Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Parkeerservice Zeist
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Parkeerservice Zeist |
---|---|
Datum | 19 september 2022 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: In de header van iedere pagina staat het logo van 'Parkeerservice'. De afbeelding heeft wel een alt-attribuut, maar geen alternatieve tekst. Hierdoor wordt de afbeelding genegeerd door hulpsoftware. De alternatieve tekst van een logo moet altijd ten minste de naam van de organisatie bevatten.
Bevinding 2: In de header van iedere pagina staat het logo van de gemeente Zeist. De alternatieve tekst van de afbeelding is 'logo gemeente'. Dit is niet beschrijvend genoeg. De alternatieve tekst van een logo moet altijd ten minste de naam van de organisatie bevatten, in dit geval 'gemeente Zeist'.
Bevinding 3: In de footer van iedere pagina staat het logo van ISO. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo moet altijd ten minste de naam van de organisatie bevatten. Daarnaast bevat de afbeelding ook het certificatienummer, deze informatie is nu ook niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien.
Bevinding 4: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken is paginering aanwezig. De link om naar een volgende pagina te gaan is een speciaal teken, een pijltje. Hiervoor is geen alternatieve tekst aanwezig. Zie ook succescriterium 2.4.4.
Bevinding 5: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/ wordt met een icoon aangegeven dat het om een PDF bestand gaat. Hier is geen alternatieve tekst voor aanwezig. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/.
Bevinding 6: In de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf staan afbeeldingen met een automatisch gegenereerde alternatieve tekst. Deze beschrijven de afbeeldingen inhoudelijk niet. Voeg een beschrijvende alternatieve tekst toe. Zie ook succescriterium 3.1.2.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ staat visueel een lijst, maar de tekst is niet als lijst (met ul of ol) opgemaakt. Hierdoor is deze visuele informatie niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze lijst ook beschikbaar is voor hulpsoftware door de tekst op te maken met het ol-element en li-elementen.
Bevinding 8: De kopjes onder onder andere 'Vergunning aanvragen' op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/veelgestelde-vragen-vergunningen/ zijn opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft nadruk of belang aan een woord of korte zin, en mag daarom niet puur voor opmaak gebruikt worden. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen daarnaast aan de hand van een sneltoets of koppenlijst over een pagina navigeren. Kopjes die alleen visueel een kop zijn, maar niet met het h-element zijn opgemaakt komen daar niet op voor. Maak de teksten op met bijvoorbeeld het h3-element om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor de tekst 'Betaalopties' op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/.
Bevinding 9: De tekst 'Na goedkeuring van uw aanvraag ontvangt u een factuur. Na betaling van de factuur ontvangt u een bevestiging. Vanaf dat moment is uw vergunning geldig' op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ is opgemaakt als h3-kop, terwijl het hier geen kop betreft. Gebruik het b-element of CSS om een vergelijkbaar effect te creëren zonder de semantische waarde van het kop-element.
Bevinding 10: De tabellen op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/tarieven/ zijn niet goed opgemaakt. De tabelkoppen zijn opgemaakt met het td-element in plaats van met het th-element en de tabellen bevatten lege kopcellen. Hierdoor is de relatie tussen de kopjes en de datacellen niet duidelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Daarnaast zijn de koppen nu opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft nadruk of belang aan een woord of korte zin, en mag daarom niet puur voor opmaak gebruikt worden. Dit geldt ook voor de tabellen op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/.
Bevinding 11: Het invoerveld voor zoeken in de header van iedere pagina heeft geen label. Hierdoor is het voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien niet duidelijk welke input hier van hen verwacht wordt. Een placeholder verdwijnt bovendien wanneer bezoekers beginnen met typen. Koppel een label met 'for' en id' aan het invoerveld om dit probleem op te lossen.
Bevinding 12: In de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf staan twee lijsten (onderbroken door een afbeelding), die visueel onderdeel zijn van dezelfde lijst. Dit is verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Maak de lijstitems op binnen één lijst om dit probleem op te lossen.
Bevinding 13: De tabel in de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Adressenlijst-Parkeergarages.pdf is niet goed opgemaakt. De linker kolom bevat lege tabelcellen. Daarnaast hebben de namen van de parkeergarages betrekking op meerdere cellen en kolommen, waardoor er een bereik moet worden aangegeven. Een simpelere oplossing is om voor iedere parkeergarage een eigen tabel toe te voegen.
Bevinding 14: Advies: Op meerdere pagina's, waaronder pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/, springt het kopniveau na de h1-kop van de pagina (de titel) direct naar h3-koppen. Een logische aflopende koppenstructuur helpt bezoekers, bijvoorbeeld zij die gebruik maken van voorleessoftware, met het navigeren. Gebruik daarom een logische koppenstructuur door na de h1-kop eerst h2-koppen te plaatsen en pas voor subkopjes h3-elementen te gebruiken. Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken hebben de zoekresultaten zelfs kopniveau 4 in plaats van 2.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Het formulier op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ bevat geen autocomplete-attributen. HMTL5 invoervelden die informatie over de gebruiker vragen, zoals naam/achternaam, adres en geboortedatum, moeten een juist autocomplete-attritbuut hebben. Lees er meer over op: https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes. Dit geldt ook voor pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt, staat een linktekst in de zin 'Voor meer informatie kunt u ons cookiebeleid lezen.'. De linktekst 'cookiebeleid' is alleen herkenbaar als link door het gebruik van kleur. Zorg ervoor dat links in lopende tekst op nog minimaal één andere manier herkenbaar zijn, bijvoorbeeld door de linktekst te onderstrepen.
Bevinding 17: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/ een veld niet of niet goed hebben ingevuld, krijgen zij daarvan een foutmelding op de laatste pagina. Wanneer zij naar het tabblad gaan met het fout ingevulde invulveld, is dat echter alleen nog maar zichtbaar doordat het invoerveld rood kleurt. Zorg dat informatie niet kleur afhankelijk is en voeg de foutmeldingen toe aan de betreffende formuliervelden.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: In de cookiemelding staat de tekst 'Laat me kiezen'. De contrastratio tussen de oranje tekst (HEX #E68900) en de grijze achtergrond (HEX #3F4650) is 3,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt in de volgende stap in het dialoogvenster, 'Maak een keuze', meerdere keren voor.
Bevinding 19: In de cookiemelding staat de tekst 'Dat is oké'. De contrastratio tussen de witte tekst en de groene achtergrond (HEX #0BC10B) is 2,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 20: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt, staat onder de uitklapbare linkteksten '1 service' of '2 diensten' grijze tekst. De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #BEBABA) en de donkergrijze achtergrond (HEX #666666) is 2,9:1 waar dat minimaal 4,5;1 moet zijn. Dit geldt ook voor de teksten 'Altijd nodig' in hetzelfde scherm.
Bevinding 21: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt staat de tekst 'Geselecteerde'. De contrastratio tussen de witte tekst en de oranje achtergrond (HEX #E68900) is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 22: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt staat de tekst 'Gerealiseerd door Klaro!'. De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #CCCCCC) en de donkergrijze achtergrond (HEX #666666) is 3,5:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 23: De website bevat een skiplink. De contrastratio tussen de oranje tekst (HEX #E68900) en de rode achtergrond (HEX #DC143C) is 1,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 24: Op de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/ staat donkergrijze tekst op een grijze achtergrond. De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #4B575F) en de grijze achtergrond (HEX #B1B1B1) is 3,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 25: Op de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/ staat oranje tekst op een witte achtergrond. De contrastratio tussen de oranje tekst (HEX #E68900) en de witte achtergrond is 2,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Op sommige plekken, bijvoorbeeld de categorie-links op de homepage, wordt de achtergrond grijs wanneer de teksten focus of hover hebben. De contrastratio tussen de oranje tekst en de grijze achtergrond (HEX #D7D7D7) is 1,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken. Bij de tekst 'Home' moet de contrastratio minimaal 3:1 zijn, omdat het hier grote tekst betreft. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor.
Bevinding 26: Op de homepage https://zeist.parkeerservice.nl/ staat witte tekst op een grijze achtergrond. De contrastratio tussen de witte tekst en de grijze achtergrond (HEX #B1B1B1) is 2,1:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor kleine tekst en 3:1 voor grote tekst (zoals de koppen 'Home' en 'Nieuws'). Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ en op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/.
Bevinding 27: In de footer staan links naar nieuwsberichten. Wanneer de linkteksten focus hebben kleuren ze oranje. De contrastratio tussen de oranje linkteksten (HEX #E68900) en de grijze achtergrond (HEX #B1B1B1) is 1,2:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 28: Dit probleem doet zich voor op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/, ná het verzenden van het formulier. Bij het invoerveld 'Gewenste ingangsdatum abonnement' verscheen een nieuwe foutmelding. De contrastratio tussen de rode tekst (HEX #F00909) en de witte achtergrond is 4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 29: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ wordt met een asterisk aangegeven of een formulierveld verplicht is. De contrastratio tussen de rode tekst (HEX #EF0809) en de witte achtergrond is 4,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 30: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/ staat de knop/link 'Abonnementen'. Wanneer bezoekers met de muis daarover heen hoveren, kleurt de tekst oranje en de achtergrond grijs. De contrastratio tussen de oranje tekst (HEX #E68900) en de grijze (HEX #D7D7D7) achtergrond is 1,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 31: In de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf staat oranje tekst. De contrastratio tussen de oranje tekst (HEX #D98644) en de witte achtergrond is 2,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Eenzelfde probleem komt voor in de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Adressenlijst-Parkeergarages.pdf, met witte tekst op een oranje achtergrond.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Wanneer bezoekers met viewport 1280px bij 1024px inzoomen naar 400%, verdwijnt het logo van ISO en de kop boven/en het e-mailadres uit de footer. Zorg ervoor dat er geen informatie of functionaliteit verdwijnt wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.
Bevinding 33: Wanneer bezoekers met viewport 1280px bij 1024px inzoomen naar 400% op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen zijn sommige teksten, zoals het woord 'Machtigingsformulier' in de zin 'Machtigingsformulier voor automatische incasso', niet meer goed leesbaar omdat de tekst buiten beeld valt. Zorg ervoor dat er geen informatie of functionaliteit verdwijnt wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.
Bevinding 34: In de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf komen afbeeldingen voor zonder bounding box. Dit zorgt mogelijk voor problemen wanneer bezoekers een andere schermgrootte instellen, inzoomen of de tekstafstand en grootte wijzigen. Plaats de afbeeldingen in een bounding box om dit probleem op te lossen.
Bevinding 35: De content in de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf kan niet opnieuw worden geplaatst, om bijvoorbeeld beter leesbaar te zijn op een mobiel apparaat of om horizontaal scrollen te voorkomen bij zoomen. Zorg ervoor dat de PDF kan herschalen.
Bevinding 36: Advies: Wanneer bezoekers inzoomen op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/zo-gebruikt-u-uw-bezoekersregeling/ schaalt de Youtube-videospeler niet mee. Hierdoor is de video niet te bekijken voor bezoekers die inzoomen. Idealiter schaalt de videospeler mee bij inzoomen.
Bevinding 37: Advies: Wanneer bezoekers inzoomen op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/tarieven/ zijn de tabellen niet meer duidelijk leesbaar omdat koppen onder elkaar komen te staan in plaats van naast elkaar. De relatie tussen de koppen en datacellen is daardoor niet meer duidelijk. Tabellen hoeven niet mee te schalen, hier mag ook een horizontale scrollbar worden gebruikt om de tabel in zijn geheel te bekijken (let op: enkel bij de individuele tabellen, niet op de gehele pagina). Dit geldt ook voor de tabellen op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: De contrastratio tussen de gele/oranje focusrand (HEX #FFDA70) en de witte achtergrond is 1,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Op de donkere grijze achtergrond (HEX #B1B1B1) is de contrastratio 1,5:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Op de lichtgrijze achtergrond (HEX #F3F3F3) is de contrastratio 1,2:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Bevinding 39: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt, staan selectievakjes opgemaakt als slider-knoppen. De contrastratio tussen de witte knop en de grijze achtergrond (#CCCCCC) is 1,6:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: Wanneer bezoekers met de muis over de items in het navigatiemenu hoveren, verschijnt er bij sommige items aanvullende content, zoals bij 'Parkeren op straat'. Wanneer aanvullende content bij hover of focus verschijnt, moeten bezoekers de aanvullende content weg kunnen halen zonder de hover of focus te verplaatsen, bijvoorbeeld met de escape-toets.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 41: Wanneer bezoekers met de muis over de items in het navigatiemenu hoveren, verschijnt er bij sommige items aanvullende content, zoals bij 'Parkeren op straat'. Deze extra menu-items verschijnen niet wanneer bezoekers met het toetsenbord door het menu navigeren. Zorg ervoor dat er geen content verborgen of niet bereikbaar is voor bezoekers die geen muis gebruiken.
Bevinding 42: Wanneer bezoekers inzoomen naar 250% verandert het navigatiemenu in een hamburgermenu. De knop om dit menu te openen is niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat er geen content verborgen of niet bereikbaar is voor bezoekers die geen muis gebruiken.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: Als de website (of webapp) gebruik maakt van sneltoetsen, mogen die de werking van screenreaders niet in de weg zitten. Daarom moet een bezoeker ze kunnen uitzetten, aanpassen, of moeten ze alleen actief zijn als het object focus heeft. Video's moeten een extra stuk code hebben die de standaard sneltoetsen van de videospeler uitschakelen. In Youtube kan je de sneltoetsen uitschakelen door in de URL van de ingebedde video de parameter 'disablekb=1' toe te voegen.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 44: De paginatitel van de homepage is 'Home | Zeist'. Dit is niet beschrijvend genoeg. Pas de paginatitel aan, bijvoorbeeld naar 'Home | Parkeerservice Zeist'. Op iedere pagina geldt dat 'Zeist' beter vervangen kan worden door 'Parkeerservice Zeist'.
Bevinding 45: De paginatitel van pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken is 'Home | Zeist'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina niet. Pas de paginatitel aan, bijvoorbeeld naar 'Zoekresultaten | Parkeerservice Zeist'.
Bevinding 46: De PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf heeft geen titel, alleen een bestandsnaam. Een PDF moet een beschrijvende titel hebben, die wordt getoond bij openen. Dit geldt ook voor de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Adressenlijst-Parkeergarages.pdf.
Bevinding 47: Advies: In de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf is een auteursnaam toegevoegd. In verband met privacy van medewerkers is het te overwegen de auteursnaam te verwijderen. Dit geldt ook voor de PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Adressenlijst-Parkeergarages.pdf.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 48: De website bevat een cookiemelding maar deze krijgt niet als eerste focus, maar als laatste. Hierdoor blijft de cookiemelding langer dan nodig openstaan en hindert het bezoekers die bijvoorbeeld de website ingezoomd bekijken omdat de melding voor content staat. Zorg ervoor dat de cookiemelding als eerste focus krijgt.
Bevinding 49: Wanneer bezoekers inzoomen naar 250% verandert het navigatiemenu in een hamburgermenu. Wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren, krijgen het zoekveld en de zoekknop nu twee keer focus, waarvan één keer zichtbaar. Dit is verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord, maar het scherm wél kunnen zien. Verwijder één van de sets uit de focusvolgorde om dit probleem op te lossen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 50: Op de homepage komt twee keer de linktekst 'Vergunningen' voor. Deze links verwijzen niet naar hetzelfde linkdoel. Zorg ervoor dat linkteksten die naar andere pagina's verwijzen (of andere doelen hebben, zoals het uitklappen van een menu item), een unieke naam hebben om verwarring bij bijvoorbeeld bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware te voorkomen. Dit geldt ook voor de linktekst 'Veelgestelde vragen vergunningen' op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken en bij meerdere links op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/service/sitemap/.
Bevinding 51: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken komt paginering voor. Het linkdoel van de paginanummers bestaat enkel uit het nummer, dit is onvoldoende beschrijvend. Er is een title-attribuut aanwezig maar dat wordt niet door alle combinaties van browsers en hulpsoftware ondersteund. Geef de links een beschrijvend linkdoel, zoals 'Pagina 2'. Het linkdoel van de link om naar een volgende pagina te gaan is een speciaal teken, dat niet herkend wordt door hulpsoftware. Geef deze link een beschrijvende naam, zoals 'Volgende pagina'.
Bevinding 52: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken komt meerdere keren de linktekst 'Lees verder' voor. Dit is niet beschrijvend genoeg. Geef de links een beschrijvende naam door bijvoorbeeld met screenreader-only tekst de titel van het zoekresultaat toe te voegen aan de linktekst, of verwijder de 'Lees verder' links aangezien de titel van het resultaat ook al een link is.
Bevinding 53: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/ komt een link voor zonder linktekst. De link verwijst naar https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/5a.-Gebruik-Jaarvergunning-Parkeersessie-Starten-of-Wissel-kenteken.pdf. Geef de link een beschrijvende linktekst.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 54: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', nadat bezoekers op 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt, staan selectievakjes. Deze selectievakjes krijgen kort zichtbaar toetsenbordfocus, maar de zichtbare toetsenbordfocus verdwijnt daarna. Hierdoor is het voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over een pagina te navigeren, maar het scherm wél kunnen zien, niet duidelijk waar zij zich op de pagina bevinden.
Bevinding 55: Advies: Wanneer de knop 'Verzenden' op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ focus heeft, is dat slechts zichtbaar aan één gekleurde rand aan de rechterzijde van de knop. De eisen omtrent focuszichtbaarheid worden strenger in de WCAG 2.2., die naar verwacht eind dit jaar in werking treed. Lees er meer over op: https://www.w3.org/WAI/WCAG22/Understanding/focus-appearance-minimum.html.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 56: De PDF op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf bevat afbeeldingen met Engelstalige alternatieve teksten. Vertaal de teksten of geef een taalwissel aan. Zie ook succescriterium 1.1.1.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 57: Het formulier op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ bevat enkel HTML5 veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
Bevinding 58: Wanneer bezoekers op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/ het formulier hebben verzonden, verschijnen er soms ná het verzenden nog foutmeldingen, zoals bij het veld 'Gewenste ingangsdatum abonnement'. De foutmelding is '"Gewenste ingangsdatum abonnement*" is verplicht'. Dit is geen goede foutmelding. De gebruiker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 59: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ wordt met een asterisk aangegeven dat velden verplicht zijn. Er is geen instructie aanwezig die dit aangeeft. Voeg een beschrijving toe in platte tekst, zoals 'Velden met een * zijn verplicht' om dit aan te geven, of voeg achter de naam van een veld '(verplicht)' toe.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 60: Het formulier op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ bevat enkel HTML5 veldcontroles. Deze foutsuggesties worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutsuggesties toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 61: Op de homepage komen meerdere dubbele ID's voor met betrekking tot het zoekformulier, zoals 'SearchFormSqlFixExt_SearchForm' en 'SearchFormSqlFixExt_SearchForm_action_results'. Verwijder dubbele ID's om toegankelijkheidsproblemen te voorkomen.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 62: In het dialoogvenster 'Maak een keuze', wanneer bezoekers op de optie 'Laat me kiezen' in de cookiemelding hebben geklikt, staan uitklapbare linkteksten. Het is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien niet duidelijk dat er extra informatie verschijnt wanneer zij hier op klikken. Maak bijvoorbeeld gebruik van het aria-expanded (true/false) attribuut om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor de uitklapbare menu items in het hamburgermenu (dat verschijnt wanneer bezoekers inzoomen naar 250%).
Bevinding 63: Wanneer bezoekers inzoomen naar 250% verandert het navigatiemenu in een hamburgermenu. De knop om het menu te openen en te sluiten heeft geen naam en rol. Let op dat de naam om het menu te openen en de naam om het menu te sluiten duidelijk maken welke functie de knop heeft.
Bevinding 64: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/ staan tabbladen. Het geselecteerde tabblad heeft een donkere tekst en is uitgelijnd. Hierdoor weten bezoekers die het scherm kunnen zien, welke stap actief is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Maak bijvoorbeeld gebruik van aria-current om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor het hoofdnavigatiemenu, op bijvoorbeeld pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/.
Bevinding 65: Op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/ komt een link zonder toegankelijke naam voor. De link verwijst naar https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/5a.-Gebruik-Jaarvergunning-Parkeersessie-Starten-of-Wissel-kenteken.pdf.
Bevinding 66: Het iframe op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ heeft geen beschrijving binnen het title-attribuut. Dit is verplicht. Dit geldt ook voor het iframe op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 67: Wanneer bezoekers het formulier op pagina https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/ verzenden, verschijnt er een laadanimatie. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Gebruik bijvoorbeeld role=alert om dit probleem op te lossen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://zeist.parkeerservice.nl/ - Contact:
https://zeist.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ - Zoekresultaten:
https://zeist.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=tarieven&action_results=Zoeken - Sitemap:
https://zeist.parkeerservice.nl/service/sitemap/ - Video/iframe:
https://zeist.parkeerservice.nl/nieuws/zo-gebruikt-u-uw-bezoekersregeling/ - Tabellen:
https://zeist.parkeerservice.nl/tarieven/ - Bewonersvergunning formulier:
https://zeist.parkeerservice.nl/sospes-aanvraagformulieren/aanvraagformulier-bewonersvergunning-zeist/ - Proces abonnement formulier:
https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/aanvraagformulier-garageabonnement/ - Pagina PDF:
https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunningen-allesoverparkstart/hoe-gebruikt-u-parkstart/ - PDF:
https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/ParkStart-instructies/1.-Zo-activeert-u-ParkStart.pdf - Kaart parkeergarages:
https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages/ - FAQ:
https://zeist.parkeerservice.nl/vergunningen/veelgestelde-vragen-vergunningen/ - Bestaat niet:
https://zeist.parkeerservice.nl/404 - PDF parkeergarages:
https://zeist.parkeerservice.nl/assets/Zeist/Adressenlijst-Parkeergarages.pdf - Abonnementen (pagina met PDF):
https://zeist.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.