hier', 'lees verder' en 'klik hier' te vermijden en ervoor te zorgen dat de linktekst het linkdoel duidelijk maakt. Dit geldt voor meerdere links op deze pagina.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 48: Er is maar één manier om alle pagina's binnen deze website te vinden en dat is via de url naar de pagina. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, gebruik hiervoor bijvoorbeeld een zoekfunctie of sitemap.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 49: Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Deze knop heeft de toegankelijke naam 'Toggle navigation'. Dit geeft niet duidelijk genoeg aan wat de knop doet. Ook is deze toegankelijke naam in de verkeerde taal (zie ook succescriterium 3.1.2). Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de knop duidelijk aangeeft dat dit een menuknop is. Wanneer de functie van de knop verandert naar een sluitknop moet dit ook duidelijk zijn aangegeven in de toegankelijke naam.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 50: Wanneer op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ met het toetsenbord focus wordt geplaatst op de volgende knop of de carrousel knoppen onder de kop 'Presentatoren', wordt de focus niet aangegeven met een visuele indicator. Focus moet altijd worden aangegeven met een visuele indicator zodat ziende toetsenbordgebruikers weten op welk element focus staat. Los dit probleem bijvoorbeeld op door een focusrand op deze elementen te plaatsen wanneer deze focus hebben.
Bevinding 51: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. Wanneer met het toetsenbord focus wordt geplaatst op de sluitknop in dit venster is dat niet te zien. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocus hier wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een focusrand. In dit venster staat ook een knop waarmee bezoekers het wachtwoord zichtbaar kunnen maken. Wanneer die knop focus heeft wordt dat ook niet aangegeven met een visuele indicator.
De knop waarmee bezoekers een wachtwoord zichtbaar kunnen maken komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit wanneer de tab 'Wachtwoord' is ingeschakeld.
Bevinding 52: In het zoekveld op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/upcoming staat een zoekknop. Wanneer focus staat op deze knop wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet dat dit element focus heeft. Zorg ervoor dat focus hier wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld een focusrand.
Dit element komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars.
Bevinding 53: In de videospeler op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een witte afspeelknop over de video. Wanneer deze knop focus heeft wordt dat niet aangegeven met een visuele indicator. Ziende toetsenbordgebruikers weten hierdoor niet wanneer dit element focus heeft. Zorg ervoor dat focus hier wordt aangegeven met een focusrand.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 54: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat een combobox met het visuele label 'Selecteer op thema'. De toegankelijke naam van deze combobox is 'Filter webinars op een specifiek thema uit een dropdown lijst', wat het element krijgt via een aria-label. Doordat het visuele label van de combobox niet voorkomt in de toegankelijke naam is het element niet te bedienen met spraakgestuurde bediening. Zorg ervoor dat het visuele label van een element altijd voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 55: Onder de kop 'Presentatoren' op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staan twee knoppen waarmee bezoekers de carrousel kunnen bedienen. Deze knoppen hebben de toegankelijke namen 'Carousel Page 1' en 'Carousel Page 2'. Dit zijn Engelse toegankelijke namen terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Dit zorgt ervoor dat de toegankelijke namen van deze knoppen niet correct worden uitgesproken door voorleessoftware. Zorg er daarom voor dat de toegankelijke namen van deze knoppen worden vertaald naar Nederlands. Ook mag een taalwissel worden aangegeven op de button-elementen, maar het is beter om de toegankelijke namen te vertalen.
Bevinding 56: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. Bij het invoerveld 'Wachtwoord' staat een knop waarmee bezoekers het wachtwoord zichtbaar kunnen maken. Deze knop heeft de toegankelijk naam 'Toggle show password'. Dit is een Engelse toegankelijke naam, terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat de knop een Nederlandse toegankelijke naam krijgt, of geef een taalwissel aan op het button-element. Het is overigens beter om de toegankelijke naam van de knop te vertalen.
Deze knop komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit wanneer de tab 'Wachtwoord' is ingeschakeld.
Bevinding 57: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster kunnen bezoekers klikken op de link 'Wachtwoord vergeten' en verandert het venster. Bezoekers kunnen hier een e-mailadres invullen, maar als ze dat veld leeg laten bij versturen verschijnt de foutmelding 'The Email field is required.' in beeld. Dit is een Engelse foutmelding zonder taalwissel. Hierdoor wordt de tekst niet correct voorgelezen door screenreaders. Vertaal de foutmelding of geen een taalwissel op de tekst aan.
Bevinding 58: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een videospeler. Alle elementen in deze videospeler hebben een Engelse toegankelijke naam en er is geen taalwissel aangegeven op deze elementen. Zorg ervoor dat een taalwissel wordt aangegeven op de elementen of vertaal de toegankelijke namen naar het Nederlands. Het is overigens beter om de toegankelijke namen te vertalen.
Ook wanneer wordt ingezoomd op deze pagina verschijnt er content met Engelse labels zonder een taalwissel.
Bevinding 59: Wanneer bezoekers tot 150% inzoomen bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Deze knop heeft de toegankelijke naam 'Toggle navigation'. Dit is een Engelse toegankelijke naam terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat deze knop een toegankelijke naam in het Nederlands krijgt.
3.2 Voorspelbaar
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 60: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/register wordt het e-mailadres invoerveld aangegeven met de tekst 'E-mailadres*'. Wanneer bezoekers willen inloggen of wanneer zijn hun profielgegevens bewerken heet het e-mailadres invoerveld 'E-mail adres'. Elementen met dezelfde functionaliteit moeten overal op de website op dezelfde manier zijn aangegeven. Gebruik daarom dezelfde naam voor het e-mailadres invoerveld op verschillende pagina's.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 61: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld met daarin twee invoervelden. Wanneer een veld leeg wordt gelaten en op de log in knop wordt gedrukt, verschijnt de foutmelding 'Vul alstublieft in: [Naam veld]'. Deze foutmelding geeft een suggestie hoe bezoekers de fout kunnen oplossen, maar het geeft niet duidelijk aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat foutmeldingen altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt. In dit geval moet de foutmelding aangeven dat de bezoeker een veld niet heeft ingevuld.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de foutmeldingen op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit en pagina https://uwv.onlineseminar.nl/register.
Bevinding 62: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster kunnen bezoekers klikken op de link 'Wachtwoord vergeten' en verandert het venster. Hier kunnen bezoekers een e-mailadres invullen, maar als zij dat veld leeglaten bij versturen verschijnt de foutmelding 'The Email field is required.' in beeld. Deze foutmelding geeft alleen aan dat het veld verplicht is en niet welke fout de bezoeker heeft gemaakt. Zorg ervoor dat de foutmelding aangeeft dat het veld niet is ingevuld.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 63: Als bezoeker op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ drukken op de knop 'Log in', verschijnt er een venster in beeld. In dit venster staan twee invoervelden die alleen een placeholdertekst als visueel label hebben. Een placeholdertekst is niet geschikt als enige label voor een invoerveld, de tekst verdwijnt namelijk wanneer bezoekers iets invoeren in het veld. Dat maakt het voor sommige bezoekers lastig om de velden correct in te vullen, bijvoorbeeld wanneer zij last hebben van bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een label hebben, ook als iets is ingevuld bij het veld. Los dit probleem op door een label te plaatsen buiten het invoerveld en deze aan het veld te koppelen (met for- en id-attributen).
Op de pagina's https://uwv.onlineseminar.nl/edit en https://uwv.onlineseminar.nl/register staan ook invoerveleden die alleen een placeholdertekst als een label hebben.
Bevinding 64: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat een combobox met het visuele label 'Selecteer op thema'. Wanneer bezoekers een optie selecteren bij deze combobox verdwijnt het label, dat maakt het voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen lastig om te weten waar de combobox voor dient. Zorg ervoor dat er altijd een visueel label bij de combobox blijft staat en dat het label geen optie is in de combobox. Los dit bijvoorbeeld op door een label buiten de combobox te plaatsen en deze aan de combobox te koppelen.
Op onder ander de pagina's https://uwv.onlineseminar.nl/edit en https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/seminars staat ook een combobox die geen label heeft dat buiten de combobox staat.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 65: Wanneer bezoekers een verkeerd e-mailadres invoeren op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/register, verschijnt de melding 'Dit is geen geldig E-mailadres*'. Deze foutmelding geeft geen suggestie hoe bezoekers de fout kunnen oplossen. Zorg ervoor dat wanneer een bepaald format vereist is dit wordt aangegeven in de foutmelding. Het is al voldoende om een voorbeeld format te geven van een e-mailadres in de foutmelding.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 66: Als bezoekers de website voor het eerst bezoeken staat er een cookiemelding over het scherm. De knop 'Accepteer' is verborgen voor hulpsoftware door middel van het attribuut aria-hidden. Verwijder dit attribuut zodat hulpsoftware de knop kan aangegeven.
Bevinding 67: In de footer van pagina https://uwv.onlineseminar.nl/ staat het logo van UWV dat is opgemaakt als link. Deze link heeft geen toegankelijk naam. Hierdoor is de link moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat de link een toegankelijke naam krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het img-element van het logo een alternatieve tekst te geven via het alt-attribuut.
Bevinding 68: Wanneer bezoekers zijn ingelogd staat op onder andere pagina een knop met de toegankelijke naam 'Welkom testdt@uwv.nl avatar-icon'. Dit is een uitklapbare knop, maar wanneer de knop is uitgeklapt is die informatie niet beschikbaar voor hulpsoftware gebruikers. Zorg ervoor dat in de code wordt aangegeven wanneer deze knop is ingeklapt en uitgeklapt. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-expanded.
Bevinding 69: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit staat een combobox met het visuele label 'Aanhef'. Deze combobox heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor is het element moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat het element een goede toegankelijke naam krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het element een visueel label te geven via het label-element en deze te koppelen aan de combobox via for- en id-attributen, of maak gebruik van een aria-label.
Deze combobox zonder toegankelijke naam komt ook voor op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/register.
Bevinding 70: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegevens moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. De knop waarmee je deze poll kan in- en uitklappen heeft de toegankelijke naam 'icon-poll'. Het is voor screenreadergebruikers niet duidelijk wanneer de knop in of uit is geklapt. Zorg ervoor dat deze informatie in de code aanwezig is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-expanded.
Bevinding 71: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegeven moment een poll in beeld te staan, ongeveer rond 27:53. De knop waarmee je deze poll kan in- en uitklappen heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor is de knop moeilijk te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze knop een goede toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door het svg-element een alternatieve tekst te geven of gebruik te maken van een aria-label op het button-element.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 72: Wanneer bezoekers op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/edit de knop 'Opslaan' activeren, verschijnt er een venster met daarin een melding op het scherm. Dit venster wordt niet opgemerkt door hulpsoftware, waardoor bezoekers die het scherm niet kunnen zien de melding mogelijk missen. Zorg ervoor dat het venster wordt voorgelezen door hulpsoftware wanneer het verschijnt. Dat kan bijvoorbeeld via aria-live.
Hetzelfde venster verschijnt ook wanneer op deze pagina de tab 'Notificaties' is geselecteerd en op de knop 'Akkoord' is gedrukt.
Bevinding 73: Op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch staat een chat. De berichten in deze chat verschijnen op bepaalde punten in de video, maar ze worden niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen bezoekers die het scherm niet kunnen zien deze berichten missen. Zorg ervoor dat de berichten worden opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.
Bevinding 74: In de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch komt op een gegeven moment de melding 'De presentator heeft de audio en video uitgeschakeld' in de videospeler te staan, bijvoorbeeld rond 34:46. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen blinde bezoekers de melding missen. Zorg ervoor dat deze melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.
Bevinding 75: Aan het eind van de video op pagina https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch verschijnt de melding 'Het webinar is beëindigd.'. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Hierdoor kunnen blinde bezoekers de melding missen. Zorg ervoor dat de melding wordt opgemerkt door hulpsoftware, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Homepage:
https://uwv.onlineseminar.nl/ - Inloggen:
https://uwv.onlineseminar.nl/ - Veelgestelde vragen:
https://uwv.onlineseminar.nl/faq?id=4400d39e-72b4-46a1-88ff-8d5ce979482b - Aankomende webinars:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/upcomng - Seminar:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2046a2ac-edad-48e3-932b-aac3f3cfcdd4/details - Webinarspecialisten:
https://uwv.onlineseminar.nl/presenters - Persoon:
https://uwv.onlineseminar.nl/presenters/479/details - Profiel bewerken:
https://uwv.onlineseminar.nl/edit - Terugkijken:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/ondemand?p=2#pw - Webinar terugkijken:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/9ea1426e-f587-4c00-8380-10de130b5f5b/watch - 404:
https://uwv.onlineseminar.nl/error/404 - Registeren:
https://uwv.onlineseminar.nl/register - PDF Pagina:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/e2faf2f2-e362-4d99-87b7-2b55caa2046e/details - PDF:
https://content.onlineseminar.com/425/seminar-attachment/cd89ae76-695b-4bf9-95e5-c689a11418e9/Met%20deze%20extra%20tips%20haal%20je%20nog%20meer%20uit%20het%20webinar.pdf?verify=4b3db267bd60b05d92fd6ed74de44941ccbff9a54e8e342d5150e708a91212c7 - Sollicitatiebrief:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/fb1fffe2-7971-4c09-bf59-263787b84b63/details - Persoonlijk profiel:
https://uwv.onlineseminar.nl/seminars/2e516fe0-46af-47cb-ba4e-509cb25fe8dc/details
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.