Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Werken bij de gemeente Capelle aan den IJssel

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Contentaudit Werken bij de gemeente Capelle aan den IJssel
Datum 8 mei 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op werkenbijcapelleaandenijssel.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 17

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op verschillende plaatsen in de website, bijvoorbeeld op de homepagina of een vacaturepagina staan bij de vacatures een aantal icoontjes, bijvoorbeeld van een Euro teken of een klok. Deze SVG-afbeeldingen hebben betekenis maar de naam ontbreekt. Los dit bijvoorbeeld door de rol ‘img’ toe te voegen aan het svg-element en een title-element met beschrijvende titel toe te voegen als eerste child descendant onder het svg-element. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 2: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/toegankelijkheid staat een afbeelding van tekst. De code die op toegankelijkheidsverklaring.nl te downloaden en embedden is, is toegankelijk. Echter is hier niet deze code gebruikt maar is een eigen alternatieve tekst gebruikt waardoor de afbeelding niet meer toegankelijk is. Voeg de code zoals aangeboden door Logius in het register toegankelijkheidsverklaringen toe om dit probleem op te lossen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 3: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/contact is de visuele koptekst 'Team recruitment' opgemaakt met het b-element in plaats van een kop-element. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over de pagina navigeren, om zo snel een beeld te krijgen van de inhoud. Teksten die alleen visueel een kop zijn maar in de code niet zo zijn opgemaakt, zijn niet op die manier bedienbaar en bereikbaar. Zorg ervoor dat teksten die visueel een kop zijn, dat ook in de code zijn.

Bevinding 4: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/39009/medewerker-s-handhaving zijn meerdere kopjes, zoals 'Daarom werken voor Capelle aan den IJssel' en 'Heb je interesse?' opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft nadruk aan een woord of korte zin en mag daarom niet puur voor opmaak gebruikt worden. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over de pagina navigeren, om zo snel een beeld te krijgen van de inhoud. Teksten die alleen visueel een kop zijn maar in de code niet zo zijn opgemaakt, zijn niet op die manier bedienbaar en bereikbaar. Zorg ervoor dat teksten die visueel een kop zijn, dat ook in de code zijn. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/42220/projectleider-vastgoed.

Bevinding 5: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/42220/projectleider-vastgoed is de tekst 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie stellen wij niet op prijs.' opgemaakt met het em-element. Het em-element geeft gesproken nadruk aan een woord of enkele woorden en mag daarom niet puur voor opmaak gebruikt worden. Gebruik het i-element of CSS om een vergelijkbare opmaak te creëren zonder de semantische betekenis van het em-element.

Bevinding 6: Advies: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/cookie-beleid heeft de eerste kop het niveau 2. Gebruikelijk is dat er één kop van niveau 1 op een pagina voorkomt met de titel van de pagina. Hetzelfde komt voor op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/vacatures.

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/39009/medewerker-s-handhaving staan lijsten waarbij de bullets bestaan uit een speciaal ascii karakter. Sommige hulpsoftware spreekt dat karakter uit als 'right pointing pointer'. Dat is verwarrend. Verstop het karakter voor voorleessoftware.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
De lichtgrijze randen van de invoervelden (HEX #D0D0D0) op de witte achtergrond op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/open-sollicitatie of https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/stage hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 1,5:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.
Als een veld niet of verkeerd is ingevuld en het formulier wordt verstuurd dan heeft de lichtroze rand van het veld (HEX #FCA5A5) op de witte achtergrond een contrastverhouding van 1,9:1 waar dit minimaal 3:1 zou moeten zijn.

Bevinding 9: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/39009/medewerker-s-handhaving staat een rode knop (HEX #BF0029) op een blauwe achtergrond (HEX #013F75). Wanneer de knop toetsenbordfocus heeft is dat zichtbaar door een rode focusrand in dezelfde kleur rood als de knop. De contrastratio tussen de focusrand en de blauwe achtergrond is slechts 1,6:1 waar dat minimaal 3:1 zou moeten zijn.

Bevinding 10: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op onder andere pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/stage kunnen bezoekers bestanden toevoegen aan een inzending. De contrastratio tussen de knop )grijs X-icoon) om een bestand te verwijderen (HEX #C0BCBB) en de achtergrond is slechts 1,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op de homepagina wordt gebruikgemaakt van de videospeler van Vimeo. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de Vimeo video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Dit kan door de parameter ‘keyboard=false’ of ‘keyboard=0’ toe te voegen aan de embedcode.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 12: Advies: De submit knop van het sollicitatieformulier op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/39009/medewerker-s-handhaving heeft het label 'Ja, ik heb interesse'. Voor sommige mensen kan dat onduidelijk zijn.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 13: Advies: Op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/ staat een kaartwidget. Er is een taalwissel aangegeven zodat hulpsoftware weet dat het om Engelstalige content gaat. Biedt idealiter interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina.

Bevinding 14: Advies: In de footer van elke pagina staat een tekst 'Powered by HelloPublic.nl'. Deze tekst is in een andere taal. Overweeg daarom om een taalwissel aan te geven. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Op onder andere pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/stage kunnen bezoekers een formulier verzenden. Wanneer bezoekers het formulier verzenden maar enkele velden leeg hebben gelaten, verschijnt er een foutmelding, bijvoorbeeld: 'Vul hier je mobiele nummer in.'. Een foutmelding moet benoemen welke fout de bezoeker heeft gemaakt en wáár de fout is gemaakt, bijvoorbeeld 'Het veld Mobiel nummer is niet ingevuld.' Dat een bezoeker het mobiele nummer moet invullen is een foutsuggestie, geen foutidentificatie. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: De formuliervelden 'Vul je e-mailadres in' op pagina https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/ en https://www.werkenbijcapelleaandenijssel.nl/vacatures heeft geen zichtbaar label maar wel een placeholder-tekst. De placeholder-tekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe die altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op verschillende plaatsen in de website, bijvoorbeeld op de homepagina of een vacaturepagina staan bij de vacatures een aantal icoontjes, bijvoorbeeld van een Euro teken of een klok. Deze afbeeldingen hebben geen toegankelijke naam. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-12-15 19:08:51 v2.4-011