Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website www.schoolroute.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | www.schoolroute.nl |
---|---|
Datum | 6 februari 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login zijn logo's aanwezig. Niet alle zichtbare tekst bij deze afbeeldingen is niet opgenomen in het tekstalternatief. Bijvoorbeeld het eerste logo, waarbij de zichtbare tekst "ROVL regionaal orgaan verkeersveiligheid Limburg" is; het alternatieve tekst is enkel "ROVL". Bij de derde, vierde en vijfde logo's ontbreekt de zichtbare tekst "maakt een punt van nul.nl" in het tekstalternatief.
Bevinding 2: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, onder het kopje "Uitnodigingen", staat een tabel. In de kolommen "Geactiveerd" en "Herinnering verstuurd" worden afbeeldingen gebruikt zonder tekstalternatieven. Deze afbeeldingen tonen de status van een actie (voltooid of afgebroken) en vereisen daarom tekstalternatieven. Dit probleem kan opgelost worden door het toevoegen van een title-element aan de SVG’s of een verborgen tekst.
Bevinding 3: Op de individuele route pagina's, bijvoorbeeld op https://www.schoolroute.nl/routes/91, worden routes weergegeven. De informatie over een route is momenteel alleen beschikbaar in kaartvorm. Het is belangrijk dat deze informatie ook beschikbaar is als tekstalternatief. Een mogelijke oplossing is om de route-informatie in tekstvorm onder de kaart te plaatsen.
Bevinding 4: In het PDF-document "Download Provincie Handleiding", dat te vinden is op de homepage van het dashboard, staat op elke pagina een logo in de footer. Deze informatieve afbeelding mist momenteel een tekstalternatief. Dit probleem kan opgelost worden door een tekstalternatief toe te voegen aan het oorspronkelijke bestand (bijvoorbeeld in Word of InDesign) en dit bestand vervolgens opnieuw te exporteren naar PDF-formaat. Dit probleem kan ook worden opgelost door alleen het eerste logo in het document (op pagina één) een alternatieve tekst te geven en de andere logo's van Schoolroute.nl te verbergen voor hulpsoftware door hier artefacten van te maken.
Ditzelfde probleem doet zich voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
Bevinding 5: In het PDF-document "Download Provincie Handleiding" staan verschillende informatieve afbeeldingen die geen alternatieve tekst hebben. Hierdoor weten blinde of slechtziende gebruikers van voorleessoftware niet wat er op deze afbeeldingen staan. Zorg ervoor dat de afbeeldingen een alternatieve tekst krijgen die dezelfde informatie overbrengt als dat de afbeelding visueel doet.
Ditzelfde probleem doet zich voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Binnen dit venster is een opsomming van twee punten die visueel te onderscheiden is. Echter, in de HTML-structuur is deze lijst niet opgemaakt als een lijst met de elementen <ul> en <li>. Dit is belangrijk omdat de informatiestructuur in de HTML moet overeenkomen met de visuele structuur. Als een opsomming correct is opgemaakt, kan hulpsoftware, zoals schermlezers, aangeven dat het om een lijst gaat en hoeveel items deze bevat.
Bevinding 7: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt tevens een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, wordt een formulier geopend. In dit formulier, onder het label "Aanvraag type:", staat een groep keuzerondjes. Hoewel deze visueel als een groep worden gepresenteerd, ontbreekt de groepering in de HTML-structuur. Deze elementen moeten worden gegroepeerd, bijvoorbeeld met de elementen <fieldset> en <legend> om de toegankelijkheid en de structuur van de pagina te verbeteren.
Bevinding 8: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt er een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". Hoewel deze tekst functioneert als een kop, is het niet als zodanig opgemaakt in HTML. Het is aan te raden om kop-elementen (<h1> tot <h6>) of elementen met role="heading" te gebruiken voor dergelijke teksten. Ditzelfde probleem is zichtbaar op andere schermen van deze banner, zoals onder "Details weergeven".
Bevinding 9: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen is paginering aanwezig. De huidige pagina wordt visueel weergegeven, maar deze informatie ontbreekt in de HTML. Dit kan opgelost worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld door verborgen tekst toe te voegen of het aria-current attribuut te gebruiken. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Een soortgelijk probleem doet zich ook voor in het hoofdnavigatiemenu op meerdere pagina's.
Bevinding 10: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/212/edit?activeRelationManager=1 is een tablijst met twee tabs: "Gebruikers" en "Uitnodigingen". Als er geen resultaten gevonden zijn, verschijnt de kop 2 "Geen records gevonden". Deze tekst dient echter niet als koptekst opgemaakt te worden, aangezien er geen inhoud onder staat.
Bevinding 11: In het PDF-document "Download Provincie Handleiding" is de codelaag niet (volledig) goed gecodeerd:
- Het eerste inhoudsopgave item op pagina 2 is geplaatst in een P-tag. Dit hoort in een TOCI-tag te staan binnen de TOC-tag.
- Links in het document zijn niet opgemaakt met een Link-tag waarin de linktekst en linkobject zijn geplaatst.
- Koppen zijn niet met een Kop-tag opgemaakt, zie bijvoorbeeld pagina 6.
- De paginanummering is gecodeerd. Dit is niet afkeurbaar, maar overbodig.
Deze problemen komen ook voor in het PDF-document "Download Leerling Handleiding".
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, opent zich een formulier. Dit formulier bevat velden die persoonlijke informatie verzamelen: De gebruikersnaam en het e-mailadres. Het is belangrijk dat deze invoervelden een optie bieden voor automatisch invullen. Dit kan worden gerealiseerd door het autocomplete attribuut met de juiste waarde toe te voegen aan deze velden. Voor het veld 'gebruikersnaam' zou de juiste waarde "username" kunnen zijn en voor 'e-mail' "email".
Bevinding 13: Op de loginpagina staat eveneens een formulier. Bij het invoerveld "Gebruikersnaam" is het autocomplete attribuut momenteel verkeerd ingesteld op "on". Dit zou "username" of "email" moeten zijn. Bij het invoerveld "Wachtwoord" ontbreekt het autocomplete attribuut.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op alle pagina's van de website wordt tekst gebruikt in blauwtinten op een witte of grijze achtergrond, wat onvoldoende contrast oplevert. Een voorbeeld hiervan is een modaal venster dat bij het eerste bezoek aan de website verschijnt. Binnen dit venster staat een knop met de witte tekst "Vraag direct een account aan" op een blauwe achtergrond. De tekstkleur is wit (HEX #FFFFFF) en de achtergrondkleur blauw (HEX #049FB4), met een kleurcontrast van 3,2:1. Dit is onder de vereiste norm van minimaal 4,5:1. Dezelfde blauwe kleur wordt ook gebruikt voor links en de "Verzend" knop binnen deze banner, met hetzelfde contrastprobleem. Meer voorbeelden van deze kleurencombinatie zijn de "Inloggen" knop op https://www.schoolroute.nl/login en de link "Dashboard" op https://www.schoolroute.nl/, evenals de links "Wachtwoord vergeten", "Meer informatie", "webmix.nl", en "Cookies" op de loginpagina.
Bevinding 15: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner met het kopje "Deze website maakt gebruik van cookies". Wanneer op "Details weergeven" wordt geklikt, opent zich een nieuw venster. Hier wordt de blauwe kleur (HEX #3FB6EE) gebruikt voor links en knoppen, wat een kleurcontrast van 2,3:1 oplevert, ver onder de norm van 4,5:1. Dit geldt ook voor de "Lees verder" (HEX #5BC0F0) links en de knoppen "COOKIEVERKLARING" en "TOON COOKIES", waar het contrast 2,1:1 is. De knop "OPSLAAN EN SLUITEN" heeft een kleurcontrast van 2,3:1 met een combinatie van groen (HEX #6BBE6B) op wit. Na het klikken op "Toon cookies" verschijnt een tabel met blauwe links die eveneens een onvoldoende contrast van 2,3:1 hebben.
Bevinding 16: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login komt, wanneer de tekstafstand wordt vergroot zoals voorgeschreven door succescriterium 1.4.12 van de WCAG en ingezoomd wordt bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, een deel van de witte tekst naast het loginformulier op een witte achtergrond te staan, wat leidt tot een kleurcontrast van slechts 1,1:1. Dit is ver onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1.
Bevinding 17: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen bevindt zich een zoekveld onder het kopje "Uitnodigingen". De placeholder-tekst in dit veld heeft een onvoldoende kleurcontrast. De tekstkleur is grijs (HEX #9CA3AF) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van 2,5:1. Dit contrast moet minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn. Hetzelfde contrastprobleem is waarneembaar op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Bevinding 18: De actieve pagina-indicator in de paginering op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen heeft een blauw cijfer op een lichtblauwe achtergrond. Het kleurcontrast van deze combinatie is 2,9:1, wat onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1 is.
Bevinding 19: Boven de titel "Uitnodigingen" op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een link "Lijst" met onvoldoende contrast. De tekstkleur is donkergrijs (HEX #6B7280) op een lichtgrijze achtergrondkleur (HEX #E5E7EB), met een contrast van 3,9:1. Dit is onder de aanbevolen norm van minimaal 4,5:1. Een soortgelijk probleem doet zich voor op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes, https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024 bij de link "Alle Routes", en op https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Bevinding 20: Op https://www.schoolroute.nl/gemeente/create verschijnt bij het klikken op de knop "Aanmaken" een modaal venster met de melding "500 SERVER FOUT" in grijze tekst. Het kleurcontrast van deze tekst (HEX #A0AEC0) tegen de achtergrondkleur (HEX #F7FAFC) is 2,2:1, wat aanzienlijk lager is dan het vereiste minimum van 4,5:1.
Bevinding 21: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Onder het label "Website" is de tekst "https://" zichtbaar, maar deze heeft onvoldoende contrast. De grijze tekstkleur (HEX #9CA3AF) en de witte achtergrondkleur resulteren in een contrast van slechts 2,5:1. Het contrast van de tekst moet minimaal 4,5:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.
Bevinding 22: Op de pagina https://schoolroute.nl/test staat de tekst "404 NIET GEVONDEN" in grijs (HEX #A0AEC0). De achtergrondkleur is lichtgrijs (HEX #F7FAFC), wat leidt tot een kleurcontrast van 2,2:1. Ook hier moet de contrastverhouding minimaal 4,5:1 zijn om voldoende leesbaar te zijn.
Bevinding 23: Het PDF-document "Download Leerling Handleiding" en het PDF-document “Download Provincie Handleiding”, bevat op de eerste pagina witte tekst op een blauwe achtergrond (HEX #23B9D5) met een contrast van 2,3:1. Dit is onder de vereiste norm van minimaal 4,5:1 voor voldoende leesbaarheid. De documenten zijn te downloaden op https://www.schoolroute.nl/.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Wanneer er op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen wordt ingezoomd bij een schermbreedte 1280px, verdwijnt de paginering vanaf 125%. Hoewel een select-element om het aantal resultaten per pagina te kiezen en een knop om door de resultaten te bladeren nog steeds aanwezig zijn, is de informatie over het totale aantal gevonden resultaten, die wel beschikbaar is op de desktopversie, niet zichtbaar voor bezoekers die inzoomen. Dit resulteert in een verlies van content en functionaliteit. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Bevinding 25: Op alle pagina's van https://www.schoolroute.nl/ verschijnt bij inzoomen een menuknop in de linkerbovenhoek waarmee het navigatiemenu kan worden uitgeklapt. Bij een schermbreedte van 1280px verdwijnt vanaf 150% de knop waarmee bezoekers het menu weer kunnen inklappen. Zorg ervoor dat functionaliteiten niet verloren gaan wanneer bezoekers inzoomen.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login, wanneer ingezoomd wordt tot 400% bij een schermresolutie van 1280px, verdwijnen zowel de alinea tekst als de logo's. Dit belemmert de toegankelijkheid, aangezien belangrijke visuele informatie niet langer beschikbaar is voor bezoekers die inzoomen voor betere leesbaarheid.
Bevinding 27: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes, onder het kopje "Routes", zijn filterknoppen aanwezig. Echter, bij 400% inzoomen op een schermresolutie van 1280px, worden niet alle knoppen correct weergegeven. Zo zijn de knoppen "Regio" en "Gemeente" volledig niet zichtbaar, en is de knop "Onderwijstype" slechts gedeeltelijk zichtbaar. Ditzelfde probleem doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024 en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Als de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, opent zich een formulier. De invoervelden in dit formulier hebben een lichtgrijze randkleur (HEX #E8E9EC), maar het kleurcontrast van deze rand is slechts 1,2:1. Dit is lager dan de minimale norm van 3,0:1 voor voldoende contrast. Ook de checkbox in de CAPTCHA heeft een kleurcontrast van slechts 1,8:1, wat opnieuw onvoldoende is.
Dit probleem doet zich voor bij meerdere invoervelden op de website.
Bevinding 29: Bij inzoomen op de website verschijnt de zogenaamde hamburgerknop. Deze knop heeft blauwe strepen (HEX #00C4DC) met een kleurcontrast van 2,1:1, wat lager is dan het vereiste minimum van 3,0:1.
Bevinding 30: In de rechterbenedenhoek van de website bevindt zich een knop met de tekst "Open toegankelijkheidsopties, verklaring en hulp". Deze knop is blauw (HEX #04C4DD) op een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), met een contrast van 2,1:1. Dit is beneden de aanbevolen contrastverhouding van minimaal 3,0:1 voor UI-elementen. Dezelfde problemen met onvoldoende contrast komen voor in de tool met tekst, UI-elementen en de focusindicator.
Bevinding 31: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. De randen van dit veld hebben echter onvoldoende contrast. De randkleur is grijs (HEX #D7DADA) tegen een witte achtergrond (HEX #FFFFFF), wat resulteert in een kleurcontrast van slechts 1,4:1. Dit contrast is aanzienlijk lager dan de aanbevolen minimumnorm van 4,5:1. Hetzelfde probleem met onvoldoende contrast doet zich voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Bevinding 32: De groene vinkjes (HEX #22C55E) in de tabel op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen, die een voltooide actie aanduiden, hebben een onvoldoende contrastratio van 2,3:1. Dit contrastniveau moet minimaal 3,0:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen.
Bevinding 33: Advies: Op alle pagina's van de website is de standaard focusindicator vervangen door een zelfgemaakte focusrand. Deze focusrand heeft echter alleen aan de boven- en linkerkant voldoende contrast. Het wordt aanbevolen om deze focusrand aan alle vier de kanten een minimumcontrast van 3,0:1 ten opzichte van de achtergrond te geven. De standaard focusrand, zoals gedefinieerd in de WCAG-richtlijnen, voldoet reeds aan deze toegankelijkheidseisen.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 34: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login, wanneer de stijlkenmerken uit dit succescriterium worden toegepast, ontstaat er een probleem met de leesbaarheid: een deel van de witte tekst naast het loginformulier komt op een witte achtergrond te staan. Dit contrastprobleem kan worden opgelost door de containers in de lay-out zodanig aan te passen dat ze meegroeien met de tekst. Dit zorgt ervoor dat de tekst ongeacht de grootte duidelijk zichtbaar blijft tegen de achtergrond.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner met de titel "Deze website maakt gebruik van cookies". De knop "Details weergeven" opent een nieuw venster met informatie over cookies. Binnen dit venster staan links zoals "Lees verder" en “CookieScript”. Deze links zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Ook de knop 'Toon cookies' is niet te bedienen met het toetsenbord, ook al krijgt de knop wel toetsenbordfocus.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Wanneer een nieuwe gebruiker is aangemaakt, verschijnt er een bevestigingsbericht dat slechts kort zichtbaar is en dan verdwijnt. Deze tekst moet permanent zichtbaar blijven zodat de bezoeker voldoende tijd heeft om de informatie te lezen en te verwerken. Een soortgelijk bericht verschijnt ook wanneer de bezoeker op de "Opslaan" knop klikt, zoals te zien op https://www.schoolroute.nl/scholen/create.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Op pagina https://www.schoolroute.nl/ staan verschillende skiplinks op de pagina. De skiplinks "Ga naar koptekst" en "Ga naar voettekst" verplaatsen de toetsenbordfocus niet. Omdat er ook geen kop- en voettekst aanwezig zijn op deze pagina is het beter om deze skiplinks te verwijderen. Soortgelijke problemen komen ook voor bij skiplinks op andere pagina's, zoals https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen en https://www.schoolroute.nl/routes.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: De pagina https://www.schoolroute.nl/routes/91 heeft als titel "Route bekijken - schoolroute.nl". Deze titel geeft echter geen specifieke beschrijving van de inhoud van de pagina en is niet uniek binnen de website. Het is nodig om de naam van de specifieke route toe te voegen aan deze titel voor meer duidelijkheid. Dit geldt ook voor soortgelijke pagina's, zoals https://www.schoolroute.nl/routes/116. Dezelfde afkeur geldt voor gemeentelijke pagina's met titels zoals "Gemeente bewerken - schoolroutes.nl", zoals te zien op https://www.schoolroute.nl/gemeente/96/edit?activeRelationManager=0 en https://www.schoolroute.nl/gemeente/26/edit?activeRelationManager=0.
Bevinding 39: De PDF-documenten "Download Provincie Handleiding" en "Download Leerling Handleiding", te downloaden op https://www.schoolroute.nl/, missen momenteel een documenttitel. Elk document dient een duidelijke titel te hebben die het onderwerp van het document beschrijft. Bovendien is het belangrijk dat deze documenttitel in de titelbalk verschijnt, in plaats van alleen de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de titel "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt en een formulier opent, gaat de focus niet direct naar het formulier, maar begint aan het begin van de pagina. Dit vormt een probleem omdat het geen logische focusvolgorde is.
Bevinding 41: Op alle pagina's van https://www.schoolroute.nl/ verschijnt bij 200% inzoomen een menuknop in de linkerbovenhoek. Deze knop activeert een zijbalk met een mobiel menu. Echter, als het menu geopend is, gaat de focus niet direct naar deze zijbalk, maar naar de interactieve elementen op de pagina en pas daarna naar het menu. Ook blijft de focus niet beperkt tot het menu. Dit is geen logische volgorde van focus. Het zou zo moeten zijn dat bij activering van het menu de focus direct naar dit zijmenu gaat en daar blijft totdat de gebruiker het sluit, of het menu moet automatishc inklappen als bezoeker hier focus uithalen.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de "Gebruikersmenu" en de uitklapbare knoppen op pagina https://www.schoolroute.nl/routes.
Bevinding 42: Wanneer bezoekers het formulier op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create proberen te versturen maar een verkeerde BRIN Code hebben ingevuld, verschijnt de melding "Het formaat van BRIN code is ongeldig." bij het veld. Voor toetsenbordgebruikers blijft de focus op de knop "Aanmaken" staan als deze melding verschijnt en moeten zij terugnavigeren over de pagina. Zorg ervoor dat wanneer foutmeldingen verschijnen de toetsenbordfocus verplaatst naar een algemene foutmelding boven het formulier, of naar het veld waar de fout in is gemaakt.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes bevindt zich een tabel. In elke rij van deze tabel staan vijf cellen, en elke cel bevat een link die naar dezelfde pagina van een specifieke route leidt. Het gevolg hiervan is dat de tabel veel links bevat met dezelfde korte tekst, terwijl ze allemaal naar verschillende routes verwijzen. De tekst van deze links maakt het niet duidelijk wat het doel van elke link is. Een mogelijke oplossing is om de linktekst aan te vullen met een beschrijving van de route, bijvoorbeeld start en eindpunt. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 44: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen is er onder het kopje "Uitnodigingen" een tabel te vinden. In de laatste kolom van deze tabel staan meerdere knoppen met allemaal de tekst "Verstuur opnieuw". Echter, deze tekst geeft onvoldoende informatie over de specifieke actie die elke knop uitvoert. Dit kan verwarring veroorzaken voor gebruikers, omdat het niet duidelijk is welke uitnodiging opnieuw verstuurd zal worden bij het klikken op een van deze knoppen.
Bevinding 45: In de tabel op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staan verschillende selectievakjes. Al deze selectievakjes hebben de toegankelijke naam "Zoekwoord" gekregen. Dit omschrijft onvoldoende wat de bezoeker selecteert met het selectievakje. Zorg ervoor dat deze selectievakjes een duidelijk toegankelijke naam krijgen.
Deze selectievakjes komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
Bevinding 46: In de paginering op https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat de knop "Volgende". De toegankelijke naam van deze knop geeft onvoldoende aan dat deze knop verwijst naar de volgende pagina. Verander de toegankelijke naam van de knop daarom naar "Volgende pagina".
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld https://www.schoolroute.nl/routes.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 47: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login bevinden zich onderaan verschillende logo's die als links functioneren. Echter, deze links missen een zichtbare focusindicator. Dit vormt een probleem voor toetsenbordgebruikers, aangezien zij niet kunnen zien op welke elementen de focus zich bevindt. Zonder deze visuele indicatie kunnen zij onbedoeld en per ongeluk links activeren. Het is essentieel dat de focus altijd zichtbaar is, om zo een toegankelijke en gebruiksvriendelijke navigatie te garanderen voor alle gebruikers, inclusief diegenen die afhankelijk zijn van het toetsenbord voor navigatie.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 48: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/login bevinden zich logo's die als links fungeren. Echter, de toegankelijkheidsnaam van deze links begint met de tekst "Opent in een nieuw venster", wat niet overeenkomt met de zichtbare tekst in de afbeeldingen. Dit verschil in tekst maakt de links moeilijk te bedienen voor gebruikers van spraakgestuurde systemen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheidsnaam van de links begint met de zichtbare tekst.
Bevinding 49: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een tabel waarin de koppen van de kolommen bestaan uit knoppen (button-elementen). De zichtbare tekst van deze knoppen is aangevuld met extra tekst, waardoor de toegankelijkheidsnaam niet overeenkomt met de zichtbare tekst. Bijvoorbeeld, in plaats van de zichtbare tekst "Account type", luidt de toegankelijkheidsnaam "Sorteren Op Account type Oplopend". Het is van belang om de toegankelijkheidsnaam van de knoppen in overeenstemming te brengen met de zichtbare tekst om de bruikbaarheid en begrijpelijkheid te verbeteren.
Bevinding 50: De selectievakjes in de tabel op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen hebben allemaal de toegankelijke naam "Zoekwoord" maar lijken visueel gelabeld te worden door de achterstaande tekst, wat niet "Zoekwoord" is. Bezoekers die gebruikmaken van spraakgestuurde bediening kunnen moeite hebben met het selecteren van deze selectievakjes. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is het geven van een duidelijk visueel label aan elk selectievakje en het label te koppelen een het bijbehorende selectievakje.
Deze selectievakjes komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 51: Op de pagina https://schoolroute.nl/test heeft de primaire taal van de pagina de verkeerde waarde in het lang-attribuut. Voor Nederlandstalige sites moet de waarde <html lang="nl"> zijn. Momenteel is de waarde ingesteld op "en". Het is essentieel om de juiste taalinstellingen te gebruiken om de toegankelijkheid van de website te verbeteren voor gebruikers die de taalinstellingen van hun browser vertrouwen.
Bevinding 52: In het PDF-document "Download Leerling Handleiding" is de taal ingesteld in de documenteigenschappen, maar deze komt niet overeen met de werkelijke taal van het document. De werkelijke taal is Nederlands, maar de ingestelde taal is Engels. Het is belangrijk om de taalinstellingen in documenten nauwkeurig weer te geven om ervoor te zorgen dat gebruikers met behulp van hulpmiddelen voor tekst-naar-spraak en vertalingen de juiste informatie krijgen.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 53: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt, wordt een formulier geopend. Wanneer het formulier leeg wordt verstuurd, verschijnt er onder elk leeg invoerveld een door de browser gegenereerde foutmelding "VUL DIT VELD IN." Dit is geen foutmelding, maar een instructie. De effectieve foutmeldingen moeten duidelijk moeten aangeven wat er specifiek mis is gegaan met de invoer, om gebruikers te helpen begrijpen hoe ze de fout kunnen corrigeren. Los dit probleem op door eigen foutmeldingen toe te voegen aan het formulier. Zie ook pagina https://schoolroute.nl/login en het formulier op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create.
Bevinding 54: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Bij het invullen en verzenden van het formulier, in het veld "BRIN-code", verschijnt er een melding: "Minimum aantal toegestane tekens: 4." Deze instructie is van groot belang, daarom moet deze zichtbaar zijn naast dit veld voordat het formulier wordt verzonden. Op deze manier krijgen gebruikers direct feedback over de vereisten voor dat specifieke veld. Een soortgelijk probleem komt ook voor bij het veld "Vestigingsnummer".
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 55: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. De invoervelden “BRIN-code”, "Vestigingsnummer" en “Postcode” vragen om een bepaald formaat. Dit formaat is niet in het label of instructie bij deze velden geplaatst. Voorzie alle velden die een specifiek formaat eisen van een instructie.
Bevinding 56: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met een kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". Wanneer de bezoeker op de knop "Vraag direct een account aan" klikt en het formulier wordt geopend, worden de verplichte velden aangeduid met een symbool van een sterretje ("*"). Echter, er ontbreekt een uitleg over de betekenis van dit symbool.
Dit komt voor in meerdere formulieren.
Bevinding 57: Als bezoekers op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente/create de combobox "Provincie" uitklappen is een zoekveld zichtbaar. Dit zoekveld heeft alleen een placeholdertekst als visueel label, wat verdwijnt als bezoekers iets typen in het veld. Een placeholdertekst is niet geschikt als (enig) visueel label van een invoerveld. Zorg ervoor dat velden een label hebben dat altijd bij het veld blijft staan, ook wanneer iets is ingevuld in het veld.
Bevinding 58: Opmerking: Op pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staan selectievakjes in de tabel. Deze selectievakjes hebben een toegankelijke naam en lijken visueel gelabeld te zijn door de tekst die er achter staat, maar dit komt niet overeen met de toegankelijke naam van de selectievakjes (zie succescriterium 2.4.6 en 2.5.3). Het zou beter zijn om elk selectievakje een duidelijk visueel label te geven. Deze selectievakje komen ook voor op pagina https://www.schoolroute.nl/gemeente.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 59: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create staat een formulier. Bij het invullen en verzenden van het formulier verschijnen de volgende foutmeldingen: bij het veld "BRIN-code": "Het formaat van de BRIN-code is ongeldig." en bij het veld "Postcode": "Het formaat van de postcode is ongeldig." Deze foutmeldingen helpen bezoeker niet om de fouten te herstellen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 60: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een modaal venster met de kop "Schoolroute.nl is vernieuwd". De sluitknop van dit venster heeft geen toegankelijkheidsnaam, wat problemen kan opleveren voor gebruikers van schermlezers. Zie https://www.schoolroute.nl/.
Bevinding 61: Op alle pagina's vanaf https://www.schoolroute.nl/ staat boven een knop "Gebruikersmenu". Deze knop klapt extra inhoud open en dicht, maar mist een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is ingeklapt of uitgeklapt. Los dit op door gebruik te maken van aria-expanded.
Een soortgelijk probleem komt ook voor in het navigatiemenu bij de knop 'Schoolroute'.
Bevinding 62: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat onder het kopje "Uitnodigingen" een zoekveld. Wanneer er tekst wordt ingevoerd, verschijnt er in het invoerveld een knop met een "x". Deze knop heeft geen naam en rol, waardoor gebruikers met een visuele beperking niet kunnen begrijpen wat deze knop doet. Dit probleem doet zich ook voor op de pagina's https://www.schoolroute.nl/routes en https://www.schoolroute.nl/gemeente. Het is belangrijk om deze elementen van passende toegankelijkheidskenmerken te voorzien om de toegankelijkheid van de website te verbeteren.
Bevinding 63: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/routes staat rechts van het zoekvak de knop "Kolommen In-/Uitschakelen Verwijderen". Deze knop klapt extra inhoud uit en in, maar ontbreekt een statusindicatie. Hierdoor is het voor gebruikers van schermlezers niet duidelijk of deze sectie is uitgevouwen of ingeklapt. Het toevoegen van een statusindicatie, zoals "Uitgevouwen" wanneer de extra inhoud zichtbaar is en "Ingeklapt" wanneer deze verborgen is, zou de toegankelijkheid van de website verbeteren. Dit helpt gebruikers met een visuele beperking om de huidige status van de sectie te begrijpen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 64: Op de pagina https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen staat een tabel met in de laatste kolom links met de tekst "Verstuur opnieuw". Wanneer een bezoeker op deze link klikt, verschijnt een wachtanimatie en verdwijnt de link uit de tabel. Dit is een statusverandering op de pagina en dient te worden voorgelezen aan gebruikers van schermlezers. Het is belangrijk om het statusbericht voor te lezen, zodat gebruikers op de hoogte zijn van wat er op de pagina gebeurt.
Daarnaast, op pagina https://www.schoolroute.nl/scholen/create, wanneer een nieuwe gebruiker is aangemaakt, verschijnt er een bevestigingsbericht dat niet wordt voorgelezen. Een soortgelijk bericht verschijnt ook wanneer de bezoeker op de "Opslaan" knop klikt. Dit kan worden opgelost door het toevoegen van role="status" of aria-live="polite".
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Login pagina:
https://www.schoolroute.nl/login - Homepagina:
https://www.schoolroute.nl/ - Uitnodigingen:
https://www.schoolroute.nl/uitnodigingen - Routes:
https://www.schoolroute.nl/routes - Routes overzicht:
https://www.schoolroute.nl/routes/show-all?schoolYear=2023%2F2024 - Gemeente:
https://www.schoolroute.nl/gemeente - Gemeente bewerken:
https://www.schoolroute.nl/gemeente/26/edit?activeRelationManager=0 - Gemeente bewerken 2:
https://www.schoolroute.nl/gemeente/96/edit?activeRelationManager=0 - Gemeente aanmaken:
https://www.schoolroute.nl/gemeente/create - Pagina bestaat niet:
https://schoolroute.nl/test - Route 1:
https://www.schoolroute.nl/routes/91 - School bewerken:
https://www.schoolroute.nl/scholen/212/edit?activeRelationManager=1 - PDF: Download Leerling Handleiding:
https://www.schoolroute.nl/ - School aanmaken:
https://www.schoolroute.nl/scholen/create - Route 2:
https://www.schoolroute.nl/routes/116 - PDF: Download Provincie Handleiding:
https://www.schoolroute.nl/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.