Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website www.schoolroute.nl


Onderzoeker
Julia, Swink; Kaylee, Swink
Datum
18 juli 2024
Opdrachtgever
Provincie Limburg

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website www.schoolroute.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 20 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website www.schoolroute.nl is onderzocht tussen 20 januari en 6 februari 2024. De hercontrole van dit onderzoek is uitgevoerd tussen 9 en 18 juli 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Op de website en in de PDF-documenten wordt kleur niet als enig middel gebruikt om informatie over te brengen, wat gunstig is voor kleurenblinden. Er wordt geen instructie, bijvoorbeeld over waar content zich bevindt op een pagina of hoe content (zoals een knop, link, applicatie) te bedienen is, niet afhankelijk van zintuigen.

Er zijn wat verbeterpunten gevonden, bijvoorbeeld:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website www.schoolroute.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De kaarten op de individuele routepagina's. Deze kaarten vallen onder de uitzondering voor de overheid.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpapparatuur.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 10 7 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 30 20 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, onder het kopje "Uitnodigingen", staat een tabel. In de kolommen "Geactiveerd" en "Herinnering verstuurd" worden afbeeldingen gebruikt. Deze afbeeldingen hebben een alternatieve tekst, maar deze komt niet overal overeen met de visuele informatie die wordt overgebracht. Zo hebben sommige rode kruizen in de kolom "Herinnering verstuurd" de alternatieve tekst "Herinnering is verstuurd", terwijl visueel andere informatie over wordt gebracht. Zorg ervoor dat de alternatieve tekst overeenkomt met de visuele informatie die de afbeelding overbrengt.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen is paginering aanwezig. De huidige pagina wordt visueel weergegeven, maar deze informatie ontbreekt in de HTML. Dit kan opgelost worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld door verborgen tekst toe te voegen of het aria-current attribuut te gebruiken. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Een soortgelijk probleem doet zich ook voor in het hoofdnavigatiemenu op meerdere pagina's.

Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt er een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". Hoewel deze tekst functioneert als een kop, is het niet als zodanig opgemaakt in HTML. Hierop is gebruik gemaakt van het attribuut role=heading, maar zonder aan te geven welk kopniveau deze kop is. Maak gebruik van het attribuut aria-level om het kop niveau aan te geven, of beter, maak gebruik van een kop-element (h1 t/m h6).


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
In het PDF-document "Download Provincie Handleiding", dat te vinden is op de homepage van het dashboard, komt de volgorde van de codelaag niet overal overeen met de leesvolgorde. Op pagina 14 staat een alinea onder de kop "Nieuwe gebruikers aanmaken". Deze alinea komt als laatst voor in de codelaag en wordt hierdoor niet na de bijbehorende kop voorgelezen door screenreaders. Hierdoor klopt vanaf pagina 14 niet meer wat wordt voorgelezen door screenreaders. Pas de codelaag aan en zorg ervoor dat de volgorde van de tags overeenkomt met de leesvolgorde.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op pagina https://www.schoolroute.nl/login staat het invoerveld wachtwoord. Op het input-element van dit veld staat het attribuut autocomplete met de waarde "password". Dit is geen bestaande waarde voor het autocomplete-attribuut. Zorg ervoor dat hier de waarde "current-password" wordt. Zie https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes voor een overzicht van alle bestaande waardes voor het autocomplete-attribuut..


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen bevindt zich een zoekveld onder het kopje "Uitnodigingen". De placeholder-tekst in dit veld heeft een onvoldoende kleurcontrast. De tekstkleur is grijs (HEX #9CA3AF) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van 2,5:1. Dit contrast moet minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn. Hetzelfde contrastprobleem is waarneembaar op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.

Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Onder het label "Website" is de tekst "https://" zichtbaar, maar deze heeft onvoldoende contrast. De grijze tekstkleur (HEX #9CA3AF) en de witte achtergrondkleur resulteren in een contrast van slechts 2,5:1. Het contrast van de tekst moet minimaal 4,5:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.

Op de pagina https://schoolroute.nl/test staat de tekst "404 NIET GEVONDEN" in wit (HEX #FFFFFF). De achtergrondkleur is lichtgrijs (HEX #F7FAFC), wat leidt tot een kleurcontrast van 1:1. Ook hier moet de contrastverhouding minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn.

Opmerking: In de browser FireFox heeft de inlogpagina https://www.schoolroute.nl/login een ander uiterlijk. Hierdoor komen op deze pagina verschillende contrastproblemen voor, bijvoorbeeld in het inlogformulier bij de labels van invoervelden. Het is niet duidelijk of dit andere uiterlijk wordt veroorzaakt door de browser of dat hier bewust voor is gekozen. Houdt er rekening meer dat gebruikers van de browser FireFox contrastproblemen tegenkomen bij het inloggen, dit kan wel verholpen worden via de accessibility overlay, maar deze overlay is niet volledig toegankelijk.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer er op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen wordt ingezoomd bij een schermbreedte 1280px, verdwijnt de paginering vanaf 125%. Hoewel een select-element om het aantal resultaten per pagina te kiezen en een knop om door de resultaten te bladeren nog steeds aanwezig zijn, is de informatie over het totale aantal gevonden resultaten, die wel beschikbaar is op de desktopversie, niet zichtbaar voor bezoekers die inzoomen. Dit resulteert in een verlies van content en functionaliteit. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login, wanneer ingezoomd wordt tot 400% bij een schermresolutie van 1280px, verdwijnen zowel de alinea tekst als de logo's. Dit belemmert de toegankelijkheid, aangezien belangrijke visuele informatie niet langer beschikbaar is voor bezoekers die inzoomen voor betere leesbaarheid.

Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes, onder het kopje "Routes", zijn filterknoppen aanwezig. Echter, bij 400% inzoomen op een schermresolutie van 1280px, worden niet alle knoppen correct weergegeven. Zo zijn de knoppen "Regio" en "Gemeente" volledig niet zichtbaar, en is de knop "Onderwijstype" slechts gedeeltelijk zichtbaar. Er is wel een horizontale scrollbalk die verschijnt bij inzoomen, maar dat is alleen toegestaan op bepaalde uitzonderingen zoals tabellen. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. De randen van dit veld hebben echter onvoldoende contrast. De randkleur is grijs (HEX #D1D5DB) tegen een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van slechts 1,4:1. Dit contrast is aanzienlijk lager dan de aanbevolen minimumnorm van 4,5:1. Hetzelfde probleem met onvoldoende contrast doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.

De groene vinkjes (HEX #22C55E) in de tabel op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, die een voltooide actie aanduiden, hebben een onvoldoende contrastratio van 2,3:1. Dit contrastniveau moet minimaal 3,0:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.

Aangepaste bevinding n.a.v. deels oplossen bevinding uit het vorige rapport:
In de rechterbenedenhoek van de website bevindt zich een knop met de tekst "Open toegankelijkheidsopties, verklaring en hulp". In het venster dat verschijnt na het activeren van deze knop wordt een lichtblauwe focusrand (HEX #639AF9) geplaatst op bepaalde elementen als bezoekers navigeren met behulp van het toetsenbord. Op een witte achtergrond heeft deze focusrand een contrastverhouding van 2,7:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Ook op een licht grijze achtergrond heeft deze focusrand onvoldoende contrast.

Advies: Op alle pagina's van de website is de standaard focusindicator vervangen door een zelfgemaakte focusrand. Deze focusrand heeft echter alleen aan de boven- en linkerkant voldoende contrast. Het wordt aanbevolen om deze focusrand aan alle vier de kanten een minimumcontrast van 3,0:1 ten opzichte van de achtergrond te geven. De standaard focusrand, zoals gedefinieerd in de WCAG-richtlijnen, voldoet reeds aan deze toegankelijkheidseisen.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". De knop "Details weergeven" opent een nieuw venster met informatie over cookies. Binnen dit venster staan links zoals "Lees verder" en “CookieScript”. Deze links zijn niet te bedienen met het toetsenbord.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. aanpassingen op website:
Wanneer een bezoeker op de "Opslaan" knop klikt op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create, verschijnt er een melding kort in beeld. Deze melding moet permanent in beeld staan zodat bezoekers de tijd hebben om het te lezen. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is om de melding in beeld te laten staan tot de bezoeker het verwijdert.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.schoolroute.nl/ staan verschillende skiplinks op de pagina. De skiplinks "Ga naar koptekst" en "Ga naar voettekst" verplaatsen de toetsenbordfocus niet. Omdat er ook geen kop- en voettekst aanwezig zijn op deze pagina is het beter om deze skiplinks te verwijderen. Soortgelijke problemen komen ook voor bij skiplinks op andere pagina's, zoals https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen en https://www.schoolroute.nl/routes.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's van https://www.schoolroute.nl/ verschijnt bij 200% inzoomen een menuknop in de linkerbovenhoek. Deze knop activeert een zijbalk met een mobiel menu. Echter, als het menu geopend is, gaat de focus niet direct naar deze zijbalk, maar naar de interactieve elementen op de pagina en pas daarna naar het menu. Ook blijft de focus niet beperkt tot het menu. Dit is geen logische volgorde van focus. Het zou zo moeten zijn dat bij activering van het menu de focus direct naar dit zijmenu gaat en daar blijft totdat de gebruiker het sluit, of het menu moet automatisch inklappen als bezoeker hier focus uithalen.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de uitklapbare knop "Kolommen In-/Uitschakelen" op pagina https://www.schoolroute.nl/routes.

Nieuwe bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op bijvoorbeeld pagina https://www.schoolroute.nl/routes staat de uitklapbare knop "Gebruikersmenu". Wanneer bezoekers deze knop uitklappen is het soms wel mogelijk om focus te plaatsen op het verschenen menu, maar soms is dat niet mogelijk. Zorg ervoor dat de focus volgorde hier consistent goed loopt. Het moet altijd mogelijk zijn om focus te plaatsten in het verschenen menu. Een mogelijke oorzaak van dit probleem is dat de focus soms automatisch verplaatst van de knop naar het menu. Dit is geen goede oplossing voor het probleem in de focus volgorde. Zorg ervoor dat de bezoeker zelf met de tabtoets de focus kan verplaatsen naar het openstaande menu vanaf de knop. Het kan verwarrend zijn als de focus verplaatst na het activeren van een knop.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de paginering op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat de knop "Volgende". De toegankelijke naam van deze knop geeft onvoldoende aan dat deze knop verwijst naar de volgende pagina. Verander de toegankelijke naam van de knop daarom naar "Volgende pagina".
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld https://www.schoolroute.nl/routes.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Wanneer toetsenbordgebruikers navigeren over elke pagina, bijvoorbeeld https://www.schoolroute.nl/login, is het mogelijk om focus te plaatsen op de elementen achter de knop met de toegankelijke naam "Open toegankelijkheidsopties, verklaring en hulp". Omdat de knop niet geactiveerd is en het achterliggende venster niet zichtbaar is, is het voor ziende toetsenbordgebruikers moeilijk te bepalen welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus niet geplaatst wordt op de bedienbare elementen achter deze knop wanneer deze niet geopend is.
Ook als het venster wel zichtbaar venster is de focus niet zichtbaar op sommige elementen, zoals de toggle knoppen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een tabel waarin de koppen van de kolommen bestaan uit knoppen (button-elementen). De zichtbare tekst van deze knoppen is aangevuld met extra tekst, waardoor de toegankelijkheidsnaam niet overeenkomt met de zichtbare tekst. Bijvoorbeeld, in plaats van de zichtbare tekst "Account type", luidt de toegankelijkheidsnaam "Sorteren Op Account type Oplopend". Het is van belang om de toegankelijkheidsnaam van de knoppen in overeenstemming te brengen met de zichtbare tekst om de bruikbaarheid en begrijpelijkheid te verbeteren.

Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
De selectievakjes in de tabel op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen hebben allemaal de toegankelijke naam die niet overkomt met wat het visuele label lijkt te zijn (de achterstaande tekst). De toegankelijke naam van het tweede selectievakje is bijvoorbeeld 'Item 1 selecteren/deselecteren voor bulkacties.'. Bezoekers die gebruikmaken van spraakgestuurde bediening kunnen moeite hebben met het selecteren van deze selectievakjes. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is het geven van een duidelijk visueel label aan elk selectievakje en het label te koppelen een het bijbehorende selectievakje.
Deze selectievakjes komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://schoolroute.nl/test heeft de primaire taal van de pagina de verkeerde waarde in het lang-attribuut. Voor Nederlandstalige sites moet de waarde <html lang="nl"> zijn. Momenteel is de waarde ingesteld op "en". Het is essentieel om de juiste taalinstellingen te gebruiken om de toegankelijkheid van de website te verbeteren voor gebruikers die de taalinstellingen van hun browser vertrouwen.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. aanpassingen aan de website:
Wanneer bezoekers willen inloggen op pagina https://www.schoolroute.nl/login maar verkeerde gegevens of niets invullen, verschijnt een HTML5 foutmelding. Deze foutmeldingen zijn niet toegankelijk. Ze gegeven bijvoorbeeld niet aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt, blijven kort in beeld staat en zijn soms in een andere taal dan de taalaanduiding van de pagina. Zorg ervoor dat foutmeldingen duidelijk aangegeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt en voldoende aan alle toegankelijkheidseisen die er zijn (bijvoorbeeld voldoende contrast en een juiste taalaanduiding). Los dit probleem bijvoorbeeld op door eigen foutmeldingen toe te voegen aan het formulier.
Dit komt voor bij meerdere formulieren op de website, bijvoorbeeld op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aangepaste bevinding n.a.v. oplossen bevinding uit het vorige rapport:
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. De invoervelden “BRIN-code”, "Vestigingsnummer" en “Postcode” vragen om een bepaald formaat. Dit formaat is als placeholdertekst in de velden geplaatst. Hierdoor verdwijnt deze informatie wanneer bezoekers iets invoeren bij de velden. Zorg ervoor dat belangrijke instructies altijd zichtbaar zijn voor bezoekers. Een placeholdertekst is dus geen geschikt middel om belangrijke informatie door te geven aan bezoekers.

Aangepaste bevinding n.a.v. aanpassingen aan de website:
Bij het inlogformulier op pagina https://www.schoolroute.nl/login zijn verplichte velden aangegeven met een asterisk (*). Nergens bij dit formulier staat in tekst aangeven wat de asterisk bij velden betekend. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat in tekst wordt uitgelegd wat de asterisk betekend.
Dit komt voor in meerdere formulieren.

Opmerking: Op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staan selectievakjes in de tabel. Deze selectievakjes hebben een toegankelijke naam en lijken visueel gelabeld te zijn door de tekst die er achter staat, maar dit komt niet overeen met de toegankelijke naam van de selectievakjes (zie succescriterium 2.4.6 en 2.5.3). Het zou beter zijn om elk selectievakje een duidelijk visueel label te geven. Deze selectievakje komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Bij het invullen en verzenden van het formulier verschijnen de volgende foutmeldingen: bij het veld "BRIN-code": "Het formaat van de BRIN-code is ongeldig." en bij het veld "Postcode": "Het formaat van de postcode is ongeldig." Deze foutmeldingen helpen bezoekers niet om de fouten te herstellen.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's vanaf https://www.schoolroute.nl/ staat boven een knop "Gebruikersmenu". Deze knop klapt extra inhoud open en dicht, maar mist een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is ingeklapt of uitgeklapt. Los dit op door gebruik te maken van aria-expanded.

Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. Wanneer er tekst wordt ingevoerd, verschijnt er in het invoerveld een knop met een "x". Deze knop heeft geen naam en rol, waardoor gebruikers met een visuele beperking niet kunnen begrijpen wat deze knop doet. Dit probleem doet zich ook voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente. Het is belangrijk om deze elementen van passende toegankelijkheidskenmerken te voorzien om de toegankelijkheid van de website te verbeteren.

Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes staat rechts van het zoekvak de knop "Kolommen In-/Uitschakelen Verwijderen". Deze knop klapt extra inhoud uit en in, maar ontbreekt een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is uitgevouwen of ingeklapt. Het toevoegen van een statusindicatie, zoals "Uitgevouwen" wanneer de extra inhoud zichtbaar is en "Ingeklapt" wanneer deze verborgen is, zou de toegankelijkheid van de website verbeteren. Dit helpt gebruikers met een visuele beperking om de huidige status van de sectie te begrijpen.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/schoolroute.nl-hercontrole/audit/
Geprint: 2024-12-26 22:46:16 v2.4-011