Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl
- Onderzoeker
- Julia en Sophie, Swink
- Datum
- 27 november 2025
- Opdrachtgever
- Gemeente Vijfheerenlanden
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 8 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl is onderzocht op 25 november 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria.
Een aantal van de gevonden problemen zijn mogelijk van technische aard. Op de website zijn veel technische problemen gevonden die niet in het technisch onderzoek zijn beschreven. Deze problemen zijn niet in dit rapport genoemd.
Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport deelonderzoek techniek bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
De website is al deels toegankelijk. Toch moeten er nog enkele veranderingen plaatsvinden om de website toegankelijk te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies:
- Veel teksten (inclusief placeholdertekst, kolomkoppen en foutmeldingen) en interactieve/informatieve iconen (zoals het vergrootglas en de driepuntenknop) hebben een contrastverhouding die lager is dan de vereiste 4,5:1 (voor tekst) of 3,0:1 (voor niet-tekstuele elementen). Dit maakt de inhoud moeilijk leesbaar voor gebruikers met een visuele beperking.
- Belangrijke teksten die als koppen fungeren (bijvoorbeeld "Wie geeft de verhuizing door?", "Afhandelen", "Resultaat") zijn gemarkeerd met een <strong>-element of alleen visueel vormgegeven (vetgedrukt), in plaats van met een juist kop-element (<h2>, <h3>, etc.).
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
| Naam website | vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl |
|---|---|
| Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
| Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
|---|---|---|---|
| 1 Waarneembaar | 16 | 4 | 0 |
| 2 Bedienbaar | 17 | 0 | 0 |
| 3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
| 4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
| Totaal | 42 | 8 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staat in het dialoogvenster “Over xxllnc Zaken” een logo met de zichtbare tekst “Zk”, terwijl het alt-attribuut de tekst “xxllnc-logo” bevat. In het tekstalternatief staat dus niet tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Verander het tekstalternatief zodat de volledige tekst van het logo erin staat.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar is in stap “Verhuisaangifte” binnen “Verhuizing” de kop “Wie geeft de verhuizing door?” met een strong gemarkeerd. Het strong-element is niet bedoeld om koppen te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen structureren de tekst en alleen wanneer deze teksten als kop zijn gemarkeerd met een kop-element wordt de betekenis door hulpsoftware goed begrepen. Het strong-element is alleen geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a309ad70-bcba-43b1-ba66-152e7a77f579/contactgegevens/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email, in de “Contactgegevens” stap, met de teksten “Privacy” en “Onderzoek”, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/caa21af3-3f8c-4e40-ab7d-d84ac636d845/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon, in de “Uw gegevens” stap, met de tekst “Extra signalering”.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a309ad70-bcba-43b1-ba66-152e7a77f579/contactgegevens/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email wordt het em-element onder de koppen “Privacy” en “Onderzoek” gebruikt voor opmaak. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS. Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/overige-gegevens-en-bewijsstukken/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier , in de “Overige gegevens en bewijsstukken” stap, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a6c1c435-1226-443b-aea7-de0b5553389f/organisator/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, in de “Organisator” stap, en op andere pagina's.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case zijn de teksten "Afhandelen" en "Resultaat" niet als kop gemarkeerd. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department komt een vergelijkbaar probleem met koppen voor in de dialoogvensters die worden geopend met een driepuntenknop naast elk document. Koppen zoals “Toewijzing wijzigen”, “In behandeling nemen” en andere zijn niet met een juist kop-element gemarkeerd. Gebruik in de titel van het dialoogvenster een juist h-element (h1 of h2), zodat schermlezers duidelijk kunnen herkennen dat het om de titel van het venster gaat.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staan veel teksten met onvoldoende contrast. De zoekbalk in de header heeft een grijze (HEX #979797) placeholdertekst op een lichtgrijze (HEX #F4F4F4) achtergrond met een contrastratio van 2,7:1. De kolomkoppen in de onderdelen “Mijn openstaande zaken” en “Zaakintake” hebben grijze (HEX #999999) teksten op een lichtgrijze (HEX #F6F6F6) achtergrond met een contrastratio van 2,6:1. De teksten “Geen resultaten” in deze onderdelen zijn grijs (HEX #CFCCCC) op een witte achtergrond, waardoor de contrastratio 1,6:1 is. Al deze waarden liggen onder de vereiste minimale contrastratio van 4,5:1 voor standaardtekst.
Gelijkaardige contrastproblemen met grijze teksten komen op alle pagina’s van dit domein voor.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern heeft de witte tekst in de kolom “Dagen” binnen het onderdeel “Mijn openstaande zaken” op een lichtgroene (HEX #A5C620) achtergrond een contrastratio van 2,0:1. Zorg dat tekst kleiner dan 24 px en niet vet minimaal een contrastratio van 4,5:1 heeft.
Hetzelfde probleem komt voor in de kolom “Dagen” op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat in de “Verhuisaangifte” stap, binnen de sectie onder “Verhuizing” de grijze (HEX #AAAAAA) tekst “Of sleep je bestanden hierheen” op een witte achtergrond. De contrastratio is 2,3:1 en dat is lager dan de vereiste 4,5:1 voor tekst van deze grootte.
Hetzelfde probleem is met dezelfde tekst op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, in de “Benodigde gegevens” stap, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/overige-gegevens-en-bewijsstukken/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier, in de “Overige gegevens en bewijsstukken” stap, en op andere pagina's.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat onder “Verhuizing” een formulier. De foutmeldingen in dit formulier bestaan uit witte tekst op een rode (HEX #D8503F) achtergrond. De contrastratio is 4,1:1. Foutmeldingen moeten net als andere teksten voldoen aan de minimale contrasteisen. Zorg dat het contrast tussen de kleur van de foutmelding en de achtergrond minimaal 4,5:1 is. Hetzelfde probleem is met dezelfde tekst op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon en op andere pagina's met formulieren.
Dezelfde kleurcombinatie wordt ook gebruikt voor een notificatie “Zaak kon niet worden aangemaakt. Neem contact op met uw beheerder voor meer informatie.” die wordt weergegeven wanneer er iets mis is met het document. Bijvoorbeeld na het indienen van het formulier op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/bevestig/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staan verschillende interactieve en informatieve elementen met onvoldoende contrast. De “x”- en zoekiconen met het vergrootglas in onderdelen zoals “Mijn openstaande zaken” of “Zaakintake” zijn grijs (HEX #B2B2B2) op een witte achtergrond met een contrastratio van 2,1:1. Het driepunticoon naast elk openstaand document in het onderdeel “Mijn openstaande zaken” is grijs (HEX #999999) op wit, wat een contrastratio van 2,8:1 oplevert. Alle interactieve en informatieve elementen moeten een contrastratio van meer dan 3,0:1 hebben. Dezelfde contrastproblemen zijn op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, “Verhuisaangifte” stap, met “x” en zoekiconen, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case en op vele andere pagina's van dit domein.
Op https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staat in het onderdeel “Mijn openstaande zaken” bij ten minste één openstaand document in de kolom “Voortgang” een voortgangsbalk met lichtgroene (HEX #BEDF3A) kleur op een witte achtergrond. De contrastratio is 1,5:1. Dezelfde probleemstelling komt voor bij vergelijkbare voortgangsbalken op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department staan in de tweede kolom van de tabel stericonen die de status van een zaak aangeven. De iconen zijn geel (HEX #F1BF2C) op een witte achtergrond en de contrastratio is 1,7:1. Deze iconen zijn informatief, waardoor de contrastratio minimaal 3,0:1 moet zijn.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case, staan in de zijbalk onder de optie “Relaties” iconen in verschillende kleuren. Sommige iconen hebben een laag contrast tegen de grijze (HEX #F2F2F2) achtergrond. De gele (HEX #E8BC13) iconen van een ster en een persoon hebben een contrastratio van 1,6:1 en het groene (HEX #28C37B) icoon van een organisatie heeft een contrastratio van 2,0:1. Op dezelfde pagina staat in de zijbalk “Acties” een geel (HEX #E8BC13) envelop-icoon. De contrastratio tegen de witte achtergrond is 1,8:1. Pas de kleur van de iconen aan zodat deze minimaal een contrastratio van 3,0:1 hebben ten opzichte van de achtergrond.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Niet aanwezig
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van dit domein is de hoofdtaal Nederlands, maar het lang-attribuut staat onjuist op “en”. Zorg dat de primaire taal van de pagina aangegeven is met de juiste taalcode via het lang-attribuut op het html-element, in dit geval `lang="nl"`. Schermlezers gebruiken deze code om de juiste uitspraakregels toe te passen. Staat hier een verkeerde code, dan wordt de inhoud van de pagina dus met onjuiste uitspraakregels voorgelezen. De voorgelezen tekst is dan erg lastig te begrijpen. Stel de taalcode correct in voor elke pagina door `lang="nl"` te gebruiken.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Niet aanwezig
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar tonen de foutmeldingen in het formulier de tekst “Dit veld is verplicht”. Dit is een instructie, geen foutmelding. Een goede foutmelding maakt duidelijk dat er een fout is gemaakt, en geeft aan waar de fout zit. Vaak staat er een ontkenning in. Een voorbeeld van een goede foutmelding is: "Het veld is niet (goed) ingevuld". Hetzelfde probleem is met vergelijkbare meldingen op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon en op andere pagina's met formulieren.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat een formulier met meerdere verplichte velden die met een asterisk zijn gemarkeerd. Wanneer een asterisk wordt gebruikt om verplichte velden aan te geven, moet er boven het formulier een instructie staan zoals "Velden gemarkeerd met * zijn verplicht". Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern, opent een knop met een “?”-icoon het dialoogvenster met een kopje “Help”. Dit dialoogvenster heeft geen toegankelijke naam. Een blinde bezoeker heeft deze naam nodig om de inhoud van het dialoogvenster te begrijpen. Schermlezers kunnen hierdoor niet doorgeven wat hier staat. Dit kan opgelost worden door een aria-label aan het dialoogvenster toe te voegen met een duidelijke beschrijving van de inhoud. Hetzelfde probleem komt voor bij dialoogvensters die worden geopend met andere knoppen op de pagina: met het “i”-icoon (“Over xxllnc Zaken”), met het lampicoon (“Release notes”), met de knop “+ Nieuw” in de header en bij andere dialoogvensters op de website.
Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat naast “Wat is de verhuisdatum?” een “?”-icoon dat tekst toont bij hover en focus. Het aria-label bevat niet-leesbare tekens: de symbolen “meer” en “minder”. De tekst van het aria-label mag geen tekens bevatten zoals “meer” en “minder”. Deze karakters maken de tekst moeilijk te begrijpen. Verwijder de onleesbare symbolen. Zorg ervoor dat de tekst van het aria-label duidelijk en informatief is. Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, “Benodigde gegevens” stap, met de met de tekst die wordt weergegeven op het “?”-icoon naast “Waar gaat uw melding over?”, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier, “Gegevens van de leerling” stap, met de tekst die wordt weergegeven op het “?”-icoon naast “Heeft u berekend dat de afstand van vervoer vanaf uw woning naar de bezoekende school meer dan 6 km is?” en op andere pagina's.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a309ad70-bcba-43b1-ba66-152e7a77f579/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a6c1c435-1226-443b-aea7-de0b5553389f/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/39b6cc9d-6cbc-413d-89a4-c3eb8b3b11de/?aanvrager=966c8264-8f5b-455c-a9b3-0050da23b7f8&contactkanaal=post
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/caa21af3-3f8c-4e40-ab7d-d84ac636d845/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/03267c45-a97e-47c6-821a-fe6b1a40a653/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=sociale%20media
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2e5fde73-b6db-4d30-ad22-17dd043e15b5/bevestig/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/68deeca6-a034-47a3-aa84-1db57505e464/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=balie
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/68deeca6-a034-47a3-aa84-1db57505e464/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=balie
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/8f513d0a-6e38-46d3-a0ab-8dc7043f56e6/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department
- https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 142
- Firefox, versie 142
- Safari, versie 18 in combinatie met VoiceOver
- NVDA in combinatie met Firefox
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.