Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website www.schoolroute.nl
- Onderzoeker
- Julia, Swink; Kaylee, Swink
- Datum
- 6 februari 2024
- Opdrachtgever
- Provincie Limburg
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website www.schoolroute.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 23 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website www.schoolroute.nl is onderzocht tussen 20 januari en 6 februari 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Op de website en in de PDF-documenten wordt kleur niet als enig middel gebruikt om informatie over te brengen, wat gunstig is voor kleurenblinden. Er wordt geen instructie, bijvoorbeeld over waar content zich bevindt op een pagina of hoe content (zoals een knop, link, applicatie) te bedienen is, niet afhankelijk van zintuigen.
Er zijn wat verbeterpunten gevonden, bijvoorbeeld:
- Er zijn nog een aantal teksten gevonden die een te laag contrast hebben. Mensen die slechtziend zijn kunnen deze teksten dan niet goed lezen en missen dus informatie.
- Niet in alle gevallen is het mogelijk voor slechtzienden om de inhoud te vergroten zonder verlies van informatie of functionaliteit.
- Niet alle interactieve componenten binnen de website kunnen momenteel alleen met het toetsenbord worden bediend, wat problemen kan veroorzaken voor mensen die geen muis kunnen gebruiken.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | www.schoolroute.nl |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 12 | 8 | 0 |
2 Bedienbaar | 8 | 9 | 0 |
3 Begrijpelijk | 6 | 4 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 27 | 23 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login zijn logo's aanwezig. Niet alle zichtbare tekst bij deze afbeeldingen is niet opgenomen in het tekstalternatief. Bijvoorbeeld het eerste logo, waarbij de zichtbare tekst "ROVL regionaal orgaan verkeersveiligheid Limburg" is; het alternatieve tekst is enkel "ROVL". Bij de derde, vierde en vijfde logo's ontbreekt de zichtbare tekst "maakt een punt van nul.nl" in het tekstalternatief.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, onder het kopje "Uitnodigingen", staat een tabel. In de kolommen "Geactiveerd" en "Herinnering verstuurd" worden afbeeldingen gebruikt zonder tekstalternatieven. Deze afbeeldingen tonen de status van een actie (voltooid of afgebroken) en vereisen daarom tekstalternatieven. Dit probleem kan opgelost worden door het toevoegen van een title-element aan de SVG’s of een verborgen tekst.
Op de individuele route pagina's, bijvoorbeeld op https://www.schoolroute.nl/routes/91, worden routes weergegeven. De informatie over een route is momenteel alleen beschikbaar in kaartvorm. Het is belangrijk dat deze informatie ook beschikbaar is als tekstalternatief. Een mogelijke oplossing is om de route-informatie in tekstvorm onder de kaart te plaatsen.
In het PDF-document "Download Provincie Handleiding", dat te vinden is op de homepage van het dashboard, staat op elke pagina een logo in de footer. Deze informatieve afbeelding mist momenteel een tekstalternatief. Dit probleem kan opgelost worden door een tekstalternatief toe te voegen aan het oorspronkelijke bestand (bijvoorbeeld in Word of InDesign) en dit bestand vervolgens opnieuw te exporteren naar PDF-formaat. Dit probleem kan ook worden opgelost door alleen het eerste logo in het document (op pagina één) een alternatieve tekst te geven en de andere logo's van Schoolroute.nl te verbergen voor hulpsoftware door hier artefacten van te maken.
Ditzelfde probleem doet zich voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
In het PDF-document "Download Provincie Handleiding" staan verschillende informatieve afbeeldingen die geen alternatieve tekst hebben. Hierdoor weten blinde of slechtziende gebruikers van voorleessoftware niet wat er op deze afbeeldingen staan. Zorg ervoor dat de afbeeldingen een alternatieve tekst krijgen die dezelfde informatie overbrengt als dat de afbeelding visueel doet.
Ditzelfde probleem doet zich voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Binnen dit venster is een opsomming van twee punten die visueel te onderscheiden is. Echter, in de HTML-structuur is deze lijst niet opgemaakt als een lijst met de elementen <ul> en <li>. Dit is belangrijk omdat de informatiestructuur in de HTML moet overeenkomen met de visuele structuur. Als een opsomming correct is opgemaakt, kan hulpsoftware, zoals schermlezers, aangeven dat het om een lijst gaat en hoeveel items deze bevat.
Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt tevens een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, wordt een formulier geopend. In dit formulier, onder het label "Aanvraag type:", staat een groep keuzerondjes. Hoewel deze visueel als een groep worden gepresenteerd, ontbreekt de groepering in de HTML-structuur. Deze elementen moeten worden gegroepeerd, bijvoorbeeld met de elementen <fieldset> en <legend> om de toegankelijkheid en de structuur van de pagina te verbeteren.
Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt er een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". Hoewel deze tekst functioneert als een kop, is het niet als zodanig opgemaakt in HTML. Het is aan te raden om kop-elementen (<h1> tot <h6>) of elementen met role="heading" te gebruiken voor dergelijke teksten. Ditzelfde probleem is zichtbaar op andere schermen van deze banner, zoals onder "Details weergeven".
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen is paginering aanwezig. De huidige pagina wordt visueel weergegeven, maar deze informatie ontbreekt in de HTML. Dit kan opgelost worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld door verborgen tekst toe te voegen of het aria-current attribuut te gebruiken. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Een soortgelijk probleem doet zich ook voor in het hoofdnavigatiemenu op meerdere pagina's.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/212/edit?activeRelationManager=1 is een tablijst met twee tabs: "Gebruikers" en "Uitnodigingen". Als er geen resultaten gevonden zijn, verschijnt de kop 2 "Geen records gevonden". Deze tekst dient echter niet als koptekst opgemaakt te worden, aangezien er geen inhoud onder staat.
In het PDF-document "Download Provincie Handleiding" is de codelaag niet (volledig) goed gecodeerd:
- Het eerste inhoudsopgave item op pagina 2 is geplaatst in een P-tag. Dit hoort in een TOCI-tag te staan binnen de TOC-tag.
- Links in het document zijn niet opgemaakt met een Link-tag waarin de linktekst en linkobject zijn geplaatst.
- Koppen zijn niet met een Kop-tag opgemaakt, zie bijvoorbeeld pagina 6.
- De paginanummering is gecodeerd. Dit is niet afkeurbaar, maar overbodig.
Deze problemen komen ook voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, opent zich een formulier. Dit formulier bevat velden die persoonlijke informatie verzamelen: De gebruikersnaam en het e-mailadres. Het is belangrijk dat deze invoervelden een optie bieden voor automatisch invullen. Dit kan worden gerealiseerd door het autocomplete attribuut met de juiste waarde toe te voegen aan deze velden. Voor het veld 'gebruikersnaam' zou de juiste waarde "username" kunnen zijn en voor 'e-mail' "email".
Op de loginpagina staat eveneens een formulier. Bij het invoerveld "Gebruikersnaam" is het autocomplete attribuut momenteel verkeerd ingesteld op "on". Dit zou "username" of "email" moeten zijn. Bij het invoerveld "Wachtwoord" ontbreekt het autocomplete attribuut.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website wordt tekst gebruikt in blauwtinten op een witte of grijze achtergrond, wat onvoldoende contrast oplevert. Een voorbeeld hiervan is een modaal venster dat bij het eerste bezoek aan de website verschijnt. Binnen dit venster staat een knop met de witte tekst "Vraag direct een account aan" op een blauwe achtergrond. De tekstkleur is wit (HEX #FFFFFF) en de achtergrondkleur blauw (HEX #049FB4), met een kleurcontrast van 3,2:1. Dit is onder de vereiste norm van minimaal 4,5:1. Dezelfde blauwe kleur wordt ook gebruikt voor links en de "Verzend" knop binnen deze banner, met hetzelfde contrastprobleem. Meer voorbeelden van deze kleurencombinatie zijn de "Inloggen" knop op https://www.schoolroute.nl/login en de link "Dashboard" op https://www.schoolroute.nl/, evenals de links "Wachtwoord vergeten", "Meer informatie", "webmix.nl", en "Cookies" op de loginpagina.
Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner met het kopje "Deze website maakt gebruik van cookies". Wanneer op "Details weergeven" wordt geklikt, opent zich een nieuw venster. Hier wordt de blauwe kleur (HEX #3FB6EE) gebruikt voor links en knoppen, wat een kleurcontrast van 2,3:1 oplevert, ver onder de norm van 4,5:1. Dit geldt ook voor de "Lees verder" (HEX #5BC0F0) links en de knoppen "COOKIEVERKLARING" en "TOON COOKIES", waar het contrast 2,1:1 is. De knop "OPSLAAN EN SLUITEN" heeft een kleurcontrast van 2,3:1 met een combinatie van groen (HEX #6BBE6B) op wit. Na het klikken op "Toon cookies" verschijnt een tabel met blauwe links die eveneens een onvoldoende contrast van 2,3:1 hebben.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login komt, wanneer de tekstafstand wordt vergroot zoals voorgeschreven door succescriterium 1.4.12 van de WCAG en ingezoomd wordt bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, een deel van de witte tekst naast het loginformulier op een witte achtergrond te staan, wat leidt tot een kleurcontrast van slechts 1,1:1. Dit is ver onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen bevindt zich een zoekveld onder het kopje "Uitnodigingen". De placeholder-tekst in dit veld heeft een onvoldoende kleurcontrast. De tekstkleur is grijs (HEX #9CA3AF) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van 2,5:1. Dit contrast moet minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn. Hetzelfde contrastprobleem is waarneembaar op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
De actieve pagina-indicator in de paginering op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen heeft een blauw cijfer op een lichtblauwe achtergrond. Het kleurcontrast van deze combinatie is 2,9:1, wat onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1 is.
Boven de titel "Uitnodigingen" op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een link "Lijst" met onvoldoende contrast. De tekstkleur is donkergrijs (HEX #6B7280) op een lichtgrijze achtergrondkleur (HEX #E5E7EB), met een contrast van 3,9:1. Dit is onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1. Een soortgelijk probleem doet zich voor op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes, https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024 bij de link "Alle Routes", en op https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Op https://www.schoolroute.nl/gemeente/create verschijnt bij het klikken op de knop "Aanmaken" een modaal venster met de melding "500 SERVER FOUT" in grijze tekst. Het kleurcontrast van deze tekst (HEX #A0AEC0) tegen de achtergrondkleur (HEX #F7FAFC) is 2,2:1, wat aanzienlijk lager is dan het vereiste minimum van 4,5:1.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Onder het label "Website" is de tekst "https://" zichtbaar, maar deze heeft onvoldoende contrast. De grijze tekstkleur (HEX #9CA3AF) en de witte achtergrondkleur resulteren in een contrast van slechts 2,5:1. Het contrast van de tekst moet minimaal 4,5:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.
Op de pagina https://schoolroute.nl/test staat de tekst "404 NIET GEVONDEN" in grijs (HEX #A0AEC0). De achtergrondkleur is lichtgrijs (HEX #F7FAFC), wat leidt tot een kleurcontrast van 2,2:1. Ook hier moet de contrastverhouding minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn.
Het PDF-document "Download Leerling Handleiding" en het PDF-document “Download Provincie Handleiding”, bevat op de eerste pagina witte tekst op een blauwe achtergrond (HEX #23B9D5) met een contrast van 2,3:1. Dit is onder de vereiste norm van minimaal 4,5:1 voor voldoende leesbaarheid. De documenten zijn te downloaden op https://www.schoolroute.nl/.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer er op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen wordt ingezoomd bij een schermbreedte 1280px, verdwijnt de paginering vanaf 125%. Hoewel een select-element om het aantal resultaten per pagina te kiezen en een knop om door de resultaten te bladeren nog steeds aanwezig zijn, is de informatie over het totale aantal gevonden resultaten, die wel beschikbaar is op de desktopversie, niet zichtbaar voor bezoekers die inzoomen. Dit resulteert in een verlies van content en functionaliteit. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Op alle pagina's van https://www.schoolroute.nl/ verschijnt bij inzoomen een menuknop in de linkerbovenhoek waarmee het navigatiemenu kan worden uitgeklapt. Bij een schermbreedte van 1280px verdwijnt vanaf 150% de knop waarmee bezoekers het menu weer kunnen inklappen. Zorg ervoor dat functionaliteiten niet verloren gaan wanneer bezoekers inzoomen.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login, wanneer ingezoomd wordt tot 400% bij een schermresolutie van 1280px, verdwijnen zowel de alinea tekst als de logo's. Dit belemmert de toegankelijkheid, aangezien belangrijke visuele informatie niet langer beschikbaar is voor bezoekers die inzoomen voor betere leesbaarheid.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes, onder het kopje "Routes", zijn filterknoppen aanwezig. Echter, bij 400% inzoomen op een schermresolutie van 1280px, worden niet alle knoppen correct weergegeven. Zo zijn de knoppen "Regio" en "Gemeente" volledig niet zichtbaar, en is de knop "Onderwijstype" slechts gedeeltelijk zichtbaar. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024 en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Als de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, opent zich een formulier. De invoervelden in dit formulier hebben een lichtgrijze randkleur (HEX #E8E9EC), maar het kleurcontrast van deze rand is slechts 1,2:1. Dit is lager dan de minimale norm van 3,0:1 voor voldoende contrast. Ook de checkbox in de CAPTCHA heeft een kleurcontrast van slechts 1,8:1, wat opnieuw onvoldoende is.
Dit probleem doet zich voor bij meerdere invoervelden op de website.
Bij inzoomen op de website verschijnt de zogenaamde hamburgerknop. Deze knop heeft blauwe strepen (HEX #00C4DC) met een kleurcontrast van 2,1:1, wat lager is dan het vereiste minimum van 3,0:1.
In de rechterbenedenhoek van de website bevindt zich een knop met de tekst "Open toegankelijkheidsopties, verklaring en hulp". Deze knop is blauw (HEX #04C4DD) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), met een contrast van 2,1:1. Dit is beneden de aanbevolen contrastverhouding van minimaal 3,0:1 voor UI-elementen. Dezelfde problemen met onvoldoende contrast komen voor in de tool met tekst, UI-elementen en de focusindicator.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. De randen van dit veld hebben echter onvoldoende contrast. De randkleur is grijs (HEX #D7DADA) tegen een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van slechts 1,4:1. Dit contrast is aanzienlijk lager dan de aanbevolen minimumnorm van 4,5:1. Hetzelfde probleem met onvoldoende contrast doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
De groene vinkjes (HEX #22C55E) in de tabel op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, die een voltooide actie aanduiden, hebben een onvoldoende contrastratio van 2,3:1. Dit contrastniveau moet minimaal 3,0:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.
Advies: Op alle pagina's van de website is de standaard focusindicator vervangen door een zelfgemaakte focusrand. Deze focusrand heeft echter alleen aan de boven- en linkerkant voldoende contrast. Het wordt aanbevolen om deze focusrand aan alle vier de kanten een minimumcontrast van 3,0:1 ten opzichte van de achtergrond te geven. De standaard focusrand, zoals gedefinieerd in de WCAG-richtlijnen, voldoet reeds aan deze toegankelijkheidseisen.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login, wanneer de stijlkenmerken uit dit succescriterium worden toegepast, ontstaat er een probleem met de leesbaarheid: een deel van de witte tekst naast het loginformulier komt op een witte achtergrond te staan. Dit contrastprobleem kan worden opgelost door de containers in de lay-out zodanig aan te passen dat ze meegroeien met de tekst. Dit zorgt ervoor dat de tekst ongeacht de grootte duidelijk zichtbaar blijft tegen de achtergrond.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". De knop "Details weergeven" opent een nieuw venster met informatie over cookies. Binnen dit venster staan links zoals "Lees verder" en “CookieScript”. Deze links zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Ook de knop 'Toon cookies' is niet te bedienen met het toetsenbord, ook al krijgt de knop wel toetsenbordfocus.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer een nieuwe gebruiker is aangemaakt, verschijnt er een bevestigingsbericht dat slechts kort zichtbaar is en dan verdwijnt. Deze tekst moet permanent zichtbaar blijven zodat de bezoeker voldoende tijd heeft om de informatie te lezen en te verwerken. Een soortgelijk bericht verschijnt ook wanneer de bezoeker op de "Opslaan" knop klikt, zoals te zien op https://www.schoolroute.nl/scholen/create.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.schoolroute.nl/ staan verschillende skiplinks op de pagina. De skiplinks "Ga naar koptekst" en "Ga naar voettekst" verplaatsen de toetsenbordfocus niet. Omdat er ook geen kop- en voettekst aanwezig zijn op deze pagina is het beter om deze skiplinks te verwijderen. Soortgelijke problemen komen ook voor bij skiplinks op andere pagina's, zoals https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen en https://www.schoolroute.nl/routes.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De pagina https://www.schoolroute.nl/routes/91 heeft als titel "Route bekijken - schoolroute.nl". Deze titel geeft echter geen specifieke beschrijving van de inhoud van de pagina en is niet uniek binnen de website. Het is nodig om de naam van de specifieke route toe te voegen aan deze titel voor meer duidelijkheid. Dit geldt ook voor soortgelijke pagina's, zoals https://www.schoolroute.nl/routes/116. Dezelfde afkeur geldt voor gemeentelijke pagina's met titels zoals "Gemeente bewerken - schoolroutes.nl", zoals te zien op https://www.schoolroute.nl/gemeente/96/edit?activeRelationManager=0 en https://www.schoolroute.nl/gemeente/26/edit?activeRelationManager=0.
De PDF-documenten "Download Provincie Handleiding" en "Download Leerling Handleiding", te downloaden op https://www.schoolroute.nl/, missen momenteel een documenttitel. Elk document dient een duidelijke titel te hebben die het onderwerp van het document beschrijft. Bovendien is het belangrijk dat deze documenttitel in de titelbalk verschijnt, in plaats van alleen de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt en een formulier opent, gaat de focus niet direct naar het formulier, maar begint aan het begin van de pagina. Dit vormt een probleem omdat het geen logische focusvolgorde is.
Op alle pagina's van https://www.schoolroute.nl/ verschijnt bij 200% inzoomen een menuknop in de linkerbovenhoek. Deze knop activeert een zijbalk met een mobiel menu. Echter, als het menu geopend is, gaat de focus niet direct naar deze zijbalk, maar naar de interactieve elementen op de pagina en pas daarna naar het menu. Ook blijft de focus niet beperkt tot het menu. Dit is geen logische volgorde van focus. Het zou zo moeten zijn dat bij activering van het menu de focus direct naar dit zijmenu gaat en daar blijft totdat de gebruiker het sluit, of het menu moet automatishc inklappen als bezoeker hier focus uithalen.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de "Gebruikersmenu" en de uitklapbare knoppen op pagina https://www.schoolroute.nl/routes.
Wanneer bezoekers het formulier op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create proberen te versturen maar een verkeerde BRIN Code hebben ingevuld, verschijnt de melding "Het formaat van BRIN code is ongeldig." bij het veld. Voor toetsenbordgebruikers blijft de focus op de knop "Aanmaken" staan als deze melding verschijnt en moeten zij terugnavigeren over de pagina. Zorg ervoor dat wanneer foutmeldingen verschijnen de toetsenbordfocus verplaatst naar een algemene foutmelding boven het formulier, of naar het veld waar de fout in is gemaakt.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes bevindt zich een tabel. In elke rij van deze tabel staan vijf cellen, en elke cel bevat een link die naar dezelfde pagina van een specifieke route leidt. Het gevolg hiervan is dat de tabel veel links bevat met dezelfde korte tekst, terwijl ze allemaal naar verschillende routes verwijzen. De tekst van deze links maakt het niet duidelijk wat het doel van elke link is. Een mogelijke oplossing is om de linktekst aan te vullen met een beschrijving van de route, bijvoorbeeld start en eindpunt. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen is er onder het kopje "Uitnodigingen" een tabel te vinden. In de laatste kolom van deze tabel staan meerdere knoppen met allemaal de tekst "Verstuur opnieuw". Echter, deze tekst geeft onvoldoende informatie over de specifieke actie die elke knop uitvoert. Dit kan verwarring veroorzaken voor gebruikers, omdat het niet duidelijk is welke uitnodiging opnieuw verstuurd zal worden bij het klikken op een van deze knoppen.
In de tabel op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staan verschillende selectievakjes. Al deze selectievakjes hebben de toegankelijke naam "Zoekwoord" gekregen. Dit omschrijft onvoldoende wat de bezoeker selecteert met het selectievakje. Zorg ervoor dat deze selectievakjes een duidelijk toegankelijke naam krijgen.
Deze selectievakjes komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
In de paginering op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat de knop "Volgende". De toegankelijke naam van deze knop geeft onvoldoende aan dat deze knop verwijst naar de volgende pagina. Verander de toegankelijke naam van de knop daarom naar "Volgende pagina".
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld https://www.schoolroute.nl/routes.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login bevinden zich onderaan verschillende logo's die als links functioneren. Echter, deze links missen een zichtbare focusindicator. Dit vormt een probleem voor toetsenbordgebruikers, aangezien zij niet kunnen zien op welke elementen de focus zich bevindt. Zonder deze visuele indicatie kunnen zij onbedoeld en per ongeluk links activeren. Het is essentieel dat de focus altijd zichtbaar is, om zo een toegankelijke en gebruiksvriendelijke navigatie te garanderen voor alle gebruikers, inclusief diegenen die afhankelijk zijn van het toetsenbord voor navigatie.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login bevinden zich logo's die als links fungeren. Echter, de toegankelijkheidsnaam van deze links begint met de tekst "Opent in een nieuw venster", wat niet overeenkomt met de zichtbare tekst in de afbeeldingen. Dit verschil in tekst maakt de links moeilijk te bedienen voor gebruikers van spraakgestuurde systemen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheidsnaam van de links begint met de zichtbare tekst.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een tabel waarin de koppen van de kolommen bestaan uit knoppen (button-elementen). De zichtbare tekst van deze knoppen is aangevuld met extra tekst, waardoor de toegankelijkheidsnaam niet overeenkomt met de zichtbare tekst. Bijvoorbeeld, in plaats van de zichtbare tekst "Account type", luidt de toegankelijkheidsnaam "Sorteren Op Account type Oplopend". Het is van belang om de toegankelijkheidsnaam van de knoppen in overeenstemming te brengen met de zichtbare tekst om de bruikbaarheid en begrijpelijkheid te verbeteren.
De selectievakjes in de tabel op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen hebben allemaal de toegankelijke naam "Zoekwoord" maar lijken visueel gelabeld te worden door de achterstaande tekst, wat niet "Zoekwoord" is. Bezoekers die gebruikmaken van spraakgestuurde bediening kunnen moeite hebben met het selecteren van deze selectievakjes. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is het geven van een duidelijk visueel label aan elk selectievakje en het label te koppelen een het bijbehorende selectievakje.
Deze selectievakjes komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://schoolroute.nl/test heeft de primaire taal van de pagina de verkeerde waarde in het lang-attribuut. Voor Nederlandstalige sites moet de waarde <html lang="nl"> zijn. Momenteel is de waarde ingesteld op "en". Het is essentieel om de juiste taalinstellingen te gebruiken om de toegankelijkheid van de website te verbeteren voor gebruikers die de taalinstellingen van hun browser vertrouwen.
In het PDF-document "Download Leerling Handleiding" is de taal ingesteld in de documenteigenschappen, maar deze komt niet overeen met de werkelijke taal van het document. De werkelijke taal is Nederlands, maar de ingestelde taal is Engels. Het is belangrijk om de taalinstellingen in documenten nauwkeurig weer te geven om ervoor te zorgen dat gebruikers met behulp van hulpmiddelen voor tekst-naar-spraak en vertalingen de juiste informatie krijgen.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, wordt een formulier geopend. Wanneer het formulier leeg wordt verstuurd, verschijnt er onder elk leeg invoerveld een door de browser gegenereerde foutmelding "VUL DIT VELD IN." Dit is geen foutmelding, maar een instructie. De effectieve foutmeldingen moeten duidelijk moeten aangeven wat er specifiek mis is gegaan met de invoer, om gebruikers te helpen begrijpen hoe ze de fout kunnen corrigeren. Los dit probleem op door eigen foutmeldingen toe te voegen aan het formulier. Zie ook pagina https://schoolroute.nl/login en het formulier op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Bij het invullen en verzenden van het formulier, in het veld "BRIN-code", verschijnt er een melding: "Minimum aantal toegestane tekens: 4." Deze instructie is van groot belang, daarom moet deze zichtbaar zijn naast dit veld voordat het formulier wordt verzonden. Op deze manier krijgen gebruikers direct feedback over de vereisten voor dat specifieke veld. Een soortgelijk probleem komt ook voor bij het veld "Vestigingsnummer".
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. De invoervelden “BRIN-code”, "Vestigingsnummer" en “Postcode” vragen om een bepaald formaat. Dit formaat is niet in het label of instructie bij deze velden geplaatst. Voorzie alle velden die een specifiek formaat eisen van een instructie.
Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met een kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt en het formulier wordt geopend, worden de verplichte velden aangeduid met een symbool van een sterretje ("*"). Echter, er ontbreekt een uitleg over de betekenis van dit symbool.
Dit komt voor in meerdere formulieren.
Als bezoekers op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente/create de combobox "Provincie" uitklappen is een zoekveld zichtbaar. Dit zoekveld heeft alleen een placeholdertekst als visueel label, wat verdwijnt als bezoekers iets typen in het veld. Een placeholdertekst is niet geschikt als (enig) visueel label van een invoerveld. Zorg ervoor dat velden een label hebben dat altijd bij het veld blijft staan, ook wanneer iets is ingevuld in het veld.
Opmerking: Op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staan selectievakjes in de tabel. Deze selectievakjes hebben een toegankelijke naam en lijken visueel gelabeld te zijn door de tekst die er achter staat, maar dit komt niet overeen met de toegankelijke naam van de selectievakjes (zie succescriterium 2.4.6 en 2.5.3). Het zou beter zijn om elk selectievakje een duidelijk visueel label te geven. Deze selectievakje komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Bij het invullen en verzenden van het formulier verschijnen de volgende foutmeldingen: bij het veld "BRIN-code": "Het formaat van de BRIN-code is ongeldig." en bij het veld "Postcode": "Het formaat van de postcode is ongeldig." Deze foutmeldingen helpen bezoeker niet om de fouten te herstellen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". De sluitknop van dit venster heeft geen toegankelijkheidsnaam, wat problemen kan opleveren voor gebruikers van schermlezers. Zie https://www.schoolroute.nl/.
Op alle pagina's vanaf https://www.schoolroute.nl/ staat boven een knop "Gebruikersmenu". Deze knop klapt extra inhoud open en dicht, maar mist een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is ingeklapt of uitgeklapt. Los dit op door gebruik te maken van aria-expanded.
Een soortgelijk probleem komt ook voor in het navigatiemenu bij de knop 'Schoolroute'.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. Wanneer er tekst wordt ingevoerd, verschijnt er in het invoerveld een knop met een "x". Deze knop heeft geen naam en rol, waardoor gebruikers met een visuele beperking niet kunnen begrijpen wat deze knop doet. Dit probleem doet zich ook voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente. Het is belangrijk om deze elementen van passende toegankelijkheidskenmerken te voorzien om de toegankelijkheid van de website te verbeteren.
Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes staat rechts van het zoekvak de knop "Kolommen In-/Uitschakelen Verwijderen". Deze knop klapt extra inhoud uit en in, maar ontbreekt een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is uitgevouwen of ingeklapt. Het toevoegen van een statusindicatie, zoals "Uitgevouwen" wanneer de extra inhoud zichtbaar is en "Ingeklapt" wanneer deze verborgen is, zou de toegankelijkheid van de website verbeteren. Dit helpt gebruikers met een visuele beperking om de huidige status van de sectie te begrijpen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een tabel met in de laatste kolom links met de tekst "Verstuur opnieuw". Wanneer een bezoeker op deze link klikt, verschijnt een wachtanimatie en verdwijnt de link uit de tabel. Dit is een statusverandering op de pagina en dient te worden voorgelezen aan gebruikers van schermlezers. Het is belangrijk om het statusbericht voor te lezen, zodat gebruikers op de hoogte zijn van wat er op de pagina gebeurt.
Daarnaast, op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create, wanneer een nieuwe gebruiker is aangemaakt, verschijnt er een bevestigingsbericht dat niet wordt voorgelezen. Een soortgelijk bericht verschijnt ook wanneer de bezoeker op de "Opslaan" knop klikt. Dit kan worden opgelost door het toevoegen van role="status" of aria-live="polite".
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.schoolroute.nl/login
- https://www.schoolroute.nl/
- https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen
- https://www.schoolroute.nl/routes
- https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024
- https://www.schoolroute.nl/gemeente
- https://www.schoolroute.nl/gemeente/26/edit?activeRelationManager=0
- https://www.schoolroute.nl/gemeente/96/edit?activeRelationManager=0
- https://www.schoolroute.nl/gemeente/create
- https://schoolroute.nl/test
- https://www.schoolroute.nl/routes/91
- https://www.schoolroute.nl/scholen/212/edit?activeRelationManager=1
- https://www.schoolroute.nl/
- https://www.schoolroute.nl/scholen/create
- https://www.schoolroute.nl/routes/116
- https://www.schoolroute.nl/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 121
- Firefox, versie 122
- Acrobat PRO DC
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.