Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Systeemaudit digitale toegankelijkheid van Iris Intranet


Onderzoeker
Julia, Swink
Datum
25 februari 2025
Opdrachtgever
Triptic

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Iris Intranet voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 17 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website https://wcag-demo.irisintranet.com/ is onderzocht tussen 1 en 10 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De website voldoet niet aan alle succescriteria. Voor dit systeemonderzoek zijn alle paginatypes en componenten gecontroleerd. Organisaties die gebruik maken van dit platform op een ander domein- of subdomeinnaam kunnen een deelonderzoek uit te laten voeren op de content en het kleurgebruik. De 2 rapporten bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de 2 rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.

Wat opvalt is dat dit een groot platform is met veel verschillende functionaliteiten en opties. De website is voor een groot deel al toegankelijk en kan door de meeste mensen met functiebeperkingen al goed worden gebruikt. De aandachtspunten zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Iris Intranet
Scope van de website - Alle pagina's op https://wcag-demo.irisintranet.com/
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De content van alle pagina's op https://wcag-demo.irisintranet.com/
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 14 6 0
2 Bedienbaar 11 6 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 33 17 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de loginpagina staat een logo met zichtbare tekst “Iris intranet”. De alternatieve tekst is “Logo Iris”. Dit is onvoldoende, alle tekst in een logo moet in de alt tekst. Voeg het woordje “Intranet” toe. Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/ en https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina.

Op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat een tekstvak met de tekst: "Vertel hier wat je bezighoudt." Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor. De knop met het paperclippictogram opent een dialoogvenster met verschillende opties voor het uploaden van bestanden. Als in het zijpaneel de optie "URL" is geselecteerd en een link is toegevoegd, verschijnt deze link onder het tekstvak. Naast de link staat een pictogram om de link in een nieuw browsertabblad te openen. Dit pictogram heeft geen tekstalternatief. Tegenover deze links staan knoppen met kruisjes. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalterantief.
Omdat er geen tekstalternatief is, weet een blinde bezoeker niet dat deze link een nieuwe browsertab opent of dat de link verwijderd wordt. Dit is belangrijke informatie die als tekst aanwezig moet zijn, zodat een schermlezer het kan voorlezen. Voeg de informatie als verborgen tekst toe.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/actueel/fotoboek staat een fotoalbum. Wanneer een bezoeker op een afbeelding klikt, wordt een slider geopend. In deze slider hebben afbeeldingen geen alt-attribuut. Een img-element moet altijd een alt-attribuut hebben. Gaat het om een decoratieve afbeelding, die geen betekenis overdraagt? Laat dit attribuut dan leeg. Dan staat er alt="". Is het een informatieve afbeelding? Voeg dan een duidelijke beschrijving van de afbeelding toe.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's staat een zijkolom met een menu. Als een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel staat een rubriek "Binnenkort". Deze koptekst is echter opgenomen als het eerste item in een lijst, gevolgd door de lijst met gebeurtenissen. De koptekst mag geen deel uitmaken van de lijst. Koppen moeten worden gebruikt om de inhoud te structureren en mogen niet in lijstitems worden geplaatst, omdat dit verwarring kan veroorzaken voor gebruikers van schermlezers en de logische stroom van informatie kan verstoren. De koptekst moet buiten de lijst worden geplaatst om de juiste structuur en toegankelijkheid te behouden. Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina en https://wcag-demo.irisintranet.com/wie-is-wie in de alfabetletters die als kopjes dienen.

Op alle pagina's staat een zijkolom met een menu. Als een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel staat de tekst "De open dag was een succes," die fungeert als een kop, maar niet is gemarkeerd als een kop-element. Zie ook andere teksten in deze zijkolom die als koppen moeten worden opgemaakt. Bijvoorbeeld onder “Applicaties” de teksten “Office”, “Personeelszaken” en meer. Blinde bezoekers hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar die niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Zijn koppen alleen visueel als kop vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), maar niet in de code gemarkeerd? Dan ontstaat nog een ander probleem. De structuur van de informatie in de code wijkt dan namelijk af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de volgende pagina's. Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat de kop "Nieuw: bedrijfsfitness!". Zie ook de kop "Binnenkort" in de widget "Organisatie-agenda".
Meer voorbeelden zijn de kopjes "Begeleider wonen" en "Communicatieadviseur" in de widget "Vacatures". Zie ook de kop "Wat vind je van het nieuwe intranet?" die verschijnt na het stemmen in de widget "Poll". Zie ook de kopjes "De open dag was een succes" en "We krijgen een nieuw intranet!" in de widgets "Iris Medewerkers".

Wanneer op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/wie-is-wie op de knop "Filteren" wordt gedrukt, verschijnen de filteropties. Als het filter "Personen die ik volg" is geselecteerd en vervolgens op de knop "Filter toepassen" wordt geklikt, verschijnt de tekst "Actieve filters:". Deze tekst lijkt op een kop, maar is niet als kop gemarkeerd.

Op alle pagina's bevindt zich een zijkolom met een menu. Wanneer een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel bevindt zich de widget "Poll". Als een bezoeker op de link "Wat vind je van het nieuwe intranet?" klikt, verschijnt een dialoogvenster met een poll. Deze poll bevat verschillende antwoordopties. Hoewel deze elementen visueel tot één groep behoren, wordt deze relatie niet weergegeven in de HTML.
Als het voor een ziende bezoeker duidelijk is dat een groep elementen bij elkaar hoort, moet deze structuur ook in de HTML-code aanwezig zijn. Plaats de elementen bijvoorbeeld in een <ul>- of <ol>-element. Zie: https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina.

Een soortgelijk probleem is aangetroffen bij de volgende elementen. Op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat het veld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies. Als de knop met het paperclippictogram wordt geactiveerd, verschijnt een dialoogvenster met verschillende opties voor het uploaden van bestanden. Wanneer meerdere bestanden worden geüpload, verschijnen deze onder het tekstgebied. Hoewel deze elementen visueel tot één groep behoren, wordt deze relatie niet weergegeven in de HTML. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de pagina: https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat een tekstveld "Vertel hier wat je bezighoudt”. Het label-element met "Vertel hier wat je bezighoudt" is niet expliciet gekoppeld aan het bijbehorende invoerveld.
label-elementen moeten gekoppeld worden aan hun bijbehorende invoervelden door het for-attribuut op het label-element te gebruiken. In dit attribuut komt het id van het invoerveld waar het label bij hoort. Hierdoor krijgt het invoerveld een toegankelijke naam, en heeft het label een groter klikgebied. Dit maakt het formulier toegankelijker. Omdat het invoerveld op dit moment geen toegankelijke naam heeft, wordt deze bevinding ook bij succescriterium 4.1.2 vermeld. Een soortgelijk probleem is gevonden bij het volgende element. Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina verschijnt na het klikken op het veld "Vertel hier wat je bezighoudt" een select-element "Deel met", waar het label niet expliciet is gekoppeld aan dit element. (Dat komt omdat het select element verborgen is voor hulpsoftware door aria-hidden.)

Wanneer op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/wie-is-wie op de knop "Filteren" wordt gedrukt, worden de filteropties weergegeven. Als het filter "Personen die ik volg" is geselecteerd en vervolgens op de knop "Filter toepassen" wordt geklikt, verschijnt de tekst "Hmm, niets gevonden met deze filters". In deze tekst is het <strong>-element gebruikt voor opmaak. In de zoekresultaten op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/zoeken?facets=%5B%5D&q=wat&action=Search&searchengine=Iris%5CIris%5CSearch%5CEngine%5CNative%5CNativeSearch is een deel van de tekst geel gemarkeerd. Deze tekst is opgemaakt met een <em>-element. Deze elementen mogen niet worden gebruikt voor puur visuele opmaak. In plaats daarvan moet CSS worden gebruikt om de gewenste stijl toe te passen.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/wachtwoord-vergeten zijn de volgende koppen gemarkeerd met een strong element: "Gebruikersnaam of e-mailadres vergeten?" en "Wachtwoord vergeten?". Het element strong is niet bedoeld om koppen mee te markeren. Dit moet altijd gedaan worden met een kop-element, zoals h2. Koppen zijn bedoeld om een tekst te structureren. Alleen als deze teksten als kop worden gemarkeerd met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. Het strong-element is wel geschikt om nadruk te geven aan enkele woorden of een zinsdeel.
Dit komt vaker voor. Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina zie onder het kopje "Fotoboek" in de widget "Fotoboek". Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/groep/voorbeeldgroep/1 staat onder het kopje "Over deze groep" een knop om meldingen "Gedempt / Dempen" in en uit te schakelen. Bij interactie met het dialoogvenster dat via deze knop wordt geopend, verschijnen er verschillende koppen in het dialoogvenster, zoals "Voorbeeldgroep wordt niet meer gedempt". Deze koppen zijn gemarkeerd met het strong-element.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/ staat een formulier met invoervelden waarmee persoonlijke gegevens worden verzameld. Het kenmerk autocomplete ontbreekt voor het veld "Gebruikersnaam of e-mailadres".
Kan een bezoeker in een formulier persoonlijke gegevens invullen zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer? Dan moeten deze invoervelden het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld autocomplete="email" worden gebruikt. Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes
Voor het veld dat "gebruikersnaam of e-mailadres" accepteert, moet de autocomplete waarde worden ingesteld op "gebruikersnaam".
Hetzelfde probleem is gevonden op de volgende pagina:
https://wcag-demo.irisintranet.com/wachtwoord-vergeten en op https://wcag-demo.irisintranet.com. Zie ook pagina:
https://wcag-demo.irisintranet.com/serviceplein/voorbeeldformulier waar geen autocomplete aanwezig is in de velden "Voornaam", "Achternaam", "E-mailadres".


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/wie-is-wie worden de filteropties weergegeven wanneer een bezoeker op de knop "Filteren" drukt. Als de filter "Personen die ik volg" is geselecteerd en de knop "Filter toepassen" wordt ingedrukt, verschijnen er knoppen. Als een bezoeker met de muis over de knop "Personen die ik volg" beweegt, wordt de tekst doorgestreept en wordt deze rood. De rode tekstkleur (HEX#D20000) op de grijze achtergrond (HEX#E2E2E4) heeft een contrastverhouding van 3,7:1, wat te laag is.
Deze tekst is kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.

Op pagina met de zoekresultaten staan filters. De categorieën waar geen resultaten zijn, hebben lichtgrijze tekst (HEX ##878787). Op een witte achtergrond van de zijkolom is de contrastverhouding 3,6:1. Het ontbreken van resultaten in deze categorie is ook informatie die bezoekers met visuele beperkingen nodig hebben. Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/zoeken?facets=%5B%5D&q=wat&action=Search&searchengine=Iris%5CIris%5CSearch%5CEngine%5CNative%5CNativeSearch.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de techniek van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Voldoende


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's staat een zijkolom met een menu. Als een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel bevindt zich een widget "Poll" en een knop met drie stippen die de toegankelijke naam "Meer" heeft. Als op deze knop wordt geklikt, verschijnt er een dialoogvenster met knoppen. De focus op de knoppen "Dit is niet oké" en "Link kopiëren" is te zien als de achtergrondkleur van de knop te veranderen van wit (HEX#FFFFFF) naar lichtgrijs (HEX#E9E9EA), wat resulteert in een contrastverhouding van 1,2:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn. De standaard toetsenbordfocus-indicator is vervangen door een aangepaste indicator met een lichtgrijze achtergrond. De standaard toetsenbordfocus-indicator voldoet automatisch aan dit succescriterium, omdat deze geen contrastvereisten heeft. Bezoekers kunnen deze indien nodig aanpassen. Aangepaste toetsenbordfocus-indicatoren kunnen echter niet worden aangepast door bezoekers, dus zijn de contrastvereisten van toepassing.
Hetzelfde probleem doet zich voor in andere elementen, zoals:
suggesties voor resultaten in het zoekveld in de header.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina wordt na het klikken op "Vertel hier wat je bezighoudt" een select-element "Deel met" weergegeven waarin de items "Volgers", "Groep(en)" en "Iedereen" focus krijgen die te zien is als de verandering van de achtergrondkleur.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de pagina met behulp van de tabtoets doorlopen wordt en de muis zich bovenaan de pagina bevindt, dan blijft de transparante balk waarin de skiplinks getoond worden in beeld, ook als de focus op de onderliggende pagina ligt. De balk is niet met behulp van het toetsenbord, bijvoorbeeld met de escapetoets, te sluiten. Het onderliggende menu is daardoor niet (of nauwelijks) zichtbaar. Zorg ervoor dat deze aanvullende content met behulp van het toetsenbord gesloten kan worden, bijvoorbeeld door de balk te sluiten als deze geen focus meer heeft.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer alle pagina's op een klein scherm worden bekeken, verschijnt er een menuknop. Wanneer het menu wordt geopend, verandert deze knop in de knop "Sluiten". Deze knop is niet toegankelijk via een toetsenbord.
https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is het mogelijk om een "Takenlijst" toe te voegen met de knop "Widget toevoegen". Wanneer taken worden toegevoegd, verschijnen velden met knoppen met een prullenbakpictogram. Deze knoppen zijn niet toegankelijk via het toetsenbord.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies. Boven het invoerveld bevinden zich knoppen, zoals knoppen met pijlpictogrammen, vetgedrukt (B), cursief (I), en pictogrammen voor links en lijsten. Al deze knoppen zijn echter niet toegankelijk via het toetsenbord. Hoewel er sneltoetsen beschikbaar zijn, is deze informatie niet zichtbaar voor ziende bezoekers. Dit aspect wordt ook genoemd onder succescriterium 3.3.2. Maak de knoppen boven het invoerveld toegankelijk voor het toetsenbord of voeg een instructie toe waarin wordt uitgelegd hoe deze acties kunnen worden uitgevoerd met sneltoetsen.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina opent de "?" toets een modal met Sneltoetsen. Dit kan en negatieve invloed hebben op sommige hulp software. Vervang de sneltoets "?" door een combinatie van toetsen (waarbij de shift toets niet één van de toetsen mag zijn).


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's van https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina opent een submenu wanneer een bezoeker met het toetsenbord navigeert en de knop "Wie-is-wie" in het navigatiemenu in de header activeert. In dit submenu bevindt zich een sluitknop "X". Wanneer deze knop wordt geactiveerd om het submenu te sluiten, verplaatst de focus zich naar de adresbalk van de browser. Dit gedrag is onjuist, omdat de focus na het sluiten van het submenu moet terugkeren naar het element dat het submenu opende of naar het volgende logische element. Dit probleem treedt op bij alle navigatiemenuknoppen in de header die submenu's openen, zoals "Groepen", "Organisatie", "Actueel" en "Serviceplein". Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet de focus na het sluiten van een submenu op een logische positie worden geplaatst. Dit kan door de focus terug te brengen naar de knop die het submenu opende of naar het eerstvolgende interactieve element in de interface.

Op alle pagina's opent een submenu wanneer een bezoeker met het toetsenbord navigeert en de knop "Organisatie" in het navigatiemenu in de header activeert. Op dit moment kunnen bezoekers het submenu verlaten met het toetsenbord, waardoor de focus verschuift naar de onderliggende pagina, terwijl het submenu geopend blijft. Dit gedrag is problematisch, omdat het submenu open blijft staan zonder dat het nog actief wordt gebruikt. Dit kan verwarrend zijn voor toetsenbordgebruikers en schermlezers, omdat de zichtbare interface niet overeenkomt met de daadwerkelijke focus. Dit probleem doet zich ook voor bij andere submenu’s die worden geopend via de knoppen "Actueel" en "Serviceplein". Om dit probleem op te lossen, moet het toetsenbordgedrag worden aangepast zodat de focus binnen het submenu blijft zolang het geopend is. Dit kan worden bereikt door focus-trapping toe te passen, waarbij de focus binnen het submenu wordt vastgehouden totdat de gebruiker expliciet het submenu sluit, bijvoorbeeld door op Esc te drukken of de sluitknop te activeren. Dit voorkomt dat bezoekers onbedoeld de onderliggende pagina navigeren terwijl het submenu zichtbaar blijft. Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina bevindt zich het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor. De knop met het paperclippictogram opent een dialoogvenster met verschillende functies voor het uploaden van bestanden. In dit venster is de focusvolgorde niet logisch. Wanneer een bezoeker naar een item in de zijbalk navigeert, zoals "Iris", en op Enter drukt, springt de focus eerst naar de knop "Sluiten" en vervolgens terug naar de tabbladen in de zijbalk. Het verwachte gedrag zou echter zijn dat de focus direct naar de inhoud van het geselecteerde tabblad gaat, zodat de gebruiker meteen kan interageren met de nieuwe inhoud. Dit probleem zorgt ervoor dat toetsenbordgebruikers extra navigatiestappen moeten doorlopen, wat de toegankelijkheid vermindert en de gebruikerservaring verslechtert. Om dit op te lossen, moet de focuslogica worden aangepast zodat na het activeren van een tabblad de focus direct naar de bijbehorende inhoud springt, in plaats van naar de sluitknop of terug naar de zijbalk. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn.

Advies. Daarnaast is er nog een issue met de sluitknop "X". Deze knop krijgt pas focus nadat de gebruiker alle elementen binnen het submenu heeft doorlopen of wanneer er achteruit wordt genavigeerd met Tab + Shift. Dit is niet intuïtief, omdat de sluitknop bovenaan het submenu zichtbaar is bij het openen. Bezoekers die het submenu direct willen sluiten, moeten echter eerst door alle submenu-items navigeren of omgekeerde navigatie gebruiken. Het is aan te raden de sluitknop direct na het openen van het submenu toegankelijk te maken, zodat gebruikers deze direct kunnen bereiken zonder onnodige navigatie. Dit verbetert de gebruiksvriendelijkheid en voldoet beter aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is het mogelijk om een "Artikel widget" toe te voegen via de knop "Widget toevoegen". In deze Artikel widget staan de links "pagina", "groep", en "formulier", die leiden naar voorbeeldpagina's. De link "groep" heeft de toegankelijke naam "groep", maar leidt naar de profielpagina van de gebruiker Micheal Xu. Dit is verwarrend voor mensen die schermlezers gebruiken, omdat de toegankelijke naam niet overeenkomt met de daadwerkelijke bestemming van de link. Een blinde bezoeker weet daardoor niet waar de link naartoe zal leiden. Om dit op te lossen moet de link content krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door een tekst toe te voegen in het a-element of door een aria-label toe te voegen. Zorg dat alle links een duidelijk linkdoel hebben.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/zoeken?facets=%5B%5D&q=wat&action=Search&searchengine=Iris%5CIris%5CSearch%5CEngine%5CNative%5CNativeSearch, in de paginering onderaan de pagina, staat een link "volgende". De toegankelijke naam voor deze link is momenteel "Volgende pagina 2". De tekst "2" moet worden verwijderd.
Hetzelfde probleem is gevonden op de volgende pagina:
https://wcag-demo.irisintranet.com/serviceplein/digiboekje/laatst-gewijzigd


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com bevindt zich een formulier met een invoerveld "Wachtwoord". In dit veld staat een knop met een oogpictogram, waarvan de toegankelijke naam "Toon wachtwoord .." is. Als een bezoeker op deze knop drukt, verandert zowel de afbeelding op de knop als de functie. De knop verbergt nu het wachtwoord in plaats van het te tonen. Deze wijziging wordt niet doorgevoerd in de toegankelijke naam van de knop. Dit betekent dat gebruikers van schermlezers niet te horen krijgen dat de knop nu een andere functie heeft, wat verwarring kan veroorzaken. Om dit probleem op te lossen, moet de toegankelijke naam van de knop dynamisch worden aangepast op basis van de functie.

Op alle pagina’s bevindt zich een zijkolom met een menu. Wanneer een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel staat de widget "Poll", samen met een knop met drie stippen die de toegankelijke naam "Meer" heeft. De huidige toegankelijke naam "Meer" beschrijft echter niet duidelijk de functie van de knop. Hierdoor weten blinde bezoekers of gebruikers van schermlezers niet precies wat deze knop doet of welke acties ermee kunnen worden uitgevoerd. Dit kan verwarring veroorzaken en belemmert de toegankelijkheid.

Wanneer op alle pagina's de knop "Wie-is-wie" in het navigatiemenu wordt geactiveerd en het bijbehorende submenu wordt geopend, wordt de toegankelijke naam van de knop een combinatie van de namen van alle submenu-items:
"Wie-is-wie Wie-is-wie sluiten Wie-is-wie zoeken Wie-is-wie zoeken Personen A Alex Batho Supply Chain Planner Alex Batho volgen Bellen Andrew McVittens Purchaser Andrew McVittens volgen Bellen C Caroline Mittens HR Manager Caroline McVittens volgen Bellen Cindy West."
Het probleem ontstaat door het verkeerd gebruik van een ARIA-attribuut.
Dit probleem is te zien bij alle knoppen met submenu's in het navigatiemenu, waaronder "Groepen", "Organisatie", "Actueel" en "Serviceplein", evenals knoppen in het zijbalkpaneel, zoals "Vandaag", "Kennisgevingen", "Applicaties" en "Mijn account".
Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina.

Op alle pagina’s bevindt zich een zijkolom met een menu. Wanneer een bezoeker de knop "Vandaag" activeert, wordt het zijpaneel geopend. In dit paneel staat de widget "Poll", samen met een knop met drie stippen die de toegankelijke naam "Meer" heeft. Wanneer op deze knop wordt geklikt, verschijnt een dialoogvenster met knoppen. De huidige toegankelijke naam van dit dialoogvenster omvat echter de volledige inhoud: "Dit is niet oké Link kopiëren." Dit is onjuist, omdat een toegankelijke naam kort en beschrijvend moet zijn en het doel van het dialoogvenster moet aangeven.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij andere dialoogvensters op de website. Wanneer bijvoorbeeld in het eerder genoemde dialoogvenster op de knop "Link kopiëren" wordt geklikt, opent een nieuw dialoogvenster met de toegankelijke naam "https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn/clark-kent/41?postId=12 Kopieer link." Deze naam bevat onnodige informatie. Een betere toegankelijke naam zou bijvoorbeeld "Kopieer link" zijn, zodat gebruikers direct begrijpen wat de functie van het dialoogvenster is.
Daarnaast is er een soortgelijk probleem in de Poll widget. Wanneer een bezoeker klikt op de link "Wat vind je van het nieuwe intranet?", opent een dialoogvenster met een peiling. De toegankelijke naam van dit dialoogvenster is momenteel "Bericht", wat niet beschrijvend genoeg is. Dialoogvensters moeten een duidelijke naam hebben die het doel ervan overbrengt. In dit geval zou een naam als "Stemmen" of "Nu stemmen" beter passen, zodat gebruikers direct begrijpen dat ze een stem kunnen uitbrengen. Dit probleem komt ook voor bij andere dialoogvensters op de site, waarvan er veel de toegankelijke naam "Bericht" hebben. Bijvoorbeeld het dialoogvenster dat wordt geopend via de knop "Bekijk" onder de kop "De open dag was een succes" in hetzelfde "Vandaag"-paneel. Zie https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is het mogelijk om een widget "Memo" toe te voegen met de knop "Widget toevoegen". De widget bevat een textarea-element met de toegankelijke naam "Omschrijving". Deze naam is niet duidelijk genoeg. Voor meer duidelijkheid moet de toegankelijke naam het doel van het veld explicieter beschrijven.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is het mogelijk om een "Takenlijst" toe te voegen met de knop "Widget toevoegen". Wanneer taken worden toegevoegd, verschijnen er velden met daarnaast knoppen met een prullenbakpictogram. Deze knoppen hebben dezelfde toegankelijke naam, "Taak verwijderen". Om de toegankelijkheid te verbeteren, zou elke knop een unieke, beschrijvende toegankelijke naam moeten hebben, zoals "Verwijder taak 1" of "Verwijder taak 2", afhankelijk van de context. Hetzelfde probleem is gevonden in de widget "Links".


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Voldoende


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina bevindt zich het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met een invoerveld. Het label boven het invoerveld is "Vertel hier wat je bezighoudt.", maar de toegankelijke naam van dit veld is "Rich Text Editor. Bewerkingsgebied: main. Druk op ⌥0 voor hulp.". De zichtbare tekst van een interactief element mag niet te veel afwijken van de toegankelijke naam van het element. Als de zichtbare tekst niet voorkomt in de toegankelijke naam, kunnen bezoekers die spraakbediening gebruiken het element niet activeren. Wanneer een gebruiker een commando uitspreekt op basis van de zichtbare tekst, werkt dit niet als die tekst niet in de toegankelijke naam staat. Om dit probleem op te lossen, moet de zichtbare tekst deel uitmaken van de toegankelijke naam, bij voorkeur aan het begin.

Een soortgelijk probleem is aangetroffen bij andere elementen op de website. Op de startpagina verschijnt bij het klikken op het veld "Vertel hier wat je bezighoudt." een select-element met de zichtbare tekst "Deel met", terwijl de toegankelijke naam "Volgers" is. In de widget "Wisselkoers" heeft het veld "Aantal" een toegankelijke naam van "1.000", wat niet overeenkomt met de zichtbare tekst. Op de pagina's https://wcag-demo.irisintranet.com/organisatie/over-ons en https://wcag-demo.irisintranet.com/serviceplein/digiboekje/defecte-lamp heeft het invoerveld met het zichtbare label "Waarom deel je deze link?" de toegankelijke naam "Rich Text Editor. Bewerkingsgebied: main. Druk op ⌥0 voor hulp.".


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Niet aanwezig


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina bevindt zich het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies.
Wanneer de knop met het paperclippictogram wordt geactiveerd, opent een dialoogvenster met verschillende opties voor het uploaden van bestanden. Als de optie "Uploaden" wordt geselecteerd en een SVG-bestand wordt geüpload, wordt het bestand geaccepteerd, maar verschijnt er onder het tekstgebied een foutmelding: "Onbekend bestand." Deze foutmelding is niet duidelijk genoeg. Een goede foutmelding moet aangeven waar de fout is opgetreden en een begrijpelijke uitleg geven over wat er mis is. Een betere foutmelding zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
"Het bestandsformaat wordt niet ondersteund. Upload een geldig bestandsformaat zoals JPG, PNG of PDF." Door een duidelijke en informatieve foutmelding te geven, weten gebruikers direct wat het probleem is en hoe ze het kunnen oplossen. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op deze website zijn verschillende zoekvelden aanwezig die binnen een specifiek gedeelte van de website zoeken. Voorbeelden hiervan zijn "Zoek naar personen" op https://wcag-demo.irisintranet.com/wie-is-wie, "Welk kennisartikel wil je vinden?" op https://wcag-demo.irisintranet.com/serviceplein/digiboekje en "Zoek een poll op stelling, vraag of toelichting" op https://wcag-demo.irisintranet.com/actueel/polls. Bij deze invoervelden moet een permanent zichtbaar label aanwezig zijn om duidelijk te maken waar het veld precies naar zoekt. Momenteel wordt hiervoor een placeholder-tekst gebruikt, die verdwijnt zodra de bezoeker begint te typen. Een placeholder-tekst kan niet als label dienen, omdat dit de toegankelijkheid vermindert en voor verwarring kan zorgen. Een invoerveld zonder een permanent zichtbaar label kan ertoe leiden dat bezoekers niet begrijpen wat ze moeten invoeren. Om dit probleem op te lossen, moet er een duidelijk zichtbaar label worden toegevoegd, bijvoorbeeld in de vorm van een tekst boven het veld of een icoon dat het doel van het zoekveld aangeeft. Op verschillende invoervelden op deze website wordt belangrijke informatie alleen in de placeholder-tekst weergegeven, terwijl deze niet in het zichtbare label aanwezig is. Dit kan leiden tot verwarring en verminderde toegankelijkheid, omdat placeholder-tekst verdwijnt zodra de gebruiker begint te typen.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina bevindt zich het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor. Wanneer de knop met het paperclippictogram wordt geactiveerd, opent een dialoogvenster met verschillende functies voor het uploaden van bestanden. Als de optie "Uploaden" wordt geselecteerd en een SVG-bestand wordt geüpload, wordt het bestand geaccepteerd, maar verschijnt er onder het tekstgebied een foutmelding: "Onbekend bestand." Er wordt echter geen instructie gegeven die aangeeft dat dit bestandsformaat niet wordt ondersteund. Om verwarring te voorkomen, moet vóór het uploadproces een duidelijke instructie worden toegevoegd waarin de toegestane bestandsformaten worden vermeld. Dit helpt bezoekers te begrijpen welke bestanden zij kunnen uploaden en voorkomt onduidelijke foutmeldingen. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn.
Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is het mogelijk om een widget "Memo" toe te voegen met de knop "Widget toevoegen". De widget bevat een textarea-element zonder label. Geef alle invoervelden een duidelijk label in de vorm van tekst of een afbeelding met een alt-tekst.
Hetzelfde probleem is aangetroffen bij de volgende elementen: https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina in de widget "Takenlijst".

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies. Boven het invoerveld bevinden zich knoppen, zoals knoppen met pijlpictogrammen, vetgedrukt (B), cursief (I), en pictogrammen voor links en lijsten. Al deze knoppen zijn echter niet toegankelijk via het toetsenbord. Hoewel er sneltoetsen beschikbaar zijn, is deze informatie niet zichtbaar voor ziende bezoekers. De instructie hoe deze sneltoetsen kunnen worden opgeroepen is verborgen in de toegankelijke naam van dit veld. De toegankelijke naam van dit veld is "Rich Text Editor Bewerkingsgebied: main. Druk op ⌥0 voor hulp." De instructie moet aanwezig zijn op de pagina. Voeg deze informatie toe als tekst op de pagina.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat het invoerveld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies. Wanneer de knop met het paperclippictogram wordt geactiveerd, opent een dialoogvenster met verschillende opties voor het uploaden van bestanden. Als de optie "Uploaden" is geselecteerd en een SVG-bestand wordt geüpload, wordt het bestand wel geaccepteerd, maar verschijnt er onder het tekstgebied een foutmelding: "Onbekend bestand". Geef de bezoeker duidelijke instructies over hoe deze fout kan worden opgelost, bijvoorbeeld door een ondersteund bestandsformaat te kiezen of aanvullende stappen te ondernemen. Hetzelfde probleem is aangetroffen op de volgende pagina:
https://wcag-demo.irisintranet.com/tijdlijn.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com staat een schakelknop naast “Inlog onthouden”. Deze knop is gecodeerd als een invoerveld van het type “checkbox”. Wanneer deze knop wordt aangezet dient de waarde “checked” te veranderen in “true”. Dit gebeurt nu niet. De staat van deze knop is onbekend voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat een veld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Als een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt er een teksteditor. Als de knop met het paperclip-pictogram wordt geopend, verschijnt er een dialoogvenster met verschillende functies voor het uploaden van bestanden. Als bestanden of links zijn toegevoegd met een van de beschikbare methoden, verschijnen ze onder het tekstgebied, elk met een "X"-knop om ze uit de lijst te verwijderen. Deze knop heeft geen toegankelijke naam.
Knoppen moeten altijd een toegankelijke naam hebben die hun functie beschrijft. Bovendien moet de naam mee veranderen als de functie van de knop verandert. Toegankelijke namen mogen nooit leeg zijn, want zonder deze naam weet een blinde bezoeker niet wat de knop doet. Zorg dus dat deze knop een toegankelijke naam krijgt die beschrijft wat de functie is.

Op pagina
https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina is mogelijk om een "Wisselkoers" toe te voegen met de knop "Widget toevoegen". In deze widget staat een knop met een pijltjes. De knop heeft geen toegankelijke naam.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina verschijnt na het klikken op het veld "Vertel hier wat je bezighoudt" een select-element "Deel met", waar de toegankelijke naam ontbreekt.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het menu bovenaan alle pagina's bevat een zoekbalk. Wanneer een gebruiker gegevens invoert in dit zoekveld, verschijnt er een lijst met suggesties. Deze lijst is een statusbericht, maar wordt niet automatisch aangekondigd door de schermlezer. Daarnaast is de lijst verborgen met aria-hidden="true".
De lijst met suggesties voldoet aan de definitie van een statusbericht, omdat deze informatie geeft over de resultaten van een actie en geen focus ontvangt. Om ervoor te zorgen dat schermlezers deze informatie kunnen voorlezen, moet de rol correct worden vastgelegd in de code. Dit kan worden opgelost door role="status" toe te voegen aan de melding. Meer informatie hierover is te vinden op https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Techniques/aria/ARIA19.

Een soortgelijk probleem is aangetroffen bij een keuzelijst. Op de pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/startpagina staat het veld "Vertel hier wat je bezighoudt.". Wanneer een bezoeker op dit veld klikt, verschijnt een teksteditor met verschillende functies. Als in het keuze-element "Deel met" de optie "Groep" wordt geselecteerd, verschijnt er een zoekveld. Wanneer een gebruiker hier gegevens invoert, verschijnt een lijst met suggesties. Ook deze lijst wordt niet automatisch voorgelezen door een schermlezer.

Op pagina https://wcag-demo.irisintranet.com/gebruikersmenu/profielpagina?action=MailNotifications bevindt zich een formulier. Wanneer dit formulier succesvol wordt verzonden, verschijnt er een feedbackbericht met de tekst "Je instellingen zijn opgeslagen." zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. De focus wordt echter niet naar dit bericht verplaatst. Een schermlezer kan dit bericht alleen voorlezen aan een blinde bezoeker als het in de code is gemarkeerd als statusbericht. Dit kan worden opgelost door het attribuut aria-live="polite" of role="status" toe te voegen, zodat schermlezers het bericht automatisch voorlezen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/wcag-demo.irisintranet.com/audit/
Geprint: 2025-03-09 15:41:02 v2.4-011