Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl
Datum 27 november 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 19

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staat in het dialoogvenster “Over xxllnc Zaken” een logo met de zichtbare tekst “Zk”, terwijl het alt-attribuut de tekst “xxllnc-logo” bevat. In het tekstalternatief staat dus niet tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Verander het tekstalternatief zodat de volledige tekst van het logo erin staat.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar is in stap “Verhuisaangifte” binnen “Verhuizing” de kop “Wie geeft de verhuizing door?” met een strong gemarkeerd. Het strong-element is niet bedoeld om koppen te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen structureren de tekst en alleen wanneer deze teksten als kop zijn gemarkeerd met een kop-element wordt de betekenis door hulpsoftware goed begrepen. Het strong-element is alleen geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a309ad70-bcba-43b1-ba66-152e7a77f579/contactgegevens/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email, in de “Contactgegevens” stap, met de teksten “Privacy” en “Onderzoek”, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/caa21af3-3f8c-4e40-ab7d-d84ac636d845/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon, in de “Uw gegevens” stap, met de tekst “Extra signalering”.

Bevinding 3: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a309ad70-bcba-43b1-ba66-152e7a77f579/contactgegevens/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=email wordt het em-element onder de koppen “Privacy” en “Onderzoek” gebruikt voor opmaak. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat. Dit element geeft aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag dit element niet gebruikt worden om alleen een visueel effect te bereiken (cursieve tekst). Gebruik hiervoor CSS. Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/overige-gegevens-en-bewijsstukken/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier , in de “Overige gegevens en bewijsstukken” stap, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/a6c1c435-1226-443b-aea7-de0b5553389f/organisator/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, in de “Organisator” stap, en op andere pagina's.

Bevinding 4: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case zijn de teksten "Afhandelen" en "Resultaat" niet als kop gemarkeerd. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.

Bevinding 5: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department komt een vergelijkbaar probleem met koppen voor in de dialoogvensters die worden geopend met een driepuntenknop naast elk document. Koppen zoals “Toewijzing wijzigen”, “In behandeling nemen” en andere zijn niet met een juist kop-element gemarkeerd. Gebruik in de titel van het dialoogvenster een juist h-element (h1 of h2), zodat schermlezers duidelijk kunnen herkennen dat het om de titel van het venster gaat.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staan veel teksten met onvoldoende contrast. De zoekbalk in de header heeft een grijze (HEX #979797) placeholdertekst op een lichtgrijze (HEX #F4F4F4) achtergrond met een contrastratio van 2,7:1. De kolomkoppen in de onderdelen “Mijn openstaande zaken” en “Zaakintake” hebben grijze (HEX #999999) teksten op een lichtgrijze (HEX #F6F6F6) achtergrond met een contrastratio van 2,6:1. De teksten “Geen resultaten” in deze onderdelen zijn grijs (HEX #CFCCCC) op een witte achtergrond, waardoor de contrastratio 1,6:1 is. Al deze waarden liggen onder de vereiste minimale contrastratio van 4,5:1 voor standaardtekst.
Gelijkaardige contrastproblemen met grijze teksten komen op alle pagina’s van dit domein voor.

Bevinding 7: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern heeft de witte tekst in de kolom “Dagen” binnen het onderdeel “Mijn openstaande zaken” op een lichtgroene (HEX #A5C620) achtergrond een contrastratio van 2,0:1. Zorg dat tekst kleiner dan 24 px en niet vet minimaal een contrastratio van 4,5:1 heeft.
Hetzelfde probleem komt voor in de kolom “Dagen” op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department.

Bevinding 8: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat in de “Verhuisaangifte” stap, binnen de sectie onder “Verhuizing” de grijze (HEX #AAAAAA) tekst “Of sleep je bestanden hierheen” op een witte achtergrond. De contrastratio is 2,3:1 en dat is lager dan de vereiste 4,5:1 voor tekst van deze grootte.
Hetzelfde probleem is met dezelfde tekst op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, in de “Benodigde gegevens” stap, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/overige-gegevens-en-bewijsstukken/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier, in de “Overige gegevens en bewijsstukken” stap, en op andere pagina's.

Bevinding 9: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat onder “Verhuizing” een formulier. De foutmeldingen in dit formulier bestaan uit witte tekst op een rode (HEX #D8503F) achtergrond. De contrastratio is 4,1:1. Foutmeldingen moeten net als andere teksten voldoen aan de minimale contrasteisen. Zorg dat het contrast tussen de kleur van de foutmelding en de achtergrond minimaal 4,5:1 is. Hetzelfde probleem is met dezelfde tekst op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon en op andere pagina's met formulieren.

Bevinding 10: Dezelfde kleurcombinatie wordt ook gebruikt voor een notificatie “Zaak kon niet worden aangemaakt. Neem contact op met uw beheerder voor meer informatie.” die wordt weergegeven wanneer er iets mis is met het document. Bijvoorbeeld na het indienen van het formulier op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/bevestig/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staan verschillende interactieve en informatieve elementen met onvoldoende contrast. De “x”- en zoekiconen met het vergrootglas in onderdelen zoals “Mijn openstaande zaken” of “Zaakintake” zijn grijs (HEX #B2B2B2) op een witte achtergrond met een contrastratio van 2,1:1. Het driepunticoon naast elk openstaand document in het onderdeel “Mijn openstaande zaken” is grijs (HEX #999999) op wit, wat een contrastratio van 2,8:1 oplevert. Alle interactieve en informatieve elementen moeten een contrastratio van meer dan 3,0:1 hebben. Dezelfde contrastproblemen zijn op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, “Verhuisaangifte” stap, met “x” en zoekiconen, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case en op vele andere pagina's van dit domein.

Bevinding 12: Op https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern staat in het onderdeel “Mijn openstaande zaken” bij ten minste één openstaand document in de kolom “Voortgang” een voortgangsbalk met lichtgroene (HEX #BEDF3A) kleur op een witte achtergrond. De contrastratio is 1,5:1. Dezelfde probleemstelling komt voor bij vergelijkbare voortgangsbalken op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department.

Bevinding 13: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/search/my-department staan in de tweede kolom van de tabel stericonen die de status van een zaak aangeven. De iconen zijn geel (HEX #F1BF2C) op een witte achtergrond en de contrastratio is 1,7:1. Deze iconen zijn informatief, waardoor de contrastratio minimaal 3,0:1 moet zijn.

Bevinding 14: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern?caseId=674&location=case, staan in de zijbalk onder de optie “Relaties” iconen in verschillende kleuren. Sommige iconen hebben een laag contrast tegen de grijze (HEX #F2F2F2) achtergrond. De gele (HEX #E8BC13) iconen van een ster en een persoon hebben een contrastratio van 1,6:1 en het groene (HEX #28C37B) icoon van een organisatie heeft een contrastratio van 2,0:1. Op dezelfde pagina staat in de zijbalk “Acties” een geel (HEX #E8BC13) envelop-icoon. De contrastratio tegen de witte achtergrond is 1,8:1. Pas de kleur van de iconen aan zodat deze minimaal een contrastratio van 3,0:1 hebben ten opzichte van de achtergrond.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Op alle pagina’s van dit domein is de hoofdtaal Nederlands, maar het lang-attribuut staat onjuist op “en”. Zorg dat de primaire taal van de pagina aangegeven is met de juiste taalcode via het lang-attribuut op het html-element, in dit geval `lang="nl"`. Schermlezers gebruiken deze code om de juiste uitspraakregels toe te passen. Staat hier een verkeerde code, dan wordt de inhoud van de pagina dus met onjuiste uitspraakregels voorgelezen. De voorgelezen tekst is dan erg lastig te begrijpen. Stel de taalcode correct in voor elke pagina door `lang="nl"` te gebruiken.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar tonen de foutmeldingen in het formulier de tekst “Dit veld is verplicht”. Dit is een instructie, geen foutmelding. Een goede foutmelding maakt duidelijk dat er een fout is gemaakt, en geeft aan waar de fout zit. Vaak staat er een ontkenning in. Een voorbeeld van een goede foutmelding is: "Het veld is niet (goed) ingevuld". Hetzelfde probleem is met vergelijkbare meldingen op pagina's https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/bd8c0b6c-2bfb-4eb3-a69d-c7824cb6a25b/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=telefoon en op andere pagina's met formulieren.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat een formulier met meerdere verplichte velden die met een asterisk zijn gemarkeerd. Wanneer een asterisk wordt gebruikt om verplichte velden aan te geven, moet er boven het formulier een instructie staan zoals "Velden gemarkeerd met * zijn verplicht". Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/main/intern, opent een knop met een “?”-icoon het dialoogvenster met een kopje “Help”. Dit dialoogvenster heeft geen toegankelijke naam. Een blinde bezoeker heeft deze naam nodig om de inhoud van het dialoogvenster te begrijpen. Schermlezers kunnen hierdoor niet doorgeven wat hier staat. Dit kan opgelost worden door een aria-label aan het dialoogvenster toe te voegen met een duidelijke beschrijving van de inhoud. Hetzelfde probleem komt voor bij dialoogvensters die worden geopend met andere knoppen op de pagina: met het “i”-icoon (“Over xxllnc Zaken”), met het lampicoon (“Release notes”), met de knop “+ Nieuw” in de header en bij andere dialoogvensters op de website.

Bevinding 19: Op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/17993896-fd4e-4678-b300-89a0fdfe436c/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar staat naast “Wat is de verhuisdatum?” een “?”-icoon dat tekst toont bij hover en focus. Het aria-label bevat niet-leesbare tekens: de symbolen “meer” en “minder”. De tekst van het aria-label mag geen tekens bevatten zoals “meer” en “minder”. Deze karakters maken de tekst moeilijk te begrijpen. Verwijder de onleesbare symbolen. Zorg ervoor dat de tekst van het aria-label duidelijk en informatief is. Hetzelfde probleem is op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/20c7e378-03e2-4ede-9358-7ab967096a5e/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=behandelaar, “Benodigde gegevens” stap, met de met de tekst die wordt weergegeven op het “?”-icoon naast “Waar gaat uw melding over?”, op pagina https://vijfheerenlanden-test.zaaksysteem.nl/intern/aanvragen/2b83a236-b61a-4922-a1be-2ea2747b52f6/?aanvrager=f8eee8e9-487d-40d2-acdd-2fb4fd15703e&contactkanaal=webformulier, “Gegevens van de leerling” stap, met de tekst die wordt weergegeven op het “?”-icoon naast “Heeft u berekend dat de afstand van vervoer vanaf uw woning naar de bezoekende school meer dan 6 km is?” en op andere pagina's.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-12-09 12:56:37 v2.4-011