Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website zwolle.nl

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Gemeente Zwolle
Datum 10 november 2022
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via zwolle.nl met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 32

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de footer van elke pagina staan links naar sociale media met een icoon dat aan ziende bezoekers aangeeft dat de link naar een externe pagina verwijst. Deze informatie wordt niet doorgegeven aan screenreadergebruikers. Zorg ervoor dat deze bezoekers over dezelfde informatie beschikken als ziende bezoekers.

Bevinding 2: Op de homepagina staan een SVG-afbeeldingen van een kabel met stekker en een Euro teken. Deze afbeelding heeft een role=img maar geen tekstueel alternatief. Voeg een title-element toe als child van het svg-element met een beschrijvende alternatieve tekst, of verberg het svg-element met aria-hidden als de afbeelding als puur decoratief beschouwd kan worden. Hetzelfde komt bij vrijwel alle iconen in de website voor, bijvoorbeeld bij de afbeelding van een lampje voor de titel op pagina zwolle.nl/innovatie-en-ondersteuning.

Bevinding 3: Op pagina zwolle.nl/cijfers-over-zwolle staat een illustratie van iemand achter een computer omringd met grafieken met de tekst "Dashboard wijk- en datagericht werken". De alternatieve tekst "Wijkdata" beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op de homepagina staat rechts onder een afbeelding van iemand die een mobiele telefoon en een bankpasje vast houdt met de alternatieve tekst "Betaaldatum".

Bevinding 4: Op pagina zwolle.nl/overzicht-toezichthouders-en-boas staat achter "leerplichtambtenaar" een * en onder de tabel staat " * buitengewoon opsporingsambtenaar". Een * (sterretje) is een speciaal teken dat niet door alle browser en hulpsoftware combinaties wordt voorgelezen. Maak daarom ook gebruik van hulpsoftware-vriendelijke vorm van verwijzen, bijvoorbeeld met aria-describedby.

Bevinding 5: De afbeelding in de header van pagina zwolle.nl/netwerken-en-ervaringen-uitwisselen-tijdens-stadsdialoog-zwolle-gezonde-stad is decoratief, maar de afbeelding heeft een alternatieve tekst. De tekst 'Stadsdialoog Zwolle Gezonde Stad' beschrijft de inhoud van de afbeelding niet. Zorg ervoor dat hulpsoftware decoratieve afbeeldingen kan negeren door het alt-attribuut in het img-element leeg te laten. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina zwolle.nl/gemeenteraad

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: De video op pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer heeft alleen automatisch gegenereerde ondertiteling. In automatisch gegenereerde ondertiteling mist interpunctie. Hierdoor zijn de teksten moeilijker leesbaar, zeker voor bezoekers voor wie Nederlands niet de eerste taal is. Veel dove mensen hebben namelijk Nederlandse Gebarentaal als moedertaal. Voeg daarom eigen ondertiteling met interpunctie toe om dit probleem op te lossen.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:09 en 1:11 de naam van de spreker. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:09 en 1:11 de naam van de spreker. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Voeg audiodescriptie toe aan deze video om dit probleem op te lossen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Advies: Boven aan de home pagina zwolle.nl/ is de link "Nieuwsoverzicht" opgemaakt als kop. De kop bevat geen content omdat deze direct wordt opgevolgd door de kop "Agendaoverzicht". Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Maak van de kop gewone tekst. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld de link "Verkiezingen" op pagina zwolle.nl/organisatie en op pagina zwolle.nl/gemeenteraad.

Bevinding 10: De tabellen op pagina zwolle.nl/overzicht-toezichthouders-en-boas zijn niet correct opgemaakt. Zo is de tekst in het caption-element óók opgemaakt met het h2-element. Verwijder het h2-element om dit probleem op te lossen.

Bevinding 11: In de tabellen op pagina zwolle.nl/overzicht-toezichthouders-en-boas komen meerdere opsommingen met maar één item voor. Dit is verwarrend voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Zij weten niet of andere content bijvoorbeeld voor hen verborgen is. Verwijder de opsommingsopmaak om dit probleem op te lossen.

Bevinding 12: Advies: Op de pagina zwolle.nl/organisatie staan eerst een aantal H2-koppen voor de H1-kop van de pagina. Het is beter om met de H1 te beginnen, visueel mogen de H2 blokken wel boven de titel staan.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Als in het formulier op pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ een knop focus heeft, bijvoorbeeld de knop "Toon benodigdheden" dan is dat te zien aan de verandering van kleur van de rand van de knop en een schaduwrand met een te laag contrast met de achtergrond. (zie 1.4.11) Zorg ervoor dat informatie niet van kleur afhankelijk is om dit probleem op te lossen.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: Het contrast van de blauwe tekst (HEX #476DB7) op de grijze achtergrond (HEX #EEEEEE) op pagina zwolle.nl/innovatie-en-ondersteuning is te laag. De contrastverhouding is hier 4,4:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Deze kleurencombinatie komt vaker voor, bijvoorbeeld op de home pagina zwolle.nl/ de links "Meer nieuws" en op pagina zwolle.nl/innovatie-en-ondersteuning.

Bevinding 15: Wanneer bezoekers met de muis over de menu-items in het navigatiemenu hoveren, kleuren de teksten lichtblauw/paars. De contrastratio tussen de tekstkleur (HEX #7F99D2) en de witte achtergrond is 2,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 16: Op de homepage onder 'Algemeen nieuws' staat een contentblok met een afbeelding, met daarin witte tekst. De contrastratio van de witte tekst op de achtergrondafbeelding, in dit geval van het artikel 'Netwerken en ervaringen uitwisselen tijdens Stadsdialoog Zwolle Gezonde Stad', is niet overal hoog genoeg. Dit maakt de tekst moeilijk leesbaar voor slechtzienden en kleurenblinden. Hou rekening met de achtergrondkleur van de afbeelding, of voel een donkere achtergrond toe om de contrastratio tussen de achtergrond en de witte tekst te verhogen.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% is de placeholder 'Waar bent u naar op zoek?' in de zoekfunctie in de header van iedere pagina niet meer geheel leesbaar. Zorg ervoor dat labels en instructies leesbaar blijven, ook bij een andere schermresolutie.

Bevinding 18: Advies: Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% moeten bezoekers horizontaal scrollen om de informatie in de tabellen te kunnen lezen. Idealiter is dit niet nodig en past alle informatie op de informatie in het nieuwe schermformaat. Overweeg de tabellen aan te passen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Als in het formulier op pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ een knop focus heeft, bijvoorbeeld de knop "Toon benodigdheden" dan is dat onder andere te zien aan een blauwe schaduwrand (Hex: C8DCF0) op de witte achtergrond. Deze heeft een te laag contrast met de achtergrond. De contrastverhouding is hier 1,4:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Zorg voor een duidelijk zichtbare focus rand.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 20: Advies: In het formulier op pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ kan in stap 2 de kalender functionaliteit geopend worden met behulp van het toetsenbord. Navigatie met behulp van het toetsenbord gaat niet goed omdat de datavelden niet goed gelezen worden. Toch kan de datum wel goed ingevuld worden zonder kalenderfunctionaliteit. Verberg de kalenderfunctionaliteit voor toetsenbord gebruikers of maak de kalender toegankelijk.

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer staat een Youtube-videospeler. Als de website (of webapp) gebruik maakt van sneltoetsen, mogen die de werking van screenreaders niet in de weg zitten. Daarom moet je ze kunnen uitzetten, aanpassen, of moeten ze alleen actief zijn als je focust op het object waarop de sneltoetsen van toepassing zijn. In Youtube kan je de sneltoetsen uitschakelen door in de URL van de ingebedde video de parameter disablekb=1 toe te voegen.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Wanneer een bezoeker op de "webReader menu" knop klikt, rechts van de "Lees voor" knop op pagina zwolle.nl/contact, opent een menuvenster . Wanneer het venster open staat, is de content op de achterliggende pagina nog steeds bereikbaar met het toetsenbord. Hierdoor kan je niet altijd meer zien waar je bent als je met het toetsenbord navigeert. Zorg dat de focus binnen het webReader menu venster blijft totdat deze gesloten is en dat de achterliggende content "onzichtbaar" is voor hulpsoftware en niet

Bevinding 23: Wanneer bezoekers inzoomen op de pagina verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een hamburgermenu. Wanneer bezoekers daar met het toetsenbord doorheen navigeren, gaat de toetsenbordfocus daarna verder op de achterliggende pagina, terwijl het menu open blijft staan. Zorg ervoor dat bezoekers het menu zelf moeten afsluiten met de sluitknop, of dat het menu automatisch sluit na het laatste menu item gepasseerd is.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina zwolle.nl/nieuwsoverzicht komt paginering voor. De linkteksten als 'Volgende' en 'Laatste' zijn niet beschrijvend genoeg. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een linklijst over de pagina navigeren. De context valt voor hen daarom weg. Voeg bijvoorbeeld 'pagina' met screenreader-only tekst aan het toegankelijke linkdoel toe om dit probleem op te lossen.

2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 25: Advies: In de testomgeving is de Sitemap nog niet beschikbaar. Een sitemap is een goede alternatieve manier om gebruikers informatie te geven over de inhoud van een website.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op de homepage is een zoekfunctie aanwezig. Wanneer de knop met het vergrootglas-icoon focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren, maar het scherm wél kunnen zien, weten waar zij zich op de pagina bevinden door een duidelijke focusrand toe te voegen.

Bevinding 27: Wanneer het vergrootglas naast het zoekveld bovenaan pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld bij de knop "Wijzigen" die in het formulier op pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ te zien is als er een stap ingevuld is.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: Op onder andere de homepage wordt gebruik gemaakt van een Readspeaker widget. De visuele naam van de knop om tekst voor te lezen is 'Lees voor'. Op deze knop is een aria-label gebruikt met als label 'Readspeaker webreader: Luister met webreader'. De tekst 'Lees voor' komt niet voor in dit label. Hierdoor is deze knop niet of moeilijk bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Pagina zwolle.nl/en/contact-municipality-of-zwolle is Engelstalig. Toch komt er op meerdere plekken, zoals in de footer van de pagina, Nederlandstalige tekst voor. Geef een taalwissel aan zodat hulpsoftware de tekst in de juiste taal voor kan lezen, of vertaal de Nederlandstalige teksten op de pagina naar het Engels.

Bevinding 30: Op pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer staat een iframe met video. De taal van de bediening van de video is Engels terwijl de taal van de pagina Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de iframe code een lang="en" toe te voegen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: In de YouTube videoplayer op de pagina zwolle.nl/zero-emissie-busvervoer wordt een aria-label attribute gebruikt op een div zonder geldig role attribute. Zorg voor correct gebruik van WAI-ARIA code.

Bevinding 32: Als een stap beschikbaar is in het formulier op pagina afspraken.zwolle.nl/Internetafspraken/ opent een blok met invoervelden. Het geopende blok (<div>) heeft een aria-expanded attribuut. Dat attribuut is niet toegestaan op een <div>. Dit kan een probleem opleveren voor hulpsoftware. Zorg voor goede WAI-ARIA code.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-05-09 01:14:48 v2.4-011