Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website bibliotheeknetwerk.nl


Onderzoeker
Kaylee, Swink; Julia, Swink
Datum
13 juli 2023
Opdrachtgever
Koninklijke Bibliotheek

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website bibliotheeknetwerk.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 22 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website bibliotheeknetwerk.nl is onderzocht tussen 6 juni en 13 juli 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De meest opvallende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website bibliotheeknetwerk.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek vallen:
Buiten de scope van het onderzoek vallen:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 13 7 0
2 Bedienbaar 9 8 0
3 Begrijpelijk 5 5 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 28 22 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat het logo van 'KB Nationale Bibliotheek'. De alternatieve tekst van het logo is 'kb-logo'. In deze alternatieve tekst ontbreekt de tekst 'Nationale Bibliotheek', wat wel op het logo te zien is. Zorg ervoor dat alle teksten die in een logo staan ook terugkomen in de alternatieve tekst. De alternatieve tekst van het logo wordt dan 'Logo KB Nationale Bibliotheek'.

Achter de link 'Op deze pagina' op www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat een icoon dat aangeeft dat de link verwijst naar een externe pagina. Deze link is via CSS op de pagina geplaatst en heeft geen alternatieve tekst. In dit geval kan het voorkomen dat sommige bezoekers het icoon niet zien, bijvoorbeeld wanneer ze een eigen CSS-code gebruiken of wanneer de CSS niet correct wordt geladen. Ook is het icoon niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het geen alternatieve tekst heeft. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het plaatsen van een visueel verborgen alternatieve tekst op de plek van het icoon, óf plaatst het icoon via een img- of svg-element op de pagina met een alternatieve tekst.
Dit icoon komt voor op meerdere pagina', bijvoorbeeld op www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Wanneer bezoekers op de nieuwsberichten pagina een filter hebben geselecteerd, zoals op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/datum/2019-08, staat het filter als een link op de pagina met daarvoor een X-icoon. Voor de X-icoon is geen alternatieve tekst aanwezig. Hierdoor weten bezoekers die het scherm niet kunnen zien, niet dat de link waar dit icoon bij staat de filter laat verwijderen. Zorg ervoor dat er een alternatieve tekst op de pagina wordt geplaatst voor het X-icoon, dat kan bijvoorbeeld door een visueel verborgen tekst binnen het a-element te plaatsen.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staat het logo 'Vob Vereniging openbare bibliotheken'. Dit logo heeft de alternatieve tekst 'Logo VOB', hierin ontbreekt de tekst 'Vereniging openbare bibliotheken'. Sommige screenreadergebruikers zullen namelijk niet weten waar de afkorting 'VOB' voor staat. Zorg dat wanneer een logo een alternatieve tekst krijgt alle tekst op het logo voorkomt in de alternatieve tekst. Daarnaast staan bij deze logo’s zijn verborgen teksten: ‘Logo’ en ‘Afbeelding’. Dit is overbodig. Als een screenreader een afbeelding tegenkomt, kondigt het aan dat het een afbeelding is. In de alt-tekst van de afbeelding staat het woordje ‘logo’. Verwijder deze teksten.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een icoon van 'ICS'. Het img-element van dit icoon heeft geen alt-attribuut. Een img-element heeft altijd een alt-attribuut nodig, ook wanneer de afbeelding decoratief is. Als een img-element geen alt-attribuut heeft, gaat hulpsoftware vaak zelf op zoek naar een alternatieve tekst en gebruikt het vaak de bestandsnaam van de afbeelding. In het geval van het 'ICS' icoon heeft het wel een goede alternatieve tekst nodig, niet alleen een leeg alt-attribuut. Geef het icoon een goede alternatieve tekst.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staat voor de link 'Downloaden' een PDF icoon. Dit icoon geeft aan ziende bezoekers aan dat zij met de link een PDF kunnen downloaden. Deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Daarom heeft dit icoon een alternatieve tekst nodig. Ook is het icoon via CSS op de pagina geplaatst. Mocht de CSS niet goed laden of een bezoeker een eigen CSS stijl gebruiken, kan het zo zijn dat bezoekers het icoon niet zien. Zorg er daarom voor dat het icoon op de pagina wordt geplaatst via een img- of svg-element, of plaatst een visueel verborgen tekst als tekst alternatief voor het icoon op de pagina.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken hebben sommige berichten een aantal sterretjes. Zie bijvoorbeeld “Leermiddelen”. Wat deze afbeeldingen betekenen is niet af te lezen in de HTML-code en is daarom niet beschikbaar voor een blinde bezoeker. Geef deze afbeeldingen een tekstalternatief.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat een aantal afbeeldingen met de alternatieve tekst ‘placeholder image’. Laat de alt-attributen van deze afbeeldingen leeg om ze te verbergen voor hulpsoftware.

Onder het artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een icoon met een kruisje erop. Aan de afbeelding van een kruisje kan de bezoeker afleiden dat hiermee iets kan worden afgesloten. Dit icoon maakt deel uit van een link. De verborgen tekst van de link is ‘Bewaar’. Het title-attribuut op de link luidt ‘Verwijder deze pagina uit uw bladwijzers’. Dit is verwarrend en verklaart het linkdoel van de link niet. Als de afbeelding verandert, dient de beschrijving ook te veranderen.

In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… zijn decoratieve elementen met een figure-tag in de codelaag geplaatst. Bij PDF's worden alle Figure-tags in de codelaag voorgelezen door voorleessoftware, daarom hebben alle Figure-tags in de codelaag een alternatieve tekst nodig. Decoratieve elementen moeten worden aangemerkt als Artefact. Zorg ervoor dat in de PDF informatieve afbeeldingen met een figure-tag en alternatieve tekst in de codelaag worden geplaatst. Zie ook de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… . Op het eerste blad staat een decoratieve afbeelding die niet is gecodeerd als een artefcts.

Advies: Op vele pagina’s staan decoratieve afbeeldingen die voorzien zijn van alternatieve teksten. Deze alternatieve teksten voegen niets toe aan de inhoud van de pagina en kunnen juist voor verwarring zorgen. Zie bijvoorbeeld pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021waarin op de tweede rij boven het kopje “Het belang van de gegevenslevering” een afbeelding staat met alt-tekst “Corona”. Controleer alle afbeeldingen op de alternatieve teksten en verwijder teksten die de inhoud van de afbeelding niet beschrijven. Laat de alt-attributen van deze decoratieve afbeeldingen leeg om ze voor hulpsoftware te verbergen.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken wordt het strong-element gebruikt voor de visuele opmaak van teksten. Zie functiebenamingen onder “Overige medewerkers”. Hiervoor is het strong-element niet geschikt. Het element heeft namelijk een eigen semantische waarde; het geeft aan hulpsoftware aan dat een tekst belangrijk is en mag alleen worden gebruikt op enkele woorden of korte zinnen. Zorg ervoor dat het strong-element daarom alleen wordt gebruikt om belangrijke teksten nadruk te geven, en niet om teksten dikgedrukt mee te maken.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staan twee links: 'Algemeen' en 'Onderzoek'. De link 'Algemeen' is dikgedrukt en onderstreept om aan te geven dat de bezoeker zich op deze pagina bevindt. Deze informatie is visueel beschikbaar, maar niet voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat in de code wordt aangegeven dat 'Algemeen' de link is van de huidige pagina. Dit kan bijvoorbeeld door aria-current te gebruiken op het a-element. Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021, in het sub-navigatiemenu bij de link 'Leeswijzer Dossier Bibliotheekstatistiek 2021'.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staat de link 'Bewaar'. Visueel is duidelijk wanneer de pagina al bewaard is, dan is het lint-icoon bij de link zwart. Deze informatie is niet beschikbaar voor gebruikers van hulpsoftware. Wel is geprobeerd deze informatie beschikbaar te maken met het title-attribuut, maar dit attribuut wordt niet door alle hulpsoftware ondersteund. Zorg ervoor duidelijk wordt aangegeven wanneer de pagina al bewaard is, dit kan bijvoorbeeld door de waarde van het title-attribuut als visueel verborgen tekst in het a-element te plaatsen.
Deze link komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een sub-lijst bij de tekst 'Wanneer'. Deze sublijst is niet opgemaakt als een lijst. Zorg ervoor dat deze lijst wordt opgemaakt met een ul-element die genest is in een li-element van de hoofdlijst die op de pagina staat.
Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staan blokken content die een afbeelding, kop en link bevatten, bijvoorbeeld het blok met de kop 'Voorwoord: De staat van het stelsel'. De koppen in deze blokken zijn niet opgemaakt met een kopelement, hulpsoftware kan daarom niet aangegeven dat hier koppen staan. Zorg ervoor dat teksten die visueel koppen zijn in de code zijn opgemaakt met een kop-element, bijvoorbeeld een h3-element.

In het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staan sterretjes om aan te geven dat velden zijn verplicht. Deze sterretjes zijn geplaatst met CSS. Als CSS wordt uitgezet, verdwijnen de sterretjes. Zorg ervoor dat visuele presentatie in de HTML af te lezen is. Het beste is een tekst toe te voegen dat de velden zijn verplicht.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staan filters waarin gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde tri-state checkboxes. De screenreder leest de relatie niet voor van de checkboxes die visueel naar rechts zijn uitgelijnd om aan te geven dat ze onder een bepaald onderwerp vallen, bijvoorbeeld “Basisvaardigheden volwassenen”. Zorg ervoor dat visuele presentatie in de HTML af te lezen is.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staat een ul-element in de HTML waarin alleen a-elementen zijn genest. De tekst 'Leeswijzer Dossier Bibliotheekstatistiek 2021' staat bijvoorbeeld in deze lijst. In een ul-element mogen alleen li-elementen zijn genest. De huidige opmaak van de lijst kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg dat deze lijst correct is opgemaakt. Dat kan bijvoorbeeld door li-elementen in het ul-element te nesten, in de li-elementen kunnen de a-elementen worden genest.

De PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… bevat meerdere problemen:

  • Op pagina 1 is de tekst '2023' niet geplaatst in de codelaag. Dat zorgt ervoor dat de tekst niet beschikbaar is voor hulpsoftware. Plaats daarom de tekst met een P-tag in de codelaag van de PDF.
  • Meerdere koppen zijn niet opgemaakt met een koptag, bijvoorbeeld de tekst 'De oogst van 2022' op pagina 20. Zorg ervoor dat alle teksten die visueel koppen zijn opgemaakt zijn met een koptag.
  • In de PDF staan verschillende opsommingen, bijvoorbeeld op pagina 13 en 15. In de codelaag zijn deze opsommingen alleen opgemaakt met een P-tag. Zorg ervoor dat opsommingen correct worden opgemaakt. Hierbij moeten alle lijstitems in een LI-tag staan en die moeten weer genest zijn in een L-tag.
  • In de codelaag van de PDF zijn verschillende form-tags geplaatst. Omdat er geen invoervelden in het formulier staan mogen deze tags niet worden gebruikt. Op sommige plekken zijn de form-tags gebruikt om links op te maken. Zorg ervoor dat de form-tags worden verwijderd of waar nodig worden opgezet in link-tags. Let bij link-tags goed op dat de visuele linktekst ook genest is in de tag.

In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… komen meerdere problemen voor:

  • Het document begint met een kop 4 waarin de grootste koptekst is opgenomen, maak hier een h1 kop van.
  • Op pagina 2 staat een lijst die alleen visueel te onderscheiden is. Een screenreader kan niet aan zijn gebruiker vertellen dat hier een lijst staat met zo veel punten.
  • Op pagina 2 staan vetgedrukte teksten die tussenkopjes zijn, maar als alinea’s zijn opgemaakt.
  • Vanaf pagina 2 worden koppen opgenomen in een lijst met een li-element. - - Op pagina 8 staat een complexe tabel met een kolomkop en een rijkop. Complexe tabellen zijn moeilijk toegankelijk te maken. Zet deze tabellen om in simpele tabellen. In alle tabellen in dit document zijn de header cellen niet geassocieerd met de celen die daaronder vallen.

Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen staat de visueel verbogen tekst 'Inhoudsblokken'. Het is niet duidelijk waar deze tekst voor is, het is bijvoorbeeld geen kop voor onderstaande content of opgemaakt als een kop. Mogelijk is deze tekst verwarrend voor gebruikers van voorleessoftware. Om deze reden is het beter om de visueel verbogen tekst te verwijderen.
Deze visueel verbogen tekst komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staan blokken content die linken naar een artikel. Deze blokken bevatten een afbeelding, datum en kop, die in deze volgorde in de HTML zijn geplaatst. Screenreaders lezen de afbeelding en datum voor, vóór de bijbehorende kop. Hierdoor is het voor screenreadergebruikers lastig te bepalen welke afbeelding en datum bij welke kop hoort. Los dit probleem op door in de HTML de afbeelding en datum onder de kop te plaatsen. Visueel mag de huidige volgorde van de content worden aangehouden. Deze blokken komen ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws bij de nieuwsberichten, hier staat de afbeelding dat bij het nieuwsbericht hoort boven de kop van het bericht in de HTML.

De volgorde waarin content in de codelaag van PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… is geplaatst klopt niet. Op pagina 3 is bijvoorbeeld de kop 'Introductie oogsten en borgen' geplaatst in de codelaag ná de daaropvolgende content. Hierdoor wordt de kop pas ná de inhoud van de pagina voorgelezen. Zorg ervoor dat content in een logische volgorde in de codelaag is geplaatst.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staat een contactformulier. In dit formulier moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden, waaronder een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Voor deze invoervelden is een autocomplete attribuut nodig bij de input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Bij het invoerveld voor e-mail moet bijvoorbeeld autocomplete=”email” gebruikt worden.
Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: www.w3.org/TR/WCAG21/.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staat de witte tekst 'Verzenden' voor een gele achtergrond (HEX #CBA052). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,4:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staat blauwe tekst (HEX #386EBB) op een beige achtergrond (HEX #ECDCC8), bijvoorbeeld de tekst 'spreekuur'. Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op elke pagina staat een zoekbalk. De placeholdertekst is grijs (HEX #797A7A) en heeft kleurcontrast van 4,3:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Juist hier is de bezoeker afhankelijk van de placeholdertekst omdat de rand van het invoerveld grotendeels ontbreekt.

In het formulier op pagina https//www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staan sterretjes om aan te geven dat velden zijn verplicht. De rode kleur van de sterretjes (HEX #EC3A21) heeft kleurcontrast van 4,0:1. Dit valt onder tekst waarvoor een minimum contrast van 4,5:1 is vereist.

In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… wordt gebruikgemaakt van oranje tekst (HEX #FF7320) op een witte achtergrond (en andersom). Het contrast van deze teksten is te laag. De contrastverhouding is hier 2,7:1, waar dat minimaal 4,5:1.

In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… komt vanaf pagina drie blauwe tekst (HEX #366EDC) in tabellen voor die op een lichtblauwe achtergrond (HEX #EAF7F7) staat. Zie tabel onder punt 3. Het kleurcontrast is 4,3:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat een afbeelding van de status toegankelijkheid van de website. De informatie op deze afbeelding verder niet beschikbaar op deze pagina. De informatie is wel te vinden door een link op de pagina te volgen, maar het is beter als bezoekers de informatie op de afbeelding op dezelfde pagina kunnen vinden.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 400%, verschijnt er op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml een horizontale scrollbalk. Dit komt doordat er een tabel op de pagina staat. Tabellen zijn een uitzondering op dit succescriterium, bij deze elementen mag een horizontale scrollbalk verschijnen. Echter, deze scrolbalk moet op het element worden geplaatst en mag niet op de hele pagina staan. Zorg ervoor dat er een horizontale scrollbalk op de tabel komt te staan wanneer bezoekers inzoomen en dat deze scrollbalk niet meer op de hele pagina staat.

Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125% op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, verdwijnen de sluitknoppen in de uitklapbare menu-items. Hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers de uitklapbare menu's niet sluiten, terwijl deze voor andere content staan. Zorg ervoor dat de sluitknoppen niet verdwijnen wanneer bezoekers inzoomen op een pagina.
Dit komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld op www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws, www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 400% op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, verschijnt er een horizontale scrollbalk op de pagina. Dit komt doordat een menu-item in het hoofdnavigatiemenu buiten de schermweergave valt. Bezoekers moeten kunnen inzoomen op een pagina tot 400% zonder dat hier een horizontale scrollbalk verschijnt. Zorg er daarom voor dat het navigatiemenu niet buiten de schermweergave valt, bijvoorbeeld door deze achter een knop te plaatsen zoals gebeurt op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/wanneer hierop wordt ingezoomd.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws en op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen.

Wanneer bezoekers op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt de tekst 'BIBLIOTHEEKSTATISTIEK' voor een deel buiten de schermweergave. Hierdoor is de tekst niet goed te lezen. Zorg ervoor dat teksten niet buiten de schermweergave vallen als bezoekers inzoomen op een pagina.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers met het toetsenbord over www.bibliotheeknetwerk.nl/ navigeren, wordt op sommige elementen een gele focusrand geplaatst (HEX #FFBC40). Op een witte achtergrond heeft deze focusrand onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 1,6:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Wanneer focus wordt geplaatst op elementen in de footer van de pagina wordt ook de gele focusrand gebruikt. Op de grijsgroene achtergrond van de footer (HEX #E3E8E3) heeft de gele focusrand een contrastverhouding van 1,3:1. Ook wanneer focus is geplaatst op het logo 'KB Nationale Bibliotheek' heeft de gele focusrand onvoldoende contrast op de achtergrond (HEX #CBA052), hier is de contrastverhouding 1,4:1.
Deze gele focusrand wordt ook gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken en pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken hebben sommige berichten een aantal sterretjes. Zie bijvoorbeeld “Leermiddelen”. De kleur van deze icoontjes is lichtgrijs (HEX #D6D5D7). Dit zorgt voor onvoldoende contrast: 1,5:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan uitklapbare knoppen, zoals 'Datum' en 'Sectie / Thema'. Deze knoppen zijn niet te bedienen met het toetsenbord, hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers de content onder de knoppen niet zichtbaar maken. Zorg ervoor dat deze knoppen te bedienen zijn met het toetsenbord.
Soortgelijke knoppen die ook niet te bedienen zijn met het toetsenbord staan ook op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.
Wanneer bezoekers inzoomen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws verdwijnen de filters achter de knop 'Verfijn de resultaten'. Deze knop is niet te bedienen met het toetsenbord, het is namelijk niet mogelijk om focus te plaatsen op de knop. Zorg ervoor dat toetsenbordgebruikers deze knop kunnen bedienen.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding blijft te kort in beeld staan. Zorg voor foutmeldingen die in beeld blijven staan totdat een bezoeker ze afsluit.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ is een skiplink aanwezig waarmee toetsenbordgebruikers content wat op meerdere pagina wordt gehaald kunnen overslaan. Deze skiplink verwijst naar een punt op de pagina dat na de H1 kop 'BNETWERK' komt. Hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers die het scherm niet kunnen zien deze kop missen. Daarnaast verwijst de skiplink naar een leeg element. De screenreader leest niets voor. Zorg ervoor dat de skiplink verwijst naar een punt voor de eigen content van de pagina.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken, www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 en www.bibliotheeknetwerk.nl/over-deze-website.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… is de titel niet ingesteld. De bestandsnaam wordt getoond. Het document heeft als titel “bobliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-pdf.pdf.’ Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Wanneer een pdf geen titel heeft wordt de bestandsnaam getoond, deze is niet altijd even duidelijk.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan uitklapbare knoppen, bijvoorbeeld de knop 'Datum'. Onder deze knoppen zitten selectievakjes. Wanneer de knoppen zijn ingeklapt is het voor toetsenbordgebruikers alsnog mogelijk om focus te plaatsen op de visueel verborgen selectievakjes. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welke elementen focus hebben. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op elementen die visueel zichtbaar zijn, of laat de knoppen automatisch uitklappen wanneer focus wordt geplaatst op de selectievakjes. Zorg er dan wel voor dat bezoekers deze content ook weer kunnen sluiten met de escapetoets. Dit probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.

Wanneer bezoekers inzoomen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws verdwijnen de filters achter de knop 'Verfijn de resultaten'. Voor toetsenbordgebruikers is het mogelijk om focus te plaatsen op de selectievakjes die achter deze knop verborgen zijn. Dit kan verwarrend zijn, ziende toetsenbordgebruikers weten namelijk niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op zichtbare elementen.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staan twee links: 'Algemeen' en 'Onderzoek'. Als de bezoeker op de link ‘Onderzoek’ op Enter drukt, gaat de focus niet naar de inhoud die onder deze link staat, maar begint bovenaan de pagina. Dit is geen logische focusvolgorde.

Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125%, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Wanneer toetsenbordgebruikers het menu openen staat er een venster over de hele pagina. Voor toetsenbordgebruikers is het nog mogelijk om focus te plaatsen op de achterliggende pagina. Hierdoor kunnen ze niet zien welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus binnen het venster blijft tot de bezoeker het afsluit, of dat het venster automatisch inklapt zodra de focus hieruit wordt gehaald.
Ook is het bij dit menu mogelijk om focus te plaatsen op de menu-items terwijl het menu nog is ingeklapt. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus niet wordt geplaatst op elementen die verborgen zijn.

Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125%, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Toetsenbordgebruikers kunnen de menu-items in dit menu uitklappen, dan is er een submenu geopend wat voor de andere menu-items staat. Terwijl dit submenu is uitgeklapt kunnen bezoekers focus plaatsten op de niet meer zichtbare menu-items, zoals 'Landelijke voorzieningen' en 'Beleid'. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk elementen focus heeft., Een mogelijk oplossing voor dit probleem is om ervoor te zorgen dat het submenu inklapt zodra hier focus uit wordt gehaald.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een link die visueel gelabeld is met het icoon 'ICS'. Deze link heeft geen toegankelijke naam (zie ook succescriterium 4.1.2). Doordat de link geen toegankelijke naam heeft kan het linkdoel niet worden bepaald voor gebruikers van voorleessofware. Ze weten bijvoorbeeld niet waar deze link naar verwijst. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt waarin het linkdoel staat aangegeven. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-label op het a-element.

Onder het artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een icoon met een kruisje erop. In de HTML is dit een link (a-element). Aan het icoon van een kruisje kan de bezoeker afleiden dat hiermee iets kan worden afgesloten. De verborgen tekst van de link is ‘Bewaar’. Het title-attribuut op de link luidt ‘Verwijder deze pagina uit uw bladwijzers’. Dit is verwarrend en verklaart het linkdoel van de link niet. Zorg voor een duidelijk linkdoel.

Onder het kopje van een artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een lege link zonder tekst of alternatief om het linkdoel aan te geven. Zorg voor een duidelijk linkdoel of verwijder deze link omdat het naar dezelfde bron verwijst als de kop van het artikel.

Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat de link 'Op deze pagina'. Uit de context van de zin/tekst is het linkdoel te achterhalen. Toch is het beter wanneer uit de linktekst het linkdoel te halen is. Op deze manier is het linkdoel ook duidelijk wanneer bezoekers gebruikmaken van een linklijst, wat bijvoorbeeld door screenreadergebruikers wordt gebruikt.

Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staan logo's die zijn opgemaakt als links, deze logo's staan onder de tekst 'In opdracht van Stichting Pica; in samenwerking met'. Binnen het a-element van deze links is de visueel verbogen tekst 'logo' en 'afbeelding' geplaatst én een img-element met een alt-tekst. Het is voldoende als deze links alleen een toegankelijke naam hebben die de alt-tekst op de afbeelding is, de tekst 'logo' en 'afbeelding' zijn overbodig en maken het linkdoel onduidelijk. Verwijder daarom de teksten 'logo' en 'afbeelding' uit de a-elementen.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers met het toetsenbord over pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ navigeren, is het niet zichtbaar wanneer focus is geplaatst op bepaalde elementen. Bijvoorbeeld wanneer focus is geplaatst op de links onder 'Het laatste nieuws' en 'Agenda' of op de link 'Basisvaardigheden volwassenen', wordt niet aangegeven met een visuele indicator. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door een focusrand te gebruiken. De focus is niet zichtbaar op het logo links boven elke pagina.
Op verschillende pagina's hebben elementen ook geen zichtbare focus, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen, www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap, www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 en www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.

Advies: Wanneer focus wordt geplaatst op het logo 'KB Nationale Bibliotheek' onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ wordt de focusrand niet helemaal om het logo geplaatst. De focusrand valt deels weg, en staat deels over het logo. Hierdoor is het voor sommige toetsenbordgebruikers mogelijk niet duidelijk dat het element focus heeft. Zorg ervoor dat de focusrand om het element dat focus heeft staat, nier er overheen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bovenaan onder andere www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat een zoekveld. Dit veld heeft het visuele label 'Zoek naar trefwoord(en)', maar de toegankelijke naam van het veld is 'zoekterm'. Doordat de toegankelijke naam niet overeenkomt met het visuele label is het veld lastig of niet te bedienen met spraakbesturing. Zorg ervoor dat het visuele label van het zoekveld in de toegankelijke naam staat, het liefst vooraan. Dit probleem komt ook voor bij het tweede zoekveld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws.

Onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat het logo van 'KB Nationale Bibliotheek'. De alternatieve tekst van het logo is 'kb-logo'. De afbeelding fungeert als een link en is niet met stem te bedienen, omdat de zichtbare tekst ‘KB Nationale Bibliotheek’ niet overeenkomt met de toegankelijkheidsnaam 'kb-logo'.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staan berichten die linken naar een detailpagina van een bericht. Elk bericht bestaat uit een afbeelding, een kop en wat tekst. De afbeelding is voorzien van alternatieve tekst die deel uitmaakt van de toegankelijkheidsnaam van de link, bijvoorbeeld de naam van de link met ‘Voorleesexpres’ is ‘Jongen en meisje kijken door een grote letter Voorleesexpres’. Deze links zijn niet met stem te bedienen. Laat de alt-attributen daarom leeg.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml ontbreekt een taalaanduiding. Hierdoor wordt de pagina mogelijk niet correct weergegeven als de browsertaal anders is dan Nederlands. Ook lezen screenreaders de pagina mogelijk niet correct voor. Zorg ervoor dat de pagina een taalaanduiding krijgt door gebruik te maken van het lang-attribuut op het html-element.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ een menu-item wordt geopend, bijvoorbeeld 'Lezen & vaardigheden', verschijnt een submenuvenster in beeld. In dit venster staat een sluitknop dat via een aria-label de toegankelijke naam 'Close' heeft gekregen. Dit is een Engelse toegankelijke naam terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Hierdoor wordt de toegankelijke naam van de knop niet correct uitgesproken door voorleessoftware. Zorg ervoor dat een taalwissel wordt aangegeven op het button-element, of vertaal de naam van de knop naar het Nederlands. Het is overigens beter als elementen een toegankelijke naam hebben in dezelfde taal als de hoofdtaal van de pagina. Dit probleem komt ook voor wanneer bezoekers inzoomen op de pagina en het navigatiemenu achter een knop verdwijnt. De sluitknop van dit menu heet ook 'Close'.

Via een aria-label hebben de interactieve tabelkoppen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml een Engelse toegankelijke naam gekregen. Dit komt niet overeen met de taal van de rest van de pagina. Ook is geen taalwissel aangegeven op deze elementen. Zorg ervoor dat deze elementen een Nederlandse toegankelijke naam krijgen, of dat een taalwissel wordt aangegeven op de elementen. De beste optie is om ervoor te zorgen dat elementen een toegankelijke naam hebben die in dezelfde taal is als de rest van de pagina.

Onder de nieuwsberichten op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staat paginering. De genummerde links die hier in staan hebben via een visueel verborgen tekst het woord 'Page' in hun toegankelijke naam staan. Dit is een Engelse tekst terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Ook is de waarde in het title-attribuut dat op het a-elementen van deze links staat in het Engels. Vertaal de Engelse teksten naar het Nederlands zodat deze links een toegankelijke naam hebben in dezelfde taal als de hoofdtaal van de pagina.
Dit probleem komt ook voor bij de paginering op www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.
Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat een aantal afbeeldingen met alternatieve tekst ‘placeholder image’. De alternatieve teksten dienen in de taal van de website te zijn.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan selectievakjes waarmee bezoekers de nieuwsberichten kunnen filteren. Wanneer bezoekers een selectievakje selecteren herlaadt de pagina en komt de toetsenbordfocus weer bovenaan de pagina te staan. Dit kan verwarrend en mogelijk desoriënterend zijn voor sommige bezoekers. Maak gebruik van een knop waarmee bezoekers zelf het filteren controleren of gebruik asynchrone JavaScript-functionaliteit die de selectie aanpast. Gebruik bij dit laatste ook een "live-region" waar je aan de bezoeker duidelijk maakt dat er iets is gewijzigd (via hulpsoftware). Dit probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is vaak kortaf, onvolledig én blijft te kort in beeld staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk worden verplichte velden aangegeven met een * (asterisk). Nergens op de pagina staat in tekst uitgelegd wat de asterisk betekent. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat de betekenis van informatieve iconen altijd wordt uitgelegd.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ wordt in de HTML het id 'arrow-fill' meerdere keren gebruikt. Zorg ervoor dat elke id die gebruikt wordt in de HTML uniek is. Dubbele id's kunnen mogelijk problemen opleveren voor hulpsoftware.
Deze id wordt ook meerdere keren gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken en www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid.

Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap is een alt-attribuut gebruikt op a-elementen, het gaat hier om de links onder de tekst 'In opdracht van Stichting Pica; in samenwerking met'. Het alt-attribuut werkt niet wanneer deze op een a-element wordt gebruikt. Verwijder daarom het alt-attribuut van de a-elementen. Als het alt-attribuut gebruikt is om de link een toegankelijke naam te geven kan beter een aria-label worden gebruikt.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat paginering. Een van de items is een li-element met role=”presentation”. Door deze rol aan een li-element toe te voegen wordt zijn eigen rol overschreven. De HTML-specifictie schrijft bepaalde elementen voor die als directe kinderen van een ul-element mogen voorkomen. Dit kan de werking van de voorleessoftware verstoren.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/bibliotheeknetwerk/audit/
Geprint: 2024-05-09 04:14:16 v2.4-011